Semester o småbarn = osant

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Semester o småbarn = osant

Luff skrev:
Ni är faktiskt på gränsen till förtal - nu vet jag ju att Inte_Ung ständigt pendlar på den gränsen när någon inte tycker som hon och att Snuffsan har humör men ni är så fel ute pga av ni inte läser mina förklaringar.

Om man skriver på ett forum att man önskar att staten (dvs. skattebetalare) ska betala för att barn ska få vara på dagis när föräldrarna har semester, då får man räkna med att man får lite reaktioner. Inget fel med det. Du har också fått väldigt mycket konstruktiv kritik och många bra förslag. Här kommer jag med ytterligare ett som kanske kan fungera.

Vad tycker dina barn om att göra? Det måste väl finnas några "stillsamma" aktiviteter som de tycker om? Det finns ju så mycket, t. ex. bygga med lego, måla/rita, spela datorspel (inte krigsvarianten då ;) ), "pärla", läsa/titta i böcker, lyssna på sagoband, leka med en bondgård/garage, spela spel, etc. etc. Det LÅTER som om dina barn behöver lite hjälp med att varva ner. Vissa barn behöver ju faktiskt lära sig att ta det lugnt, att fokusera och koncentrera sig. Föräldrar tror ofta att aktiva barn behöver aktiveras fysiskt så mycket som möjligt, att de behöver "tröttas ut". Ofta är det det helt motsatta som behövs. Aktiva barn behöver ofta hjälp att lugna ner sig och att få lära sig att sitta en stund och koncentrera sig på EN sak. Om du kan få dem intresserade av andra aktiviteter, såsom de jag föreslog, så måste du ju kunna få tid till sådant som du vill göra (läsa, baka, gå på toaletten :D , eller vad det nu kan vara). Du får kanske helt enkelt också glömma att komma ifrån dina barn någon längre tid (acceptera att du har yngre barn som ingår i din tillvaro på din fritid) och lära dig att ta till vara en timme här och där istället.

Det ÄR okej att säga till sina barn ibland att, nej nu får ni gå och leka lite själva för mamma är upptagen. När man är 5 och 7 år är detta inte alls ett orimligt krav, och något som dina barn bör klara av.

Vad har du för jobb? Kan du inte få till med din arbetsgivare att du jobbar hemifrån en vecka med att samla ihop dig och förbereda för ngt? Kanske med mindre ersättning men ändå så det anses vara arbete och berättiga till barnomsorg.

Ja, men problemet uppstod väl inte idag? Som du beskrev det i början har du under sju års tid haft en helg "barnledigt". Då har det ju funnits sju år för att försöka hitta någon lösning på barnpassningen?

Och faktiskt, det är ovanligt att en sjuåring måste passas varje ögonblick av sin vakna tid. Men, här är ytterligare ett förslag: i höst börjar väl sjuåringen rimligen skolan. Ta semester en vecka då istället, och pussla sen allt vad ni orkar för att hitta nån barnvakt åt femåringen. Det kan ju inte vara fullkomligt omöjligt. Voilá - en vecka ledigt.

Jag tycker kanske också (även om dina barn nu är helt oproblematiska, och du inte vill höra något om dem) att man i den åldern de är borde kunna lärt sig respektera när föräldrarna vill vara i fred. När jag var liten jobbade min mamma sena kvällar, och sov följaktligen middag ett par timmar på eftermiddagen. Gud nåde den som störde mamma när hon skulle sova! Och du får inte ens gå på toaletten ifred? :crazy:

Fattar de att de gör fel när de hittar på galna saker som att lura upp lillebror sex meter upp i en björk? Storebror som hjälper honom upp, och lillebror som inte har vett att stanna innan det blir farligt? Sen tycker jag att förslaget om att försöka hitta några stillsamma aktiviteter som de kan pyssla med, för att lära sig att lugna sig och koncentrera sig, verkar ypperligt. I höst måste väl sjuåringen kunna sitta lite still i alla fall om han ska gå i skolan, då kan han ju inte springa runt från 7 på morgonen till 20 på kvällen?

Senast ändrad:

Här såg jag något jag missat - min gubbe har läst tråden och är faktiskt lite ledsen för att ni dömer hans agerande. Han tycker att jag har beskrivit honom som han är men att ni sen har tolkat det uppåtväggarna.

Du Snuffsan undrar om han inte vant sig efter 7 år - jo han har ställt om sitt liv helt naturigtvis - precis som alla föräldrar får göra.
Men dom flesta har innan dom fått barn åtminstone någon liten erfarenhet av mindre barn - han hade ALDRIG hållt i en bäbis innan vi fick barn och aldrig umgåtts med barnfamiljer - dom av hans vänner som hade barn umgicks han med i föreningsammanhang där småbarnen sällan var med.

För honom är varje ålder något nytt - jag har sett mina syskonbarn o kusiner traska igenom trotsåldrar efter trotsåldrar och växt upp med dom runt mig. Dessutom har jag läst väldigt mycket litteratur om barn o barnuppfostran

- han däremot får så att säga köra trail end error.

Han är osäker på att åka med dom att bada just, han läser också tidningar där det står FEMÅRING drunknade vid brygga, familjen var 5 m bort men det gick så fort.

Sen är det det här med tidsfaktorn i min idé, att uttråkade barn hittar på bus är väl inget nytt, att då komma på saker att göra under massor m dagar som ensam förälder när man så att säga är förvisad från hemmaplan är inte så lätt.
Min ide ÄR svårgenomförbar - annars hade jag redan gjort det utan samhällets hjälp.....

Luff skrev:
För honom är varje ålder något nytt - jag har sett mina syskonbarn o kusiner traska igenom trotsåldrar efter trotsåldrar och växt upp med dom runt mig. Dessutom har jag läst väldigt mycket litteratur om barn o barnuppfostran

Sen är det det här med tidsfaktorn i min idé, att uttråkade barn hittar på bus är väl inget nytt, att då komma på saker att göra under massor m dagar som ensam förälder när man så att säga är förvisad från hemmaplan är inte så lätt.
Min ide ÄR svårgenomförbar - annars hade jag redan gjort det utan samhällets hjälp.....

Men barnen måste väl kunna sysselsätta sig själva, inte vara beroende av att ni hittar på kul aktiviteter för dem? :confused: Och då utan att hitta på bus, menar jag?

Och om din man nu inte har någon erfarenhet alls - desto större anledning för honom att läsa alla de där böckerna du har läst? Det måste han väl kunna göra?

Angående badandet så hade femåringen som drunknade inte flytväst. :idea:

bettysmatte skrev:
Om man skriver på ett forum att man önskar att staten (dvs. skattebetalare) ska betala för att barn ska få vara på dagis när föräldrarna har semester, då får man räkna med att man får lite reaktioner. Inget fel med det. Du har också fått väldigt mycket konstruktiv kritik och många bra förslag. Här kommer jag med ytterligare ett som kanske kan fungera.

Inget fel med det - nä, om jag skriver att du måste ha något allvarligt handikapp när du så uppenbart inte kan läsa vad jag skrivit i tråden - tycker du att det känns ok att jag skriver så?

Mina barn roar sig i timmar med att leka alldeles för sig själva - nu har vi tydligen inga leksaker i vårt hem heller - stampat jordgolv är väl nästa förolämpning

Vad tycker dina barn om att göra? Det måste väl finnas några "stillsamma" aktiviteter som de tycker om? Det finns ju så mycket, t. ex. bygga med lego, måla/rita, spela datorspel (inte krigsvarianten då ;) ), "pärla", läsa/titta i böcker, lyssna på sagoband, leka med en bondgård/garage, spela spel, etc. etc. Det LÅTER som om dina barn behöver lite hjälp med att varva ner. Vissa barn behöver ju faktiskt lära sig att ta det lugnt, att fokusera och koncentrera sig. Föräldrar tror ofta att aktiva barn behöver aktiveras fysiskt så mycket som möjligt, att de behöver "tröttas ut". Ofta är det det helt motsatta som behövs. Aktiva barn behöver ofta hjälp att lugna ner sig och att få lära sig att sitta en stund och koncentrera sig på EN sak. Om du kan få dem intresserade av andra aktiviteter, såsom de jag föreslog, så måste du ju kunna få tid till sådant som du vill göra (läsa, baka, gå på toaletten :D , eller vad det nu kan vara). Du får kanske helt enkelt också glömma att komma ifrån dina barn någon längre tid (acceptera att du har yngre barn som ingår i din tillvaro på din fritid) och lära dig att ta till vara en timme här och där istället.
Vi har inga problem med att aktivera våra barn över huvud taget, dom är dock av det piggare slaget som gillar fotboll och klätterträd och att snickra. Sen tillbringar dom varje dag en stund med lego datorer, kaplastavar, vattenfärg - det som dom intresserar sig för den dagen.
Våra barn har inte problem.
MEN att vara ute på utflykt med dom kräver att man är mycket allert då dom är företagssamma

Det ÄR okej att säga till sina barn ibland att, nej nu får ni gå och leka lite själva för mamma är upptagen. När man är 5 och 7 år är detta inte alls ett orimligt krav, och något som dina barn bör klara av.
Jag får nog ge upp den här tråden - dom som förstår vad jag menar förstår. Ni andra försöker bara göra mig och min stackars karl som jag drog in i det hela till värdelösa kryp som vill utnyttja samhället och inte kan ta hand om våra barn.
Helt jäkla otroligt...

Tack till er som förstår och som har kommit med konstruktiva förslag som jag av många olika skäl inte kunnat realisera - och jag hoppas jag har kunnat förklara varför.

Till er andra - ni har fått mig rejält ledsen - men det verkar vara som ni trivs med sådant, det är inte första gången en del av er uppför er helt loco.
Jag hade en flummig euforisk tanke som jag slängde ut på nätet, det hade räckt med att ni sa att ni inte höll med, men nej ni plockade varenda uns av möjlighet att sänka en familj - fy fasen vilka fasoner.

Det verkar som om du inte vill ha råd och tips, utan bara medhåll att dagis är enda lösningen.

För oss som läser dina inlägg låter det ju som om dina barn är synnerligen svåra att ta hand om – min man som inte heller har någon som helst erfarenhet av småbarn har inga problem att aktivera sina syskonbarn (4 och 7 år gamla) på egen hand under en hel helg. Första gången var han otroligt nervös och visst blev det lite småfel här och var men det gick ju det med och man lär sig ju av sina erfarenheter!
Men är man förvisad från hemmet hela dagarna i fem dagar i sträck, och inte får lov att åka iväg på ”heltid” sas, så blir det ju såklart svårt eller åtminstone DYRT och jag kan tänka mig att ungarna både lessnar och blir trötta. Kanske får du helt enkelt acceptera att du inte kan få de där dagarna för dig själv förrän barnen är så stora att de kan åka iväg till kollo eller dylikt.
Har ni flyttat mycket de senaste åren? För mig låter det lite märkligt att ni på 7 år inte lyckats knyta an till någon annan som kan tänka sig att se efter era barn på dagtid under en vecka (man kan ju alternera mellan vänner så att inte en person eller familj behöver ta alla fem dagarna) – om inte barnen är svåra att ha och göra med, och det har du ju sagt att de inte är?

Visst har man semester för att få vila upp sig, men har man barn så används väl semestern till att verkligen UMGÅS med barnen – det går ju inte att ha semester på samma sätt som när man var barnlös. Det är sånt man får ta igen när barnen flyttat hemifrån och man bor "själv" igen… åren går ju så fort och något ska man väl ha att se fram emot?

*väntar med spänning på att bli nerskjuten av TS* :D

Det är inte så illa att jag behöver något ledigt, det var nog mer en global ide som skulle frälsa även andra föräldrar från utbrändhet - dessutom så är det väldigt svårt att sköta en öppen verksamhet hemifrån = Ungdomscafé.
Jag ser ju bland mina ungdomar att dom saknar kontakt med sina föräldrar och då kan man ju undra varför - alla lever ju efter samma regler, är du hemma ingen barnomsorg -ändå verkar det finnas ingen kontakt - då var min tanke att föräldrarna kanske inte orkar vara föräldrar för att dom är tvungna att jobba så mycket och aldrig får vara lediga
Och då började jag ifrågasätta min egen situation och kom på att fasen - föräldrar har aldrig semester - vi har alltid jour.

Tack Silverkedjan, du förstår vad jag menar

Luff skrev:
- jag var lite euforiskt inne på att få ledigt FEM dagar - bara på dagtid sådär 7-8 timmar - i fem dagar i följd, då kanske jag skulle hitta min gamla energi och motivation och mitt minne - Jag har alltid haft många järn i elden och nu gör jag "inget" utanför hemmets fyra väggar känns det som, tiden finns alltså men inte motivationen och då tänkte jag att kanske om jag slapp tänka på någonting under en lång period (för mig är alltså 7-8 h under 5 dagar i följd länge) utan att behöva trassla m massor av pengar, planering, ...
Detta tillsammans med din ilska och motvilja till att ta till dig olika nya förslag, tycker jag tyder klockrent på att du håller på att bli utbränd.
När man kommit så långt att minnet börjat med att svikta, så är man dessutom ganska så långt gången på den vägen.

Du kanske skulle överväga att sjukskriva dig i någon vecka?
Då så får du ha barnen på dagis under tiden, för som sjukskriven får man inte ha hand om dem själv.
Och så kanske du slipper att hamna hela vägen ner i utmattningsdepressionens botten.

Läs helst detta http://fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp?articleID=5648

*lånar knapp*

Om alla kunde läsa hela tråden ORDENTLIGT så skulle många kunna ge f*n att skriva något!
Så mycket onödigt dumt bara för att man inte tar sej mödan att läsa riktigt och förstå hur Luff menar.

Men vissa har ingen att gnälla på IRL så då hittar dom det på nätet...
Och på de mest korkade ställen :smirk:

Luff skrev:
Är han inte läskunnig?
För om han hade varit det så hade han ju kunnat läsa en bok eller två.
På 7 år så borde han ju ha hunnit med det kan man tycka.

Min ide ÄR svårgenomförbar - annars hade jag redan gjort det utan samhällets hjälp
Den är inte alls svårgenomförbar, jag har ju gjort så i alla de år jag har haft barn.
Varför lyckas inte du?
Det är väl bara att göra?
Ta fram din fantasi och hitta på något.

Inte_Ung, vars MANLIGA arbetskamrat just åkte iväg för att under helgen ensammen ta hand om sina 3 små barn på 3, 5 och 6½ år.
Och det var något som han var glad över.

Mabuse skrev:
Ja, men problemet uppstod väl inte idag? Som du beskrev det i början har du under sju års tid haft en helg "barnledigt". Då har det ju funnits sju år för att försöka hitta någon lösning på barnpassningen?

Jamen min hjärna kom inte på att det var såhär förräns nu, jag har ju inte lididt av detta - och då tänkte jag att det är väl inte bara jag som har det så, och då kastade jag ur mig ett förslag som faktiskt är genomförbart. Jag torr dessutom att det rent samhällsekonomiskt skulle löna sig. Piggare föräldrar =mindre struliga ungar.

Och faktiskt, det är ovanligt att en sjuåring måste passas varje ögonblick av sin vakna tid. Men, här är ytterligare ett förslag: i höst börjar väl sjuåringen rimligen skolan. Ta semester en vecka då istället, och pussla sen allt vad ni orkar för att hitta nån barnvakt åt femåringen. Det kan ju inte vara fullkomligt omöjligt. Voilá - en vecka ledigt.
Min sjuåring är jättesjälvständig och går redan i skolan. Angående ditt semesterförslag så är det mycket svårt då jag jobbar i en öppen verksamhet m 2 pers - jag ledig, stängd verksamhet - alltså inget man tar till i första taget.
Och jag måste inte ha denna lediga tid - jag hade bara trott att det skulle göra mig lite piggare. Och för att alla ska förstå att jag inte är ett vrak så gör jag här en skala.
1 Död

5 sköter jobb o familj men behöver semester

10 engagerad förälder med heltidsjobb och hus o hem som även har tid att vara med i föreningstyrelse och motionerar 3-4ggr/vecka

Jag är på 7 1/2. Sköter heltidsjobb och familj tillsammans med min gubbe, vi har 5 veckor semester med våra pigga barn och har trevligt tillsammans. Vi renoverar vårt hus, tar hand om våra hästar och planerar att skaffa hund nästa år någon gång - och höns också tror jag

Jag tycker kanske också (även om dina barn nu är helt oproblematiska, och du inte vill höra något om dem) att man i den åldern de är borde kunna lärt sig respektera när föräldrarna vill vara i fred. När jag var liten jobbade min mamma sena kvällar, och sov följaktligen middag ett par timmar på eftermiddagen. Gud nåde den som störde mamma när hon skulle sova! Och du får inte ens gå på toaletten ifred? :crazy:
Jo det är klart att jag får gå på toaletten ifred, men om jag nu sitter där, tror du att en unge som är inne i en tjatperiod bryr sig speciellt om var jag befinner sig - han vill ju tjata - och det kan man göra utanför en toadörr. Tjatperioden varade dock i några veckor, vi hade ett allvarligt samtal om hans tjatande och han förstod fuller väl men sen när han väl satte igång så fick jag säga - Kommer du ihåg vad vi sa om tjat fick jag ofta till svar - Men mamma du måste ju påminna mig om saker, jag kan ju inte komma ihåg allt jag inte ska. Men nu verkar det vara över.

Fattar de att de gör fel när de hittar på galna saker som att lura upp lillebror sex meter upp i en björk? Storebror som hjälper honom upp, och lillebror som inte har vett att stanna innan det blir farligt?
HRMMM Trädklättrandet har dom efter mor tyvärr. Såhär var det,storebror ville klättra i träd och jag hjälpte honom att hitta en bra björk, han fick förhållningsorder om vilken gren han inte fick överskrida och det höll han. Lillebror vill också och jag hjälpte honom att klättra några meter men sen fick han gå ner. Storebror gick därifrån och klätterstunden var över och jag gick in för att göra mat.
Snart ropas det och jag hittar den lille herrn HÖGT upp - nej han är väldigt orädd och är aldrig försiktig. Men han har nu lovat att aldrig klättra upp så högt i ett träd igen.
Men nästa gång är det väl en klippvägg......Och vi kan ju inte gå omkring och säga åt honom allt han inte får göra utifall att det skulle vara så att han hamanra i den eller den situationen.

Sen tycker jag att förslaget om att försöka hitta några stillsamma aktiviteter som de kan pyssla med, för att lära sig att lugna sig och koncentrera sig, verkar ypperligt. I höst måste väl sjuåringen kunna sitta lite still i alla fall om han ska gå i skolan, då kan han ju inte springa runt från 7 på morgonen till 20 på kvällen?
Dom har inga problem med att sitta still - grejen är att när dom väl rör sig så är det med fart och ljud.....[/QUOTE]
Så nu har jag förklarat ännu mer hur min så fruktansvärda familj lever.
Jag funderar allvarligt på att skriva dagbok så ni får se vad vi gör.

Luff skrev:
Till er andra - ni har fått mig rejält ledsen - men det verkar vara som ni trivs med sådant, det är inte första gången en del av er uppför er helt loco.
Jag hade en flummig euforisk tanke som jag slängde ut på nätet, det hade räckt med att ni sa att ni inte höll med, men nej ni plockade varenda uns av möjlighet att sänka en familj - fy fasen vilka fasoner.
Jag tycker att du skall fundera allvarligt på detta, att några främlingar på ett forum kan få dig rejält ledsen.
Det är också ett tydligt tecken på begynnande utbrändhet, att man blir ledsen lätt och för saker som man inte borde bry sig om.

För ärligt talat: Hur i hela världen skulle några inlägg på ett Internet-forum kunna sänka en väl fungerande familj?

Visst är det väl märkligt att tills du kom in i tråden så satt jag och hade kul åt alla roliga funderingar och svarade snällt på allas förslag.

Men du förolämpar min familj - och du kan inte förstå det tydligen.
Du hittar på ett problem och sen är du som en Pitbull. Har du någongång funderat på om du är en aning autistisk?
Och nu var det inte något skällsord utan en hobbyklinisk bedömning av ditt beteende.

Ja ni sänker oss naturligtvis bara på nätet, men du har så rätt du förstår inte - inte om en miljon år - och det är ditt problem.

Dom har inga problem med att sitta still - grejen är att när dom väl rör sig så är det med fart och ljud..
Men kan du inte ha ett väl avgränsat område dör de kan få härja fritt då?
Ett område som är säkrat mot faror och där det inte stör andra.
Och inom det området skall de hålla sig, basta, om inte någon vuxen är med dem.
Ni har ju tydligen gård, så plats borde ju finnas.

Vi har trummor och elorgel i hallen.
Och mera trummor ute i en bod.
Det gäller att se till att barnen får utlopp för sin energi på ett konstruktivt sätt så att de inte hittar på farliga saker.

Så återigen uppmanar jag dig till att använda din fantasi.

Luff skrev:
Har du någongång funderat på om du är en aning autistisk?
Det vet jag med säkerhet att jag inte är.
Jag är av olika orsaker utredd på både längden och tvären och funnen både fullt frisk och mycket intelligent.
Det finns liksom papper på det.
Så tyvärr, mitt uppförande kan inte förklaras med vare sig någon defekt eller sjukdom.

Jag förstår vad du menar.

Själv har jag ofta haft med mig barnen på jobbet eftersom jag jobbat mycket och på konstiga tider. Eller i företaget(jordbruk/stuteri) med ständig ångest för att de ska komma ivägen för något farligt.

Att få vara ensam utan på barn på jobbet är semester! Bara en massa kluriga problem att lösa och liv/död att ta ansvar för, ingenting jämfört med småbarnskaoset :D

Jag har utnyttjat betydligt mindre barnomsorg än jag jobbat för jag tycker det verkar som dagis funkar bäst för mitt barn vid 30-35/h vecka.

Nu har jag fått igenom att jag har rätt till dagiset oavsett om jag jobbar med löneanställningen eller företaget och då mixar jag så de är med på jobbet där det passar bäst och drar mig inte för att använda dagistiden till tex sådant som att betala företagets räkningar, fylla i språngsedlar eller ringa viktiga samtal i lugn och ro.

För att inte hjärnan ska skära ihop av att koncentrera sig på både barn och annat samtidigt hela tiden.

Jag kan gott tänka mig att familjer som inte har ett företag ändå har andra saker de skulle behöva ta hand om med full hjärnkapacitet ibland :crazy:

Jamen min hjärna kom inte på att det var såhär förräns nu, jag har ju inte lididt av detta - och då tänkte jag att det är väl inte bara jag som har det så, och då kastade jag ur mig ett förslag som faktiskt är genomförbart. Jag torr dessutom att det rent samhällsekonomiskt skulle löna sig. Piggare föräldrar =mindre struliga ungar.

Och det tror inte jag. Som du själv sagt, dina barn är exceptionella. Du och din man har helt enkelt haft otur på det sättet att ni råkat få landets livligaste barn. Därför tror jag inte att vi behöver göra en vecka semesterledigt till en allmän rättighet. Dessutom, som du själv skriver, så fungerar ju du (som ändå har så jobbiga barn man kan ha om de är fullt friska) ändå - 7 1/2 på en skala på 1 till 10, och dina barn har heller inga som helst problem. Vari består den samhällsekonomiska besparingen i att låta dina barn vara på dagis när du har semester? Lite krasst, men kommer du med ekonomska argument så måste ju jag få komma med ekonomiska motargument.

Även om du tycker det vore ett bra förslag, så måste du ju kunna se att andra inte har samma syn. Jag ser inte förslaget som euforiskt eller fantastiskt, utan som ett sätt att öka samhällets utgifter. Jag skulle också många gånger kunnat tänka mig att få mer från samhället - billigare SL-kort, lite högre studiemedel, bättre hjälp från arbetsförmedlingen när jag sökte jobb. MEN då skulle skattetrycket också bli högre, och jag har ju faktiskt klarat mig ändå. Enligt mitt sätt att se (och här har man förståss olika åsikter!) så är samhällets hjälp till för att lösa det man inte kan klara själv, men som man absolut behöver.

Min sjuåring är jättesjälvständig och går redan i skolan. Angående ditt semesterförslag så är det mycket svårt då jag jobbar i en öppen verksamhet m 2 pers - jag ledig, stängd verksamhet - alltså inget man tar till i första taget.

OK, eftersom du skrev att sjuåringen egentligen var 6 1/2 och höll igång varje vaket ögonblick (så att andra reagerade och undrade hur ni orkar), så tänkte jag att han kan väl inte ha börjat skolan än, för då måste han ju sitta still lite grann. Men det var ju bra, då kan han kanske redan läsa? För i så fall så vore det kanske idé att sticka åt honom lite böcker? När jag var sju läste jag hur mycket som helst, gärna hela dagarna, och då fick ju mina föräldrar lite lugn och ro. Men, alla barn är ju olika.

Men varför kan du inte ta ledigt nån annan gång än på sommaren? När du är ledig på sommaren stängs väl verksamheten också?

Jag förstår att du blir frustrerad (och att Inte_ung har lite av en pansarvagnsstil när hon argumenterar får man nog bara försöka bortse från, själva stilen alltså ;) ), men det är faktiskt lite motsägelsefullt:

Å ena sidan är du helt slut efter semestern, dagispersonal, släkt och vänner undrar hur du orkar med dina barn, du har på sju år inte fått ha mer än korta ögonblick för dig själv, och barnen är sådana vildbasar att din man inte vågar/orkar/kan vara ensam med dem utanför hemmet mer än korta stunder.

Å andra sidan trivs du jättebra, barnen är helt normala och uppför sig alltid väl när de är hos andra. De sysselsätter sig gärna själva i timtal med stillsamma saker, och din man har inte alls några svårigheter att hantera barnen, han är bara lite ovan. Du själv hinner med både barn, heltidsjobb, gård och djur på ett bra sätt.

Då är väl allt frid och fröjd? Allt är ju bra som det är (mår man 7 1/2 på en skala från ett till tio så mår man väl bra?), så varför skulle det vara nödvändigt med dagis?

Och om det tvärtom är jobbigt med barn, jobb och gård (vilket vore förståeligt), måste väl inte alla tycka att den enda möjliga lösningen är dagis.

Antingen är ett problem, och då kan man ju lägga lite krut på att lösa det och ta det på allvar. Eller också finns inget problem, och då behövs väl inte dagis heller?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 823
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 003
Skola & Jobb Jag vill börja med att säga att jag inte alls är ute efter pajkastning mellan småbarnsföräldrar och barnlösa, som dessa trådar oftast...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
7 354
Senast: Alandia
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 764
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar