Sex är limmet i en relation

Status
Stängd för vidare inlägg.
Personligen kan jag inte leva i ett förhållande utan sex. Har haft (i tidigare förhållanden) långa uppehåll som bl a lett till att det tar slut. Det funkar några månader men känslorna svalnar och jag "tröttnar". Är det dessutom mediokert sex håller det inte heller i längden för min del. Mannen i mitt liv (förutom häst- o hunden! :p) låter det inte gå mer än högst någon vecka, vilket för mig är bra då jag annars kan låta livet rulla på och 'hamna emellan' just sexbiten. Mitt behov är inte jättestor på närhet heller, gillar inte att va överdrivet fysisk, dela täcke eller ens sänghalva mer än nödvändigt.. Jobbigt för honom som är tvärtom, men jag försöker! Det hade heller inte hållit om inte accepterandet av djuren funnits, men det är en helt annan tråd.

Jag vill nog också påstå att närheten och samhörigheten är limmet i en relation.
Eller alltså det är jättesvårt att förklara men det ovan kommer närmst det jag anser va de viktigaste i en relation.

Sex kan jag ha utan att vara ihop med personen
Kram kan jag få av många
Vänner har jag

Men just den där närheten som kommer av att man umgås med just DEN personen är ju det jag iaf letar efter i en relation...

Sex är viktigt men kommunikation viktigare i ett förhållande. Jag är ju särbo så ibland kan det gå flera månader innan vi träffas. Då är det viktigt med kommunikation och de små vardagssakerna man kan göra via telefon. Det är tråkigt ibland att inte ha den vardagliga närheten men vi har omtanken om varandra varje dag. Framförallt VILL vi vara tillsammans och då får vi det att fungera.

Plus att har man inte legat på någon månad kan det bli riktigt hett när vi väl träffas! ;) :D

Är båda nöjda med ett förhållande fast man inte har sex är väl det bra, det är helt och hållet upp till var och en. Jag skulle inte vilja ha det så dock.

Jag har levt med en man som inte var intresserad. Det tog knäcken på mig.

För mig är sexet en oerhört viktig del i en relation. Där finns en närhet jag inte hittar annanstans. Det knyter ihop relationen.
Att leva bredvid någon man är kåt på som inte är det bittersta tänd tillbaka är nedbrytande. I alla fall för mig. Kanske skulle det funka om bägge var lika ointresserade.

Nu är jag ofrivillig singel sedan nio år och jag har stängt av. Vet inte ens om jag skulle kunna längre. Det jag saknar mest nu är fysisk närhet och hud. Att få röra vid någon jag håller av.

Jag behöver inte ha sex regelbundet för att älska min man, men jag behöver närheten, både den fysiska närheten men även närheten till varandra psykiskt, att vi är på samma våglängd. Vi har haft perioder när någon av oss av någon anledning inte har orkat/ville/kunde ha sex men närheten och kärleken betyder mer.
Vi har gått igenom en hel del tuffa perioder tillsammans och det har gjort att vi bär varandra. Jag läste en intervju med ett par som hade varit gifta väldigt väldigt länge och de formulerade det så här ungefär:
Kärleken går upp och ner, ibland älskar den ena mindre men då får den andra älska mer.
Min tolkning blir att periodvis orkar jag kanske inte älska min man för jag har det jobbigt men då älskar han mig ännu mer och ger mig möjlighet att hitta tillbaka till kärleken igen och samma sak för honom.

Jag skulle utan problem kunna leva helt utan sex! Däremot har jag inget emot sex, utan det blir nog av en gång i veckan i genomsnitt såhär elva år in i relationen. För mig är kommunikation allt. Jag njuter av att prata med min man varje dag, har alltid gjort det och blir glad varenda gång jag ser min man just för att han är den mest fantastiska samtalspartner jag haft. Närheten är också viktig, vi kramas mycket, men sex har aldrig varit speciellt viktigt för mig.

Jag får nog tyvärr säga att för mig är inte sex limmet, utan snarare lösningsmedlet... :(
Närhet däremot, skulle jag inte klara mig utan i ett förhållande. Precis som någon skrev tidigare så gäller det både fysisk och psykisk närhet, det behöver jag. Och kommunikation måste väl vara A och O för att man ska kunna känna närhet till en person.

Jag skulle däremot gärna VILJA vilja ha sex, inte så att det skulle bli något lim i en relation, men iallafall en del av förhållandet. Jag tror/hoppas att om jag någon gång har ett förhållande med en person som har tålamod med mig, så kanske jag kan omprogrammera mig tillräckligt för att tycka att det är helt okej med sex ibland.

Jag tror att det viktigaste när det gäller sex i en relation är att parterna har någorlunda lika önskemål om hur mycket och ofta det ska ske. Och förståelse för varandras behov även om de kanske periodvis inte går ihop helt och hållet.
Sen är det ju också viktigt att man "ser" varandra och visar uppskattning även i perioder då annat kommer mellan.

Jag hade tänkt att svara att det är väldigt viktigt, för mig är det vad som skiljer mellan vänskap och förhållande. Sedan kom jag på att nej, så är det nog inte... Även för mig är närhet och kärlek väldigt viktigt, de där små sakerna, att man ser varandra och kramar varandra när man går förbi och så vidare. DET är naturligtvis viktigare. Just nu känns det som att sex är viktigt, samtidigt, om min sambo skulle bli sjuk eller skadad så han inte kan ha sex, då skulle jag nog vara rätt nöjd med vårt förhållande ändå eftersom det ger mig så otroligt mycket på alla andra plan.

Med mitt ex skulle det aldrig fungera utan sex, det var liksom navet i vårt förhållande som ändå höll nästan 10 år, vi hade noll kommunikation och tog aldrig på varandra utanför sängen vilket till slut gjorde förhållandet dött egentligen.

Jag tänker att jag vill inte bli ihoplimmat med någon. Särskilt inte när vi har sex. Det som håller ihop en relation för mig är att vi har kul ihop, intellektuellt utbyte av varandra och att vi utvecklas både ihop och var för sig kombinerat med ömsesidig respekt.

Så vad säger ni, håller ni med eller ej?
Kan ett förhållande funka helt utan sex?
Frågan är för förenklad för att vara möjlig att besvara på ett enkelt sätt. Den öppnar upp följdfrågor som t ex vad är ett förhållande, vad innebär det att det "funkar" och vad är sex i sammanhanget? Frågan byggs uppenbarligen på en grund som måste redas ut först.

Mitt liv "funkar" inte helt utan sex. Dvs jag skulle inte känna mig nöjd med min tillvaro om jag aldrig hade sex med någon annan. Det är såklart tråkigt när jag vill ha sex med någon som i sin tur inte vill ha sex med mig men hittills har jag överlevt utan större mankemang - det funkar.

Men frågan är generellt formulerad, och generellt så har folk väldigt olika sexdrift. Däribland de som är väldigt nöjda med att inte ha sexuell närhet alls.

Nej, jag håller inte med. Är själv inte asexuell men känner några olika personer som är det. Deras förhållanden verkar "funka" lika bra som någon annans.

För mig känns det som att hela frågeställningen riktar sig enbart till monoamoröst lagda med exklusiva förhållanden. Med andra ord går den inte att tillämpa i min värld, med mina relationer.

Jag vill vända på frågan
Vad finns det för anledning till att inte ha sex med sin partner?

Alla hinner och orkar en snabbis någon kväll i månaden, innan man somnar, allt annat är bara dåliga ursäkter

Att inte vilja sexa med sin älskling är orsaken till att förhållanden tar slut (förutsatt att man är en sexuell person och inte har någon sjukdom)
Tror jag

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag fick en fråga från min partner här om dagen, som gjorde mig lite bestört... Han frågade vad jag skulle med honom till om det inte är...
2
Svar
31
· Visningar
2 150
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 627
Senast: monster1
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 260
Senast: gullviva
·
Relationer Jag har en bror som blev diagnostiserad med autism i barndomen, aspekter hette det då. Vi är båda runt 40 år nu, så vi båda har levt med...
19 20 21
Svar
414
· Visningar
16 760
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka