Sjukskrivning eller tjänstledig?

Tycker jag inte! Folk i min omgivning har gjort det utan att lida av sjuklig fetma och verkligen inte för att rädda sitt liv. Snarare för att bli "snygg".

Att dom gjort det för att bli snygga är ju dock inget som hindrar att dom får den ersatt för att dom riskerar att bli sjuka av sin fetma?
Många landsting kräver väl typ 35 i BMI och då är man definitivt sjukligt fet.

https://www.socialstyrelsen.se/nati...kiriktlinjerna/hjart-karlfriskpersonmedettbmi
"Kvinnor i åldern 30–44 år med ett BMI över 32 löper en tre gånger så hög relativ risk att avlida i hjärt-kärlsjukdom jämfört med normalviktiga personer med BMI 19–22. Män i samma ålder och med samma BMI löper en mer än fem gånger högre relativ risk att drabbas [2-5]"

Det är väl högst intressant vart landstinget drar gränsen?
Jo visst men inte för svaret på frågan jag ställde. Vill man svara på något annat än var man själv drar gränsen så behöver man inte citera just den frågan för på dne frågan är det svaret ointressant.

Däremot tycker jag det är helt rätt att operationer ger rätt till sjukskrivning! Jag kan inte sitta och moralisera och bestämma över vad andra "behöver" eller ej. Att vara född utan bröst kan vara lika belastande som att förlora dem pga cancer, det vet bara den personen det drabbar. Ska man börja sådär ska inte rökare ha rätt till sjukskrivning för rökrelaterad sjukdom, de har ju själva valt att göra sig sjuka; alla vet hur farligt det är att röka!

Deformerade eller icke-existerande bröst kan för en person vara ett mycket stort lidande, minst lika jobbigt som för stora bröst, övervikt etc och nej psykolog fixar inte allt här i världen (tyvärr, tänk om det vore så enkelt!). För en människa med en normal inkomst är nog tröskeln rätt hög för att utsätta sig för en "onödig" operation med tanke på vad det innebär av kostnader, smärta och risker. Jag tror ingen impulsköpar sig ett par nya tuttar i stl xxxl för skojs skuld.

Det är lite det jag menar, det som för en person är orsakar lidande kan för en annan person vara petitesser.¨

Jag kan tänka mig att det kan vara jobbigt för en kille att ha en liten penis och någonstans grå gränsen för att den ska kallas missbildad och inte vara funktionell. Vissa lider av att ha inga/mycket små bröst eller kanske bara ett och för andra är det inga större problem och det oavsett om man är född med dem eller inte. En psykolog kan liksom inte ge en tillbaks ett bröst eller göra dem normalstora.
Och det finns ås mycket mer där där man mer eller mindre bidrar till sjukdom/skador.

Varför är det så illa med sjukskrivning för bröstoperation men okej när man åkte av när man red sin erkänt halvtokiga unghäst barbacka utan hjälm? Eller när man fått lungcancer som storrökare?

Om man skulle säga att det inte är ok att vara sjukskriven pga en bröstförstoring så borde det inte vara ok att vara sjukskriven om man bryter benet vid idrottsutövning heller, för den risken finns ju.
Vill mest påpeka att vem äger rätten att bestämma? Vi tittar inte på diagnosen enbart. Utan om man är arbetsför vs olika steg i bedömningen. Vanliga arbetet, annat arbete osv. (jobbar på försäkringskassan)

Deformerade eller icke-existerande bröst kan för en person vara ett mycket stort lidande, minst lika jobbigt som för stora bröst, övervikt etc och nej psykolog fixar inte allt här i världen (tyvärr, tänk om det vore så enkelt!).

Total avsaknad av bröst berättigar till operation bekostad av landstinget, missbildningar och stor asymmetri också.

Men hur ett par helt normala boppisar kan se ut varierar oerhört mycket och här är också normbildningen ett stort problem, eftersom de bilder av bröst vi matas med(no pun intended) i media är väldigt stereotypa. Då är det lätt att tro att man ser onormal ut fast man inte alls gör det.

Vissa lider av att ha inga/mycket små bröst eller kanske bara ett och för andra är det inga större problem och det oavsett om man är född med dem eller inte.
Vill bara påpeka det helt självklara att väldigt få kvinnor är födda med de bröst de har (eller skulle haft) som vuxna, så i just det fallet bör 'född med'-argumentet vara något annat.

Vill bara påpeka det helt självklara att väldigt få kvinnor är födda med de bröst de har (eller skulle haft) som vuxna, så i just det fallet bör 'född med'-argumentet vara något annat.
Förlåt att jag uttryckte mig oklart och fick dig att tro att jag tror att folk föds med fullt utvecklade bröst. Givetvis menar jag anlagen och förutsättningar men det trodde jag var underförstått, ingen föds med fullt utvecklade bröst.

Förlåt att jag uttryckte mig oklart och fick dig att tro att jag tror att folk föds med fullt utvecklade bröst. Givetvis menar jag anlagen och förutsättningar men det trodde jag var underförstått, ingen föds med fullt utvecklade bröst.
Förlåt att jag flaggade upp att 'född med'-argumentet borde heta annorlunda.

Förlåt att jag flaggade upp att 'född med'-argumentet borde heta annorlunda.
Jag utgick från att folk här var smarta nog att inse vad jag menade- född med anlagen och förutsättningarna, uppenbarligen är det inte så. Åtminstone tror du att vissa tror att folk föds fullt utrustade med bröst, jag ser det själv som absurt, men det finns för all del folk till allt.

Jag utgick från att folk här var smarta nog att inse vad jag menade- född med anlagen och förutsättningarna, uppenbarligen är det inte så. Åtminstone tror du att vissa tror att folk föds fullt utrustade med bröst, jag ser det själv som absurt, men det finns för all del folk till allt.
Repeterar: Förlåt att jag flaggade upp att 'född med'-argumentet borde heta annorlunda.

Intressanta åsikter som dyker upp här.

Jag hörde om ett fall där arbetsgivaren ville att den anställde skulle ta tjänsteledigt, när den anställde talat med facket och säger att arbetsgivaren ska betala ut sjukskrivningen och arbetsgivaren blir fly förbannad. Den anställde verkade inte ha/haft bröstcancer.
Det var den historien som satte igång funderingarna på vad som egentligen tänks inom det här och hur det resonerar kring de som gör operationer för att de haft bröstcancer, respektive de som är fullt friska osv.

Varför ska sjukhusvistelse utifrån att jag drar på mig skador genom att ta risker finansieras av det allmänna men att andra har fel hobby och får både betala hobbyn (operationen) och följderna själv.
Därför att den arbetsoförmåga som kommer av själva operationen, även om den är helt utan komplikationer, går under den del som är hobby.
Man vet att det blir så.
Däremot om det tillstöter komplikationer så hamnar det under hatten olycka, som med andra olyckor vid utövande av knäppa hobbys typ ridning.
Att som Bimbo sjukskriva sig efter en bröstförstoring är som att som Ryttare sjukskriva sig för att man måste ta hand om hästen efter ridturen.

Jag anser fortfarande att avsaknad av bröst inte är en defekt som ger några funktionella hinder och därför behöver rättas till.
Halva befolkningen, den manliga halvan, lever alldeles utmärkta liv utan bröst.

Jag undrar vad man egentligen skall dra för slutsats av det?
Något att grubbla på.
Man får in både bröstförstoring, bröstförminskning och viktoperationer i det resonemanget.
Glöm inte penisförstoringen, penisförminskningen, penisriktaren och hårtransplantationen som behövs för att återbalansera den förlorade självbildsuppfattningen efter de tre första operationerna.

Och den sjukskrivning som samhället bara måste hantera efteråt.

Därför att den arbetsoförmåga som kommer av själva operationen, även om den är helt utan komplikationer, går under den del som är hobby.
Man vet att det blir så.
Däremot om det tillstöter komplikationer så hamnar det under hatten olycka, som med andra olyckor vid utövande av knäppa hobbys typ ridning.
Att som Bimbo sjukskriva sig efter en bröstförstoring är som att som Ryttare sjukskriva sig för att man måste ta hand om hästen efter ridturen.

Om man har arbetsoförmåga efter operation pga hobbyn hästar eller hobbyn vara "bimbo" borde inte spela någon roll.

Och nej det är det inte, båda sjukskriver sig pga arbetsoförmåga. Om arbetsoförmågan uppstått pga risken att operera sig eller risken att rida en halvgalen häst utan säkerhetsutrustning spelar mindre roll. Båda har tagit onödiga risker som i stor utsträckning leder till sjukhusvistelse.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 423
Senast: mamman
·
Skola & Jobb Eftersom buke är mitt orakel hoppas jag på bra svar från folket. Har hamnat i en lite knepig situation och jag vet inte riktigt vilken...
2 3
Svar
52
· Visningar
9 077
Senast: Fiorano
·
Skola & Jobb Jag sitter i en situation som jag tror att ganska många tycker är lite "lyxig", jag tycker det känns total pannkaka! Lite snabb...
2
Svar
24
· Visningar
2 897
Senast: moster
·
Kropp & Själ Jag har haft flera symptom som visar på utmattning/utbrändhet under en lång period (ca 7 år) som framförallt i början visade sig som...
2
Svar
21
· Visningar
2 053
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar