Ska vi ha en hund??

Sv: Ska vi ha en hund??

Söta som socker ! Men det exemplaret som jag känner är odrägligt ! Inte nån trevlig hund alls. Enmanshund.

Själv har jag inte träffat på någon otrevlig jappe, skulle snarare säga att de skiljer på familjemedlemmar och utomstående väldigt noga. De är ofta otroligt familjekära men ganska reserverade mot främlingar, till en början. Träffar de mycket folk försvinner reservationen (där är det en stor fördel med barn i familjen).

Jag hoppas att jag har träffat undantaget - men det är en direkt otrevlig hund. Rent av aggressig mot alla utom dem som han känner väl och känt sedan han var valp. Inte en reserverad hund, utan otrevlig.

Sen skäller han galet på allt och alla som passerar där han bor och kommer inte på inkallning. Nej, ingen kul jycke alls.

Familjen som äger honom är extremt hundvana och har bra pli på alla andra hundar så det är inte hanteringen som brister, tyvärr.

Då skulle jag nog säga att du träffat ett skräckexempel-undantag :crazy:

Har själv som sagt inte träffat någon otrevlig jappe, de flesta är i alla fall superhärliga :love: Våran ser familjens kompisar mer eller mindre som flockmedlemmar och har heller inget emot att hälsa på främmande människor (det var däremot läskigt när hon var mindre, men det tog inte lång tid att ändra inställning).

Jag tänkte också, precis som någon annan i tråden, tipsa om Welsh Springer Spaniel. Vår familj hade en sådan när jag var i din dotters ålder och hunden och jag hade jättekul ihop.

De är pigga, glada och genomsnälla jyckar som alltid är med på alla roliga påhitt, men utan att vara speedade på något vis.

Man kan träna agility, lydnad, trix, spela fotboll, kasta pinne, bada i timmar, gå promenad, jogga, åka inlines bakom, spåra - ja, det mesta helt enkelt, även om det kanske är med lite varierande resultat :angel:, men jycken är alltid glad ändå! Men man kan lika gärna mysa tillsammans i soffan om man hellre vill det ibland.

De är stora nog att inte tas för att vara golvmoppar, men tillräckligt små för att man ska kunna lyfta dem i famnen om man skulle behöva när man är ute på upptäcktsfärd och behöver passera något hinder.

Det är en apporterande ras, men inte så utpräglad, utan med stimulans och motion på annat vis så klarar de sig alldeles utmärkt som familjehund enligt min erfarenhet.

Helt klart charmiga, underbara hundar som är lagom i det mesta.

Vi har massor av vilt runt omkring oss. Älg, rådjur och vildsvin. Så det är ju inte så bra med en hund som försvinner efter dem. Men på tal om pudlar, en mellanpudel känns inte så intressant, har träffat för många "tantpudlar" tror jag. Men en en kungspudel då? Vad tror ni om det? Låter ju rätt skönt det där med att pudlar har en enklare päls att sköta. men har inte pudlar ofta hudproblem?

Tja, pudlar var ju inte för så längesen jakthundar de med.. Vet de som jaga rådjur och hjort med kungspudlar:D De har fått ett ofärtjänt rykte som tanthundar tycker jag. Pigga, alerta, klyftiga och framåt hundar. En mellan skulle säkert passa er bra:) Har fått känslan av att kungsp är skarpare, men det vet jag inte.

Gilly

Just Spaniel (kanske inte Cocker) brukar man rekommendera till ungdomar som vill ha egen hund, just för att de är lagom stora, mjuka och fina, alltid glada och passar till alla tänkbara hundsporter. Inte speciellt mycket aggressivitet, bara en glad själ i en silkesmjuk, lagom stor kropp!
När det gäller jakten, är det nåt som mer eller mindre finns i alla hundraser, och som man i vilket fall som helst måste vara väl förberedd på och veta hur det ska stävjas INNAN den fått smak på Jagandet! Inte vänta tills den dragit x antal gånger och blivit "biten" av det hela! Så där tror jag inte det finns många raser som är totalt "jatksäkra".

Senast ändrad:

Åh förlåt, menade inte nåt illa.... Jag har bara fått uppfattningen att Cockern dras med fler problem än de större mer jaktinriktade Spanielraserna som t.ex. Springern. Har också i rask följd träffat på flera med mkt dåligt temperament. Men fina Cockers gillar jag! :)

Nu skull jag personligen aldrig välja en spaniel eller retriever själv, jag tycker inte alls om den typen av hund. Men jag kan hålla med Augusti om att en welsh eller engelsk springer spaniel kan vara värt att kolla upp!
Jag var länge "extramatte" till en sådan och rent objektivt är det en trevlig ras. Däremot skulle jag vara MYCKET noga med att kolla upp den mentala biten hos föräldrardjuren+övrig släkt. Många dras tyvärr med skotträdslor och annat som verkligen inte är roligt att ha att göra med. Var noga i valet av hund, det lönar sig alltid i slutändan.

Yep, en riktigt bra Springer eller Welsh tror jag skulle passa en ung tjejj perfekt! Mjuk och go, glad och vänlig, pigg och med på allt, allround, inte mycket skärpa... Lagom päls att borsta och kamma ;)! Jättebra! Men, som du sa, kolla mentaliteten... Värt att leta och inte bara köpa från närmsta kennel, vilket annars är sååå lätt gjort!

Yep, en riktigt bra Springer eller Welsh tror jag skulle passa en ung tjejj perfekt! Mjuk och go, glad och vänlig, pigg och med på allt, allround, inte mycket skärpa... Lagom päls att borsta och kamma ;)! Jättebra! Men, som du sa, kolla mentaliteten... Värt att leta och inte bara köpa från närmsta kennel, vilket annars är sååå lätt gjort!

Jag håller med till 100000%!

Att ta sig tiden att träffa föräldradjuren och uppfödarens andra hundar borgar för att man får en individ som passar ens eget liv bäst (och en uppfödare som man kan föra vettiga och rådiga samtal med under de kommande tio-femton åren! Värt mycket att kolla att man har samma syn på hundar och vad rasen är, så att man förstår varandra och man kan få hjälp som syftar åt det håll man själv vill åt). Sedan är ju alla individer, och bara för att föräldrarna är soffpotatisar betyder det inte att alla i kullen automatiskt blir det.

Berätta gärna hur det går! Om ni bestämmer er för hund, vilken ras och när!
/Syrsa

welshie.jpg

Ganska fina :)

sånt gör mig så ledsen. JAKThundar med SKOTTrädsla... :(. hur tänker folk som avlar så?

Vad kul att fler verkar tycka att mitt förslag var bra!

Bara för det måste jag nästan lobba lite till för underbara spaniels (men ffa welshar :love:).

De är väldigt okomplicerade och trevliga. Människoälskande utan att vara helt hysteriska. Milda och mjuka utan att förlora i personlighet. De är påhittiga och underhållande och eftersom de aldrig går en ur händerna och aldrig ifrågasätter ledarskapet, inte ens för mindre barn, kan man tillåta dem att utveckla sin personlighet och hitta på lite charmiga egenheter utan att vara det minsta rädd för att bli sittande med ett ohanterbart monster.

De är inte utpräglade enmanshundar utan de umgås lika glatt med alla i familjen.

Deras vattenintresse och föremålsintresse gör dem roliga. Hoppa från bryggan och simma efter pinnar och leka med bollar är ofta roliga lekar för både hund och människa.

Just welshen tycker jag är extra vacker med sin roströda och vita färg. Och speciellt för en tonåring är det lite extra kul när folk berömmer ens vackra hund och frågar vad det är för ras.

MrsScabtree: Vilken fin bild du har hittat. Hunden är så lik min snutt-hund så jag blir ju helt nostalgisk. Kloka, vackra bruna ögon...

Kul att du gillade bilden! Jag tyckte själv att den påminde så mycket om Decibel som jag brukade ha :)

Vad jag har förståt så är dottern intressersd av golden retriver, vad är det som talat emot den rasen om hon nu skulle vilja ha en sådan? :)

Senast ändrad av en moderator:

Ingenting men nu har hon ju lite att välja bland! :laugh: Personligen skulle jag föreslå Spanieln (Welsh eller Springer), den är inte lika stor och stark som en Golden. Lite behändigare! Men bägge är fiiiina...

Liknande trådar

Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 915
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 844
Senast: Otherside
·
R
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 175
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
2 003

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka