Seriös - vem är det?

Och jag antar det var privatuthyrning här, det lät så.
Det är mycket svårt att avgöra utan att veta exakt bakgrunden.
Uthyrningen bedöms oftare affärsmässig än vad man kan tro.
Besittningsrätten är så mycket starkare än vad den vid första anblicken ser ut att vara.
Den går bara att avtala bort i vissa fall.

Om någon har en fastighet med två hus på och bor i det ena och hyr ut det andra så kan den frågan vara mycket svår att avgöra.

http://www.hyresnamnden.se/Besittningsskydd/Besittningsskydd---Bostad/

Det verkar ju inte så svårt.

Om en hyresgäst inte upplyser om att den har skulder och betalningsanmärkningar, är den oseriös då?
Jag upptäckte en sådan sak av en slump efter att jag redan hade hyrt ut.
Det var inte roligt.
Besvärligt blev det också.
Den hyresgästen stannade dock bara ett kort tag.
Vilket var en del av problemet.
Myror i brallan så att säga och kunde inte sitta stilla på vare sig en bostad eller ett jobb.
Det verkar ju inte så svårt.

Om en hyresgäst inte upplyser om att den har skulder och betalningsanmärkningar, är den oseriös då?
Jag upptäckte en sådan sak av en slump efter att jag redan hade hyrt ut.
Det var inte roligt.
Besvärligt blev det också.
Den hyresgästen stannade dock bara ett kort tag.
Vilket var en del av problemet.
Myror i brallan så att säga och kunde inte sitta stilla på vare sig en bostad eller ett jobb.

Det behöver inte vara oseriöst att inte upplysa om betalningsanmärkning, OM man INTE har för AVSIKT att betala hyran, då är man oseriös!

Jag tycker att seriös och oseriös är sådana bra ord som beskriver ett förhållande utan att det kan missförstås!

För att en del är ju helt enkelt oseriösa och då är det enklare att bara konstatera det.

Om jag tex hade kallat mig för "seriös" som nick alltså, och så hade jag haft en bild på, tex en clown!

Det skulle ju vara motsägelsefullt, skulle nog de flesta tycka spontant, på ett sätt som gjorde att jag blev betraktad som "oseriös "!

De som är oseriösa är nog verkligt noga med att dels beskriva sig själv som seriös, dels kräva en seriös motpart.

Vi andra tar det för självklart att man är seriös när man diskuterar en affärsrelation. Men självklart måste man ta ta de försiktighetsåtgärder i bruk som är mest effektiva.

De som är oseriösa är nog verkligt noga med att dels beskriva sig själv som seriös, dels kräva en seriös motpart.

Vi andra tar det för självklart att man är seriös när man diskuterar en affärsrelation. Men självklart måste man ta ta de försiktighetsåtgärder i bruk som är mest effektiva.
Det finns ett visdomsord i affärer:
- förtroende är bra, säkerhet är bättre ;)

Det är mycket svårt att avgöra utan att veta exakt bakgrunden.
Uthyrningen bedöms oftare affärsmässig än vad man kan tro.
Besittningsrätten är så mycket starkare än vad den vid första anblicken ser ut att vara.
Den går bara att avtala bort i vissa fall.

Om någon har en fastighet med två hus på och bor i det ena och hyr ut det andra så kan den frågan vara mycket svår att avgöra.

http://www.hyresnamnden.se/Besittningsskydd/Besittningsskydd---Bostad/
man kan ju vara riktigt ful o olaglig.
man skriver ut en uppsägning för hand, där allt är klart. låter hyresgästen skriva under.
men utelämnar datumet.
papperet och pennan varmed dokumentet är skrivet förvaras i kassaskåpet och tas fram vid behov:devil: detta som vilkor för att få hyreskontraktet.

och i dokumentet står att hyresgästen får ett flyttbidrag på 3000 spänn. vilket man sätter in på hans konto 1 månad innan, en kopia på dokumentet skickas till honom per rek.

man kan ju vara riktigt ful o olaglig.
man skriver ut en uppsägning för hand, där allt är klart. låter hyresgästen skriva under.
men utelämnar datumet.
papperet och pennan varmed dokumentet är skrivet förvaras i kassaskåpet och tas fram vid behov:devil: detta som vilkor för att få hyreskontraktet.

och i dokumentet står att hyresgästen får ett flyttbidrag på 3000 spänn. vilket man sätter in på hans konto 1 månad innan, en kopia på dokumentet skickas till honom per rek.
Har man riktig tur åker man sedan dit för urkundsförfalskning och får upp till sex års fri kost och logi med den metoden.

Har man riktig tur åker man sedan dit för urkundsförfalskning och får upp till sex års fri kost och logi med den metoden.
som i allt annat är det ett risktagande och en fråga om bevisning...
att det är olagligt vet jag men att det skulle vara en förfalskning? knappast
sedan 6 års fängelse? du ska ju alltid överdriva ;)

Det är klart att det är en urkundsförfalskning när du skriver delar av signaturen (datum).

Det där kan man nog råka riktigt illa ut av om man sätter i verket.

Något som dock fungerar är att ha en förstahandshyresgäst som mellanhand så att det blir andrahandsuthyrning.
Då så kan besittningsrätten avtalas bort.
jo där har du rätt, eller så hyr man ut det som fritidsboende. 6 månader om året, nytt kontrakt varje år. om de hålls i kåken de andra månaderna ser man ju inte...

Det är klart att det är en urkundsförfalskning när du skriver delar av signaturen (datum).
och det ger 6 år ?

fast...man kan ju vara lite schlundig då..man skriver ut 10 uppsägningar med 6 månaders fördröjning på varje. då handlar det ju inte alls om förfalskningar och så får man 5 år på sig att utvärdera gästen ;)

Senast ändrad:
jo där har du rätt, eller så hyr man ut det som fritidsboende. 6 månader om året, nytt kontrakt varje år. om de hålls i kåken de andra månaderna ser man ju inte...
Det fungerar inte heller.
Om de kan bevisa att de har bott i huset de andra delarna av året och att du borde veta det så har hyresgästerna besittningsrätt.

Hyresgäster kan ockupera sig till besittningsrätt.
Vet säkert - har den T-shirten.
De måste dock betala hyra för det som de ockuperat sig till.

och det ger 6 år ?

fast...man kan ju vara lite schlundig då..man skriver ut 10 uppsägningar med 6 månaders fördröjning på varje. då handlar det ju inte alls om förfalskningar och så får man 5 år på sig att utvärdera gästen ;)
Jag tror att Hyresnämnden skulle styra upp en sådan sak efter ett par år.
Så det fungerar inte.

Bedöms den som grov är det upp till sex år. I ditt exempel med all planering skulle jag kunna tänka mig att det inte är omöjligt att det blir så.

Jag tror att Hyresnämnden skulle styra upp en sådan sak efter ett par år.
Så det fungerar inte.
På vilket vis då?
Som hyresvärd är man ju inte intresserad av att ofta byta ut hyresgäster, bara att byta ut dem som man anser inte lämpliga och de är ju i minoritet. Så man behöver nog inte utnyttja dokumentet särskilt ofta...och nämnden får ju bara ett kontrakt, med en vidhängande uppsägning, de andra kontrollerar ju endast jag.

Det fungerar inte heller.
Om de kan bevisa att de har bott i huset de andra delarna av året och att du borde veta det så har hyresgästerna besittningsrätt.

Hyresgäster kan ockupera sig till besittningsrätt.
Vet säkert - har den T-shirten.
De måste dock betala hyra för det som de ockuperat sig till.
då är det alternativet med många uppsägningskontrakt som gäller ;)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Finns det några fallgropar att fastna i som hyresgäst om man hyr bostad av en privat hyresvärd? Alltså, kan man som hyresgäst råka illa...
Svar
15
· Visningar
1 108
Senast: ameo
·
Relationer Jag fick för ett par månader sedan veta, efter ett par år långt förhållande, att min partner inte vill ha barn. Jag har själv aldrig...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
8 560
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
9 209
Senast: Snurrfian
·
Skola & Jobb Jag har fått nytt jobb. Något helt annat än innan och byter verkligen riktning i livet. Blev nästan head-huntad till tjänsten (som...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 692
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10