SD minskar igen Del V

Opinionen i sig kan påverka vilka effekter ett genomfört förslag får (och därmed vilka förslag som är lämpliga), så att skulle vara en diametral skillnad håller jag inte riktigt med om.

Antingen utgår man från en egen samhällsanalys eller så utgår man från vad som trendar i opinionen. Det är utgångspunkten för att skapa politiska förslag som är diametralt olika.

Antingen utgår man från en egen samhällsanalys eller så utgår man från vad som trendar i opinionen. Det är utgångspunkten för att skapa politiska förslag som är diametralt olika.
Men nu är det så att från 1 juni är det tänkt att ytterligare skärpa lagstiftningen för asylsökande och nyanlända. Ett av de förslag som nu finns är att inga permanenta uppehållstillstånd ges förrän dom kan försörja sig själva. Det kommer säkert fler förslag framöver som kommer att klubbas och som blir lag från 1 juni

Jag har skrivit det flera gånger och jag har sett att du har gjort det också- hämta hit kvinnor och barn- förslaget faller såklart ingen i smaken och jag fattar inte varför.

Jag tycker att det är ett jättebra förslag att ta in fler kvinnor och barn, särskilt om de kan hämtas på ett säkert sätt och slippa riskera livet på Medelhavet. Har SD någon tanke på hur detta ska gå till?

Så du menar att Lövet, en lågutbildad fd fackpamp kan sin sak att styra landet. Det verkar inte alls vara så att han har väljarnas förtroende för detta. Dessutom har han dragit S rakt ner i dyngan så pass långt att det är sämsta stödet sedan 1967. Alltså kan han definitivt inte sin sak.

Han är ju demokratiskt vald så jag tycker nog att han har fått väljarnas förtroende. Sedan kan ju det som sagt ändras under mandattiden men jag tror inte på att en regering ska gå in och vända kappan efter opinionsvinden eftersom de behöver ha en mer långsiktig plan. Det hoppas jag ju att nuvarande regering har.

Han är ju demokratiskt vald så jag tycker nog att han har fått väljarnas förtroende. Sedan kan ju det som sagt ändras under mandattiden men jag tror inte på att en regering ska gå in och vända kappan efter opinionsvinden eftersom de behöver ha en mer långsiktig plan. Det hoppas jag ju att nuvarande regering har.
Nej det kommer dom inte att ha. Dom kommer fortfarande att vända sin kappa, se #1363 det ligger som sagt redan i pipeline

Jag tycker att det är ett jättebra förslag att ta in fler kvinnor och barn, särskilt om de kan hämtas på ett säkert sätt och slippa riskera livet på Medelhavet. Har SD någon tanke på hur detta ska gå till?

Jag och gulan har skrivit det flertal gånger, det är bara det att inget-förut -har "gillat" de inläggen.

Har Moderaterna någon tanke om hur det ska gå till, eller Centern eller S ??, de som bestämmer allt, varför har de inte redan gjort det?

Jag och gulan har skrivit det flertal gånger, det är bara det att inget-förut -har "gillat" de inläggen.

Har Moderaterna någon tanke om hur det ska gå till, eller Centern eller S ??, de som bestämmer allt, varför har de inte redan gjort det?

Jag vet inte anledningen till att ingen gillat dessa inlägg, det kan ju bero på hur man lägger fram förslaget och med vilken motivering. Jag skrev ju igår om att det är fler kvinnor och barn på flykt än män nu så vi kan ta emot fler kvinnor om vi öppnar gränsen igen, men det var tydligen inte aktuellt. Det framstår liksom inte som en genuin önskan att ta emot fler kvinnor om man samtidigt vill stänga gränsen.

Förstår inte hur männen kan lämna kvinnor och barn i krig(!!) Och själva resa till något bättre? Visst det är farligt att fly men är det inte lika farligt att lämna kvinnorna och barnen helt själva i ett fullt pågående krig där dom kan bli mördade, våldtagna eller kidnappade??

Flyr man hela familjen så är man tillsammans och inte lämnad själv. Att inte sverige har tänkt på det tidigare? Att hjälpa kvinnor och barn? Vi har väl ändå en feministisk regering?

Såklart gäller det inte alla män men majoriteten skulle jag säga.

Förstår inte hur männen kan lämna kvinnor och barn i krig(!!) Och själva resa till något bättre? Visst det är farligt att fly men är det inte lika farligt att lämna kvinnorna och barnen helt själva i ett fullt pågående krig där dom kan bli mördade, våldtagna eller kidnappade??

Flyr man hela familjen så är man tillsammans och inte lämnad själv. Att inte sverige har tänkt på det tidigare? Att hjälpa kvinnor och barn? Vi har väl ändå en feministisk regering?

Såklart gäller det inte alla män men majoriteten skulle jag säga.

Fast själva tanken med att männen flyr först är ju ofta att de har större möjlighet att klara av en fysiskt och psykiskt påfrestande flykt än vad småbarn har, och att kvinnorna och barnen därför ska komma efter på ett tryggare sätt. Det är inte så svårt att förstå kan jag tycka. Barn riskerar ju sjukdomar, de kan inte simma, de drabbas hårt av kyla osv.

Fast själva tanken med att männen flyr först är ju ofta att de har större möjlighet att klara av en fysiskt och psykiskt påfrestande flykt än vad småbarn har, och att kvinnorna och barnen därför ska komma efter på ett tryggare sätt. Det är inte så svårt att förstå kan jag tycka. Barn riskerar ju sjukdomar, de kan inte simma, de drabbas hårt av kyla osv.

Jovisst. Men att lämna barn och kvinnor i fullt pågående krig? Oftast tar det något år innan resten av familjen kan komma...så nej jag tycker inte det är försvarbart.

Jovisst. Men att lämna barn och kvinnor i fullt pågående krig? Oftast tar det något år innan resten av familjen kan komma...så nej jag tycker inte det är försvarbart.

Män löper enormt mycket större risk att bli medvetet dödade i ett krig än kvinnor och barn. Tyvärr.
Det var många som skickade iväg sina söner under världskrigen för att de inte skulle behöva bli dödade.

Jag tycker som @julgrisen, det är ganska lätt att förstå att man tar de möjligheter som står till buds och sedan hoppas på ytterligare mirakel.

Det är lätt att från ett rikt land i långvarig fred säga att det "inte är försvarbart". Men inte värt så många riksdaler.

Jag förstår vad du menar men ville bara poängtera att en bra samhällsanalys måste ta hänsyn till opinionen. T.ex om skattemoralen förändras så förändras även behoven av rot- & rut-avdrag eftersom de delvis är införda för att bekämpa svartarbete.

Många gånger är inte kvinnorna och barnen kvar i kriget heller, utan i något läger i närområdet. Männen lämnar eftersom de har störst chans att klara den dyra och livsfarliga resan, och sen hoppas de på att resten av familjen kan komma efter på ett säkert sätt.

I de fall man inte flyr från fallande bomber utan hoppas på ett bättre liv är det ännu mindre konstigt att det är unga män som ger sig av. Vad de än råkar ut för blir de i alla fall inte gravida...

Män löper enormt mycket större risk att bli medvetet dödade i ett krig än kvinnor och barn. Tyvärr.
Det var många som skickade iväg sina söner under världskrigen för att de inte skulle behöva bli dödade.

Så är det säkert, men det säger ju inte att kvinnor och barn blir lämnade ifred? Barn och kvinnor kidnappas tex av terroristerna och används/tränas till terrorister och sexslavar. Risken blir väl större att kvinnor och barn råkar illa ut när männen flyr?

Ja, och återigen handlar det ju om att hantera akuta situationer. Det är fortfarande en skillnad på det regeringen gör nu och det SD vill och har velat. Jag tror inte att vi kommer längre i den diskussionen.
Inte just nu iaf. Men Sverige har ju bla gjort klart för omvärlden att alla har inte rätt att komma in i Sverige och söka asyl längre och det har gjort att flyktingströmmen till Sverige har minskat med 90% (siffra från Migrationsverket)

Liknande trådar

Samhälle Jag tycker det är en intressant och framför allt viktig fråga för landets framtid vad som händer inom SD, men vill inte att ett sådant...
Svar
9
· Visningar
1 275
Senast: Smoothi
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 916
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 605
Senast: Enya
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 133
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sånger som du hatar
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Hyresrätt villa

Hund, Katt, Andra Djur