SD minskar igen Del V

Jag är inte på det klara med vad Olof Jarlbro har för agenda, den verkar dold bakom slöjan.

Han har riskerat sitt liv för kunna skildra krigets helvete i Syrien. Han har besökt flyktingläger och följt flyktingars resa till Europa samt skrivit en bok om de svåra förhållandena som flyktingarna utsätts för. Han förtjänar inte ditt förakt eller ditt misstänkliggörande.

Han har riskerat sitt liv för kunna skildra krigets helvete i Syrien. Han har besökt flyktingläger och följt flyktingars resa till Europa samt skrivit en bok om de svåra förhållandena som flyktingarna utsätts för. Han förtjänar inte ditt förakt eller ditt misstänkliggörande.
Förtjänar o förtjänar, jag utgår från hans text sådan som den länkats till här.
Vad menar du med det? Utveckla gärna!
Jag kan inte riktigt sätta fingret på det, har grunnat i flera dagar nu, jag återkommer om/när jag kan utveckla det.

Jag kan inte riktigt sätta fingret på det, har grunnat i flera dagar nu, jag återkommer om/när jag kan utveckla det.

Din bild av honom kanske färgades av den andra debattartikeln du länkande? Det finns inte särskilt mycket att klandra honom för i hans egna texter, han beskyller inte flyktingarna för någonting och föreslår egentligen bara att utöka de lagliga vägarna hit så att kvinnor och de mest utsatta har större chans att komma hit.

Ewelina Anderson Edenbrink (S) däremot antyder en massa saker om honom baserat på tillsynes ingenting:

"Så sitt du där framför tv:n och låtsas att du vet hur de där konstiga människorna från länderna du aldrig känt är funtade"

"kom ihåg att du är för mig lika mycket värd som en båtflykting från Syrien...."

"Det minsta du kan göra är att vara tyst och låta människor överleva i fred. Låt de dra sina andetag av vår friska luft. Du betalar inte."

"Men i stället för att lägga energin på att hata och dra slutsatser du inte vet något om"

"Du kommer inte skadas av det. Var tyst. Låt det vara."

"Det minsta du kan göra är att vara tyst och låta människor överleva i fred. Låt de dra sina andetag av vår friska luft. Du betalar inte. Du behöver inte göra något. Du behöver inte bjuda in. Gör det gärna, men du måste inte."

Så skriver din debattör.
Jag tror nog att de flesta av Sveriges skattebetalare beg to differ.
Schyssta härskartekniker genom hela artikeln också. Folk ska bara hålla käften tydligen. Socialdemokratisk politik när den är som bäst, eller?

Det är ju en helt inkorrekt analys. Vi har och hade både råd och resurser. Allt handlar om politiska val (utom det faktum att det akut var fullt i mottagningssystemet pga bristande satsningar i tid).
Vi har idag en brist på bostäder i en absolut majoritet av alla Sveriges kommuner. Det är väl 2 eller 3 kommuner i hela Sverige som har anmält att man har ett överskott på bostäder.

Detta gör att kvadratmeterpriset för att hyra en bostad, nu i hela Sverige börjar närma sig västeuropeiska nivåer. Och för att vi har gynnat oss lyxen att genomsnittligen bo mest spatiöst jämförbart med våra grannar så blir boende kostnaderna kännbara.

Detta faktum måste väl vara kubikmeter med gårdsingel i det maskineri som du hävdar ska bygga bort bostadsbristen.

Är det inte dags då att använda lite av dina ingenjörskunskaper för att räkna ut vad det beror på och finna en genomförbar lösning på problemet.

Vi har kanske kapacitet att bygga 25000 lägenheter om året.
Hur många år tar det då att bygga bort bristen?

För mig är det en självklar svaghet hos politiker och partier när de inte förmår att skapa politik från en egen välgrundad samhällsanalys. När de istället lägger förslag efter hur kappan är vänd idag, i den skrikiga okunniga folkmassans värld.

Såna politiker går fetbort och finns tyvärr i olika grad i alla läger.

Nej, politik handlar inte om att formulera rådande opinion till förslag. Det handlar om att skapa opinion för sina förslag. En diametral skillnad.
Och vad är det som gör att dagens beslut inte grundar sig på en saklig analys, är det måhända bara av den enkla anledningen att du inte delar den. Ett verkligt tungt skäl ;)

afg.png

"Detta är inkonsistent med standardförklaringen att variation drivs av krig. Det förklaras dock lätt av min förklaringsmodell, som betonar att latent söktryck alltid är högt och att gränsskydd och asylregler avgör hur många tar sig till Sverige. Förra året kollapsade EUs externa gränsskydd, samtidigt som Sverige gav generöst asyl till Afghanska minderåriga. Trots att våldet inte ökade kom fler asylsökande med ursprung i Afghanistan, varav 70 procent inte direkt från Afghanistan" - Tino Sanadaji

Ovanstående i kombination med det faktum att alternativet till att kunna söka asyl i Sverige inte är att vara kvar i krigsdrabbande områden är två av de saker som saknats i debatten under större delen av 2000-talet. Peter Esaiasson, professor i statsvetenskap skriver i DN-debatt: "På basis av forskningen om opinionsbildning kan vi vara säkra på att stödet för en restriktiv asylpolitik varit än starkare om den offentliga debatten varit mer balanserad under 2000-talet" och vidare att "Principen att medborgarnas inställning väger tungt har visat sig vara märkligt kontroversiell" när det kommer till asylpolitiken.

Se där!! det enda som behövdes var ett etablerat parti som tar ansvar och börjar (vågar ska jag tillägga) ta tag i asyl och migrations frågan. Så den som är förvånad över att SD minskar -räcker upp en hand"!
Sen jublar jag över att MP målar in sig hårt i ett hörn och basunerar ut till höger och vänster att de tänker driva på att Sverige på sikt (eller ännu bättre...så fort som möjligt) skall återgå till tidigare generösa asylpolitik. Sååå jaa...fortsätt så, så slipper vi MP i maktposition i fortsättningen.
Men jag hurrar inte ännu. Förtroendet för det politiska etablissemanget är mycket bräckligt och SD:s makt i asyl/migrations frågan är fortfarande mycket starkt. Minsta lilla M nu försöker trixa så kommer SD att öka igen. Lägger M fram ett förslag i åtstramningar.... kan SD bara lägga ribban lite lite högre, så kommer pendeln att öka till SD:s favör igen.
Förakta inte små skavsår och fattiga vänner..... ett litet skavsår kan ignoreras rätt länge, men byter man inte skor efter ett tag, växer skavsåret och bevisligen kan det bli en riktig plåga och ta lång tid att läka ut.....
gulan

Se där!! det enda som behövdes var ett etablerat parti som tar ansvar och börjar (vågar ska jag tillägga) ta tag i asyl och migrations frågan. Så den som är förvånad över att SD minskar -räcker upp en hand"!
Sen jublar jag över att MP målar in sig hårt i ett hörn och basunerar ut till höger och vänster att de tänker driva på att Sverige på sikt (eller ännu bättre...så fort som möjligt) skall återgå till tidigare generösa asylpolitik. Sååå jaa...fortsätt så, så slipper vi MP i maktposition i fortsättningen.
Men jag hurrar inte ännu. Förtroendet för det politiska etablissemanget är mycket bräckligt och SD:s makt i asyl/migrations frågan är fortfarande mycket starkt. Minsta lilla M nu försöker trixa så kommer SD att öka igen. Lägger M fram ett förslag i åtstramningar.... kan SD bara lägga ribban lite lite högre, så kommer pendeln att öka till SD:s favör igen.
Förakta inte små skavsår och fattiga vänner..... ett litet skavsår kan ignoreras rätt länge, men byter man inte skor efter ett tag, växer skavsåret och bevisligen kan det bli en riktig plåga och ta lång tid att läka ut.....
gulan

Eller så är det inte lika många som gillar sd längre. Som har fått upp ögonen för vilket otäckt litet fascistparti det är.

Eller så är det inte lika många som gillar sd längre
Jag gissar att den enorma ökningen som ger/gett sitt förtroende till SD, har aldrig "gillat" dem. Många människor upplever en stor oro över hur de etablerade partierna tillsammans har bedriver/bedrivit asyl och migrationsfrågan. När nu äntligen något parti tar bladet från munnen, lyfter händerna från knät och agerar så svarar människor omedelbart på det. Men som jag sa...svenskarnas (inte ditt) förtroende är svagt. Nu är det åtstramningstävling som gäller.
Som har fått upp ögonen för vilket otäckt litet fascistparti det är.
Men hallåå....det är inget litet parti. Gör inte misstaget och underskatta detta! Se allvaret i det och fundera på vad som drivit folk att ge SD sitt förtroende. (här.... har du nu chansen på öppet mål att börja kraxa om alla nassar som plötsligt dykt upp som på beställning i det fredfulla Sverige!)
gulan

Jag gissar att den enorma ökningen som ger/gett sitt förtroende till SD, har aldrig "gillat" dem. Många människor upplever en stor oro över hur de etablerade partierna tillsammans har bedriver/bedrivit asyl och migrationsfrågan. När nu äntligen något parti tar bladet från munnen, lyfter händerna från knät och agerar så svarar människor omedelbart på det. Men som jag sa...svenskarnas (inte ditt) förtroende är svagt. Nu är det åtstramningstävling som gäller.

Men hallåå....det är inget litet parti. Gör inte misstaget och underskatta detta! Se allvaret i det och fundera på vad som drivit folk att ge SD sitt förtroende. (här.... har du nu chansen på öppet mål att börja kraxa om alla nassar som plötsligt dykt upp som på beställning i det fredfulla Sverige!)
gulan

Återigen har jag svårt att se att man skulle ge förtroende till ett parti man inte gillar bara för att man tycker att andra partier bedrivit en fråga fel. Det är ett väldigt stort ansvar att välja vilka partier som ska representera en och man behöver kunna stå för det val man gör även när partiet kommer till makten. Jag blir vansinnig på människor som säger sig "proteströsta" och sedan tror att de är helt ansvarsbefriade från resultatet.

gulan

Själv tycker jag att Fridolin växte igen när jag såg debatten mellan honom och moderaterna igår och han uttryckte att det inte är Sverige som behöver en paus utan flyktingarna.

Återigen har jag svårt att se att man skulle ge förtroende till ett parti man inte gillar bara för att man tycker att andra partier bedrivit en fråga fel.
Men uppenbarligen har "man" gett förtroende till ett parti i en fråga som "man" tycker ALLA andra partier missköter och som ger långtgående konsekvenser ute i samhället. Att du har svårt med det hjälper knappast. Att Sveriges generösa migrationspolitik skapat den politiska situation vi nu sitter i, är inte någon liten fråga för väljarna.
Det är ett väldigt stort ansvar att välja vilka partier som ska representera en och man behöver kunna stå för det val man gör även när partiet kommer till makten.
Öhh till vilka väljare talar du till? Alla de som tidigare var ansvarfulla, som röstade rätt dvs. på de etablerade...för att sedan i en handvändning helt plötsligt blev oansvariga och röstade fel?
Jag blir vansinnig på människor som säger sig "proteströsta" och sedan tror att de är helt ansvarsbefriade från resultatet.
Håller jag med om!
Köper man grisen i säcken får man stå sitt kast och hoppas på att sittande regering inte hinner ställa till alltför stor skada tills nästa val. Likt den här regeringen.....
Själv tycker jag att Fridolin växte igen när jag såg debatten mellan honom och moderaterna igår och han uttryckte att det inte är Sverige som behöver en paus utan flyktingarna.
Ja det var fint sagt av honom. Det hade varit lika fint av honom att säga "Jag ska ordna fred i världen". Lika trovärdigt dessutom:grin:
gulan

Eller så är det inte lika många som gillar sd längre. Som har fått upp ögonen för vilket otäckt litet fascistparti det är.
Det finns en rad små otäcka partier i Sverige. SD hör knappast dit. Partiet är väl fortfarande det tredje största riksdagspartiet. Och de "otäcka partierna" har inte lyckats ta plats där. Sedan finns det partier i riksdagen som man ska hålla en blåslampa i ändan på så att deras rötter inte kommer till tals, SD och V. men det är ju som bekant en annan historia.

gulan
Jag tror du har rätt, majoriteten av dem som röstade på SD eller senare lagt sin röst på partiet i olika undersökningar har inte lagt sina röster för SD utan mer mot de andra partiernas naiva migrationspolitik. Nu när de andra partierna börjar nyktra till och bli mer realistiska sina ståndpunkter rinner dessa röster tillbaka.
Både S och M börjar ju få tillbaka röster på SD;s bekostnad.

MP har visat att man som parti inte inser hur det fungerar. Man är medlem i en regering, då backar man antingen upp regeringsbesluten eller så lämnar man regeringen. Man står inte och gnäller bakom knuten.

Och varför ser uppgången ut att vara bruten?
Ja just det, gläds alltså att de andra partierna börjat inse vartåt det lutade, att man börjar ta sitt förnuft till fånga och se mer realistiskt på landets möjligheter.
Men..
Så finns det ju de som inte inser vidden i problematiken utan vidhåller att vi ska släppa in i samma omfattning som förut.
De som med sammanbitna läppar blundar inför bostadsbrist, interationsproblematik, arbetslöshet och överbelastade sociala myndigheter...

Liknande trådar

Samhälle Jag tycker det är en intressant och framför allt viktig fråga för landets framtid vad som händer inom SD, men vill inte att ett sådant...
Svar
9
· Visningar
1 275
Senast: Smoothi
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 916
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 605
Senast: Enya
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 133
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama