Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag är nog inte helt på det klara med skillnaden mellan flextid och övertid, inget av det existerar där jag bor & jobbar, så jag skickar över eventuella vidare frågor till @chiiliacanth
Hos oss fungerar det så att flex kan vi välja själva om vi vill börja typ en timme tidigare eller sluta en timme senare om vi har mycket att göra, och vi kan också välja själva när vi vill ta flexen så länge vi gör det inom flextidsramarna. Annars måste vi kolla med chefen så att det är okej, men det brukar det oftast vara.Jag är nog inte helt på det klara med skillnaden mellan flextid och övertid, inget av det existerar där jag bor & jobbar, så jag skickar över eventuella vidare frågor till @chiiliacanth
Tusan, kanske skulle börja titta på statliga jobb i alla fall...
Snälla du, jag jobbar inom region. Vad tusan är såna där klämdagar eller halvdagar du pratar om?! Jag förväntas arbeta 8 timmar på valborgsmässoafton och fredagen dagen efter Kristi Himmel för att ta några exempel.Jag har jobbat statligt i ganska många år tidigare och vill bara flagga för att kolla upp villkoren och inte anta att det är samma överallt inom staten
Där jag jobbade senast hade vi visserligen 30 dagars semester (om man är 30+) men inga klämdagar, halvdagar eller arbetstidsförkortning. Ville man vara ledig en klämdag eller en dag som andra jobbar 4 eller 6 timmar så var det en semesterdag man fick ta ut. När jag jämförde med vänner som jobbade inom industrin med 25 dagar semester (och de var djupt avundsjuka på mina 30) så visade det sig att deras halvdagar, klämdagar, förhandlad arvetstidsförkortning att ta ut i timmar gjorde att på ett år hade de mer ledighet än jag och var friare i att ta ut den (de kunde t ex flexa heldagar).
Jag också som privatanställd tjänstemanSnälla du, jag jobbar inom region. Vad tusan är såna där klämdagar eller halvdagar du pratar om?! Jag förväntas arbeta 8 timmar på valborgsmässoafton och fredagen dagen efter Kristi Himmel för att ta några exempel.
Vad ar skillnaden mellan flextid och overtid?
Hos oss är det väldigt generöst med klämdagar och halvdagar. Vi har halvdag trettonafton, skärtorsdagen (den blir det ju alltid eftersom det alltid är en torsdag), valborg och fredagen före allhelgona. Samt 23 december om det infaller på en fredag, som det kommer göra i år. Är det inte en fredag är 23 december full dag och det är lite surt, så många brukar försöka ta semester då. Fredagen efter Kristi flygare har vi alltid ledigt, inarbetad klämdag. Resten av såna dagar varierar med almanackan, i år hade vi det 7 januari som var klämd mellan torsdagen 6 januari som var röd och en lördag. Har vi halvdag slutar vi 12.Snälla du, jag jobbar inom region. Vad tusan är såna där klämdagar eller halvdagar du pratar om?! Jag förväntas arbeta 8 timmar på valborgsmässoafton och fredagen dagen efter Kristi Himmel för att ta några exempel.