Semester o småbarn = osant

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Semester o småbarn = osant

Nejmen hej igen
Jo, fast med våra barn så åker man inte iväg ensam att bada eller på utflykt, jag kan tänka mig att göra det en kortare sväng men min gubbe skulle aldrig våga. Dom är snabba, smarta och initiativrika.....
Om några år så, när dom inser faran av att leka på 2 m höga stenar, i dagsläget så tar dom sig nämligen upp på dylika saker.
Jag plockade ner lillebror från 6 m höjd i en björk häromveckan - tur jag hade en lång stege. Storebror hade hjälpt till att få upp honom på första grenen. Det var en ängslig språngmarsch när jag fick lämna honom m storbror vid trädet för att leta på stegen.
Fasen, jag kanske inte har normala barn - det kanske bara är som jag tror...

Nej, ärligt sagt börjar det låta som om du har ungarna from hell ;)

Och som att din man är lite handfallen när det gäller att ta hand om dem.

Förstår att det kan bli dyrt att åka på ensamsemestrar, men finns det ingen stuga i bekantskapskretsen ni kan låna? Så kunde mannen åka dit med barnen, tänkte jag, och du kan vara ensam hemma.

Eller om det någon gång händer att ni reser iväg nånstans på semestern så kunde ju den ena åka någon dag i förväg så fick den andra komma senare.

Senast ändrad:

Det löser sig nog ska du se - har vi fixat det så här långt så, snart går bägge i skolan och eftersom jag jobbar som fritidsledare är jag hemma någon vardag på fm. Och tänk då är jag ensam hemma - gubben räknas inte (han jobbar mest kväll).

Du har normala barn :D

Vi rastar ibland vår vilda 4-åring i skift. (bebisen är ett Mmmm-barn och räknas inte i det här sammanhanget - ÄNNU )

Det är ett h-e att McD har tagit bort bollhaven :cry: Annars var det perfekt semester :) En som fikar och sneglar in i bollhavet, passar lite emellanåt :angel: - och en annan som får vara ensam hemma och tex betala räkningar eller sova..

Andra bra miljöer är såna där stora leklokaler för barn typ Myrstacken där man som förälder kan sitta och slappa medan ungarna går i spinn innanför säkra väggar :D

Kna ni inte låta barnen åka på nåt läger nån vecka ibland?

Det brukar altlid ordnas läger, osm inte behöver vara så dyra.
MIna bröder har åkt på läger i ammarnä ett par veckor varje somma sen de var rätt små (de är 14-16 nu) och jag och syrran åkte ofta på läger tex unga örnar och liknade (ridläger var så dyrt att det var vi bara på en gång) det var superkul, vi badad,gick spökstigar,paddlade kanot osv.. Ibland var det helg läger, tex bar afre-lördag elelr på andra skollov.

Jag och syrran brukade även få åka på sommarhem en månad varje sommar, då fick vi vara på landet hos en familj med barn i vår ålder, bada i sjön,leka med djur osv, jag misstänker att det bla var för att morsan pluggade och var tvungen att arbeta på sommaren, och var då dagis stängt så..

Sen hade vi kompisar, som ibland sov över hos oss - och ibland sov vi över hos dem, det brukar unghar älska att göra:-)
Ni kanske kan hitta nån balnd barnens bästa vänner som ni kan göra så med?

Luff skrev:
Vi har gemensam semester, grejen är den att om jag vill vara barnledig och skicka bort gubben med barnen så om han då är ensam med dom 8 timmar vilket då i rättvisans namn innebär att jag ska vara det dagen därpå. Och då är den fria dagen bara spolierad.

jo, fast har han samma beohov som dig? Han kanske tycker det är Ok ändå, det kanske är du som behöver det (nu).

Hej igen!

Med en 5 och en 7-åring kan man prata, i allafall så pass att man kan göra kortare utflykter med :confused:
Dom är ju inga småbarn :crazy:

Jag ´skulle tycka att det vore konstigt om inte min man klarade att åka och bada med "så pass stora barn" :o Lite jäkla pondus få man väl visa???

Fast barn är olika, och just dom barn jag träffat har kanske varit extra tama :idea:

en 1-åring och en 3-åring på en gång, kanske jag skulle tveka inför....

* Jenny *

Jag håller med kamomillo där. Har sjäv en son på 7 år och jag tycker att jag har mycket tid för mig själv nuförtiden, även om vi är tillsammans så betyder det ju inte att jag måste vakta honom eller nåt sånt, utan vi har mest roligt tillsammans. Ibland sitter han och läser, vi spelar kort, far ut och cyklar osv osv. Eller så har han kompisar här eller far till nån kompis. Ganska ofta far han och min man och fiskar tillsammans och då kan de vara ute hela dan och jag hinner börja sakna dom, huset är så tomt....

Men kanske min son är ovanligt stillsam, vad vet jag?? :confused:

chrysler skrev:
Detta är ju verkligen ett avskräckande exempel till att skaffa barn, skulle kanske behöva ha din historia på ungdomsmottagningarna som kondom reklam, då menar jag det här med att man vill kunna äta, skita osv när man vill 1 vecka i månaden.Det är verkligen illa.

Jag måste ha missat någon text för jag har inte läst några skräckexempel... Jag har hittills enbart läst om normala aktiva barn... Barn är livliga, man blir trött som förälder, man vill gnälla av sig, hitta lämpliga lösningar enkelt och billigt... Men nu kom jag på en billig lösning, alla ungdomar som fyllt 13 måste vara barnvakter en vecka för att få bli ett år äldre, de lär sig att barn inte är underbara jämnt, och dessutom får en massa föräldrar avlastning.

För det är så enkelt att när man har små barn så är det inte säkert att man kan gå på toa när som helst, eller oxå lyckas man placera ner häcken på toan så hör man en krasch eller oxå blir det knäpptyst vilket i sig är ungefär samma sak, något händer!!!

Jag kan berätta mera saker som kanske gör att ingen vill skaffa barn men man överlever om man får pysa över ibland... Själv tillbringade jag många lördagar på Ikea under en period för att få komma iväg lite själv och andas och fika utan ha någon i knät... För även om min karl gjorde sitt bästa att sysselsätta elin när jag var hemma så var mamma helt klart den som var intressant... När jag inte fanns där, ja då dög det alldeles utmärkt med pappa... Ikea är ett suveränt ställe med billig fik där man kan sitta länge och sen kan man bara strossa runt och kika...

Jag är medveten om att detta är normalt, när man har barn men det gör inte alla, därför skulle de behöva få reda på lite innan de skaffade barn, tex genom att låta detta statuera ett exempel på hur det är att vara förälder.

chrysler skrev:
Jag är medveten om att detta är normalt, när man har barn men det gör inte alla, därför skulle de behöva få reda på lite innan de skaffade barn, tex genom att låta detta statuera ett exempel på hur det är att vara förälder.
världens bästa preventivmedel - åk till stormarknaden klockan 6 en fredagnär det är löneutbetalning :smirk: efter tio minuter i köö omgiven av trötta,kinkiga och skrikande ungar med tillhörande utsjasade föräldrar råder bot det emsta av barnlängtan :devil:

Men vad är det för ena ungar du har?
De verkar ju vara totalt sjövilda.
Och till Silverkedjan, ja Vidar är vild, men han borde också kunna lära sig att vila.
Man kan inte alltid ha som princip att köra slut på barnen för att de skall bli lugna.
Trötta barn är nämligen de vildaste och de som har svårast för att sova.
Utvilade barn är lugna och sover bra om natten.

Och hur har du prioriterat din ekonomi?
Ville du gärna vara ledig själv, så hade du väl tagit och sparat till det.
Sedan så hade barnen och deras pappa kunnat åka till något barnanpassat ställe av typen Sunving Resort, där barnpassning finns ordnad.
När jag var liten åkte vi till fjällen, och där fans barnpassning dagtid medans föräldrarna gick på tur.
Och så hade du kunnat åka en annan vecka på något liknande.

Jag förstår visst att du behöver vara "bara du" någon vecka per år.
Men jag kan då inte begripa att du inte bara ser till att lösa det hela?

skilanden oss emellan är att jag FÖRSTÅR att man kan bli slutkörd som förälder, speceillt om man har extra besvärliga barn och/eller får dra större del av arbtesbördan själv, har jobbigt på jobbet och 1000andra andledningar...
Jag har dessutom gett en del förslag på hur hon kan lösa det.

Jag har skrivit i ett tidigare inlägg att jag förstår att det är jobbigt att vara förälder. :smirk:

:bow: :bow: :bow:
Vi har ju alla en massa val i livet, och väljer vi barn, så väljer vi också det jobbiga med barn...

Barn med fasta rutiner, och chans till en stunds vila under dagen mår oftast bra, och flänger inte runt väggarna i onödan!

* Jenny *

Vidar är utvilad och sover bra om natten. Men inte lika länge som "medelbarnet". Han har aldrig haft mer sov i kroppen än snitt 9 timmar/dygn. Och att vila eller göra stillsamma aktiviteter går bra men högst en timme sedan kryper det för mkt i benen... Brorsan däremot gillar att sova och kan bara "vara" emellanåt.

Barn är olika och även deras sömnbehov.

Det krävs fyra vuxna för att hänga med på den energin en 3-4åring av vildare modell har om man inte ska bli utsliten själv :D

Luff som har två vilda barn behöver alltså samla ihop ett nätverk av 8 vuxna :idea:

Varför inte slå sig ihop några familjer och passa varandras?

Silverkedjan skrev:
.

Varför inte slå sig ihop några familjer och passa varandras?

DET låter som en jättebra ide :idea: ! Väldigt osvenk, men MYCKET bra. Jag håller med någon (några?) föregående talare att den offenliga barnomsorgen INTE är någon lösning. Den behöver verkligen inte belastas mer (jag jobbar som förskollärare), och dessutom tycker jag att barn tillbringar nog med tid på förskolan som det är. Det finns andra mycket mer kreativa lösningar, som denna då till exempel.

Känner igen mig :smirk:

Tidigare när folk frågat om det inte är jobbigt att ha 3 småbarn samtidigt har jag förvånat sagt nej. När jag började jobba blev det jobbigt på ett sätt men otroligt lättsamt på ett sätt - vi hade i princip bara trevligt! Efter två veckor hemma på sommarlov med alla barn kände jag mig färdig för mentalsjukhus och upptäckte hur grötjobbigt det faktiskt är! Har ni sett "Pippi rymmer hemifrån"? Stundtals känner man sig som Tommy och Annikas mamma - när Pippi lämnar herr Nilsson hos henne...

Men nu har jag semester! Barnen är isäng halv 8-8 och sambon går kvällsskiftet första jobbveckan efter semestern. Jag hade glömt hur skön tystnad är! :love:

Allvarligt talat - din man måste väl kunna ta med sig barnen och åka någonstans där det är både intressant och barnvänligt några timmar så att du får vara själv. Jag har ibland gjort dagsutflykter till större lekplatser med barnen, eftersom vi bor på landet har de inte tillgång till några sådana. Där träffar de ofelbart på andra barn och då är det inte så jobbigt att se efter dem, man kan åtminstone sitta still medans man gör det! En sjuåring kanske är lite för stor för det, men det borde väl gå att hitta annat han gillar som gör det lättare för pappa att fixa situationen. Hur jobbigt det är att ta hand om barn beror ju mycket på hur man lägger upp det. Men det klart, fart är det rätt mycket i vissa barn - men de blir å andra sidan förhoppningsvis starka och friska vuxna... :D

Nu har jag visserligen bara ett barn, 3 åring, och han är supersnäll och lugn så jag har väl "inget att komma med" :smirk: men jag kan verkligen på ett sätt inte förstå varför man vill "lämna bort" barnen så länge, för mig känns det som en hel evighet (fråga mig igen om 3 år när han är 6 och lillasyskon 2.. ;-))

Men jag förstår att det måste kännas jobbigt..
Men kan du inte åka iväg en helg då, eller kan inte pappan ta med sig barnen nån helg bort, måste det vara en hel vecka??
Jag förstår det där med att man vill "komma bort" ibland, men för mig personligen tycker jag att det räcker med att komma bort nån dag om det är för "illa", och kanske gå på nått evangemang eller liknande för att tanka batterierna lite...
Kanske inte funkar för alla dock.. :smirk:

Men jag måste säga, att helt kan jag inte fatta med semester i 40 timmar per år från barnen och vara hemma, då hade jag nog rest iväg på semester eller nått för att ta paus från allt ett tag :banana: !

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 821
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 003
Skola & Jobb Jag vill börja med att säga att jag inte alls är ute efter pajkastning mellan småbarnsföräldrar och barnlösa, som dessa trådar oftast...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
7 354
Senast: Alandia
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 764
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar