Seriös - vem är det?

Ja?
Seriös må väl vara ett begrepp som det inte finns en definitiv definition av. Det är upp till var och en.

för mig är den seriös som har ärliga sunda avsikter - oavsett tidigare historia. jag tror på att människor kan bättra sig.

Vad just du lägger i begreppet är din ensak. för mig är det inte självklar motsättning mellan att ha tidigare betalningsanmärkningar och ett nuvarande ärligt uppsåt och vara skötsam.
Att ingå ett avtal samtidigt som man undanhåller information sam själv tror negativt skulle påverka förhandlingen är att betrakta som oseriöst, snudd på bedrägeri.

Men vad menar man med seriös i en sådan här annons?

Boxar uthyres till seriösa.

Källa http://www.hastnet.se/marknad/annons.php?annonsid=55536&marknad=2
Riktiga hästar och ärliga hästägare? Jag tycker personligen att de som tjatar om att de är seriösa brukar vara de oärligaste personerna. De som ständigt ifrågasätter andra och andras varor. Tex när jag sålde bilar kollade jag alltid upp kunders inbytesbilar, med verkstad, ringde verkstad i tyskland osv. De som hade skruvade mätarställningar var alltid de som frågade om den bil de ville köpa hade ärliga mil...bilen var ofta skruvade av dem själva...sedan for de glatt vidare och försökte sälja den till nästa och de kunde tom komma tillbaka och skryta att den och den hade minsann gått på bilen...

En seriös person är ärlig. Självklart snattar man inte och man följer lagar och regler. Däremot tycker inte jag att ha betalningsanmärkning gör att man är oseriös om man i fortsättningen sköter sig. Dvs inte drar på sig mer skulder, lägger upp betalningsplan med sina leverantörer och ev. inleder skuldsanering...

Ja jag har fått en hel del riktigt bra svar som definitivt gjort det mera tydligt för mig vad folk menar med att vara "seriös".
Men det har också kommit en del nya frågetecken på vägen.

Eftersom vi alla har lite olika syn på saken så får du nog inget entydigt svar.

Jag fäster ingen vikt vid att någon skriver seriös i en annons alls.

Lägger du fram allt som skulle kunna vara negativt för dig när du förhandlar?
Jag gör det.
Orsak till det är att det alltid kommer fram förr eller senare och då så slår det till så hårt om man inte har varit ärlig.
Så jag tycker att det är bättre att hitta någon som kan acceptera läget än att luras.

Lägger du fram allt som skulle kunna vara negativt för dig när du förhandlar?
Allt som har med saken att göra, jag döljer inte fakta.
Jag ger motparten möjlighet att själv kontrollera.
Att som hyresvärd ta in information så som referenser + ev betalningsanmärkningar, anställning etc är självklart.
Att lova en leverans till den 1/6 när jag vet att det inte går är i mina ögon ett bedrägeri. som exempel

Ganska ofta tycker jag att folk verkar tolka ordet seriös som att en annan människa resonerar på samma sätt som de själva.

Dvs
Du är en seriös hästägare om du gör som jag tycker.
Du är en seriös säljare om du säljer för det pris och på det sätt jag tycker.
Du är en seriös partner om du anser att ett förhållande ska se ut som jag tycker.
osv

Själv lutar jag väl åt samma håll som @Sol och @WBanna. Att man gör grejer med en god intention och försöker göra det bra för alla inblandade.

Såklart har enskilda individer andra ideal, jag talar om en samhällsanda men du kanske inte fattade det? För vad är dagens samhällsklimat med rovdrift på miljö, utförsäkringar, klappjakt på sjuka och arbetslösa, hårdare tag mot invandringen etc etc in absurdum ett uttryck för? Inte är det att visa solidaritet och omsorg om alla i samhället precis när skattesänkningar för de rika ständigt prioriteras? Eller vad tycker du?

Jag tycker arbetslinjen är ett sätt att förvalta samhället på som är mycket bra. Så där är vi oense. Att prioritera det som ger intäkter till statskassan är ganska smart i det långa loppet; även för dem som är helt och delberoende av finansiella tillskott för sin överlevnad. Förr, ville vi gömma undan folk i passiviserande bidrag (förstidspension) exempelvis.

Så jag tycker att mycket handlar om att bygga ett samhälle som kan fungera, och därmed är det att visa solidaritet och omsorg om samhället vi alla lever i.

Jag har inte läst mycket i denna jättelånga tråd. Men kom att tänka på en händelse för ca 20 år sedan. Jag hälsade på en kompis som hyrde ett enkelt torp utanför Göteborg. Då svängde det upp en främmande bil och så bultade en myndig herre på dörren. Kronofogden! Hon var skuldfri, men hennes hyresvärd hade skulder så därför skulle torpet värderas och säljas! Han hade inte sagt ett knyst till henne om saken! Så då kan man ju säga att han var oärlig - oseriös. Och själv var jag och tittade på ett ställe för drygt tre år sedan.
Jag frågade ägaren vad han hade för planer för det... inget speciellt, jag kunde få hyra det med dåvarande standard så länge jag ville. Men bara tre månader efter att jag flyttat in så bestämde han sig för att stycka av stugan och sälja den för att få råd med nya jordbruksredskap. Jag fick bo kvar ytterligare ett halvår om jag ville. Men jag flyttade fortast möjligt dit jag bor nu. Jag vägrade betala hyra för resten av uppsägningstiden - alltså jag betalade för den tid jag bott. Han försökte pressa mig att betala men jag vägrade och han skickade aldrig något krav till inkasso eller sådär. Det är så dyrt och jobbigt att flytta att jag tycker inte jag var oärlig som inte betalade! (Hade ju varit en annan sak om jag åtminstone hyrt ett år.)

Jag gör det.
Orsak till det är att det alltid kommer fram förr eller senare och då så slår det till så hårt om man inte har varit ärlig.
Så jag tycker att det är bättre att hitta någon som kan acceptera läget än att luras.

Det är mycket känslor i en förhandling och det finns saker som kan tas emot negativt trots att det inte har med affären att göra.

Det är mycket känslor i en förhandling och det finns saker som kan tas emot negativt trots att det inte har med affären att göra.
Visst men lögner och undanhållen information kan slå tillbaka så oerhört när sanningen kommer fram, så det undviker jag.
Bäst är att se till att man inte har något att dölja, det blir enklast så.

Visst men lögner och undanhållen information kan slå tillbaka så oerhört när sanningen kommer fram, så det undviker jag.

Inköpspriser och påslag och liknande brukar kunna vara känsligt att prata om.

@Inte_Ung
Ingen aning om det gäller annonsören. Jag vet inget om dennas bakomliggande intention för att annonsera.

Jag hade nog inte använt seriös för att beskriva en människa. Mest för att jag själv alltid börjar undra vad som gör att det måste poängteras. Lite som folk som beskriver sig själva som "snälla" på dejtingsajter eller liknande - om någon är snäll så lär det ju märkas ganska snabbt (i verkligheten, om inte annat). Likaså när det gäller seriositet. Måste man säga att det förhåller sig på det viset är det kanske egentligen inte lika självklart. Det blir som en hästannons: det som är riktigt bra talar för sig självt, medan medelmåttorna allihop är ämnen för svår klass ...

Enklast är att föra in det som är relevant i avtalet. Mer än så behöver man inte berätta även om motparten är nyfiken.

En massa outtalade förväntningar om extra info skapar bara problem

Inköpspriser och påslag och liknande brukar kunna vara känsligt att prata om.
Inköpspriser och påslag, det har inte kunden med att göra.
Däremot att den vara jag säljer motsvarar den beskrivning jag ger kunden. Sedan är det upp till kunden att avgöra.

Däremot när jag hjälper någon att importera ett fordon så Visar jag upp vad fordonet kostar* + mitt påslag = hans pris
* det pris säljaren begärt i annonsen
Att sedan det är brukligt, att jag som "broker" får en provision av säljaren tar jag naturligtvis inte upp.
;) Det slutpris jag redovisar till kund är det slutpris jag gör jobbet för. och inte mindre.
Det får han ta eller förkasta.

Visst men det kommer fram till slut ändå.
Och i det läget så gäller det att ingen känner sig blåst för då så blir det inga mer affärer i framtiden.

Nej, det finns normalt ingen anledning att det ska komma fram. Det är interna affärshemligheter. Kunden får ett erbjudande att ta ställning till. Prissättning bör inte vara kostnadsbaserad, utan kundvärdesbaserad. Får kunden det hen vill ha är det oväsentligt för kunden vad det kostade att skapa det värdet.

Ingen ska känna sig blåst, men det handlar om att man håller det man kommit överens om. Inte vinstmarginal.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Finns det några fallgropar att fastna i som hyresgäst om man hyr bostad av en privat hyresvärd? Alltså, kan man som hyresgäst råka illa...
Svar
15
· Visningar
1 108
Senast: ameo
·
Relationer Jag fick för ett par månader sedan veta, efter ett par år långt förhållande, att min partner inte vill ha barn. Jag har själv aldrig...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
8 565
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
9 209
Senast: Snurrfian
·
Skola & Jobb Jag har fått nytt jobb. Något helt annat än innan och byter verkligen riktning i livet. Blev nästan head-huntad till tjänsten (som...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 692
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka