Semester o småbarn = osant

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Semester o småbarn = osant

Men det är ingen som pratar om vilda och ohanterbara barn. Utan det är barn med lite extra. Som en dagmamma beskrev min son, då 4 år, "han är som alla andra bara det att han är som 1½ stycket 4åring". Det den bästa beskrivning jag fått. Det har funnits utlåtanden allt ifrån ouppfostrad ungjäkel till väluppfostrat barn från både främmande och ofrämmande människor. Men allt han varit är lite extra, som sagt. Och man är inte mer än människa när man känner att saker och ting stiger en över huvudet. Då kan det vara skönt att få lufta sig, t.ex. på Buke, utan att få höra att man är en dålig mor.

Jag gillar inte när vi som har lugna barn bara anses ha tur.
Jag lovar, vi har oftast arbetat hårt för att få det på det viset.

Och de med vilda barn har inte arbetat tillräckligt hårt då? hmmm

Ok då, ensamstående föräldrar är ensamstånde för att de inte arbetat tillräckligt hårt för att behålla sina män/kvinnor, eller

Kvinnor som blir slagna är offer av naturen.... Vissa kvinnor blir inte slagna..

Hmmm.. köper inte det, jag är övertygad om att ert hårda arbete gett resultat, men det krävs two to tango....

Ok Inte_ Ung
Nu tar du och läser detta väldigt noga
Mina barn är inte ouppfostrade och sköter sig väldigt bra när dom är borta.
Du ska inte komma och hitta på något annat.

Jag har jobbat med barn och ungdomar i flera årtionden nu och visst tusan finns det en del ungar som är lugna och och en del ungar är pigga utan att det för den delen är något fel på deras uppfostran - en del verkar ju tro att lugn är det samma som kuvad -dock inte jag.
Vad är det för konstigt att barn har olika temperament. Från mina tidigare uppfödningar på djurfronten så vet jag att djur som jag uppfostrar blir väldigt trygga - men en del är lata o en del pigga.
Mina barn blev pigga och konstruktiva, en är envis och impulsiv, en är klurig. Sen är dom som sagt var väldigt nära varandra i ålder MEN i olika utvecklingsfas.
Lillebror älskar att bada men AVSKYR när han får vatten i ansiktet, det betyder att han vill vara mycket nära stranden. Storebror håller på att lära sig simma (men kan inte)och dyka och vill vara på betydligt djupare, dessutom har han insett hur man sparkar för att skvätta, gissa om han inte ska vara nära lillebror - hur gör man en badutflykt med dom ensam så dom bägge får roligt- svar just nu åker man inte o badar ensam med dom tex.

Min syster tex fick 2 ungar som fortfarande som vuxna är så lugna så att det är vad man kan kalla för sävliga - men mycket kreativa, den tredje vart envis som en röd gris, fick utbrott och var alltid på gång med något nytt klätterexpriment.

En följdfråga, lite OT, som slog mig: alla ni i tråden som har livliga barn, har ni pojkar eller flickor? Jag får intrycket (kan vara fel) att det är pojkar ni har?

Luff skrev:
Lillebror älskar att bada men AVSKYR när han får vatten i ansiktet, det betyder att han vill vara mycket nära stranden. Storebror håller på att lära sig simma (men kan inte)och dyka och vill vara på betydligt djupare, dessutom har han insett hur man sparkar för att skvätta, gissa om han inte ska vara nära lillebror - hur gör man en badutflykt med dom ensam så dom bägge får roligt- svar just nu åker man inte o badar ensam med dom tex.

Eller också :idea: så parkerar man lillebror i strandkanten - är han rädd för att få vatten i ansiktet så känns ju inte risken överhängande att han går och dränker sig i det djupa vattnet direkt - i färd med att bygga sandslott eller vad han nu gör, medan man övar simning med storebror några meter längre ut (och håller ett getöga på lillebror).

Senast ändrad:

Men (ännu en gång) måste båda pojkarna vara på samma ställe? Jag föreslog att en var hos mormor och morfar och den andre hos farmor och farfar. Om det nu inte går så dela på dem hemma. Den pojke som gillar att bada åker till stranden med dig. Den andre åker och gör något kul med pappa. På så sätt blir det kanske inte så stökigt.

Dessutom så sätter man på lillebror en flyväst eller liknande, så att han inte KAN gå och dränka sig.
Kreativitet är allt som behövs om man har livliga barn.

Barn är människor som föräldrarna skall fostra.
Det hör till uppgiften som förälder.

En partner är en vuxen människa, den går inte att uppfostra.

Att göra jämförelsen mellan ouppfostrade barn och karlar som slår sina kvinnor eller dra in skilsmässa i sammanhanget är ju groteskt.

Nu gör du väldigt konstiga jämförelser.

Vilda barn är helt ok om de lärt sig att man inte kan vara vild och galen alltid. En sjuåring ska inte behöva leva runt om man går ut och fikar bara för att han är glad och livlig. Han kan leva ut sin glädje på ett sätt som gör att man kan sitta på fiket utan att störa alla. Springet i benen tar man på stranden eller i trädgården före eller efter cafebesöket. Förstår du hur jag menar? Om nu inte pappan kan ta med barnen på främmande platser så blir de tydligen för vilda ibland. Och då får man styra upp det hela.

Luff skrev:
Ok Inte_ Ung
Nu tar du och läser detta väldigt noga
Mina barn är inte ouppfostrade och sköter sig väldigt bra när dom är borta.
Du ska inte komma och hitta på något annat.
Bra.
Då så skall det väl inte vara så svårt att hitta villiga barnvakter eller för din man att lära sig att hantera dem borta bland andra människor.
För antingen så är det något allvarligt fel på dina barns pappa eller på dina barn, om nu inte pappan klarar av att ta hand om barnen på egen hand några dagar.
Mannen är väl för tusan vuxen?
En vuxen kan utan vidare ta hand om 5 dagisbarn, det säger barnomsorgen.
Sätt karn i utbildning om så behövs, och det verkar ju behövas.

Nå? Är det karln eller barnen som det är fel på?

Och om du nu har utbildning och erfarenhet, använd den och din fantasi till att lösa problemen!
Skapa aktiviteter som ger barnen utlopp för sin energi och lär dem att turas om med att vara i centrum, först får du göra det som du vill en stund och sedan din bror.
Det är nyttigt att lära sig att vänta.
De är för tusan 5 och 7 år gamla, de skall inte jämföras med 3-4 åringar.

Jag har ett livligt barn och ja, det är en pojke. Dock har vi inga problem, han är antingen med mig eller sin pappa eller någon annan vuxen både hemma och på andra ställen. Pojken vet numera när det är okej att fara runt och när det inte är det.

Ibland får man rasta av honom lite om man ska på stillasittande aktiviteter :D

poängen är bara, att även om barn är påverkbara, så är de individer och kan vara mer eller mindre lätta att hanskas med, mycket beroende på hur man själv är oxå förstås.

Jag vill inte påstå, att alla barn är lätta, om man bara gör rätt, eller att det bara är föräldrarnas förtjänst huruvida barnen är lätta eller inte.

En bättre jämförelse är kanske de som t ex säger att alla hästar går att hantera på ett visst sätt, t ex rida i grimman eller hingstar går att hantera med lite NH på rätt sätt.

Oftast sitter ju vi med en kunskap och med värderingar utifrån det vi fått uppleva, och för de flesta av oss, som inte sysslar med barn yrkesmässigt, så har man varken tid eller ork, eftersom att man måste jobba etc, att alltid hitta rätt väg, om det nu finns en rätt väg i det specifika fallet.

Jag tror, eller tolkar Luff, som att hon bara vill vädra för att hon känner sig lite trött och sliten, Luff rätta mig om jag har fel!!!!!!!

Och behöver kanske lite uppmuntran med att det faktiskt inte bara är hon som känner sig trött på barnen ibland.. Att få konstruktiva förslag på lösningar är ju kanon! Men att bli nertryckt för att andra säger, det är väl inget, du har själv valt etc etc, hade inte fört mig i rätt riktning...

Men jag kanske tolkar det fel...

Jag tolkar det som att Luff tycker att hennes barn är påfrestande att ha hemma på heltid så därför vill hon ha tillgång till dagis under sin semester.
Jag anser att det är inget som jag vill verka för rent politiskt, utan det får hon lösa själv.
Genom att antingen göra barnen lättsamma nog att ha ikring sig eller skaffa annan egen hjälp.
Dessutom blir jag mörkrädd av att läsa om en vuxen man som inte kan ta hand om två barn på 5 resp 7 år.

Har karln något handikapp?

ankans skrev:
poängen är bara, att även om barn är påverkbara, så är de individer och kan vara mer eller mindre lätta att hanskas med, mycket beroende på hur man själv är oxå förstås.

Jag vill inte påstå, att alla barn är lätta, om man bara gör rätt, eller att det bara är föräldrarnas förtjänst huruvida barnen är lätta eller inte.

En bättre jämförelse är kanske de som t ex säger att alla hästar går att hantera på ett visst sätt, t ex rida i grimman eller hingstar går att hantera med lite NH på rätt sätt.

Oftast sitter ju vi med en kunskap och med värderingar utifrån det vi fått uppleva, och för de flesta av oss, som inte sysslar med barn yrkesmässigt, så har man varken tid eller ork, eftersom att man måste jobba etc, att alltid hitta rätt väg, om det nu finns en rätt väg i det specifika fallet...

Varje häst är unik på sitt vis, prcis som alla barn.
Jämförelsen häst-barn var bättre.
Men om man har häst eller barn, så får man väl se till att ta reda på hur just den egna hästen eller barnet skall fostras på bästa sätt.
Att skylla på tidsbrist och yrkesarbete när man inte har lyckats att hantera det egna barnet på det för barnet bästa sättet, det får mig att se rött.
Så i stället för att fostra barnet så att man inte blir totalt utmattad av det, så skall man förvara det på dagis.
Är det din inställning också?
Man vill alltså inte ta den ansträngningen att fostra barnen för man orkar inte eller har inte tid.

Fasa för att vara barn i en sådan familj.
Nedprioriterad till att vara ett problem som man löser genom att lämna bort det.

Nu efter detta så är jag oerhört övertygad om att barnen behöver tiden hemma med sina föräldrar under HELA semestern.
Så att föräldrarna lär känna sina barn, det verkar de ju inte göra.
Utan det är det tydligen bara dagispersonalen som gör, för där så är de resten av året.

Huvva och usch.

Inte_Ung skrev:
Jag tolkar det som att Luff tycker att hennes barn är påfrestande att ha hemma på heltid så därför vill hon ha tillgång till dagis under sin semester.
Jag anser att det är inget som jag vill verka för rent politiskt, utan det får hon lösa själv.
Genom att antingen göra barnen lättsamma nog att ha ikring sig eller skaffa annan egen hjälp.
Dessutom blir jag mörkrädd av att läsa om en vuxen man som inte kan ta hand om två barn på 5 resp 7 år.

Har karln något handikapp?
Jag håller med, det finns andra saker jag anser viktigare än att barnomsorgen ska ge föräldrarna semester.

Inte_Ung skrev:
Så i stället för att fostra barnet så att man inte blir totalt utmattad av det, så skall man förvara det på dagis.
Är det din inställning också?
Man vill alltså inte ta den ansträngningen att fostra barnen för man orkar inte eller har inte tid.

Fasa för att vara barn i en sådan familj.
Nedprioriterad till att vara ett problem som man löser genom att lämna bort det.

Nu efter detta så är jag oerhört övertygad om att barnen behöver tiden hemma med sina föräldrar under HELA semestern.
Så att föräldrarna lär känna sina barn, det verkar de ju inte göra.
Utan det är det tydligen bara dagispersonalen som gör, för där så är de resten av året.

Huvva och usch.

tyvärr tycks det vara så i många familjer, och det bästa är att när dagistiden är över tar fritids vid!

Därmed inte sagt att alla "vilda" barn har föräldrar som inte orkat/velat/kunnat uppfostra dem ordentligt men man blir mörkrädd ibland hur flata föräldrar kan vara och hur mycket barnen styr i vissa familjer. Eller hur lite familjerna träffas egentligen.

På tal om allt inte är föräldrarnas fel, läste ngn aftonbladet för ngn månad sedan om bråkiga barn som alla irriterar sig på?Att alla skyller på mammorna om barnet blir jobbigt men att barn är egna personer som inte alltid kan styras av föräldrarna eller ngt liknande.Kanske finns kvar på aftonbladets sida på nätet.Det var rätt intressant att läsa ändå, även om jag kan tycka att mkt handlar om hur mkt respekt barnet har för sin förälder.Vissa föräldrar kan tjata i evigheter för att få sina barn att göra som de vill medan andra bara säger till en gång å barnen lyder.

Inte_ung: du har skrivit mycket klokt här, om än kanske inte så finkänsligt...
Jag håller med i mycket!
Men kontentan är: att fast jag varit dagisfröken i snart 22 år, så har jag aldirg mött ett syskonpar på 5 och 7 år, som inte pappan själv kunnat göra en enkel utflykt med...

Kanske för att jag haft förmånen att möta "fjällungar" som är van att sköta sig själv, och inte vänta på uppassning av vuxna, eller så beror det på att föräldrar i min by inte acceptrera barn som flänger kring väggarna... jag vet faktiskt inte!

Kanske lever jag i en "skyddad verkstad" som inte speglar verklighetans sverige? ärligt talat, jag vet inte????

För mej är det i allafall helt främmande att barn ska vara så "ohanterade" att dom inte ska fixa det jag kallar enkla situationer...

En 7 åring för mej är STOR!!!! Han/hon klarar det mesta!!!!
En 5 åring är inget hopplöst våp, som inte klarar sig själv en stund...

Må jag i min förvirring ha konstiga krav på barnen i min omgivning, men än har ingen varken blivit kriminell, eller på annat sätt utanför samhället! de måste jag se som positivt!!!!

*Jenny *

*Lånar*

Tycker att många här är alldeles för hårda mot Luff bara för att hon skulle vilja ha 40 timmar barnledigt per år! :confused:

Olius skrev:
*Lånar*

Tycker att många här är alldeles för hårda mot Luff bara för att hon skulle vilja ha 40 timmar barnledigt per år! :confused:

Jovisst kanske vissa är "hårda" men många har kommit med förslag på hur hon faktiskt ska kunna få barnfri tid utan att barnomsorgen ska lösa detta men inget har blivit accepterat, istället tycks hon egentligen bara ha velat lufta "förbjudna" tankar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 821
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 003
Skola & Jobb Jag vill börja med att säga att jag inte alls är ute efter pajkastning mellan småbarnsföräldrar och barnlösa, som dessa trådar oftast...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
7 354
Senast: Alandia
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 764
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Tvättstugedrama
  • Valet i USA