Sjukskrivning eller tjänstledig?

Med den åsikten borde man kunna få sjukledigt för att klippa håret under jobbtid också. Är precis samma sak..eller för att gå och fixa naglarna. Varför vill man göra sig fin på fritiden när man kan sjukskiva sig och göra det på jobbtid och få betalt för det.. När jag gjorde sådana där flätor så hade jag grymt ont i hårbotten ett tag..kanske skulle jag fått sjukledigt där.
Är det mycket smärtsamt att bli klippt och fixa naglar så du får men efteråt så får du sjukskriva dig. Frisören kanske klippte av dig ena örat och du fick kanske frätskador och allergisk reaktion av hårsprej och lim

Om arbetsgivaren kräver att du flätar dig och du får ont i huvudet av det är det säkert grund till sjukskrivning, men knappast om den enda åtgärden som behövs är att fläta upp flätorna.

Du har tagit sällsynt krystade exempel annars. Sjukskrivning är aktuell om du är sjuk inte om du tvättar händerna, klipper naglarna eller går ut med hunden.

Av samma anledning som man inte sjukskriver sig på grund av bakfylla?
Om jag är så bakfull att jag inte kan utföra arbetet så sjukskriver jag mig. Jag gör knappast nytta på jobbet om jag bara sitter där inne på mitt rum och kräks i en papperskorg ;)
(Inte för att jag brukar bli så bakfull men..)

Eller om jag har ett jobb som kräver att jag kör bil. Det kan jag ju inte göra om jag är rejält bakfull/rattfull?
Med den åsikten borde man kunna få sjukledigt för att klippa håret under jobbtid också. Är precis samma sak..eller för att gå och fixa naglarna. Varför vill man göra sig fin på fritiden när man kan sjukskiva sig och göra det på jobbtid och få betalt för det.. När jag gjorde sådana där flätor så hade jag grymt ont i hårbotten ett tag..kanske skulle jag fått sjukledigt där.
Hur får du det till att du är arbetsoförmögen när du klipper håret?

Om jag är så bakfull att jag inte kan utföra arbetet så sjukskriver jag mig. Jag gör knappast nytta på jobbet om jag bara sitter där inne på mitt rum och kräks i en papperskorg ;)

Eller om jag har ett jobb som kräver att jag kör bil. Det kan jag ju inte göra om jag är rejält bakfull/rattfull?

Hur får du det till att du är arbetsoförmögen när du klipper håret?
Jag är ganska oförmögen när jag är hos frissan. Sen är det så att förstadagsintyg kommer när man har många korta måndagssjukskrivningar.

För mig låter det väldigt konstigt att man tycker att det är okej att vara såpass bakfull att man inte kan jobba?
Har man någotsånär hyfsat arbetsmoral så ser man väl till att göra det man kan för att vara i skick att jobba när man gått med på att jobba?

Bara för att man kan och vissa gör det, så är det väl ändå inte försvarbart att göra det rent moraliskt?
Nu bemötte jag påståendet att man inte sjukskriver sig pga bakfylla och det gör folk ibland.

Moraliskt sett får man väl se från fall till fall, men är du arbetsoförmögen så ska du stanna hemma och det är ju inte säkert du blir beviljad tjänstledighet eller semester.

För mig låter det väldigt konstigt att man tycker att det är okej att vara såpass bakfull att man inte kan jobba?
Har man någotsånär hyfsat arbetsmoral så ser man väl till att göra det man kan för att vara i skick att jobba när man gått med på att jobba?
Ja det är ju klart oroväckande utifrån personens hälsa och mående. Precis på samma sätt som vissa säkert kan känna oro för någon som upplever behov av att operera sig för att bli nöjd med sig själv.
Men man bör ju ändå vara hemma om man inte fixar arbetsuppgifterna.
Jag är ganska oförmögen när jag är hos frissan. Sen är det så att förstadagsintyg kommer när man har många korta måndagssjukskrivningar.
Nu var det ju efter operation vi pratade om. Vad gör din frisör med dig som gör att du inte klarar jobbet efteråt?

Nu bemötte jag påståendet att man inte sjukskriver sig pga bakfylla och det gör folk ibland.

Moraliskt sett får man väl se från fall till fall, men är du arbetsoförmögen så ska du stanna hemma och det är ju inte säkert du blir beviljad tjänstledighet eller semester.

Om man är bakfull och oförmögen att jobba, så är det ju inte mycket annat att göra än att stanna hemma den dagen såklart. Men de allra flesta ser ju till att inte dricka så mycket att de blir bakfulla om de ska jobba dagen efter, alltså det moraliska felet ligger i att medvetet göra sig själv oförmögen att arbeta.

Och du tycker att det är helt ok att planera för att festa så att du blir så bakfull, dagen innan arbete, eller?

Ja det är ju klart oroväckande utifrån personens hälsa och mående. Precis på samma sätt som vissa säkert kan känna oro för någon som upplever behov av att operera sig för att bli nöjd med sig själv.
Men man bör ju ändå vara hemma om man inte fixar arbetsuppgifterna.

Det är klart man ska vara hemma om man inte kan jobba, men det var ju inte det diskussionen handlade om utan om det moraliska i att medvetet göra sig själv oförmögen att utföra sitt arbete (genom att dricka så att man bli bakfull eller genom att genomgå en skönhetsoperation eller något annat).
Jag anser att man gör sitt bästa för att vara arbetsför de dagar man gått med på att arbeta.

Nu var det ju efter operation vi pratade om. Vad gör din frisör med dig som gör att du inte klarar jobbet efteråt?
Jag kan säga att jag var hyfsat obenägen till arbete dagen efter med tanke på hur irriterande ont jag hade i huvudet efter att flätorna var gjorda. Gjorde dessutom att jag ju inte kunde få min nattsömn dessutom så jag var ju dessutom lite trött också. Jag var glad att jag inte behövde jobba dagen efter. Dock hade jag ju aldrig tagit sjukledigt för det.

Sen finns det ju flera saker hos frissan som kan orsaka obehag om man har otur, tex färgning av hår kan väl ge lite smärta ibland har jag hört.

Sen är det faktiskt så att bakfylla kan man jobba igenom ifall man då inte ska köra bil. Annars spelar det faktiskt ingen som helst roll hur dåligt man mår utan då får man skärpa sig och stå ut om man varit så dum att man druckit såpass dagen innan.

Liknelsen med penisförstoring känns ju absurd. Hur vanligt är det egentligen? Och hur många män är drivna av samhällets sjuka skönhetsideal så att de frivilligt lägger sig under kniven på samma sätt som kvinnor gör? Nej, tänkte väl det.

15% av skönhetsoperationerna utförs på män och andelen ökar. Även efter en näsoperation blir man sjukskriven och där kan man verkligen tala om sjuka skönhetsideal med tanke på hur många som vill ändra sin näsa så att den ser mer "västerländsk" ut.

Nja fakta är sanning, det är liksom det som är definition på fakta annars handlar det om desinformation som här att FK skulle gå ut med oriktiga uppgifter.

Däremot kan det finnas mjuka värderingar förutom fakta och faktan behöver inte täcka hela sanningen.

Ok. Eftersom detta är buke.

Jag uttryckte mig slarvigt. Fakta om paragrafer enligt lagtexter är en sanning om vilka regler som gäller.

Det jag menade är att lagen inte alltid är rätt, och därom tvistar vi i åsiktsdjungeln. ;)

Som är en tämligen vanlig anledning till sjukskrivning....

Det är otaktiskt efter firmafesten dock.

Men den ifrågasätts ju och arbetstagaren har stora skyldigheter att samarbeta vid misstanke om alkoholproblem. Om man inte samarbetar och följer arbetsgivarens direktiv enligt utredning, så riskerar man att bli uppsagd och förlora sitt jobb.

Så just sjukskrivning som kanske maskerar missbruk, det är ett synnerligen känsligt och viktigt område.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 423
Senast: mamman
·
Skola & Jobb Eftersom buke är mitt orakel hoppas jag på bra svar från folket. Har hamnat i en lite knepig situation och jag vet inte riktigt vilken...
2 3
Svar
52
· Visningar
9 077
Senast: Fiorano
·
Skola & Jobb Jag sitter i en situation som jag tror att ganska många tycker är lite "lyxig", jag tycker det känns total pannkaka! Lite snabb...
2
Svar
24
· Visningar
2 897
Senast: moster
·
Kropp & Själ Jag har haft flera symptom som visar på utmattning/utbrändhet under en lång period (ca 7 år) som framförallt i början visade sig som...
2
Svar
21
· Visningar
2 053
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar