Ska vi ha en hund??

Sv: Ska vi ha en hund??

I bästa fall kan det bli det bästa beslut du fattat på länge - 14 år är en knepig ålder och jag hoppas att min dotter (nu 8!) ska hitta Hund som intresse när hon kommer upp i tonåren. Hunden kan bli ens bästa vän, ens förtrogna, när inga andra fattar nånting. Hunden öppnar en hel värld av gemenskap och aktiviteter och man lär sig oändligt mycket!
I värsta fall blir hunden ett nyhetens behag som snabbt blir mindre spännande och lockande... Då måste du som mamma ta över. Var beredd på det och acceptera det!
Jag har sett bägge versionerna på nära håll. En av dem blev till en bortglömd hund som lever sitt liv i ett uterum och på en bakgård, det var hunden som den familjens dotter tjatat sig till och längtat efter. Så tror jag INTE er hund kommer att få det, men så gick det för den här hunden, ett bortslängt liv.

Tack för alla era svar!!

Jättebra med alla tips! Tar gärna emot fler. Dottern är verkligen en tonåring nu men har ett stort genuint djurintresse. Tar hand om hästar, både våra och andras i ur och skur.
Beträffande grannens hund så tror jag inte att grannen är så intresserad av att hon går kurser med henne. Så det blir nog svårt.

Min farhåga är att när dottern flyttar hemifrån och kanske ska plugga så blir hunden ensam mer. Det här är ju visserligen ett antal år fram i tiden, men jag vill absolut inte vara med om att ha en hund som man inte har tid med, som får vara ensam eller behöver byta hem.

Men som sagt, vi har redan många djur, bland annat våra hästar som vi ju redan nu tar hand om tre gånger om dagen så uppknuten är man ju i alla fall. Djuren är ju en livsstil.

Funderar fortfarande på rasen. Nån som vet någon i södermanland, östergötlands trakten som har valpar eller uppfödning av lämpliga raser dit man kanske kan få komma och titta och prata?

Ojoj, mycket frågor och mycket funderande innan det blir rätt....

Titta på eurasier och banga inte för lite resväg. Det kan vara värt att köra eller åka tåg en bit för en familjemedlem som du kommer ha i 10-12 år.

Jag tro oxå en Jack Russell passar bra in här. Min syster har ett antal och dem är underbara allihopa. Vi ha skaffat en valp som är 11 veckor nu. Helt underbar! När han bli äldre så få han följa med mig ner till stallet och ev på ridturer:) Men skaffar man en Russell så borde man vara hund kunnig. Fostra man dem inte på rätt sätt så är det lätt att det gå åt fel håll. Men en uppfostrad russell är hur underbar som helst:love:

Verkar vara många som rekommenderar Jack russel till oss. Men är inte det en väldigt krävande hund? Nu har vi ju haft hund tidigare men är ju ändå inte experter på något sätt. De två tikar vi haft har ju varit väldigt enkla. Jag har ju alltid gillat stora hundar, speciellt efter världens goaste grandis. Men jag måste nog tänka om. Vill inte köpa ny bil för att kunna ta med hunden om det behövs. Westien är den enda småhund jag tänkt mig tidigare men det tål ju att funderas på. Sen underlättar det ju om även lilla gamla mormor orkar och vågar gå ut med hunden om det behövs. Att skaffa nån tillfällig hundvakt till en jättehund var inte alltid så lätt.

Jag har en cavalier som visserligen är väldigt nöjd med att lata sig nu på äldre dagar, men när han var yngre så var han helt galen. Överallt och ingenstans, älskade att springa i full fart i skogen flera timmar i sträck, helt träningsgalen (älskade att träna), social och go myshund i sängen på kvällen.

Kan däremot rekommendera Dansk/Svensk gårdshund, ingen terrier som Jack russel men ändå ganska lika i utseende (korthåriga, samma storlek) men verkar mjukare än JRT.

Men det största anvaret har ändå dock föräldrarna!
Tjejen är ju bara 14,och vet inte vad det innebär till 100% att ha hund,det vet en vuxen bättre!

TS verkar vara helt på det klara med den saken så det behöver hon inte få skrivet på näsan av mig.

Min farhåga är att när dottern flyttar hemifrån och kanske ska plugga så blir hunden ensam mer. Det här är ju visserligen ett antal år fram i tiden, men jag vill absolut inte vara med om att ha en hund som man inte har tid med, som får vara ensam eller behöver byta hem.

Det hedrar dig att du tänker på hundens hela livstid. Visst kan det blir så att dottern tappar intresset med åren eller att hon vill flytta till annan ort och studera och inte kan ta hunden med. Du känner din dotter bäst själv. Men överdriv inte det problemet, man kan inte planera alla detaljer flera år i förväg och det mesta går ju att lösa. I vårt fall blev det så att vår hund fick gå på dagis några dagar i veckan när vi hade svårt att få till tiderna när ungdomarna gick på gymnasiet. När äldsta dottern flyttade hemifrån fick vår hund flytta med henne under en period, och vi skaffade då en hund till. Efter en tid ändrades min dotters omständigheter och då fick gamlingen komma tillbaka hem. Nu har vi båda hundarna hemma.

En småhund lever i regel längre än en golden så det skulle i så fall tala emot ett sådant val. Jag tycker också ni ska göra klart för er om det är familjens hund eller er dotters. För min egen del har jag tyckt att det är skönt med en lite större hund när jag själv eller flickorna är ute ensamma. Bland annat har jag vandrat en del ensam med hundarna. Det skulle jag inte vågat med bara den lilla hunden, tror jag.

Golden för tung och stor och glad meja ner kompissarna i dörren fäller vidrigt mycket
och är väl inte det bästa att träna agillyty med, Mellanpudel, glad lätt fäller inte
välj färg efter tycke och smak, 0 pälsvård om man köper trimmer och skalar ner pälsen till 3 cm. utmärkt att ha med på ridture. Men vem har tid att upfostra den
och kunskap att lära den allt den behöver???

om ni gillade westien men vill ha en friskare ras, så kanske ni ska titta lite på cairn terriern. de är ganska robusta och reder sig själva. verkar inte vara några jaktidioter heller. välj inte jack russell om ni har mycket vilt i markerna och vill kunna lämna hunden utan tillsyn. de jagar allt som rör sig, och ser de inget som rör sig så letar de upp något.

Vi har massor av vilt runt omkring oss. Älg, rådjur och vildsvin. Så det är ju inte så bra med en hund som försvinner efter dem. Men på tal om pudlar, en mellanpudel känns inte så intressant, har träffat för många "tantpudlar" tror jag. Men en en kungspudel då? Vad tror ni om det? Låter ju rätt skönt det där med att pudlar har en enklare päls att sköta. men har inte pudlar ofta hudproblem?

om ni gillade westien men vill ha en friskare ras, så kanske ni ska titta lite på cairn terriern. de är ganska robusta och reder sig själva. verkar inte vara några jaktidioter heller. välj inte jack russell om ni har mycket vilt i markerna och vill kunna lämna hunden utan tillsyn. de jagar allt som rör sig, och ser de inget som rör sig så letar de upp något.

Jag håller med om cairnterriern..dessutom syns det inte lika väl när dom är skitiga :devil:

Däremot jakten..hm, du kan ha rätt men mina erfarenheter med dom raserna säger förvisso att dom inte är lika galna som russeln som vill jaga det mesta.
Min har aldrig jagat rådjur o dylikt av någon anledning, men jag har verkligen fått jobba med att stoppa suget efter småvilt. Kaniner och harar, barns stackas marsvin med mera, han blockar och bara vrålar( detta kan dock vara mycket positivt om man vill ha råttjägare). Jag tycker det är lite av ett lotteri där, vissa linjer har fortfarande en stor skopa jakt och humör av westiesarna medan andra är ulligare och gulligare än tant agdas gamla dvärgspets.

Ja, för att inte bli vidriga är de krävande. Förstår faktiskt inte riktigt varför folk rekommenderar dem?

Med tanke på vad TS har skrivit rörande hur hunden ska aktiveras är jack russeln knappast för krävande. Samtliga russels jag har träffat som varit tillfredställda med sina aktiviteter har varit skittrevliga.

Dessutom, kan man inte ha en jack russel kan man definitivt inte ha en westie. Ts har haft westie och bör således veta hur en redig terrier fungerar.
Största skillnaden torde vara att russeln är snäppet käckare och något vassare ibland med mer jakt, men definitivt förigare. Köper man westie kan man få en hund med stot aktiveringsbehov som blir vidrig om den inte uppfostras, och som dessutom inte finner speciellt mycket motivation i att lyssna. Alla är inte så. Men många, och just med den rasen är det ett riktigt lotteri iom hur aveln ser ut idag. Harley (min egen) är nog den enda westien jag träffat som varit relativt vänlig och "cool" , och jag har ändå träffat ganska många med tanke på mitt stora intresse för rasen.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 915
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 844
Senast: Otherside
·
R
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 173
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
2 003

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka