Sjukskrivning eller tjänstledig?

Den medicinska förklaringen är troligen att det ger väldigt begränsad nytta att operera personer äldre än 50 år för meniskproblem.
Vi är då inte eniga om vad medicinsk nytta är uppenbarligen. Ett aktivt rörligt liv utan smärtor och smärtstillande eller ett begränsat liv med smärtor.

Menar du att det är begränsad medicinsk nytta att förhöja livskvalitet och arbetsförmåga?

Aktuell läkare hänvisade för övrigt till ekonomin.

Får höra av min ortoped att han vill sjukskriva mig nästan var gång jag talar med honom men jag vägrar .Hans argument är att jag kommer att gå sönder om jag fortsätter i samma takt som jag gör nu utan äter morfin och en massa andra piller istället och jobbar .Tycker det är nog många som är sjukskrivna och belastar systemt så då kör jag på istället !Så nog går det att jobba fast men har ont och man kan gott planera när man ska utföra sådana operationer då det inte är akut och ta det när man är ledig !

Efter att ha läst andra inlägg av dig gör jag dessutom den skrämmande upptäckten att du i ditt arbete framför fordon.

MED en massa piller OCH morfin i kroppen :confused: :crazy: :mad:

Skrämmande!

Nej vill inte ha något beröm alls men tycker att folk sjukskriver sig helt i onödan och som den här tråden handlar om att sjukskriva sig för något man kan planera och inte är akut och att framför fordon är helt ok och det känner man om man är påverkad och då ska man självklart inte köra men jag känner inte något av det alls ! Äter inte hela tiden utan bara då jag får värk och det brukar helst vara kvälltid efter jobbet då jag klarar mig på pillren som inte innehåller morfin dagtid så det är ok

Nej vill inte ha något beröm alls men tycker att folk sjukskriver sig helt i onödan och som den här tråden handlar om att sjukskriva sig för något man kan planera och inte är akut och att framför fordon är helt ok och det känner man om man är påverkad och då ska man självklart inte köra men jag känner inte något av det alls ! Äter inte hela tiden utan bara då jag får värk och det brukar helst vara kvälltid efter jobbet då jag klarar mig på pillren som inte innehåller morfin dagtid så det är ok

Jag du gjort tester på din reaktionsförmåga när du äter mediciner eller har värk?

Är du medveten om att det inte bara är morfin som kan påverka framförandet av ett fordon?

Jag har varit på väg att jobba mig in i väggen flera gånger. Jag har också jobbat nästan dygnet runt med kronisk sjukdom i väldigt aktivt skov. Det sistnämnda landade mig på sjukhus i en vecka (de ville egentligen ha kvar mig längre vilket inte är direkt vanligt på en överbelagd medicinavdelning).

Det var skitkorkat. Det finns inget beundransvärt med det. Samtidigt ska man naturligtvis inte känna efter för mycket men att pressa sig till 110% när kroppen och knoppen säger ifrån är lika dumt.

Jag har också jobbat trots att kroppen sagt ifrån, både fysiskt och psykiskt. Det, samt att det hänt några riktigt jobbiga saker senaste åren, har gjort att kroppen nu sagt ifrån. Blev sjukskriven heltid i september förra året, nu jobbar jag 25%. Har aldrig varit sjukskriven så länge som nu, men jag gissar att det är för att jag just tidigare försökt och pressat mig själv...Inte värt det, kan jag lova!

Varför beskriver du dig då som så duktig som klarar jobbet tack vare starka piller och sjukskriver dig inte som andra och när folk kritiserar dig så har du helt plötsligt bara värk på kvällen efter jobbet. Du var visst inte så duktig

De som sjukskriver sug kanske många gånger har har problem konstant, du har inte reflekterat över det?

Varför beskriver du dig då som så duktig som klarar jobbet tack vare starka piller och sjukskriver dig inte som andra och när folk kritiserar dig så har du helt plötsligt bara värk på kvällen efter jobbet. Du var visst inte så duktig

De som sjukskriver sug kanske många gånger har har problem konstant, du har inte reflekterat över det?
Låter som en pillertrillare som inte borde ha körkort.

Har ont dagtid men passar mig för morfinet då .utan då får det bli dom andra pillren fast värken sitter i ordentligt men har haft det så länge så det fungerar ändå verkar som man blir van att uthärde det fast det jobbiga är väl när ena armen slutar fungera då kotorna hoppar ur lägen eller benen viker sig då nerverna kommer ikläm i ländryggen !

Och min vän gick från att vara halt, inte kunna träna och vara beroende av smärtstillande till besvärsfri. Är det den begränsade nyttan du syftar på? Och det två gånger, en gång finanisierat privat och en gång via det offentliga.

Det var heller inte den förklaringen hon fick utan det var ekonomin som läkaren hänvisade till.

När man tittar på forskning så är det ett slags medelresultat man tittar på.
GENERELLT SETT är det begränsad nytta med meniskoperationer på äldre personer. Någon har god nytta av åtgärden, andra får mer skada än nytta.
Utifrån det GENERELLA resultatet avgörs vilka åtgärder som "ska" ingå i sjukvårdens utbud och inte.

Att det finns INDIVIDER som inte stämmer med det GENERELLA resultatet är en självklarhet men vanligen inget som styr GENERELLA medicinska rekommendationer.
Vi är då inte eniga om vad medicinsk nytta är uppenbarligen. Ett aktivt rörligt liv utan smärtor och smärtstillande eller ett begränsat liv med smärtor.

Menar du att det är begränsad medicinsk nytta att förhöja livskvalitet och arbetsförmåga?

Aktuell läkare hänvisade för övrigt till ekonomin.

Har du svårt för att förstå att man inom medicin gör en GENERELL bedömning av vilka åtgärder som anses göra nytta och att det styr, medan det INDIVIDUELLT kan ge annat utslag?
Alltså svårt att förstå skillnaden mellan GENERELLT och INDIVIDFALL?

Ja, jag har läst att man beskriver att vb läkare hänvisat till ekonomiska skäl och det var en konstig argumentering som är svår att förstå.

När man tittar på forskning så är det ett slags medelresultat man tittar på.
GENERELLT SETT är det begränsad nytta med meniskoperationer på äldre personer. Någon har god nytta av åtgärden, andra får mer skada än nytta.
Utifrån det GENERELLA resultatet avgörs vilka åtgärder som "ska" ingå i sjukvårdens utbud och inte.

Att det finns INDIVIDER som inte stämmer med det GENERELLA resultatet är en självklarhet men vanligen inget som styr GENERELLA medicinska rekommendationer.

Har du svårt för att förstå att man inom medicin gör en GENERELL bedömning av vilka åtgärder som anses göra nytta och att det styr, medan det INDIVIDUELLT kan ge annat utslag?
Alltså svårt att förstå skillnaden mellan GENERELLT och INDIVIDFALL?

Ja, jag har läst att man beskriver att vb läkare hänvisat till ekonomiska skäl och det var en konstig argumentering som är svår att förstå.

Jag har läst vad du skriver men det ändrar inget, hur mycket du än du SKRIKER om det. Läkaren sa uttryckligen att det var ekonomin som låg bakom att man inte opererade folk över 50 år för meniskskador hur mycket du än skriker om generella bedömningar.

Du kan liksom inte ändra på fakta i det här fallet. Och om du eller behandlande läkare som rimligen är mer insatt i hur just det sjukhuset/landstinget gör bedömningen, har rätt eller fel vet jag inte. Jag har dock aldrig uttalat mig generellt utan bara förmedlat vad som hänt här. Inte heller vet jag om personen ljög men jag kan inte riktigt förstå poängen i en lögn här. Det är mycket enklare att få en patient att acceptera en medicinsk bedömning än en ekonomisk.

Tråden handlar dock inte om det här som jag påtalat vid ett par tillfällen utan det var ett exempel, det finns fler (bland annat tandvård men även när man betalar privat vård för att gå före i kön) där man kan köpa sjukvård. Exemplet kom utifrån att I_U menade att offentligt finansierad sjukvård skulle vare en lämplig gränsdragning för om det är rimligt att sjukskriva sig och jag inte höll med om det.

Ang trådstarten. Som arbetsgivare följer jag de lagar som gäller.
Vill en anställd vara/behöver vara sjukskriven efter en skönhetsoperation och har intyg på det är det väl inget att göra. Är det en hygglig medarbetare i övrigt så knyter man som arbetsgivare handen i fickan av ilska men går vidare. Är det en kass arbetstagare så accepterar man situationen men den personen kommer inte få några favörer i framtiden.
Det jag vet av erfarenhet är att arbetsgivare är som elefanter. De glömmer aldrig. I synnerhet egna företagare. Många arbetstagare glömmer och går vidare från sina fadäser men det gör inte arbetsgivare. De lägger på minnet... Och de gör alltid en samlad bedömning av sina minnen som grund, invägt med andra variablar, när det senare är lönesamtal.
Det är min erfarenhet.

Ang trådstarten. Som arbetsgivare följer jag de lagar som gäller.
Vill en anställd vara/behöver vara sjukskriven efter en skönhetsoperation och har intyg på det är det väl inget att göra. Är det en hygglig medarbetare i övrigt så knyter man som arbetsgivare handen i fickan av ilska men går vidare. Är det en kass arbetstagare så accepterar man situationen men den personen kommer inte få några favörer i framtiden.
Det jag vet av erfarenhet är att arbetsgivare är som elefanter. De glömmer aldrig. I synnerhet egna företagare. Många arbetstagare glömmer och går vidare från sina fadäser men det gör inte arbetsgivare. De lägger på minnet... Och de gör alltid en samlad bedömning av sina minnen som grund, invägt med andra variablar, när det senare är lönesamtal.
Det är min erfarenhet.
Får kassa arbetstagare favörer överhuvudtaget?

Sedan tror jag inte att flertalet medarbetare/intyg anger specifikt att man genomgått en skönhetsoperation om det inte är uppenbart så i de flesta fall är säker arbetsgivaren helt ovetande.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 423
Senast: mamman
·
Skola & Jobb Eftersom buke är mitt orakel hoppas jag på bra svar från folket. Har hamnat i en lite knepig situation och jag vet inte riktigt vilken...
2 3
Svar
52
· Visningar
9 077
Senast: Fiorano
·
Skola & Jobb Jag sitter i en situation som jag tror att ganska många tycker är lite "lyxig", jag tycker det känns total pannkaka! Lite snabb...
2
Svar
24
· Visningar
2 897
Senast: moster
·
Kropp & Själ Jag har haft flera symptom som visar på utmattning/utbrändhet under en lång period (ca 7 år) som framförallt i början visade sig som...
2
Svar
21
· Visningar
2 053
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar