Sherlock (Varulvslek)

Sv: Sherlock (Varulvslek)

Aaaah, nu råkade jag trycka på bakåtknappen och kunde vinka adjö till mitt halvfärdiga, långa teoriinlägg :mad:. Men men, here we go again:

Mammas är som vanligt svårplacerad, men jag har tyckt mig märka i tidigare lekar att hon är lite mer på, ofta på en person, när hon är ulv. Det har jag inte sett i den här leken, varför jag placerar henne en kvarts millimeter åt det goda hållet. Dock kan det lika gärna vara så att det inte behöver betyda mer än att ulv-Mammas spelar lite mer försiktigt den här gången eller att jag är ute och cyklar med min iakttagelse, men so be it :p.

MM har jag inte reagerat så våldsamt mycket på. Hon skriver inte fler skumma saker än vanligt, och jag tycker att det är oerhört viktigt att ta hänsyn till hur en spelare brukar spela. Annars riskerar man att rösta ut en god kollega, bara för att man inte klickar i spelsätt.

OOS tycker inte att det är så viktigt att ta hänsyn till hur MM brukar spela, vilket får mig att haja till lite. Som sagt, jag tycker att det är superviktigt att inte bara reagera på att någon skriver något som låter konstigt, utan att även fundera på varför det uttalandet gör personen till ulv och helst även kunna motivera vad en ulv skulle vinna på att skriva på det sättet. Annars hamnar man lätt i fällan som jag diskuterade med cirkus, att man röstar på någon för att man har en motivering snarare än för att man egentligen har anledning att tro att personen är ulv.

Habina är svårplacerad. Skriver inte så mycket som jag reagerar på, möjligtvis att man kan lägga ett pyttelitet obs att hon röstade på drama. Å andra sidan vet vi ju liksom inte om alla som var uppe till röstning var goda och motiveringen var inte konstig, så det är väl egentligen inget som sätter Habina åt något håll.

cirkus har jag också svårt att bedöma (no shit Sherlock, det verkar gälla för de flesta i den här listan :meh:). Hon missförstår vad jag skriver, men när jag förklarar bättre så förstår hon och det är inget mer med det. I övrigt har jag rätt dålig koll på vad hon har skrivit.

Hedinn verkar vettig än så länge. Vilket hon i och för sig har en tendens att göra oavsett roll, men det finns i alla fall inget där som jag misstänker än.

Aaaah, nu råkade jag trycka på bakåtknappen och kunde vinka adjö till mitt halvfärdiga, långa teoriinlägg :mad:. Men men, here we go again:

Mammas är som vanligt svårplacerad, men jag har tyckt mig märka i tidigare lekar att hon är lite mer på, ofta på en person, när hon är ulv. Det har jag inte sett i den här leken, varför jag placerar henne en kvarts millimeter åt det goda hållet. Dock kan det lika gärna vara så att det inte behöver betyda mer än att ulv-Mammas spelar lite mer försiktigt den här gången eller att jag är ute och cyklar med min iakttagelse, men so be it :p.

MM har jag inte reagerat så våldsamt mycket på. Hon skriver inte fler skumma saker än vanligt, och jag tycker att det är oerhört viktigt att ta hänsyn till hur en spelare brukar spela. Annars riskerar man att rösta ut en god kollega, bara för att man inte klickar i spelsätt.

OOS tycker inte att det är så viktigt att ta hänsyn till hur MM brukar spela, vilket får mig att haja till lite. Som sagt, jag tycker att det är superviktigt att inte bara reagera på att någon skriver något som låter konstigt, utan att även fundera på varför det uttalandet gör personen till ulv och helst även kunna motivera vad en ulv skulle vinna på att skriva på det sättet. Annars hamnar man lätt i fällan som jag diskuterade med cirkus, att man röstar på någon för att man har en motivering snarare än för att man egentligen har anledning att tro att personen är ulv.

Habina är svårplacerad. Skriver inte så mycket som jag reagerar på, möjligtvis att man kan lägga ett pyttelitet obs att hon röstade på drama. Å andra sidan vet vi ju liksom inte om alla som var uppe till röstning var goda och motiveringen var inte konstig, så det är väl egentligen inget som sätter Habina åt något håll.

cirkus har jag också svårt att bedöma (no shit Sherlock, det verkar gälla för de flesta i den här listan :meh:). Hon missförstår vad jag skriver, men när jag förklarar bättre så förstår hon och det är inget mer med det. I övrigt har jag rätt dålig koll på vad hon har skrivit.

Hedinn verkar vettig än så länge. Vilket hon i och för sig har en tendens att göra oavsett roll, men det finns i alla fall inget där som jag misstänker än.

Jag sa inte att man inte ska ta hänsyn till hur MM brukar spela, jag skrev att jag kan inte inte misstänka henne för att MM/andra säger att hon spelar precis som hon brukar oavsett om hon är ond eller god.
Jag reagerar på hennes spelsätt, ska jag då bara ignorera det för att andra säger att hon brukar spela så? Jag har aldrig lekt med MM innan, så jag går på min uppfattning, inte vad andra/MM säger, är det veerkligen så märkligt?

Mja, såg du meningen som jag klistrade in i #309?

Jodå, jag tycker ändå att det var lite övertolkat att få det till att tycka att någon inte borde rösta, det är ju trots allt regelbrott och det har jag svårt att se att någon skulle uppmana till. :)

KL

För det första vill jag be om ursäkt för att ha bidragit till den trista stämningen i tråden. Men jag kände att jag ville försvara mig när jag upplevde det som att Mat antydde att jag fuskade.

För det andra håller jag på med ett teoriinlägg nu.

Och för det tredje så är inte huvudet helt med idag heller, men nu nojar jag inför min anställningsintervju imorgon. :P

DL1
Matmissbrukaren röstar på OutOfService
Dramatik röstar på AskoII
Vira röstar på Bumpo
Bumpo röstar på MatMissbrukaren
Caisa röstar på Dramatik
Hedinn röstar på Vira
Habina röstar på Dramatik
Mammas röstar på Vira
Niyama röstar på Mammas
AskoII röstar på Dramatik

Dramatik lynchas, var vapensmed
Inget nattkäk
------------------------

Lite tankar:

MatMissbrukaren:
Jag tycker ju fortfarande inte hon spelar annorlunda mot vad hon brukar, det behöver varken säga att hon är god eller ond, men speciellt igår tyckte jag hon var bättre på att hålla en lättsam ton än hon brukar när hon blir ifrågasatt, så hennes sätt att spela på är inget jag håller henne misstänkt för. Hon var lite hård mot Bumpo, men jag uppfattade det lite som att hon verkligen började lessna på att bli ifrågasatt för sitt sätt att spela, och det skulle kunna vara att hon helt enkelt uttryckte sig klumpigt pga frustration eller nåt, sånt har hänt mig med. Neutral tills vidare för mig.

Cirkus:
Misstolkar och missar delar av Mammas inlägg som hon använde som grund till sin teori. Det känns kanske lite off, men vet inte om det behöver betyda något och Cirkus och Mammas verkar själva nöjda med att ha rett ut det. Reagerar på Vira med något som också, enligt Vira, var en missuppfattning. Säger en del kloka ord om att inte stirra sig blind på dem som kommer med minsta misstanke mot en... Känns lite misstänkt ena sekunden för att sen säga något jag tycker låter som det är från en god i nästa. Lite tveksam, men det ang. Vira visste jag inte riktigt själv hur jag skulle läsa heller, så jag förstår att hon reagerade.

Habina:
Är inte speciellt aktiv och skriver i regel korta inlägg, om jag minns rätt är det oftast från mobilen hon skriver och hon brukar inte ligga bland de mest aktiva. Men tycker hon känns lite svår att få grepp om. Hoppas hon kommer vara mer aktiv i alla fall.

AskoII:
Känns som sitt vanliga fluffiga jag. :D Känns som att hon letar onda med sitt teoriande i alla fall.

Vira:
Skrev ett konstigt inlägg om Bumpo igår med en mening ("Det hade känts mindre misstänkt om hon inte hade hunnit in alls i tråden, men varför bara ett kort inlägg") som jag inte riktigt förstod, men hon har redan blivit ifrågasatt om det och jag ser nu att hon även kommit med en förklaring ang. det till Cirkus. I övrigt inget jag reagerat på sen igår.

Mammas:
Känner ungefär som jag gjorde i början av förra leken (när hon var god) att det inte är något jag tänkt på såhär långt, hon spelar ungefär som då, verkar vaken, diskuterat en del med Cirkus... Neutral för mig.

Bumpo:
Har inte heller varit speciellt aktiv, som hon inte brukar vara på helger, utöver hennes diskussioner med MM. Att hon tycker MM högg åt alla håll (mer än hon brukar) reagerade jag lite på också, eftersom jag själv upplevt den exakta motsatsen. Behöver inte betyda att hon är ond dock bara att vi upplevt nåt olika, och det är inte speciellt ovanligt. :p Vill se mer från Bumpo helt enkelt.

OutOfService:
Att hon reagerar på MM tycker jag inte är speciellt konstigt eftersom hon inte spelat mot henne innan. Inte gjort nåt jag tycker är misstänkt. Neutral just nu.

Niyama:
Har väl varit lite mer aktiv än Habina och Bumpo, skriver mest kortare inlägg men det känns som relevanta saker där hon ifrågasätter eller skriver hur hon ser det. Inget jag reagerat på.

Hedinn:
Kul att Hedinn är med igen, kommer med vettiga tankar, inget jag reagerat på där. (Men jag ska vara ärlig med att jag inte är säker på att jag helt förstått hela diskussionen med MM och Bumpo.)

Jag vet inte vem jag misstänker mest. :crazy:

Jag tycker att DL är nära och det är lite konstigt att inga röster har kommit.

Jag har ju haft lite lösa tankar idag, en som nog har gått från lite skum (i mina första funderingar)till mindre skum idag är Vira. Jag tycker att hennes förklaringar känns som att jag begriper rätt så bra.

Jag blir nojjig när jag inte hittar nånting som jag direkt reagerar på och kan säga ahhh det där är typiskt en ond. Då känns plötsligt alla (mer eller mindre) hala och glider in under radarn.

Niyama skriver att det är bättre att (förklätt) BOPa som god än att låta bli att rösta, och det håller jag helt med om. Om man låter bli att rösta får ju ulvarna styra röstningen, eftersom de är de enda som vet vad de håller på med första dagen :p. Alltså är det bättre att blunda och peka, även om jag faktiskt inte minns senast jag var med i en lek och vi fick ut en ulv första dagen.

bumpo kommer i diskussion med MM om det här med BOPar. Jag vet just inte om den diskussionen säger något om deras roller, men konstaterar att bumpos röst var väldigt enkel att lägga första dagen både för en god och för en ond spelare. Vidare skulle jag gissa att det här pekar på att bumpo och MM inte sitter i lyan tillsammans, men det är förstås alltid svårt att säga.

Caisa har inte hunnit spela så mycket som hon brukar, vilket förstås är förståeligt. Hon har ändå rätt många inlägg, men mest OT. Röstade på drama med en motivering som väl inte var sämre än någon annans.

AskoII har jag noll koll på, vilket är lite läskigt med tanke på att hon har skrivit så många inlägg. Jag hinner nog inte gå igenom det ordentligt före DL dock.

*kl*

Insåg precis att jag glömde posta mitt röstinlägg. :banghead:

Den jag just nu reagerar mest på (vilket tyvärr inte säger så mycket) är AskoII. Dels teorin som goda dramatik hade kring AskoII, dels för att hon lade avgörande rösten på dramatik.

habina röstar på AskoII

AskoII lägger sin röst på drama, det är den rösten som gör att drama lynchas. Känns aldrig bra med den som får ut en god. Samtidigt så har drama lagt sin röst på AskoII. AskoII vill inte att det ska tolkas som hämndröst. Nu när det visade sig att drama var god är väl det en fördelaktig tanke för AskoII? Alternativet är ju att det är en ond som röstar ut en god eller gudbevars en god som röstar ut en god. Neutral för tillfället

Håller inte med här, tycker inte att någon automatiskt känns mindre bra om den får ut en god eftersom det är svårt att veta vem som är ond även om man är god, liksom.

AskoII har jag noll koll på, vilket är lite läskigt med tanke på att hon har skrivit så många inlägg. Jag hinner nog inte gå igenom det ordentligt före DL dock.

Jag har precis samma känsla. De flesta känner jag ändå som neutrala, känslan när jag tänkte på AskoII var ungefär "har hon skrivit nåt?" Och när jag såg antalet inlägg blev det lite obehagligt.

Håller inte med här, tycker inte att någon automatiskt känns mindre bra om den får ut en god eftersom det är svårt att veta vem som är ond även om man är god, liksom.

Håller med, ofta känns det som att det lätt riktas misstankar mot en som röstat på en som visat sig god dag ett, även om det är ganska sällan så många goda träffar onda första dagen.

Jag sa inte att man inte ska ta hänsyn till hur MM brukar spela, jag skrev att jag kan inte inte misstänka henne för att MM/andra säger att hon spelar precis som hon brukar oavsett om hon är ond eller god.
Jag reagerar på hennes spelsätt, ska jag då bara ignorera det för att andra säger att hon brukar spela så? Jag har aldrig lekt med MM innan, så jag går på min uppfattning, inte vad andra/MM säger, är det veerkligen så märkligt?

Fast jag vet inte, jag tycker att det är viktigt att vara väldigt försiktig med spelare som ofta missförstås.

*halvt kl*

DL är nästan här, och det starkaste jag har är det mot OOS. Alltså:

Vira röstar på OutOfService enligt tidigare motivering.

kl

Kom helt av mig i allt OTande och vet sjutton inte riktigt vad jag tror om alla. Men som jag skrev tidigare så känns dom flesta neutrala om jag har inte hakat upp mig på något annat än MM och det skrämmer mig. Har ändå skrivits en del.

Står mitt i matlagning nu, så jag får rösta efter det jag reagerat på igår och idag och hoppas på att få mer känsla för allt efter DL idag.
Det är bara jag som reagerar på MM, men det är väl kankse bara jag som inte spelat med henne innan också så det ä väl inte så konstigt.
Men det är inte bara MMs attityd jag reagerar på. Utan sättet hon diskuterar, att hon känns rätt hård och går på rätt hårt, för att sen helt plötsligt bara lägga sig.

Flera har reagerat på Asko och ja, hon har flygit under radarn lite hittills fast ändå inte. Väldigt många inlägg, men ändå väldigt diskret.

Får ändå gå efter den jag reagerat på mest som sagt vad.

Outofservice röstar på Matmissbrukaren

Jag skulle behöva en egen korrekturläsare:

Jag menar inte den som får ut en god i allmänhet - utan just att hon lag den avgörande rösten.

Matmissbrukaren har jag som synes försvarat mig mot i och med diskussionen om min röst på henne igår och att det var en BOP. Jag är inte säker på om hon gick på så om det för att hon är ulv eller för att hon är god och gick in i försvarsmode som hon gjort i tidigare lekar hon varit med i. Jag tycker i och för sig att hon högg igår på ett sätt som jag inte kände igen, men bara för den sakens skull behöver hon inte vara ond. Jag tror att de flesta har en viss svängning i hur de spelar beroende på hur leken ser ut eller hur 'humöret' i stort är. Att hon avslutar diskussioner med ett kort inlägg kan jag se som en analogi till hur Caisa reagerar när det blir meningsskiljaktigheter i lekarna, alltså inget som nödvändigtvis betyder ondhet.

Hedinn KOmmer med en del bra tankar, men det gör hon alltid oavsett roll. En klurig spelare det där.

Mammas har varit i stort sett osynlig.

Vira har förklarat sin röst på mig och känns i nuläget neutral.

Cirkus känns neutral, funderar framåt och bakåt. Verkar leta ulvar ch inte glida med.

Caisa känns obehagligt snäll och god. Men det betyder ite att hon är ond heller´.

Habina, niyama och AskoII har jag ingen koll på alls.

Och eftersom tiden rinner iväg: bumpo röstar på Matmissbrukaren eftersom jag inte är helt övertygad om att hon är god som hamnat i försvarsmode i fråga om min röst på henne igår. Jag tycker som det redan framkommit att det är "ulvigt" att mer eller mindre i klarspråk säga att någon fuskar. Det är ett enkelt sätt att så misstankar på. Ulvar har ju svårare att hitta teorier eftersom de sitter på svaret och vet vilka som är onda och helst ska man ju hjälpa den egna sidan till vinst.

Pga att jag inte riktigt förstår cirkus tolkning av Viras kommentar om bumpo (att Vira skulle anse att det är bättre att man inte röstar alls om man har dåligt med tid):

Hedinn röstar på cirkus

Fast jag vet inte, jag tycker att det är viktigt att vara väldigt försiktig med spelare som ofta missförstås.

*halvt kl*

DL är nästan här, och det starkaste jag har är det mot OOS. Alltså:

Vira röstar på OutOfService enligt tidigare motivering.

Men du läser ju inte vad jag skriver? Jag har inte lekt med MM och heller inte läst någon lek där hon varit med. Så hur ska jag kunna veta hur det brukar vara? Ska jag enbart gå efter vad ni andra skriver?

Nu har jag läst mitt eget teoriinlägg typ 15 gånger, jag har ingen stark känsla för någon, men ska jag rösta på någon nu, vilket jag måste med 3 min kvar till DL, hamnar rösten på Cirkus, det kan lika gärna vara rena uppriktiga missförstånd, men det är lite ulvigt när man missar saker i andras inlägg eller missförstår dem. Men samtidigt har hon accepterat förklaringarna och släppt det... Det är den enda som kändes lite mer misstänkt än resten idag.

Hänvisar till mitt teoriinlägg:
Caisa röstar på Cirkus

Liknande trådar

Tjatter Här är en beskrivning av vad en varulvslek är: Nya deltagare är varmt välkomna! Fråga gärna om det är något du undrar.
59 60 61
Svar
1 218
· Visningar
44 821
Tjatter Hela Buke bakar -julspecial! Årets julupplaga av Hela Buke bakar har celebert besök i form av de ökända brittiska domarna Paul...
47 48 49
Svar
977
· Visningar
33 974
  • Låst
Tjatter Här är en beskrivning av vad en varulvslek är: Nya deltagare är varmt välkomna! Fråga gärna om det är något du undrar.
98 99 100
Svar
1 998
· Visningar
84 094
Senast: Niyama
·
  • Låst
100 101 102
Svar
2 027
· Visningar
52 921
Senast: qitis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025