Jag tror inte personer med sådana böjelser låter sig hindras av religiös övertygelse.Ja exakt, det skulle ju jag se som oerhört omoraliskt snarare, att man låter bli att döda folk bara för att man är rädd för skärselden. Oroande nästan.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag tror inte personer med sådana böjelser låter sig hindras av religiös övertygelse.Ja exakt, det skulle ju jag se som oerhört omoraliskt snarare, att man låter bli att döda folk bara för att man är rädd för skärselden. Oroande nästan.
Stening som straff ger ju plats för dödande utan skärseld.Jag tror inte personer med sådana böjelser låter sig hindras av religiös övertygelse.
Om alla andra hade haft en tillräcklig egen inre moralisk kompass, så hade det inte kunnat hända.Eller som i förintelsens fall så var det en man med en förvriden moral som ansåg sig vara nästintill en gud som alla skulle lyda.
Självklart, men de som säger att de tror att ateister skulle döda folk bara för att de inte är rädda för skärselden säger ju samtidigt att de själva definitivt skulle döda folk om de inte vore rädda för skärselden.Jag tror inte personer med sådana böjelser låter sig hindras av religiös övertygelse.
Men vi verkar väl snarare födda med grunden till viss moral enligt vissa forskare. Det känns onekligen bättre.
Men är det någon som säger så?Självklart, men de som säger att de tror att ateister skulle döda folk bara för att de inte är rädda för skärselden säger ju samtidigt att de själva definitivt skulle döda folk om de inte vore rädda för skärselden.
Men är det någon som säger så?
Visst är det märkligt!Utan att ha läst hela tråden.
Många ser just risken för straff som den enda orsaken till att ha moral.
Och det gäller alla straff. Polis, böter o.s.v.
Enligt principen "Vad händer då".
De har svårt att förstå det där med en i
egen inre moralisk kompass.
Mvh
/Agnostiker
Vilda och laglösa hedningar.Första gången jag läste det var det någon amerikansk pastor som sa det då han varnade för att "gå över till ateismen" och resonerade utifrån att alla vi som inte tror på några gudar var omoraliska personer som övergett tio guds bud.
Ja enstaka dårar, men det är väl kanske mest i USA.Men är det någon som säger så?
Ja precis, med typ det man lär sig på dagis om att vara snäll och klappa snällt som förstärkning. Det behövs ju tydligen en liten putt i rätt riktning för vissa barn, men inte mer. Så det ligger i dem, oss, är jag övertygad om.Det känns bra när man gör bra, för de flesta. Grundläggande empati och känsla för nödvändig konsensus tar en långt, tänker jag.
Det vet vi väl iofs inte. Vi verkar ju iofs tolka allt möjligt väldigt religiöst från arkeologiska utgrävningar.Men även i sin hedniska version var väl dessa högtider religiösa?
Jo sådana finns det nogJa enstaka dårar, men det är väl kanske mest i USA.
Fast det stämmer ju inte. All forskning visar samma sak, de som begår brott är inte ett dugg oroade över hur straffet ser ut. Långa straff har tex ingen preventiv verkan alls.Många ser just risken för straff som den enda orsaken till att ha moral.
Och det gäller alla straff. Polis, böter o.s.v.
Enligt principen "Vad händer då".
De har svårt att förstå det där med en i
egen inre moralisk kompass.
Fast det stämmer ju inte. All forskning visar samma sak, de som begår brott är inte ett dugg oroade över hur straffet ser ut. Långa straff har tex ingen preventiv verkan alls.
Bristande moral handlar om vana. Precis som bristande säkerhet. Är man van att ingenting händer slappnar man av i sitt säkerhetstänk. Det är först när någonting händer man bli mer säkerhetsbenägen. Är man van att ingen ingriper när man begår brott så begår man fler och mer allvarliga brott. Bor man dessutom i en miljö där det är lite tufft att ha gjort en volta på kåken är det snarare tvärtom en morot att göra brott, för då får man socialt cred man inte hade innan.
De som oroar sig begår inte brott.Fast det stämmer ju inte. All forskning visar samma sak, de som begår brott är inte ett dugg oroade över hur straffet ser ut. Långa straff har tex ingen preventiv verkan alls.
Ja, om man inte har en egen inre kompass i frågan.Är man van att ingenting händer slappnar man av i sitt säkerhetstänk.
Om man inte är utrustad med en väl fungerande inre moralisk kompass.Är man van att ingen ingriper när man begår brott så begår man fler och mer allvarliga brott
Jag firar när jag har lust och låter bli när jag inte har lust.
Religiösa högtider kan jag fira tillsammans med dem som håller högtiderna viktiga, oavsett religion.
Detta som en vänskaplighet till vänner.
Om vännerna är glada så är jag glad.