Sex överskattat? Anledningen ä?

En liten sido historia: när jag satt på LVM (lagen om tvångsvård för missbrukare, man sitter på låst institution i 6 mån) så delade sjukvården ut vibratorer till alla tjejerna 😆 med orden att det var viktigt för vårat tillfrisknande att vi fick orgasm ofta! Alltså det känns som man åker tillbaka flera 100 år i tiden tills då man ansåg att kvinnlig hysteri botades med orgasm 🫣🫣🫣 behöver jag säga att jag inte tog emot den begagnade vibratorn…
Alltså det här låter som en dåligt skämt. Kan man inte ta upp det högre upp i organisationen om att vad håller ni på med? Jag vet inte men alltså blir provocerad av att de delar ut begagnade vibratorer. Vem vill ha någon annans begagnade vibrator?? Om de nu öht ska delas ut så ska de inte samlas in sen igen!
 
Tack för era svar läser allting noga! Ni är ju många som skriver att man ska ta reda på vad man själv tänder på….men jag tänder ju liksom inte på NÅGONTING!!! Hur gör man då???

Med tanke på var du är i livet just nu så är det väldigt höga krav att ställa på dig själv att du ska kunna utforska vad du tänder på på ett sunt sätt, tror jag. Jag tror det sundaste du kan göra just nu på sexfronten är att bara låta det vara. Du låter väldigt forcerad.
 
Det är en sak jag funderat på. Tycker verkligen alla att orgasm är något skönt? Jag tycker bara att det låter obehagligt utefter hur jag hört det beskrivas! Typ som när man har haft myror i fötterna och det börjar gå över.
Jag tycker att det är helt överskattat.
 
Alltså jag blir UPPRÖRD över att du inte får hjälp att bearbeta ett sånt trauma pga dina drogproblem. Sådana saker kan ju vara porten in i missbruk och det är ju superviktigt att få hjälp att hantera det hela av proffs för att kunna ta sig ur missbruket.
Jag tror man måste ha med sig att det kan vara oerhört krävande att genomgå traumabearbetning även med den bästa av hjälp. Det kan, för både personen själv och behandlare, vara en svår bedömning huruvida bearbetning av trauma kommer innebära större eller mindre risk för hälsan - precis just här och nu - med de förutsättningar man bär med sig. Givetvis bör man alltid sträva efter att behandla psykiatrisk problematik parallellt! Många kvinnor med missbruksproblematik har ju börjat använda droger just pga. traumatiserande händelser som du säger. En grundläggande del av traumabehandling är dock att skapa nog trygghet runt omkring sig (och inom sig) för att ens ha möjlighet att närma sig grundproblematiken med stöttning av behandlare. Om man inte får vägledning och tid att pröva sig fram med nya strategier för att hantera svåra känslor i mer "vardagliga situationer", tror jag det är betydligt svårare att inte falla tillbaka på mer destruktiva beteenden när man försöker hjälpa sig själv genom de allra hemskaste situationerna man upplevt i sitt liv.

Personligen så kan jag ändå känna mig motiverad att kämpa vidare (trots grundproblematik som inte kan bearbetas just nu) genom att ha en plan/vision med min behandlare. Vilket förarbete krävs, vilka strategier behöver jag arbeta mer med och hur behöver mitt allmänna mående se ut för att jag ska kunna genomgå den behandling jag önskar (parallellt med nuvarande)
 
Jag tror man måste ha med sig att det kan vara oerhört krävande att genomgå traumabearbetning även med den bästa av hjälp. Det kan, för både personen själv och behandlare, vara en svår bedömning huruvida bearbetning av trauma kommer innebära större eller mindre risk för hälsan - precis just här och nu - med de förutsättningar man bär med sig. Givetvis bör man alltid sträva efter att behandla psykiatrisk problematik parallellt! Många kvinnor med missbruksproblematik har ju börjat använda droger just pga. traumatiserande händelser som du säger. En grundläggande del av traumabehandling är dock att skapa nog trygghet runt omkring sig (och inom sig) för att ens ha möjlighet att närma sig grundproblematiken med stöttning av behandlare. Om man inte får vägledning och tid att pröva sig fram med nya strategier för att hantera svåra känslor i mer "vardagliga situationer", tror jag det är betydligt svårare att inte falla tillbaka på mer destruktiva beteenden när man försöker hjälpa sig själv genom de allra hemskaste situationerna man upplevt i sitt liv.

Personligen så kan jag ändå känna mig motiverad att kämpa vidare (trots grundproblematik som inte kan bearbetas just nu) genom att ha en plan/vision med min behandlare. Vilket förarbete krävs, vilka strategier behöver jag arbeta mer med och hur behöver mitt allmänna mående se ut för att jag ska kunna genomgå den behandling jag önskar (parallellt med nuvarande)
Jag tror du har rätt i allt du skriver men det som TS berättat hittills känns inte som om man jobbar med delarna som leder fram till traumabearbetningen utan den delen verkar vara helt borta ur planerna.
 
Jag har som äldre lärt mig lyssna på min kropp och inte ha sex om jag inte känner att både jag och kroppen är med på det hela. Jag har haft en del sex utan att egentligen ha velat, för att man ska, men det har fullständigt dödat sexlusten. Så mitt råd till dig är att inte ha sex om du inte är upphetsad och kroppen är med. Om du vill försöka uppväcka din egen lust så försök göra det på egenhand, utan partner så du har hundra procent kontroll och inte känner dig pressad att fortsätta om du inte vill.
 
Jag tror du har rätt i allt du skriver men det som TS berättat hittills känns inte som om man jobbar med delarna som leder fram till traumabearbetningen utan den delen verkar vara helt borta ur planerna.
Input från andra och eget reflekterande i tråden kan förhoppningsvis vara ett stöd inför samtal med behandlare om vägen framåt?
Vilka åtgärder som prövats, vad som har fungerat bra och vad som inte gjort det och vad man själv känner skulle kunna vara rätt att testa nu.

Ibland är det svårt, både som personen själv och behandlare, att skifta från att "släcka bränder" till mer långsiktigt fungerande perspektiv
 
Jag hade skitit i det. Man behöver inte ha sex och det är verkligen inget man ska tvinga sig till bara för att.

Jag håller med dig i sak. Ingen ska ju göra något som man inte känner för att göra men jag uppfattar TS som att det är något TS vill känna. TS vill bli kåt, vill få orgasm och vill ha känslan man faktiskt upplevt ett fåtal gånger.

Det är ju illa att skita i något man vill och inte bearbeta det som att göra något mot sin vilja. Man kanske aldrig kommer dit man vill dock men det betyder ju inte att man ska skita i det.
 
Nu vet jag inte ditt hälsotillstånd men en del mediciner har impotens eller minskad sexlust som biverkning.

Jag tror det viktigt att du får proffessionell hjälp med din problematik och att den tas på allvar. Är du nöjd ändå och livet funkar utan sex så behöver du ju inte ta tag i det.
Många kan säkert avstå sex i förhållandet, iallafall sympatiska och vettiga personer men eftersom närhet och sex oftast är en viktig del så är det värt att försöka hitta den om du som du skrev nån gång haft sexlust.
Var försiktig med att göra sexuella handlingar med en partner om du inte vill eller om du känner dig tveksam och se till att tydligt sätta gränser och tala om hur du vill ha det. Att forcera sig till sex när man inte vill är att göra sig själv en björntjänst.
 
Jag håller med dig i sak. Ingen ska ju göra något som man inte känner för att göra men jag uppfattar TS som att det är något TS vill känna. TS vill bli kåt, vill få orgasm och vill ha känslan man faktiskt upplevt ett fåtal gånger.

Det är ju illa att skita i något man vill och inte bearbeta det som att göra något mot sin vilja. Man kanske aldrig kommer dit man vill dock men det betyder ju inte att man ska skita i det.
Exakt DETTA är anledningen till att jag startade tråden över huvud taget. Minnns orgasm som något så jävla härligt och kåtheten/lusten är också något som jag MER än gärna skulle vilja ha förmånen att uppleva igen!!!!
 
Nu vet jag inte ditt hälsotillstånd men en del mediciner har impotens eller minskad sexlust som biverkning.

Jag tror det viktigt att du får proffessionell hjälp med din problematik och att den tas på allvar. Är du nöjd ändå och livet funkar utan sex så behöver du ju inte ta tag i det.
Många kan säkert avstå sex i förhållandet, iallafall sympatiska och vettiga personer men eftersom närhet och sex oftast är en viktig del så är det värt att försöka hitta den om du som du skrev nån gång haft sexlust.
Var försiktig med att göra sexuella handlingar med en partner om du inte vill eller om du känner dig tveksam och se till att tydligt sätta gränser och tala om hur du vill ha det. Att forcera sig till sex när man inte vill är att göra sig själv en björntjänst.
Äter en hel rad mediciner bla antidepressiva. Så det kan säkert vara en bidragande orsak. Om någon är kunnig/intresserad så är det:
Morgon: Voxra, Zyprexa, Metadon, Haldol, stesolid
Eftermiddag: Zyprexa, stesolid, haldol, nozinan
Kväll: Zyprexa, Haldol, Stesolid, imovane, melatonin, nozinan

Detta är ändå hälften av de mediciner jag åt när jag satt LVM. Någon som har koll på hur detta påverkar lusten? Har hormonspiral också om det ev kan påverka? (Inne på min tredje hormonspiral).
 
Kommer göra det tills vidare. Är dessutom singel just nu så ingen partner som blir arg!
Om en framtida partner blir arg för att du inte vill ha sex med hen så ska du be den personen att dra åt helvete! Finns inget som dödar sexlusten mer än att tvinga sig själv att ha sex när en inte vill bara för att partnern vill... Been there done that osv. Äckliga kräk till män (i mitt fall) :yuck:
 
Äter en hel rad mediciner bla antidepressiva. Så det kan säkert vara en bidragande orsak. Om någon är kunnig/intresserad så är det:
Morgon: Voxra, Zyprexa, Metadon, Haldol, stesolid
Eftermiddag: Zyprexa, stesolid, haldol, nozinan
Kväll: Zyprexa, Haldol, Stesolid, imovane, melatonin, nozinan

Detta är ändå hälften av de mediciner jag åt när jag satt LVM. Någon som har koll på hur detta påverkar lusten? Har hormonspiral också om det ev kan påverka? (Inne på min tredje hormonspiral).
Du kan gå in på FASS.se och läsa om medicinerna.
Men tre antipsykotika låter mycket. Det kan nog spela in.
Nozinan har jag haft, den är känd för att orsaka torra slemhinnor. Fast jag hade det värst i ögon och näsa.
 
Äter en hel rad mediciner bla antidepressiva. Så det kan säkert vara en bidragande orsak. Om någon är kunnig/intresserad så är det:
Morgon: Voxra, Zyprexa, Metadon, Haldol, stesolid
Eftermiddag: Zyprexa, stesolid, haldol, nozinan
Kväll: Zyprexa, Haldol, Stesolid, imovane, melatonin, nozinan

Detta är ändå hälften av de mediciner jag åt när jag satt LVM. Någon som har koll på hur detta påverkar lusten? Har hormonspiral också om det ev kan påverka? (Inne på min tredje hormonspiral).
Alla hormonella p-medel kan ha påverkan på sexlusten eftersom de förtrycker ens egna hormoner som är högst inblandade i att skapa sexlust. De kan också orsaka att man får torra slemhinnor (visst skrev du nåt i början om det också). Sen kan en hel del psykofarmaka också ha som biverkning att man inte lyckas komma.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 019
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 024
Senast: mars
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 096
Senast: Gunnar
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 950
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp