SD minskar igen Del V

"Det var många, inte minst bland våra nationalekonomer, som uttryckte skepsis om framtiden." skriver Wolodarski.

Ja och ingenting har förändrats efter hans ledare. När det kommer många flyktingar så behövs det lån och en expansiv penningpolitisk som helt väntat ökar tillväxten på kort sikt, det betyder inte att det går bra för ekonomin. För övrigt så är har tillväxten per capita de senaste två decennierna varit något lägre än det historiska snittet sedan andra världskriget, både för Sverige och i västvärlden som helhet. Men Wolodarski menar alltså att man hade setts som verklighetsfrånvänd om man hävdat för 20 år sedan att tillväxten skulle bli vad den blev.

Senast ändrad:
Det går bra för Sverige: http://prio.dn.se/prio/2015-12-06/helg/ledare/peter-wolodarski-vad-sa-du-gar-sverige-bra-det-kan

Vi har haft skattesänkningar de senaste åtta åren, skulle snarare lägga skulden på vårdens, socialtjänstens och skolans situation där.

Just den där insändaren/ledaren har ju totalsågats av bl.a. nationalekonomer. Bl.a skriver Tino Sanandaji så här som svar på Wolodarskis ledare;

Citat: Tillväxten varierar kraftigt med konjunkturer och finanskriser, men historisk har BNP per capita långsiktigt växt med ungefär två procent i västvärlden. En sammanfattningsstudie förklarar ”For nearly 150 years, GDP per person in the U.S. economy has grown at a remarkably steady average rate of around 2 percent per year” Så ser långsiktigt utveckling ut även i Sverige och andra västeuropeiska länder.

2015 är inte slut än, så vi vet inte exakt vad tillväxten kommer att hamna. Om vi utgår från årets första tre kvartal är det runt 2.4 procent per invånare. Mellan 1950-2015 växte BNP per capita med 2.1 procent per år. Utöver detta hade Sverige en befolkningstillväxt på 0.5 procent per år under perioden.

Kvartalssiffror varierar kraftigt, vilket innebär att man sällan drar för stora växlar. Eftersom det är aktuellt kan det vara värt att kommentera. Tredje kvartalet i år växte BNP per invånare med 1.9 procent på årsbasis. Tillväxten var dock ovanligt starka 3.8 procent sista kvartalet 2014. Därför har BNP per capita växt med 2.8 procent om man mäter tredje kvartalet i år med tredje kvartalet 2014. Eftersom Sverige har en kraftig befolkningstillväxt växte total BNP med 3.9 procent.

1.9 procent är en OK siffra, men inte speciellt imponerande. Detsamma gäller 2.8 procent om man insisterar att ta med sista kvartalet 2014. Det ändrar inte att Sverige långsiktigt har upplevt extremt svaga siffror på sistone. Ett sätt att illustrera detta är att redovisa tillväxt i olika perioder:

1950-2015: 2.1 procent per år
1950-1990: 2.5 procent per år
1950-2006: 2.4 procent per år
1990-2006: 2.1 procent per år
1990-2015: 1.5 procent per år
2006-2015: 0.6 procent per år

Jag jämför med 2006 för att det är ett relativt normalt år och början på en mandatperiod. Den rödgröna regeringens budget valde att jämföra med 2007 i stället och skrev: ”BNP per capita är ett mått på ekonomisk levnadsstandard som bättre visar hur ökad produktion fördelas per genomsnittlig invånare. Trots en viss återhämtning efter finanskrisen var BNP per capita inte högre 2014 än 2007.”

Det är första sjuårsperiod i efterkrigstiden med negativ tillväxt i BNP per capita. När ekonomin är under resursutnyttjande som idag brukar tillväxten vara högre. Men redan de mediokra siffrorna på 1.9 procent per invånare vi har haft hitintill under 2015 är dopade. Asylsökande räknas inte i befolkningsunderlaget innan de fått uppehållstillstånd och folkbokförs. Antal som vistas i Sverige har ökat kraftigt, vilket omedelbart leder till mer konsumtion och investeringar i bostäder och annat. Men det tar tid innan dessa räknas in i befolkningsunderlaget som BNP delar på. SCB förklarar:

”De asylsökande är inte folkbokförda i Sverige och räknas därför inte som invandrade eller tillhörande den svenska folkmängden.”

Peter Wolodarski på DNs ledarsida har skrivit en förvirrad artikel som på basis av diverse missförstånd hyllar den svaga utvecklingen. Wolodarski skriver exempelvis: ”Om någon på 1990-talet sagt att den svenska ekonomin skulle växa med drygt 50 procent under de kommande två decennierna skulle personen ha avfärdats som verklighetsfrånvänd”

Wolodarski förstår inte att de siffror han citerar som någon sorts mirakel är strax under Sveriges historiska snitt. DNs ledare har fått hård kritik, men också stor spridning i journalistkretsar. Orsaken är att många som efterfrågar snuttefiltar, oavsett hur inkorrekt. Sverige har haft extremt svag utveckling långsiktigt de senaste åren, och har fortsatt medioker utveckling mot bakgrund av belåning, låg kapacitetsutnyttjande och expansiv penningpolitik. Det gick OK sista kvartalet, och en del av detta är en bokföringstrick för att asylsökande inte omedelbart räknas in i befolkning när man beräknar underlaget för BNP per capita.

Ett kvartal bara strax under historiskt snittet! Woho! Det går bra för Sverige! Äntligen lite balans i debatten, vi lånar mer och lyxhandlar.
Slut citat

Så du menar att när socionomerna nu, idag, sjukskriver sig och säger upp sig för att de fått sådan arbetsbörda p.g.a det extremt stora antalet ensamkommande barn (bl.a), när vården nu ser undanträngningseffekter p.g.a att så många asylsökande söker akut vård och när kommunerna inte lyckas fixa nya lärare till alla nya barn p.g.a den snabba befolkningsökningen så beror det på att det varit nedskärningar inom dessa sektorer de senaste åtta åren?
Det har inget alls med den stora flyktingströmmen att göra?

Så du menar att när socionomerna nu, idag, sjukskriver sig och säger upp sig för att de fått sådan arbetsbörda p.g.a det extremt stora antalet ensamkommande barn (bl.a), när vården nu ser undanträngningseffekter p.g.a att så många asylsökande söker akut vård och när kommunerna inte lyckas fixa nya lärare till alla nya barn p.g.a den snabba befolkningsökningen så beror det på att det varit nedskärningar inom dessa sektorer de senaste åtta åren?
Det har inget alls med den stora flyktingströmmen att göra?

Både socialtjänsten, vården och skolan hade en ansträngd situation innan den stora flyktingströmmen det här året. Socialsekreterare har sjukskrivits och sagt upp sig på löpande band i flera år, sjuksköterskor också. Det är klart att det blivit en ännu mer pressad situation nu men jag har svårt att se att det är det grundläggande problemet eftersom det pågått mycket längre än så, och eftersom det pågår även inom enheter som inte arbetar direkt med de ensamkommande elle asylsökande.

och alla resultat inom socialtjänst, vård, skola m.m. vi nu ser till följd av detta är något att vara stolt över menar du?

En vård, skola och omsorg med mer resurser än någonsin menar du?

Ja, jag menar att de ansträngningar vi gjort och fortsätter att göra för att hjälpa medmänniskor i kris är något att vara stolt över. Oavsett vilket pass deras föräldrar råkade ha.

Mycket stolt.
http://www.svd.se/unhcr-hjalp-sverige-och-tyskland-med-flyktingar

Ja, jag menar att de ansträngningar vi gjort och fortsätter att göra för att hjälpa medmänniskor i kris är något att vara stolt över. Oavsett vilket pass deras föräldrar råkade ha.
Och jag tänker att svenskar blivit upprörda över etablerade politikers sätt att hantera migrationspolitiken oavsett vilken nationalitet, folkslag eller etnicitet.
De har handlat så oansvarigt och velat visa upp en sida av Sverige som svenska folket inte alls varit med på.Pass? Vem av de asylsökande har ett pass? Vi har ingen aning om var människors ursprung.
Vad i artikeln fanns att vara stolt över? Att bli nämnd av UNHCR:s tandlösa generaldirektör tillsammans med Tyskland eller vad? Ska en sådan person behöva vädja? En bild med ett skarpt uttryck i fejset och med ett höjt pekfinger. Vädjar.....
gulan

Och jag tänker att svenskar blivit upprörda över etablerade politikers sätt att hantera migrationspolitiken oavsett vilken nationalitet, folkslag eller etnicitet.
De har handlat så oansvarigt och velat visa upp en sida av Sverige som svenska folket inte alls varit med på.Pass? Vem av de asylsökande har ett pass? Vi har ingen aning om var människors ursprung.

Vad i artikeln fanns att vara stolt över? Att bli nämnd av UNHCR:s tandlösa generaldirektör tillsammans med Tyskland eller vad? Ska en sådan person behöva vädja? En bild med ett skarpt uttryck i fejset och med ett höjt pekfinger. Vädjar.....
gulan

Ja, jag tycker att det finns stor anledning att vara stolt över att nämnas som ett förebildsland av FN.

gulan

Det var just min poäng. En medmänniska på flykt är en människa i kris som behöver hjälp, oavsett ursprung.

Nej, inget parti i riksdagen kommer att samarbeta med ett rastistisk parti som SD.
Jag har för mig att det var många som sade att ett så "rasistiskt" parti som SD kommer aldrig in i riksdagen

Vad jag har lärt mig i och av politik är att osvuret nog är bäst.

Sossarna regerade i många år utan att samarbeta i regering med V(pk)
Så varför skulle inte ex M, KD,L göra detsamma med SD?
M på ca 25%, SD på 20% och de andra för resten...

Jag har för mig att det var många som sade att ett så "rasistiskt" parti som SD kommer aldrig in i riksdagen

Vad jag har lärt mig i och av politik är att osvuret nog är bäst.

Sossarna regerade i många år utan att samarbeta i regering med V(pk)
Så varför skulle inte ex M, KD,L göra detsamma med SD?
M på ca 25%, SD på 20% och de andra för resten...

Men lbb, vet du inte att vi har demokrati? Om mer än 4% röstar på ett parti så blir de representerade i riksdagen. Så finns det minst 4% som vill stödja ett rasistiskt parti som SD så kommer de i in i riksdagen. Plättlätt.

Däremot, finns det ingen som helst mening med att samarbeta med ett parti som står för helt andra grundläggande värderingar, ett rasistiskt parti.

Sedan är det ledsamt att det finns så många som är beredda att rösta på ett rasistiskt parti, men det kan vi nog bara åtgärda med hjälp av mer kunskap.

Men lbb, vet du inte att vi har demokrati? Om mer än 4% röstar på ett parti så blir de representerade i riksdagen. Så finns det minst 4% som vill stödja ett rasistiskt parti som SD så kommer de i in i riksdagen. Plättlätt.

Däremot, finns det ingen som helst mening med att samarbeta med ett parti som står för helt andra grundläggande värderingar, ett rasistiskt parti.

Sedan är det ledsamt att det finns så många som är beredda att rösta på ett rasistiskt parti, men det kan vi nog bara åtgärda med hjälp av mer kunskap.
Problemet är att den inställning du och en del andra uppvisar, det att man klassar ett parti som rasistiskt
trots att det enligt de flesta inte uppfyller kraven för detta, lyfter partiet.
Det lyfte in dem i riksdagen och det har lyft upp dem till dagens nivåer. SD är nog jäkligt tacksamma.
Inte jag

Problemet är att den inställning du och en del andra uppvisar, det att man klassar ett parti som rasistiskt
trots att det enligt de flesta inte uppfyller kraven för detta, lyfter partiet.
Det lyfte in dem i riksdagen och det har lyft upp dem till dagens nivåer. SD är nog jäkligt tacksamma.
Inte jag

Jag tycker det är bra om människor som vill stödja ett rasistiskt parti har ett alternativ. Det gynnar demokratin och gör alternativen tydliga.

Och "de flesta" är inte korrekt, de allra flesta analyser kommer fram till att deras partiprogram är rasistiskt.

Jag tycker det är bra om människor som vill stödja ett rasistiskt parti har ett alternativ. Det gynnar demokratin och gör alternativen tydliga.

Och "de flesta" är inte korrekt, de allra flesta analyser kommer fram till att deras partiprogram är rasistiskt.
Människor som vil stödja ett rasistiskt parti har väl flera alternativ. Men dessa partier sitter ju inte i riksdagen . Vill man sedan stödja ett nationellt främlingsfientligt parti har man ju SD som alternativ.
Fast....nu har ju S, M, L och KD börjat anpassa sig till SD;s linje så alternativen ökar ju ;)

Liknande trådar

Samhälle Jag tycker det är en intressant och framför allt viktig fråga för landets framtid vad som händer inom SD, men vill inte att ett sådant...
Svar
9
· Visningar
1 275
Senast: Smoothi
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 920
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 626
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 557

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka