Semester o småbarn = osant

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Semester o småbarn = osant

Vem är utmattad av att vara tillsammans med sina barn - ni ska jämt göra psykfall av allting.
Ni hittar på saker jag aldrig sagt, jag skulle bara vara en mindre glömsk människa med mycket mer energi om jag fick ligga i en hängmatta i en vecka några timmar varje dag.

Svara nu på mina direkta frågor
Är det inte därför man har semester?
För att få vila?
Och alla här kan väl erkänna att när man som jag och min gubbe tillbringar semestern med att verkligen umgås med våra glada pigga barn så blir man trött ELLER?
Sen sköter vi hus o gård också.....
Gör ni ingenting på er semester eller sitter era barn fastbundna i ett hörne - eller inspärrade i en box?

Så då kom jag på när jag återvände till mitt jätteroliga jobb att jag tyckte att det var vilsammare än att ha semester - däremot kände jag inte direkt kreativiteten flöda.
Å så kom jag på att innan barnen så var man utvilad när man hade haft lite semester - jag har sällan haft mer än någon vecka iföljd innan jag fick barn.
Skaffa er en psykoterapiutbildning eller nåt så ni verkligen får konstatera vilka människovrak det finns och ni får glänsa med era perfejta liv och perfekta uppfostrade barn
Tyvärr så tror jag om jag nu också ska börja med psykgeggan att ni har enorma problem med er inlevelseförmåga och empati OCH fantasi.

Ett direkt svar på din fråga kan jag leverera direkt - det är DIN läsförståelse det är fel på du läser mina inlägg som fan läser bibeln.

Såg att jag missat ditt inlägg om Far o morföräldrar

OCH DU HAR TYDLIGEN HELT MISSAT ATT DOM TYVÄRR INTE KAN HA DOM I MER ÄN MÖJLIGTVIS 2-3 TIMMAR PGA ÅLDER O SJUKDOM

OKEJ?????

Ja men titta du har nog tolkat det riktigt fint.
Och sen blev jag bara så trött på alla som tog det på blodigt allvar att jag hängde på.

Det är väl klart att han kan göra en enkel utflykt med barnen själv, men det kräver ganska mycket att vara ensam med busarna 7-8 h på främmande mark och jag ville vara ledig en HEL vecka på dagtid i min FLUMMIGA idé.
Så i min hjärna blev kontentan att barnen och dess far skulle vara förvisade hemifrån under 7-8 timmar i 5 dagar, Första o andra dagen finns det säkert kul saker och någonstans att ta vägen, dag 3 tja nog ska vi väl komma på något då också, men 4 o 5 då..........Långa dagar utan fast punkt blir det och då tyckte jag att fritis har dom tjatat om i veckor nu..........

Förstår dej!

Min systers sambo´s barn är "from hell"!
Ändå 9 och 11 år!

Det har tom varit så illa att syster har funderat på att lämna dom! :eek:
Ändå jobbar hon med barn!!!!!

Själv så har jag problem med min lillpojk som du läst i min tråd och önskar även jag att få vara helt själv ibland.
Kanske inte en hel vecka men jag förstår ändå.

För att orka med "vilda" barn så måste man få tid till sej själv oxå.

Sen så tycker jag alls inte det bara har med uppfostran att göra hur barnen beter sej som nån skrev.

Min sambos flickor är gudomliga! :love:
Dom får beröm titt som tätt av folk runt i kring för att dom är så lugn och snäll.
Ändå är det inga mesiga barn så.
Uppfostran har här ingen betydelse.
Dom var lugn och snäll sen "start".
Medans då min systers "barn" var tvärtemot...

Hur kan jag acceptera era förslag som är nog så välmenande (i de flesta fall, en del av er är verkligen inte riktigt hemma) när dom inte funkar i vår familj - jag har upprepade gånger förklarat varför.
Jag har visst glömt flytvästalternativet- lämnar inte ett barn utan simvana i vatten trots att dom har flytväst, den kan fastna i bryggor o dyl, så, nu har jag förklarat den delen åsså. Och storebrors eviga dykningar gör att han mycket snabbt kan försvinna i bland andra barn.

Faktum är att ni tycks tro att inte mina barn tillbringar tid med oss föräldrar - det är ju det dom har gjort - dygnet runt sen dom föddes i princip,
TROTS att vi bägge föräldrar jobbar heltid är dom endast 25 timmar i veckan på fritis/skola o dagis under terminerna.

Så kliv nu ner från era höga hästar och se det som andra sett det - ett flummigt halvseriöst förslag som en reflektion på fenomenet att en del föräldrar fuskar sig till barnlös semeter och anledningen till detta.

Ja, FÖR DET HADE DU INTE SKRIVIT DÅ. DET ANDRA JAG SKREV, MISSADE DU DET OCKSÅ?

*SKRIKER DU SÅ SKRIKER JAG. OKEJ?????*

Senast ändrad:

Det är helt okej att vilja ha 40 timmar per år av egen ledig tid.
Jag har alltid haft betydligt mera än så, för jag har pappor till mina barn som också kan ta hand om barnen.

När mina äldsta barn var 2 och 6 så åkte jag på utbildning i USA i nästan 3 veckor, och barnens pappa klarade av detta galant.
När samma barn var 5 och 9 så åkte deras pappa ensammen med dem till Mallorca i 2 veckor.

Vad är det för förskräckligt handikapp som Luffs man har som gör att han inte kan ta hand om sina egna barn?
För om han nu är så handikappad, så kan man faktiskt få barnomsorg för barnens skull.
Eller tycker du att den kommunala barnomsorgen skall användas för att föräldrar skall kunna ligga i hängmattan och pilla sig i naveln på semestern?
För dagispedagoger, de behöver väl inte få någon semester, eller hur?
De kan ju jobba med att ta hand om de stackas utslitna föräldrarnas barn när föräldrarna behöver vila. Eller?

Vad har du för ide på lösning för an mamma som vill vara barnledig ett tag?
Och tycker inte du att en frisk och normal pappa kan klara av att sköta den saken?

Luff skrev:
Svara nu på mina direkta frågor
Är det inte därför man har semester?
För att få vila?
Och alla här kan väl erkänna att när man som jag och min gubbe tillbringar semestern med att verkligen umgås med våra glada pigga barn så blir man trött ELLER?
Sen sköter vi hus o gård också.....
Gör ni ingenting på er semester eller sitter era barn fastbundna i ett hörne - eller inspärrade i en box?
Nej vi turas om med att ta hand om barnen och vila.
En underhåller barn om den andra behöver vila.

Jag tycker fortfarande att barnens far verkar handikappad.
Sköta hus och gård är ett frivilligt åtagande och inget som man måste.
Man behöver inte ha hus och gård, om man nu inte hinner med det.

Och jag tycker att du verkar väldigt arg och irriterad.
Och funderar allvarligt på om du inte dragit på dig för mycket att göra i livet.
Du kanske behöver rensa bland dina åtaganden så att du kan vila på semestern.
Är det verkligen bara barnen då, som du kan tänka dig att rensa bort?

Inte_Ung skrev:
Vad har du för ide på lösning för an mamma som vill vara barnledig ett tag?
Och tycker inte du att en frisk och normal pappa kan klara av att sköta den saken?

Inga släktingar alls som kan ställa upp.
En man som av någon anledning inte kan ta sig an barnen långa stunder själv. (låter faktiskt lite som om han inte riktigt "släpps in"?)
En ekonomi som inte möjliggör någon form av semester på egen hand.
Vill inte utnyttja samhället genom att fuska med dagisplatsen på semstern.
Barnen är bara väldigt energiska, inte ouppfostrade, alltså finns det inte mycket att göra här. (Valium är nog ingen bra lösning :D )

Nix! Ser faktiskt ingen bra lösning. Förmodligen var det därför hon ville lufta sina tankar lite i denna tråden? just för att det är ett svårlöst problem.

Personligen så tror jag på att satsa på pappan i alla fall.
Och på att skaffa sig vänner som kan ställa upp och hjälpa till,

Jag undrar litet var vännerna håller hus någonstans?
Jag har liksom alltid kunnat grejja barnvakt om jag har behövt det.

Och vad gäller barnens energinivå så verkar det behöva tillsättas en gnutta fantasi för att komma på hur de skall kunna få utlopp för sin energi utan att köra slut på föräldrarna.
Bara för att barnen springer runt som dårar, så måste man ju inte göra det själv.
Min 3-åring brukar springa runt, runt mig när det sprattlar för mycket i de små benen.
Han är också ovanligt energisk, men man kan styra energin.
Typ "du kan springa omkring därborta."
Svar "Jaha, det är kul" och sedan så springer han iväg och springer omkring.
Inte lugn, men styrbar.

Varje häst är unik på sitt vis, prcis som alla barn.
Jämförelsen häst-barn var bättre.
Men om man har häst eller barn, så får man väl se till att ta reda på hur just den egna hästen eller barnet skall fostras på bästa sätt.
Att skylla på tidsbrist och yrkesarbete när man inte har lyckats att hantera det egna barnet på det för barnet bästa sättet, det får mig att se rött.
Hmm, det är att hårddra det... Såsom det ser ut idag, eller kanske igentligen alltid gjort även i bondesamhället, så har vi tid för barnen inom ramarna för det "normala" ingen hänsyn till några avvikelser överhuvudtaget. Som förälder är det ens skyldighet att göra sitt bästa, men allas förutsättningar ser olika ut. Ibland kan vetskapen om att man inte har något val vara nog för att man ska känna sig stressad. Själv är sebastian enda barnbarnet på båda sidor, jag har två bröder, en faster, skilda föräldrar, dvs två par plus farmor, gammelmormor osv osv som kan ställa upp för oss när vi behöver. Trots det lämnar vi sällan bort honom, men jag tror just vetskapen om att kunna gör att man slappnar av..

Så i stället för att fostra barnet så att man inte blir totalt utmattad av det, så skall man förvara det på dagis.
Är det din inställning också?
Man vill alltså inte ta den ansträngningen att fostra barnen för man orkar inte eller har inte tid.
Absolut inte, samhället ska inte bära varken detta ansvar eller kostnad. Men visst har man rätt att gnälla ibland.

Fasa för att vara barn i en sådan familj.
Nedprioriterad till att vara ett problem som man löser genom att lämna bort det.
Eller så kan man vända på det, bortlämnad för föräldern ska orka bli/vara en bättre förälder ;) Oavsett tycker jag inte heller det är en lösning.

Nu efter detta så är jag oerhört övertygad om att barnen behöver tiden hemma med sina föräldrar under HELA semestern.
Så att föräldrarna lär känna sina barn, det verkar de ju inte göra.
Utan det är det tydligen bara dagispersonalen som gör, för där så är de resten av året.
Jag hoppas verkligen inte det är så, även om jag vet att det förekommer.

Huvva och usch
Ha ha, efter träffat dig IRL, så kan jag se framför mig när du säger detta med övertygelse *S* :rofl:

Kollo för tusan, kollo! Vinn-vinnsituation så det skriker om det ;-)

Har inte läst hela tråden än, så jag kanske bara upprepar, men kolla upp det till nästa sommar. Jag tror att dina två grabbar kan ha jättekul!

En annan grej kan ju vara att byta med en annan familj så att dina barn är några dagar hos en annan familj på kuligheter och den andra familjens barn är några dagar hos er på kuligheter.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har jobbat på kollo i många omgångar och skulle klart ifrågasätta vad det var för föräldrar som skickade bort en 4 1/2 o en 6 1/2 åring på kollo. Sen är kollo ett storstadsfenomen - jag bor på landet. Däremot finns det dagläger alltemellanåt här för lite äldre barn 8 + men mina har varit lite små.

Och snälla läs hela tråden - åtminstone mina inlägg så ser du att jag har ingen kompis att byta barn med - och definitivt inte någon som vill ha våra barn 7-8 timmar varje dag i en hel vecka om året som mitt spåniga ide gick ut på.

Till er alla, jag har inte bett om tips hur jag ska kunna tvätta håret i 2-3 timmar eller vad ni nu tänkte - jag var lite euforiskt inne på att få ledigt FEM dagar - bara på dagtid sådär 7-8 timmar - i fem dagar i följd, då kanske jag skulle hitta min gamla energi och motivation och mitt minne - Jag har alltid haft många järn i elden och nu gör jag "inget" utanför hemmets fyra väggar känns det som, tiden finns alltså men inte motivationen och då tänkte jag att kanske om jag slapp tänka på någonting under en lång period (för mig är alltså 7-8 h under 5 dagar i följd länge) utan att behöva trassla m massor av pengar, planering, gubben skulle också få samma tid - han har ju varit ensam m barnen lika mycket som jag då vi jobbar på olika tider.

Sen kom era förslag och då började jag förklara - o då var det helt plötsligt fel på mina barn och min gubbe - alltså att dom skulle ha några allvarliga fel.....
Ni är faktiskt på gränsen till förtal - nu vet jag ju att Inte_Ung ständigt pendlar på den gränsen när någon inte tycker som hon och att Snuffsan har humör men ni är så fel ute pga av ni inte läser mina förklaringar.
Ni tror ju att min karl inte kan åka o bada i 2-3 timmar med barnen - det var inte det som var aktuellt - jag pratar om 7-8 h, då hinner barn ledsna och då ska det aktiveras - på BORTAPLAN i FLERA dagar, ok om man kan göra en massa saker som kostar pengar men det var ju det som skulle undvikas också.
Tex kan man ut o "fjällvandra" som någon föreslog - jätttekul det älskar våra barn (lillebror kräver dock axelåkning/rygga om det blir längre än 5 km - han är mycket liten för sin ålder så det går bra, men ensam att bära på barn och matsäck nja) och håller dom igång - det här gör vi redan idag - men inte ensamma mer än 2-3 timmar.

Ingen av er har kommit med något förslag som gör min euforiska ide genomförbar, och nu menar jag inte era varianter med nån timme hit eller dit utan min ursprungside.
Sen att det inte är samhällsekonomiskt genomförbart - vafan kan jag få ha en ide för det?

Jag förstår fortfarande inte varför inte din man ska kunna åka bort med barnen en vecka? Det behöver egentligen inte vara så avancerat, de flesta barn tycker ju att det mesta är kul...Att åka till ett närbeläget utflyktsmål kan faktiskt ta 7 timmar om man äter lunch borta. Mina barn tycker tex att det är jättekul att ha utflykt i skogen, det kostar inget mer än matsäcken man har med sig.

Mina barn är inte världens lugnaste barn, den yngsta har mkt spring i benen. Dock har deras pappa kunnat åka iväg själv med dem i flera års tid. Ibland på dagsutflykter, ibland flera dagar på annan ort. Jag kan också göra sådant...Visst kan man bli halvgalen ibland, men det funkar ändå ;)

fast jag bor på landet, och min gosse har varit på kolla för andra året i rad, vi bor i en lantbrukskommun, och massor av barn åker varje år!

Men jag håller med om att åldern är för låg för dina barn, men kanske kan vara ett alternativ i framtiden?

Läs inlägg sex så kanske du kan förstå varför jag skriker.
Jag är hjärtinnerligt trött på att folk påstår att jag inte följer deras råd när jag redan förklarat varför jag inte kan följa deras råd........

Luff ute på byn
-Men tjena främling, du har ju barn i min ålder, ska vi vara kompisar, vi kan träffas nån gång då och då mellan att jag träffar mina andra vänner o släktingar o bekanta.
För förstår du, jag vill att du/ni tar hand om våra barn fem dagar på raken, 7-8 timmar på dagtid en gång om året. Sen kan du lämna dina barn motsvarande tid hos oss. Men vi måste skynda oss o bli kompisar för snart är våra barn så gamla så dom sköter sig själva i stort.

I din värld kanske Inte_Ung - för du har inte samma universum som en del av oss andra.

Men läste du det här med 5 dgar på raken - och jag vill alltså inte att dom ska försvinna ur mitt synfält dygnet runt en hel vecka - för jag vill alltså träffa mina barn framåt kvällen o höra vad dom gjort och ta del av deras liv.
Alla förslag jag får grundar sig i att jag ska få möjlighet att "borsta håret" - typ tipsen man får när man har småbarn och aldrig är längre från barnen än ett amningsinlägg, det är inte det jag var ute efter - det tror jag alla (nästan)har förstått.

Jag skulle önska att någon av alla fuskare som det finns enligt dagbarnvårdarpersonal kunde förklara varför dom gör som dom gör och hur det känns - är dom psykfall och lata som det utgås ifrån i alla inlägg eller finns det något mellanting.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 824
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 003
Skola & Jobb Jag vill börja med att säga att jag inte alls är ute efter pajkastning mellan småbarnsföräldrar och barnlösa, som dessa trådar oftast...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
7 354
Senast: Alandia
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 764
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar