Ska vi ha en hund??

Sv: Ska vi ha en hund??

Off topic: Det ursöta utseendet bedrar nog när det gäller Westien! Jag tänker för evig tid på Moon Pilot! :love:

Kanske dvärgschnauzer? Liten och behändig men robust och orkar med ridturer och inte spec mkt jakt i.

Själv har jag ju cocker och springer - underbara hundar men en del jakt i - jag har dem inte lösa där det finns vilt (men så är jag inte mästare på hunddressyr heller, tyvärr - jag är nog för snäll ;)). Båda de raserna funkar ju ofta annars som aktiva sällskapshundar, agility, lydnad etc. SPÅR älskar ju mina förstås, och cockern är riktigt duktig.

*kl*

Tycker också du ska kika på dvärgschnauzer. Pigga små hundar som utan problem följer med på ridturer. De flesta har ingen jakt i sig alls. Klarar av att bara ligga hemma på soffan en dag utan att få spunk. Men tycker det är roligt med lydnad, agility osv. Och det bästa av allt: de är inte terrierettriga ;)
Det man ska vara medveten om är att det krävs en del pälsvård.

Jaså, då vet jag precis vilken du menar :)
Alltid när du nämner något namn tänker jag på något stort och intressant/häftigt som du måste gjort en serie av :D

Jag var i din situation för ett par månader sedan, med några små detaljskillnader - det var en 13-åring son som tjatade.

Idag har vi en 3-årig Australisk Terrier flicka som är fullkomligt bedårande och absolut allt vi önskar oss av en hund.
Jag skulle inte kunna tänka mig tillvaron utan henne.

Lydig, följsam, lättlärd, glad, soffpotatis, pigg utan att vara krävande ... det finns inte ett dugg negativt att säga om henne och rasen.

Efter att ha varit på ett utvecklingssamtal på dotterns skola nyss så känns det än mer angeläget med en hund. Det visade sig att min tjej inte längre känner sig accepterad av kompisarna utan får sitta själv och äta och inte har någon kompis att vända sig till där. Hon var jätteledsen. Som mamma blir man ju så frustrerad. Man vill ju hjälpa men det är svårt i den åldern. I småskolan kunde man ju vara med någon dag i klassen.
En hund och lite brukskompisar kanske skulle kunna hjälpa henne att hitta andra kompisar som är lika jordnära som hon. Imorgon ska jag ringa en kennel och se om man kan få komma och titta lite.

Senast ändrad:

Åh vad jobbigt!!! Mitt mammahjärta blöder... Klart hon ska ha en hund! En glad kompis att ha massor med kul ihop med! Kanske en hund att träna freestyle med?? Brukar vara poppis bland unga tjejjer! Men se till att hon får hjälp så att träningen (så småningom!) fungerar och inte blir fylld av frustration. Skaffa redan nu bra läsvärda bäcker hon kan sluka och lära sig av!
Vilken ras ska ni titta på?
Lycka till! Mulle hälsar!

Skall ni skaffa valp eller en lite äldre hund ?

Psst - jag vet en som har Aussie valpar med leverans ungefär till jul - ganska passande :-)
Intes särkilt långt ifrån där du bor (om det stämmer som står vid ditt nick)

Efter att ha varit på ett utvecklingssamtal på dotterns skola nyss så känns det än mer angeläget med en hund. Det visade sig att min tjej inte längre känner sig accepterad av kompisarna utan får sitta själv och äta och inte har någon kompis att vända sig till där. Hon var jätteledsen. Som mamma blir man ju så frustrerad. Man vill ju hjälpa men det är svårt i den åldern. I småskolan kunde man ju vara med någon dag i klassen.
En hund och lite brukskompisar kanske skulle kunna hjälpa henne att hitta andra kompisar som är lika jordnära som hon. Imorgon ska jag ringa en kennel och se om man kan få komma och titta lite.

Fyfan alltså :( , mem jag vet hur det är. H ade det själv svårt i skolan och det hjälper verkligen att ha sina djur som stöd. Jag tycker du tänker helt rätt.

Såklart ni ska ha en hund, ni verkar ju sugna och redan fullt införstådda med vad livet med djur innebär! Om ni har ekonomi, är sugna och är tydliga med vem som har vilket ansvar i vilka lägen så: Kör på!

Mitt förslag:
Rödbrun/vit och liten nog att gå under soffbordet. Pälsvård om man vill ställa ut, annars bara tassar och öron samt genomborstning då ooch då.

Tuff och rolig, lite egensinnig men snällsnällsnäll!

Stötande, så se upp med småvilt och fågel, men det går att ta ur.

Familjehund, vänlig, godmodig och ursöt!

Arbetsvillig och vill vara med! (Gärna mitt i den stora gruppkramen!)

Vilken ras rekommenderar jag till alla som funderar på "en hund, men inte till något särskilt bestämt ändamål"?

Keo.jpg

Vi har massor av vilt runt omkring oss. Älg, rådjur och vildsvin. Så det är ju inte så bra med en hund som försvinner efter dem. Men på tal om pudlar, en mellanpudel känns inte så intressant, har träffat för många "tantpudlar" tror jag. Men en en kungspudel då? Vad tror ni om det? Låter ju rätt skönt det där med att pudlar har en enklare päls att sköta. men har inte pudlar ofta hudproblem?

Mellanpudeln är absolut ingen tanthund, det verkar snarare som att mellanpudlarna ofta är de som det är mest krut i. Det fina med pudlar är att dom blir lite vad man gör dom till, de anpassar sig. De passar både som rena sällskapshundar men blir jätteglada om man vill jobba med dom. Pudlar är duktiga på både lydnad, agility, spår, tricks mm.
Men att dom har en lättare päls att sköta vet jag inte om jag kan hålla med om, visst om man har den kortklippt så är den ju relativt lättskött men då måste man ju klippa regelbundet. Hudproblem tycker jag inte är så vanligt hos pudlar.
Lycka till med hundköpet!

Åh, om Mulle hälsar så är ju lyckan redan gjord!:laugh:Du är ju lite av en idol till min ständigt tecknande dotter.
Ja, hjärtat blöder när hon är så ledsen över kompissituationen, man vill ju bara ta bort allt det onda. Helt plötsligt är man beredd att göra vad som helst för att det ska bli bra.
Fick tips av en annan Bukefalist om en kennel inte så långt härifrån som tydligen hade goldenvalpar nu. Så nästa vecka hoppas jag kanske få komma dit om allt fungerar. Men jag har ju inte bestämt mig riktigt än.....Tänk om man ändå jobbade hemifrån eller kunde ha med sig hunden till jobbet, vad mycket lättare allt skulle vara då..

Skall ni skaffa valp eller en lite äldre hund ?

Psst - jag vet en som har Aussie valpar med leverans ungefär till jul - ganska passande :-)
Intes särkilt långt ifrån där du bor (om det stämmer som står vid ditt nick)

Tänkte nog ta en valp om vi nu ska skaffa någon. Lite för att kunna vänja in med våra katter också så det inte blir jakten på Johan Blöt direkt..
Aussien känner jag inte till så mycket. Ska genast läsa på. Och adressen stämmer bra. tack för tipset!

Nä, welsh springer spaniel. Visserligen jakthund, men används till nästan vad som. Agillity, spår, (kanske inte lydnad, men det går ju!),trix, räddning... familjehund deluxe om den får vara med, älskar att jobba, men långa promenader och "vardagsträning" fungerar utmärkt om den bara får vara med!

(Det är min sexmånaders sådana på bilden. Nu är han åtta.)
www.wssk.se rasklubbens hemsida

/Syrsa

Aussien's hemsida -> aussieklubben.se

Jag hittade min älskade lilla hund där som omplacering.

Just nu ligger hon bredvid mig i soffan och sover sött. Men jag lovar att så fort jag reser mig så vaknar hon och undrar om ngt kul är på g.

Tilll och med husse (som har fått utstå många djur....) är nästa oroad över nästa vecka dp hon skall bo hos hans föräldrar och sonen - oron är att de vill behålla henne !

Jo, apopå katter...
Vi har två kattdamer som inte är hundvana och hunden var inte heller kattvan.
Det går strålande - för hunden är så förbaskat klok ! Hon får inte hälsa på katterna ännu (vi har haft henne i två månader). Men de rör sig numera helt obehindrat i huset och hunden vet att katterna har företräde.

Senast ändrad:

Missa inte att kolla upp JAPANSK SPETS :love: Vet inte riktigt var jag ska börja, men jag har sett alltfrån gamla tanter med en jappe som promenadhund till jappe som kommer topp 10 i agility-SM... De behöver inte massa motion men gillar att jobba om de får chansen. Lättlärda, ursöta och underbara :love:

Liknande trådar

Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 915
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 844
Senast: Otherside
·
R
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 173
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
2 003

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka