Sv: Singeltråden 55
*kl*
Alltså, jag vet inte vad jag ska göra längre!
Jag har en hormonspiral och jag har ont. Väldigt ont. Mitt problem är att jag är fruktansvärt köldkänslig och smärtan triggas av att jag blir kall, särskilt när jag bli kall på låren/runt magen (vilket jag blir ganska ofta på vintern eftersom jag har häst och rider - kalla sadlar, svårt att klä utsidan av låren så rejält att man inte börjar frysa osv.). Jag har dessutom väldigt känsliga fötter och får så ont att jag bara vill skrika ibland när jag går runt hemma i lägenheten, trots att den är ordentligt uppvärmd och att jag har tjocka raggsockar på mig. Ännu värre är det när jag är någon annanstans eller utomhus. När jag får ont i fötterna så kryper det snabbt uppåt och så har jag ont i (vad som känns som) området runt livmodern och all its friends.
Problemet, det riktigt stora, är att jag inte får någon hjälp. Jag har varit inne och blivit undersökt men "det ser helt normalt ut och smärtan som jag upplever kan inte vara kopplad till spiralen eftersom det är omöjligt, så jag borde vara nöjd och låta den sitta där". Jag får inte saker gjorda när jag har ont eftersom det enda jag kan göra är att sitta under en filt med en värmepåse och fundera på om jag ska hugga av mina fötter och plocka ut fanskapet till livmoder. När man inte får någon hjälp så är det dessutom lätt att börja googla, och det enda jag har hittat är endometrios. Men det känns inte heller särskilt rimligt eftersom hormoner oftast ska lugna ner alltihopa då. Och jag får inte in köldkänsligheten någonstans, hur jag än formulerar sökningarna.
Nu sitter jag och grinar för att det gör så ont, och försöker hitta en privat klinik. Men ångesten i att välja rätt i så fall, bland alla hemsidor. För när jag ringde den allmänna gynvården så fick jag veta att jag "kan höra av mig i februari om problemen kvarstår, så kanske jag kan få en tid". Jag förstår inte hur alltihop hänger ihop, och känner mig så jävla korkar och dumförklarad av läkaren jag var hos sist som i stort sett meddelade mig att jag inbillar mig det jag känner eftersom det inte är sedan innan dokumenterade kausala smärtor.