Sjukskrivning eller tjänstledig?

Hahaha

Nej, jag har ingen övertro att jag kommer med nya perspektiv. :angel:

Buke är nog känt för att vara det forum där diskussionerna vänds ut och in i all oändlighet. Finns ett annat sätt att se på saken, however far fetched, så lär de yttras här! :D

Jag fick bara en plötslig ingivelse, att upplysa om att fakta inte är sanning.

Ville bara säga det.

Typ.:cool:
:D

Nä, sanning har jag väl aldrig pratat om. Men det är intressant att veta vad som gäller, i synnerhet när åsikterna står som spön i backen.

För mig är det solklart. Är jag inte arbetsför kan jag inte arbeta, oavsett varför jag inte är arbetsför. Och om jag skulle bli icke-arbetsför på min semester så ska jag ju egentligen vara sjukskriven de dagarna.
Jag tänker att man är inne på tunn is om man börjar moralisera och bedöma när det är ok att vara sjukskriven och inte. Tycker man märker bara i den här tråden hur argumenten känns ganska efterkonstruerade när det kommer till exempel.

Jag menar, jag kan ju göra många saker på min fritid högst frivilligt som kan leda till att jag inte fixar att jobba dagen efter. Nu är det tillåtet att vara sjukskriven efter skönhetsoperation och då kan väl folk bara sluta moralisera.

Liknelsen med penisförstoring känns ju absurd. Hur vanligt är det egentligen? Och hur många män är drivna av samhällets sjuka skönhetsideal så att de frivilligt lägger sig under kniven på samma sätt som kvinnor gör? Nej, tänkte väl det.

Hahaha

Nej, jag har ingen övertro att jag kommer med nya perspektiv. :angel:

Buke är nog känt för att vara det forum där diskussionerna vänds ut och in i all oändlighet. Finns ett annat sätt att se på saken, however far fetched, så lär de yttras här! :D

Jag fick bara en plötslig ingivelse, att upplysa om att fakta inte är sanning.

Ville bara säga det.

Typ.:cool:
Nja fakta är sanning, det är liksom det som är definition på fakta annars handlar det om desinformation som här att FK skulle gå ut med oriktiga uppgifter.

Däremot kan det finnas mjuka värderingar förutom fakta och faktan behöver inte täcka hela sanningen.

Bara för att det är tillåtet måste det alltså alltid vara rätt? Och får inte ifrågasättas eller diskuteras?

Nix, det köper jag inte. Då hade vi aldrig fått till stånd ändringar i sådant som faktiskt inte är rätt.
I det här fallet känns det ju solklart kvinnofientligt så jag ser inte så stora vinster med diskussionen.

Man behöver väl förövrigt inte ens berätta för sin arbetsgivare varför man är sjukskriven om man har sjukintyg? Går väl att lämna in den sidan där det inte står.

Man behöver väl förövrigt inte ens berätta för sin arbetsgivare att man är sjukskriven om man har sjukintyg? Går väl att lämna in den sidan där det inte står.

SJÄLVKLART måste man berätta för arbetsgivaren ATT man är sjukskriven. Menar du att man inte ska sjukanmäla sig eller?!

Skälet till sjukskrivningen behöver man dock inte uppge.

I ett annat perspektiv tycker jag det är olyckligt att normalisera skönhetsoperationer. Att det inte är underligare än att operera karpaltunnelproblem. Det är att ytterligare spä på uppfattningen att det ligger i alla kvinnors (och samhällets) intresse att se till att kvinnor blir så snygga som möjligt. Och att det är så viktigt att det t o m bör bekostas av samhället.

Din brist på fantasi hade förmodligen överbryggats av klinikerna som utför skönhetsoperationer. De lär både informera om rättigheterna och förse dig med intyg vid behov. Sen ser jag rena skönhetsoperationer som något totalt onödigt så risken att jag stannar hemma för dem eller eventuella komplikationer är troligen obefintlig.

Jag kan egentligen inte så någon skillnad i ansvaret om något går snett med operationen, att det finns risker för komplikationer är allmänt bekant.

Varför är det skillnad mellan sjukskrivning pga komplikationer och sjukskrivning pga normalförlopp? Varför tycker folk det känns mer okej att stanna hemma pga komplikationer än under den normala läkningen. På sätt och vis ser jag det som dubbelmoral. Utan operationen hade man ju aldrig stannat hemma.
Jag tänker att komplikationer hamnar i samma kategori som att trilla av hästen eller vurpa med cykeln. Det var liksom inte meningen

Jag tänker att komplikationer hamnar i samma kategori som att trilla av hästen eller vurpa med cykeln. Det var liksom inte meningen
Men var drar du gränsen. Det är inte meningen att skada sig när det gäller idrott men viss idrott ger så gott som alltid skador i det långa loppet. Vet man att man om man ägnar sig åt aktivitet X i det långa loppet kommer att behöva stanna hemma pga skador då en överväldigande majoritet bli skadade och eller drabbas av förslitningsskador. Ska dessa också ta semester de skadar knäet liksom 99% av "kollegorna" drabbats? Hur många fotbollsspelare, gymnaster etc på hyfsat hög nivå har aldrig blivit skadade? Ja talar nu inte enbart om eliten? Och tar man de som blivit skadade en gång och fortsätter trots ökad skaderisk, att de mest bara väntar på den men hoppas klara sig. Okej de planerar inte datum men de vet att skadan med hög sannolikhet (åter)kommer och fortsätter ändå.

Det samma gäller rökare, i synnerhet de som redan har konstaterade problem men fortsätter att röka. Ska de bekosta sin sjukskrivning själva?

Jag menar, jag kan ju göra många saker på min fritid högst frivilligt som kan leda till att jag inte fixar att jobba dagen efter. Nu är det tillåtet att vara sjukskriven efter skönhetsoperation och då kan väl folk bara sluta moralisera.
Är det inte mer en diskussion huruvida man sjukskriver sig för att göra operationen, tror inte någon tycker det är är fel att sjukskriva sig ifall tex komplikationerna gjorde att semesterdagarna kanske inte räckte.

Är det inte mer en diskussion huruvida man sjukskriver sig för att göra operationen, tror inte någon tycker det är är fel att sjukskriva sig ifall tex komplikationerna gjorde att semesterdagarna kanske inte räckte.

Hur många semesterdagar ska man ha sparat i reserv om man får komplikationer? Är det okej med bara ett fåtal eller kanske inga dagar alls?

Och räcker det att man var optimistisk men det blev smärtsammare än man trott, och man stannar hemma en vecka längre som sjukskriven för budgeterade sjukdagar inte räckte?

Är det rättvist att kroppsarbetaren behöver ta hela semestern men kontorsarbetaren inte behöver stanna hemma alls? Ska jobbsituationen och ekonomin (förutom själva kostnaden för operationen) vara avgörande för om man ska kunna genomgår en skönhetsoperation?

Jag kan inte se varför man skulle behöva ta semesterdagar alls. Man har rätt till sjukskrivning, varför ska jag ta av min semester till att ligga hemma och ha ont?

Jag kan inte se varför man skulle behöva ta semesterdagar alls. Man har rätt till sjukskrivning, varför ska jag ta av min semester till att ligga hemma och ha ont?
Med den åsikten borde man kunna få sjukledigt för att klippa håret under jobbtid också. Är precis samma sak..eller för att gå och fixa naglarna. Varför vill man göra sig fin på fritiden när man kan sjukskiva sig och göra det på jobbtid och få betalt för det.. När jag gjorde sådana där flätor så hade jag grymt ont i hårbotten ett tag..kanske skulle jag fått sjukledigt där.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 423
Senast: mamman
·
Skola & Jobb Eftersom buke är mitt orakel hoppas jag på bra svar från folket. Har hamnat i en lite knepig situation och jag vet inte riktigt vilken...
2 3
Svar
52
· Visningar
9 077
Senast: Fiorano
·
Skola & Jobb Jag sitter i en situation som jag tror att ganska många tycker är lite "lyxig", jag tycker det känns total pannkaka! Lite snabb...
2
Svar
24
· Visningar
2 897
Senast: moster
·
Kropp & Själ Jag har haft flera symptom som visar på utmattning/utbrändhet under en lång period (ca 7 år) som framförallt i början visade sig som...
2
Svar
21
· Visningar
2 053
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar