Helt OT i tråden egentligen, men det handlar väl i viss mån hur man ser på ärlighet och hederlighet och det tangerar ju trådens ämne. Det som kallas arbetslinjen har ju knappast gett fler jobb, tvärtom faktiskt. Och med fas 3 som Sveriges största arbetsgivare, vad är det om inte bidrag? Jag trodde inte ens det fanns några borgare kvar som ens trodde på arbetslinjen själva, men det var visst fel.Jag tycker arbetslinjen är ett sätt att förvalta samhället på som är mycket bra. Så där är vi oense. Att prioritera det som ger intäkter till statskassan är ganska smart i det långa loppet; även för dem som är helt och delberoende av finansiella tillskott för sin överlevnad. Förr, ville vi gömma undan folk i passiviserande bidrag (förstidspension) exempelvis.
Så jag tycker att mycket handlar om att bygga ett samhälle som kan fungera, och därmed är det att visa solidaritet och omsorg om samhället vi alla lever i.
Jag håller med om att passiviserande bidrag är tokigt och galet, men vad är alternativet när det inte finns några jobb att söka öht? Eller du kanske tror folk är lata helt enkelt? Eller oseriösa?
Klassklyftorna har aldrig varit större än idag i Sverige, och det är både oseriöst, dumt och synnerligen kontraproduktivt.