Ska vi ha en hund??

Sv: Ska vi ha en hund??

Vad jag har förståt så är dottern intressersd av golden retriver, vad är det som talat emot den rasen om hon nu skulle vilja ha en sådan? :)

Ingenting, men man kan ju passa på att ge förslag medan TS letar, kanske dottern blir nyfiken och förtjust i en annan ras?

Nej, nej, det är ingen fara :)! Jag tog inte illa upp, jag bara undrade varför. En frisk cocker med bra lynne borde ju annars kunna matcha TS önskemål skapligt. Men tyvärr finns det ju en del ganska skarpa cockers, det har ju rätt i!

Själv har jag ju både cocker och springer. Cockertjejen är hur snäll som helst, men ganska vimsig och inte helt lätt att få att lyssna. Springern är mkt mer uppmärksam (men ögontjänare å andra sidan - stjäl mat om man inte tittar och ser oskyldig ut om man är där ;)). De är faktiskt väldigt olika varandra på många sätt, men om det är för att de är olika gamla (cocker 2, springer 7), tik resp hane, olika individuella personligheter eller rasbundet vet jag faktiskt inte.

Är frågan riktad till TS eller till oss andra som har kommit med andra förslag?

Om jag förstår originalinlägget korrekt så är TS tveksam till golden pga storleken och ev. även för att TS är rädd att en golden kräver lite för mkt motion. Men förhoppningsvis kan TS svara bättre på den frågan är jag. Jag utgår bara från originalinlägget där TS säger sig vara tveksam till golden och vill ha andra rasförslag, vilket hon har fått.

Okej då förstår jag, var bara nyfiken om det fanns något negativt i rasen.

Ingenting, men man kan ju passa på att ge förslag medan TS letar, kanske dottern blir nyfiken och förtjust i en annan ras?

Ja själv tycker jag springer spaniel eller welsh låter som bra förslag, tittade lite på dom när jag valde ras för inte så länge sedan.

*kl*

Collie kanske? Oherhört lätta hundar att ha o göra med, vill man slippa pälsen finns ju den korthåriga varianten.
Dom är ju med på allt och alla collies jag har träffat har varit riktigt artiga faktiskt. Min mor hade korthåriga genom min uppväxt :)

Totally OT:

Själv undrar jag varför det blivit så att engelsk springer spaniel kallas för "springer" och welsh springer spaniel för "welsh"? De är ju springer spaniels båda två?

/Syrsa, med welsh

Tack igen för alla svar!!
Jag kollar för fullt på de hundar ni rekommenderar. Finns många klart intressanta. Tyvärr så tycks det svårt att få dottern att se något annat än Golden som alternativ. Såg längre bak i tråden att hon tydligen också hittat hit för där stod det GOLDEN RETRIVER på inlägg av Vimsevilja.
Men det kanske ändrar sig om man åker och träffar lite hundar på riktigt.
Nu vill hon inte fira jul om vi inte skaffar hund för inget annat känns viktigt. Jösses! Påtryckningarna är hårda. Funderandet fortsätter....
Ännu en liten fråga... Är det tokig tid att skaffa valp den här årstiden? Är det bättre att vänta till sommaren eller spelar det ingen roll?

Det beror ju på hur du tänkt lösa valptiden såklart :)

Nu har jag inte läst tråden sådär super noga så du kanske redan har nämnt det ?

Många väljer sommaren för att dom har lättare att vara hemma längre i och med att man också kan nyttja semestern.

Men annars är det inget stort som gör att det är bättre att skaffa en sommarvalp istället för en vintervalp :)

Jag tycker att den bästa tiden är när två händelser infaller nära varandra, oavsett när på året det är:

1) Man har tid och möjlighet att vara hemma så länge och så mycket som möjligt med valpen! Att skaffa en valp och efter en vecka lämna den i sex timmar...det fungerar inte.

2) När en kull av rätt föräldrar hos rätt uppfödare föds och man får lov att köpa.

/Syrsa. På min profilsida finns adress till min blogg. Där finns en massa bilder på vår welsh Keo, om man vill spana på bilder!

Åh, vilken sötnos du har. Han var ju underbar! Det kanske skulle kunna vara en ras för oss trots allt. Finns det några kennlar i våra trakter tro?

Min valp kom på Lucia för 2 år sen! Det var inget val utan jag hade väntat på en valp från just den tiken och den kenneln, så det var underbart när den än kom!
Vi var så fokuserade på honom att det var helt okej att gå ut i vinterkylan (fast vi bor i Skåne...!) en gång i kvarten den första tiden för att han skulle kissa och bajsa. Samt åtskilliga gånger om natten. Det finns liksom inga alternativ, valpen ska ut, OFTA, och då går det bra! Han blev rumsren rätt snabbt.
Dessutom var han så pass stor när sommaren sen kom, att han kunde hänga med lite mera än om han varit pytteliten, en fördel alltså! :laugh:
Är det omöjligt att köpa valp före Jul ;) så köp istället en massa bra böcker, så hon kan lära sig allt som behövs. Man ska vara ENORMT förberedd, då är det lättast sen! Skaffa också t.ex. halsband, koppel, matskålar, bäddar, etc etc etc så känns det i alla fall som om valpen Är På Väg!

Om det nu verkligen är en Golden ho vill ha, så varför inte? Det är ju en trevlig och godmodig ras, och det låter ju som om hon kommer att vara aktiv med den med agility, lydnad mm. Goldens verkar fungera bra som aktiva familjehundar, tycker jag :)!

Lycka till!

Vad var det för hund du har? Är det också en welsh? Nu har jag läst på en hel del om dem och det verkar vara en riktigt trevlig ras. Lagom stor också, känns lite behändigare än en golden. Hörde förresten av dottern att hon skriver till dig vid sidan om det här:laugh:

Åh förlåt, menade inte nåt illa.... Jag har bara fått uppfattningen att Cockern dras med fler problem än de större mer jaktinriktade Spanielraserna som t.ex. Springern. Har också i rask följd träffat på flera med mkt dåligt temperament. Men fina Cockers gillar jag! :)

Jag tror du måste kolla fakta lite mer. Vare sig springer eller welsh är mer jaktinriktade än cocker. Ingen av dessa raser kan egentligen kallas jaktinriktade längre - förutom de två renodlade jaktvarianterna av cocker och springer.

Det finns spaniels - av alla raser - med taskiga temperament. Ett av just cockerns problem är att många gör just som det görs i detta inlägg - tror att cockern inte är så mycket hund p.g.a. storlek, pälsmängd o.s.v. Det är helt fel och bidrar till att många cockrar hamnar hos olämpliga köpare. Cockrar är ofta känsliga och blir "ledsna" om man är inkonsekvent eller tar i hårt i fle tillfälle, vilket ställer vissa krav på föraren. Cockern kan vara väldigt mycket hund och behöver ofta aktivering (inklusive hjärna) och motion, annars blir den stressad och då kan de drabbas av felbeteenden. Det är otroligt sorgligt att cockern så ofta döms ut på detta sätt! Därmed inte sagt att det inte finns cockrar med ej önskvärda temperament, för det finns det. Men personligen har jag sett en hel del springers (av show-typ) som har temperament som jag inte tycker är spanieltypiska.

Just nu jobbar jag faktiskt med golden som är en annan ras som har tagits upp i denna tråd. Jämfört med mina cockrar får man vara betydligt tydligare med golden tycker jag. Spaniels kan man ju styra med mycket små medel, även om de inte är speciellt uppfostrade medan det verkligen måste vara tydligt vad som gäller med en tokglad ung golden. Men de är ju inte svårdresserade och den naturliga instinkten att följa vilt är inte alls lika framträdande som hos spaniels (vilket är helt i sin ordning om man ser till ursprungligt användningsområde).

När jag nu har jobbat en del med valparna så har jag noterat att man ganska tidigt ser stora skillnader. Igår skickade vi iväg en hanvalp som verkligen var en myspropp. Han lärde sig snabbt inkallning och andra kommandon. Under lek kom han titt som tätt helt spontant till mig och satte sig och väntade på att vi skulle göra något. Lugn, men ändå glad och pigg och otroligt kontaktsökande. Den typen av golden tror jag skulle passa utmärkt till en yngre tjej som vill ha hunden som bästa kompis och träningskamrat.

Jag har en Beauceron! :love: Härlig hund men rätt extrem Brukshund...
Jo, jag och Vilja skriver lite, jättekul! :)

Hahaaa! Vad ROLIGT!! Men varningvarning -har dom valpar är risken stor att ni kommer hem med en... Att titta på valpar är LIVSfarligt!!! :love:

Liknande trådar

Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 915
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 844
Senast: Otherside
·
R
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 175
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
2 003

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka