"Den nya högern – ett eko från 1930-talet"
William Hahne säger sig alltså vara inspirerad av Tino Sanandaji, därför så menar alltså DN att Tino är en del av den nya högern som är ett eko från 30-talet. En nynazist i princip alltså. DN:s guilt-by-association av Tino verkar ha lurat många journalister. Andreas Ekström på Sydsvenskan skriver att Tino nu konsekvent vägrar att svara på frågor från journalister trots att intervjuförfrågan av Björn af Kleen var den första han någonsin tackat nej till. Björn Wallace, ekonom på Cambridge skriver:
För några veckor sedan kom Tino Sanandaji till Cambridge för att hjälpa mig med lite undervisning åt Robinson. Han berättade då att Björn af Kleen på DN precis hade kontaktat honom och ville intervjua honom om hans forskning. Min spontana kommentar var: Tacka nej, jag har läst hans bok ”Jorden de ärvde”.
Tino svarade att han redan tackat nej. Ett sundhetstecken. Den som följt af Kleen de senaste åren och DN de senaste månaderna känner deras arbetsmetoder och agenda. Artikeln som publicerades häromdagen är ett lågvattenmärke i DNs egen ocean av lågvattenmärken och skingrade alla tvivel.
Anders Lindström på Aftonbladet hakar på DN:s försök att utmåla Sanandaji som en högerextremist genom guilt by association, omotiverade paralleller och rena lögner. DN och Lindström har väckt starka reaktioner.
Ivar Arpi, Sydsvenskan: "Smutskastningen av Tino Sanandaji började på nyhetsplats i DN och fortsätter i dag på Aftonbladets ledarsida. Ett försök till karaktärsmord när argumenten tryter. Dvärgelefanterna trumpetar allt ilsknare."
Hanif Bali, Riksdagsledamot (M): "Hört att William Hahne även trodde på gravitationsteorin, kommer AB och @anderslindberg nu dra kopplingar mellan extremhögern och Newton?"
Anna Dahlberg, Expressen: "Försöken att misskreditera Tino Sanandaju är djupt ohederliga och blottlägger bara oviljan att bemöta honom i sak."
Andreas Johansson Heinö, Timbro: "Det är knappast en hemlighet att jag och Tino Sanandaji inte drar helt jämnt. Men DN:s försök att misstänkliggöra honom med till synes påhittade SDU-kopplingar är riktigt billigt. Och bidrar förstås till att ytterligare förstärka den förödande polariseringen i invandringsdebatten."
Sara Skyttedal, KD: "Undrar när artikeln kommer som hänger ut mig som del av ytterkantsvänstern för att jag dejtat en vänsterpartist?"
O.s.v.
O.s.v.