simsalabim

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare stall banal
  • Startdatum Startdatum
Sv: simsalabim

Ja, det är Simsalabims och Passepartouts mamma. Hon är säkert till åren kommen och säkerligen haft en del föl när bilden togs men det inverkar inte på rakhasigheten. Det måste hon ha varit från början.

Jag hoppas verkligen inte att mitt föl får något sådant efter henne. Hon ser ju så liten ut också. Vet du hur hög hon är/var? Vet inte om hon ens lever.

Eftersom hon är stamboksförd borde det finnas en mankhöjd på henne. Jag har inga stamböcker för halvblod men någon annan kanske kan vara behjälplig? Jag tycker inte hon ser ponnyaktig ut eller att ryggen är så ful.

*även Gaspari var rakhasig*

Taskiga bilder mitt i sommarhetta ser det ut som, dessutom dräktig och säkert haft en himla massa föl redan där i den åldern hon är i på kortet.Rakhasig - må så vara - men hon lämnar j*kligt kapabla hästar!

Helbrodern till Amour finns tävlande i hoppning i USA.

Simsalabims/Passepartouts mormor Romantica var fin.Mormorsmor Nicolina/Ninotchka(stavas?) löshoppade 1,60 som ung.

Romantica var efter Roman Way xx...Roman Way var efter In Reality xx som var linjeavlad på Man O´War - minns ni legenden? Han som vann med 100 längder trots att han alltid stod felvänd i starten!In Reality xx själv låg två i den stenhårda statestiken över startande 2 åringar i USA.

Nicolina var efter Grantih...Grantih som är efter Graphit...Graphit som även har producerat den kände hoppförärvaren och legenden Grannus.Grantih själv var duktig i dressyr.Han hade också ett utmärkt temperament.

Oj! :bow: Vad du kan! Jag kan ingenting.
Ärligt talat så forskade jag inte så himla mycket om Simsalabim heller. Bara att jag helst ville ha en skäck och det var inte så långt att åka. (skäms) :angel:

Du måste vara väldigt intresserad av avel?! :banana:

Men Amour (stavning) har du ju aldrig tyckt om. Hon är rakhasig (så om Gaspari också var det) hon har ju även veka kotor bak som någon sa. Varför säger du inte vad du tycker om henne? För jag vet, och tycker faktiskt att du kan säga det här också ;) . Visst hon har lämnat kapabla hästar, men vem säger att hon gör det med alla hingstar.

Hur många föl har hon lämnat? Görel, kan du inte kolla stamböckerna och se efter, samt kolla vad dom gjort hennes avkommor?

Eftersom det fortfarande inte kommit ut något nytt huvudband av stamboken sedan 1996 :mad: så är uppgifterna inte särsilt färska.

Amour 21519 är 159 cm, född 1989. Fram till 1996 hade hon fått fyra föl;
1993 H skäck e Troll
1994 S br e Erbstein "Dancing"
1995 H skäck e Troll
1996 S skäck e Falleur

Frågan är bara NÄR ASVH bemödar sig att släppa ett nytt huvudband...

Jag Har t o m frågat dem ifall jag mot betalning kunde få tillgång till deras databank, men det gick inte :( Tänkte att det kunde vara en smidigare lösning för dem än att behöva svara på mail hela tiden ;)

Amours avkomma f.01 H skäck e.As de Thurin 845, "Ace of Hearts", fick bl a omdömet "En hingst med extremt god benteknik" vid bruksprovet 2004.

Det vet jag. Amour har ju efter det fått ett stoföl 2002 E: As De Thurin också. Har för mig att hon åter varit dräktig, men om det blivit mer vet jag inte. Crazy har nog mer koll på det skulle jag tro.

Håller med om att Amour inte är alltför vacker, ser svag ut bak osv.
Det är kanske därför hon har gått som avelssto istället för att själv prestera. Hon har ju trots allt flera bra hingstar bakom sig, som gått msv/svår dressyr-hopp, så nånting bra finns det nog att föra vidare. :bow:

:idea: Dom avelsston (påstår inte att dom är många) som jag har sett, har inte varit alltför vackra i kroppen efter ett antal föl.

Jodå det finns en helbror e;As de Thurin född 2003...Amour är nu betäckt med Carte Dór...ett mkt bra val tycker jag.

Jag skrev bara att det var "taskiga bilder" på Amour inget annat.

Nej jag har aldrig gillat Amour självt (tycker man att hon är snygg så är det nåt fel på synen)...MEN vad JAG tycker eller inte är det ingen som har efterfrågat, mer än du.Jag bara tycker det var oväsentligt med vad JAG tycker.Mer intressant är istället VAD hon har lämnat...och vad hennes syskon har gjort som tex Apollo som tävlar framgångsrikt i USA (helsyskon).

1993 e Troll= Simsalabim...klass I hopp,semifinalist breeders.
1994 e Erbstein=diplomsto, samt exporterad till Finland.
1995 e Troll= Passepartout,tävlad LA
1996 e:Falleur=Tyskt staatspremiesto
Sebastian e Silbersee minns jag inte när han är född,han är exporterad till England,framgångsrikt tävlad i Holland och står till försäljning där för vidare sluss som tävlingshäst till USA anses som mkt lovande.(Artikel i Ridsport Special)
Sedan finns ett par föl efter Marwin,vad dessa har gjort vet jag ej men är nog rätt unga än.
Ace of Hearts född 2001 e;As de Thurin, bruksprov 2004,
Anastazia född 2002 e;As de Thurin
Tour de France född 2003 e;As de Thurin,lär nog gå till bruksprov den med(samma äg)
2004 ???Marwinföl???(minns ej...har aldrig fått skäckföl efter Marwin dock...så långt vet jag)
2005 Carte Dór= ???

Enligt uppgift jag har ska Amour(simsalabims mamma) vara ca 158 cm i mkh. Ser ju betydligt mindre ut dock...

Vad fin han har blivit din Sorro. :)
Lääänge sedan jag såg kort på honom nu.
Men han var inte så lika han och min Troll nej...

158 cm det var som 4 åring väl??Har för mej att ägaren sagt runt 162-163 nu.

Shadys 3 åring var inte så stor på treårstestet tex...men växte en del efter...det har nog hon gjort med.

Jag har haft en halvbror till Amour också och han var 163 cm hög.(han var bara 156 cm som 3 åring).

Tack ska du ha! Ja, jag tyckte ju först att han hade lite för mycket vitt i sig när han föddes. Jag blev ju lite besviken då bortskämd som man är. Men nu har man vant sig. Han ser ju nästan faktist ut som Simsalabims mamma. Jag hade faktist inte bemödat mig för att leta efter henne. Lever hon måntro?

Men kortet kanske inte var så bra taget på henne. Det kanske var en lång person som stod för nära. Då kan det se ut som man har lite för korta ben. :smirk:
Men visst såg benen konstiga ut det håller jag med om. Har kollat lite på min i kväll när jag släppte in dom men såg ingen likhet. :angel:
Inte mer än att kanske bakbenen är lite täta ihop. Förstår ni vad jag menar? Så är det även på mitt halvblod som också är efter Eminent som är 21 år.

Men din är också fin tycker jag. :D
Dom är ju iaf halvbröder. :p

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 653
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 510
Senast: ildiko
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 073
Senast: Piaff
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 803
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka