Själv förstår jag inte riktigt den uppdelningen. Att någonting är antingen för sin egen skull eller för andras skull. Jag har ju en stark tro på egoismen och att vi egentligen gör precis allt vi gör för vår egen skull, men eftersom vi är empatiska och socialt orienterade varelser så är det liksom lite "är du glad så är jag glad". Jag skulle ju exempelvis inte anordna en födelsedagsfest för mig själv där enbart jag har roligt och alla andra har tråkigt, det blir ju en hemskt trist upplevelse för mig själv då också.
Sorry om jag drog iväg på ett lite väl filosofiskt spår nu, men jag tycker oftast att det här med att göra saker för sin egen skull kan vara ganska förenklat. Att min egen mamma trivs och har kul på mitt bröllop hade varit en rätt så väsentlig del i min egen upplevelse. Hade jag varit i en situation där jag misstänkte att upplevelsen av min bröllopsfest skulle vara förknippad med negativa känslor för flera så hade jag nog hellre valt att inte ha en fest, utan att gifta oss bara jag och mannen. Men jag tycker också att det är helt rimligt att försöka lösa det när det enbart är 1-2 personer involverade i dilemmat, som i ditt fall
@Poodle och förstår att det måste vara svårt. Men jag tipsar som sagt om att börja med att prata med din mamma och se hur initiala reaktionen blir. Innan ni bestämmer åtgärd.