Jag har inte läst mycket i denna jättelånga tråd. Men kom att tänka på en händelse för ca 20 år sedan. Jag hälsade på en kompis som hyrde ett enkelt torp utanför Göteborg. Då svängde det upp en främmande bil och så bultade en myndig herre på dörren. Kronofogden! Hon var skuldfri, men hennes hyresvärd hade skulder så därför skulle torpet värderas och säljas! Han hade inte sagt ett knyst till henne om saken! Så då kan man ju säga att han var oärlig - oseriös. Och själv var jag och tittade på ett ställe för drygt tre år sedan.
Jag frågade ägaren vad han hade för planer för det... inget speciellt, jag kunde få hyra det med dåvarande standard så länge jag ville. Men bara tre månader efter att jag flyttat in så bestämde han sig för att stycka av stugan och sälja den för att få råd med nya jordbruksredskap. Jag fick bo kvar ytterligare ett halvår om jag ville. Men jag flyttade fortast möjligt dit jag bor nu. Jag vägrade betala hyra för resten av uppsägningstiden - alltså jag betalade för den tid jag bott. Han försökte pressa mig att betala men jag vägrade och han skickade aldrig något krav till inkasso eller sådär. Det är så dyrt och jobbigt att flytta att jag tycker inte jag var oärlig som inte betalade! (Hade ju varit en annan sak om jag åtminstone hyrt ett år.)