Singeltråden 55

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Singeltråden 55

Låter sjukt jobbigt! Och vad tråkigt när man inte får hjälp heller när man ber om den. Jag kan inte svara på allt men fick lite tankar iaf som kanske kan hjälpa;

- Thermokjol kanske du ska införskaffa? Går utmärkt att rida i och det värmer låren/magen/rumpan. Jag köpte en billig på Gekås nu senast som jag är väldigt nöjd med!
- Hur var det innan du satte in spiralen? Testa sätta in en kopparspiral istället? Annars kanske inte spiral är något för dig utan du får testa något annat p-medel
- Finns ju fotvärmare med batteri eller nått som man kan styra. Kanske något för dig?

Tycker absolut du ska gå till en privatklinik!

Att ha så ont att man börjar gråta är värsta känslan - kram på dig!

Alltså, nu gråter jag på riktigt. Ringer runt till de privata klinikerna och där är det samma visa.. "återkom i februari, då har vi kanske tid". Samtidigt som varenda cell i kroppen tar emot att åka in akut, det är ju till för de med akuta problem.

Men du menar alltså att det går att ha det i andra delar av kroppen... jag har bara hört om händer och fötter innan och därför antagit att det är just händer och fötter som blir drabbade om man får det. För det gynekologen menade var att det inte går att känna smärta där jag känner smärta på grund av tex. äggstockarna/livmodern utan att det i så fall är något annat (eller hennes egna ord "vissa är ju lite känsligare än andra"). Det är ungefär samma krampliknande smärta som jag får i fötterna, även om den i fötterna känns lite annorlunda eftersom jag oftast måste stödja på dem även när det gör ont.

Men man kan alltså inte bota det? Eller lindra smärtan? Annat än med värme och preventivt arbete för att inte bli kall? Mitt problem är att jag blir kall även när jag egentligen inte har utsatts för kyla, jag bara... blir det. Och vips så gör det ont.

Spiralen har suttit i lite över två år. Köldproblemen har eskalerat, men är ju också betydligt värre under perioder av året vilket gör att jag förtränger och glömmer bort ibland och då känns det inte lika akut att ta tag i det. Även fötterna är sämre under de senaste åren, men att man skulle få ont av kyla i fötterna för att man har något fäst vid livmodertappen låter lite väl otroligt för mina öron. Fast det känns ändå som att hela kalaset har förvärrats parallellt.

Kopparspiral är nog ingen höjdare med tanke på att den ökar blödningarna ofta, och det behöver jag ingen hjälp med direkt. P-piller drar jag mig in i det längsta för att gå på igen, minipiller är värdelöst med tanke på att jag knappt kommer ihåg att ta tabletter dagligen (än mindre samma tid varje dag), P-stav känns otroligt obehagligt vid tanken och att inte gå på något förvärrar smärtorna kring mens och gör mig fruktansvärt ostabil i måendet. P-ring är väl inget jag har forskat jättemycket kring och P-spruta samt P-plåster är inte direkt de vanligaste eller lättaste alternativen att få tag på. Att det gjorde väldigt ont att sätta in den och att den kostar ganska mycket är ju två faktorer som gör att man inte gärna bara "testar att plocka ut den en stund" heller, innan det står som det sista och enda alternativet.

Kläder för kalla dagar letar jag efter kloka alternativ till hela tiden. Just nu står ett par tjocka vinterridbyxor ganska högt upp på önskelistan också. Det där med sulor verkar lite läskigt, om jag ska vara ärlig. Men kanske skulle kolla närmare på det.

Thermokjol kan jag iaf verkligen rekommendera som sagt!

Ang p-ring så hade jag det innan och för mig funkade det bra. Gillade tanken på att den bara utsöndrar hormoner där de behövs sas. Jag gick från p-piller till ring så det kändes lyxigt då att inte behöva komma ihåg något varje dag. Finns dessutom en sms-tjänst så att du får påminnelse i mobilen när du ska ta ut/sätta in ringen så man behöver inte ens komma ihåg någonting alls :D

Förstår att man inte bara tar ut en hormonspiral sådär hipp som happ men samtidigt, om du får såhär ont redan i november så kanske du ändå inte vill sätta i den sen igen?

Mitt problem är att jag blir kall även när jag egentligen inte har utsatts för kyla, jag bara... blir det. Och vips så gör det ont.

Det där låter mycket som raynauds tycker jag. Jag är ingen expert, men tycker absolut att du bör kolla upp det!

Här kan du läsa lite om två olika behandlingar:
http://www.1177.se/Stockholm/Stall-en-anonym-fraga/Fragor/Hur-behandlas-Raynauds-sjukdom/?ar=True

Annars så är mina bästa tips att hålla sig varm (så klart) och torr!
Om du misstänker att skorna har släppt igenom pyttelite fukt - badda fötterna med en torr handduk och byt strumpor så fort som möjigt!

Nej, problemet är ju vad jag ska göra istället... men det kanske är dags att testa. Fast som det ser ut nu så lär jag ju behöva plocka fram grilltången och göra det själv, eller vänta tills februari.

Både termokjol och vinterridbyxor låter som något som kan hjälpa. Hoppas att det går att lindra!

Iih, blodtryckssänkande skulle nog vara rena döden för mig. Jag har redan väldigt lågt blodtryck och skulle jag ta medicin som puttar på så skulle jag väl börja falla ihop som korsettförsedda aristokratdamer till höger och vänster i tid och otid.

Problem #2 när det kommer till fötterna. De bli kalla, man packar in dem och värmer på så att det nästan gör ont åt andra hållet... och så blir de svettiga istället. Och vips så får man ont av att de är minimalt fuktiga.

Vem kontaktar man angående raynauds då? Allmänna vården? Sin vårdcentral? Har visserligen ingen men får väl skaffa en i så fall.

Köp en ridoverall! Det är inte vackert, men faaaan vad skönt det är! Gör så fruktansvärt mycket att inte ha det tvådelade där kall luft kan ta sig igenom, som med byxor och jacka, utan mittenpartiet på dig är det som är som allra längst från kylan. Låter ju helt klart som något för dig att testa. Jag har själv en Maddox ridoverall och fullkomligt älskar den. En tusenlapp dyrare än den jag hade innan, men sååå värt det. Den har dessutom hängslen vilket underlättar om man vill ta av överdelen vid t.ex stalljobb (kan lätt bli lite varmt annars).

Lider med dig i övrigt och hoppas på att du kan få nån tid och att de hittar någon lösning. Det är rent förjävligt vad man kan bli idiotförklarad av läkare ibland och att ta patienter på allvar verkar inte vara det viktigaste i deras jobb, tyvärr. Ring och säg att du vill undersökas för Raynauds, om du inte har gjort det. Oftast funkar sånt bättre än att säga att man "har ont", för då avfärdas det alltid som något löjligt (det har jag tragiskt mycket erfarenhet av). Dagens sjukvård verkar bygga på att man själv tar reda på vad som kan vara fel först, innan man kontaktar läkare.

Oj, jag har faktiskt ingen aning. Min pappa är läkare så jag använder mig av honom och hans kollegor. Men de få gånger jag har varit på vårdcentralen så har de haft noll koll om raynauds!

Men alltså BAAAJS.

Tror ni inte att min vetekudde nyss checkade ut? Vet inte vad som hände. Jag lade in den i micron som vanligt, sen började det att lukta bränt. Fodralet på kudden är bränt (och har typ smält), micron har även den en fläck. Kudden ligger på balkongen nu och jag har dragit ur sladden till micron (och satt på fläkten).

Det kan väl inte börja brinna i micron nu på något vänster?

Mannen körde min vetekudde i micron slarvigt så den kom emot metallplattan på sidan, det blev ett bränt hål i tyget på kudden och luktade popcorn i hela lägenheten. Vetekudden fick en begravning men micron var hel (dock med ett brännmärke mitt på metallplattan, men det är bara en ytlig fläck) och används fortfarande.

Nu kör jag alltid kudden ihopvikt i en plastbytta mitt i micron för att den inte ska kunna komma åt värmeplattan.

Men jag behöver något som jag kan trimma klokt i och fortfarande vara varm. Overaller i all ära, men jag tror inte att jag kommer att känna mig rörlig nog i en sån när jag väl sitter på hästryggen. Har svårt nog att uppleva klok kontakt med sadeln i ett par thermobyxor.

Då tror jag mer på en ridkjol och ett par vinterridbyxor. Såg dessutom att de hade både två modeller av vinterridbyxor samt tre olika thermokjolar (varav en var Uhip) hos MyOne som ligger ett par busshållplatser bort bara.

Jag tror (och hoppas!) att det bara är en ytlig fläck på micron här med. Men det luktar verkligen APA. Lite extra tråkigt då vetekudden var den första presenten jag fick av mannen.

Nu har han något att ge dig i julklapp i alla fall :angel:

Angående micron så tror jag att det borde gå att vädra ut lukten, och om det är samma grej som hände min så ska det nog gå att rädda den.

Men usch, det låter inte härligt nånstans att få ont på det viset! Hoppas du kan få lite adekvat hjälp men det låter galet att även privatkliniker inte har nån tid förrän i februari! Ring vidare om du orkar, nån måste ju av avbokade tider eller vad som helst.

Annars säger jag också overall. Det slår allt!

Alltså de ska köra ut mitt första paket från Asos (med klänningen!) idag. Jag får ingenting gjort för jag springer bara fram och tillbaka till kikhålet i dörren.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Alltså jag spricker! Jag träffade precis en kille som va sååå söt! Hade jag inte varit i en monogam relation hade jag definitivt velat...
2
Svar
35
· Visningar
2 572
Senast: Palermo
·
Relationer Jag har en bror som blev diagnostiserad med autism i barndomen, aspekter hette det då. Vi är båda runt 40 år nu, så vi båda har levt med...
19 20 21
Svar
414
· Visningar
16 751
Senast: Mineur
·
Relationer Skapade ett nytt nick för detta inlägg för att inte outa mannen. Jag har kommit till insikt om att jag lever i en, för mig, toxisk...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
9 219
Relationer Tack för du tänkte på mig och ringde 112 inatt. Älskar min älskade chihuahuaterrier @dobbis :heart Och till er övriga med. Tack för...
Svar
5
· Visningar
1 849
Senast: astronaut
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10
  • Valp 2025