SD minskar igen Del V

Du talar om samma yrke och samma utbildning, men är närvaron och prestationen den samma?.
Senast jag jobbade ihop med ett större antal anställda så var vabb ett problem och det var tjejerna som tog ut flest vabb timmar.

Vilket naturligtvis påverkar lönesättning och karriär.

Här har du ju svaret på din föregående fråga. Du vill "lösa" problemet genom tekniska transfereringar istället för att skapa jämställdhet. Totalt felriktat.

Du argumenterar väldigt bra mot dig själv i denna fråga.

Citat ur den här artikeln:
"Traditionens makt är stark, enligt Claes Stråth, generaldirektör på Medlingsinstitutet som har sammanställt lönestatistiken för 2012. När faktorerna yrke, utbildning, ålder och arbetstid räknats bort finns det kvar en oförklarad löneskillnad på 6,1 procent mellan män och kvinnor."

Från den här pinfärska artikeln:
"I genomsnitt skiljer det 5 procent i lön mellan kvinnor och män inom samma yrke och sektor, som inte heller förklaras av ålder eller utbildning. Detta lönegap, som Medlingsinstitutet kallar ”en oförklarad skillnad” är som störst bland privat anställda tjänstemän. Där har män i snitt 9 procent högre lön än kvinnor. Det betyder att män får kring 40 000 kronor mer per år i lönekuvertet än kvinnor inom samma yrke och sektor bland privat anställda tjänstemän och då är även ålder och utbildning lika."

Ja det finns t.o.m rapporter som kommer fram till en ännu större oförklarad löneskillnad än så. De mest sofistikerade studierna görs dock inte av myndigheter utan av universiteten. Det är de jag utgår från. Tar man hänsyn till fler faktorer än vad Medlingsinstitutet gör (vars oförklarade löneskillnad är 4,2% efter regressionsanalys) så minskar skillnaden. Just Medlingsinstitutet är ju ett intressant exempel eftersom deras oförklarade lönegap minskade jämfört med tidigare rapporter eftersom de kompenserar för fler faktorer nu.

Nu har du fel igen. Fack och arbetstagare har förhandlingsrätt. Arbetsgivaren sätter lön.

golit avslutar denna del av diskussionen
Ja arbetsgivaren sätter lönen och frågar, accepterar du den.
För ingen kan tvinga mig att jobba för en lön jag inte accepterar.
Det är en överenskommelse efter en löneförhandling.
Att det ska vara så svårt att förstå för en inbiten antikapitalist.

Här har du ju svaret på din föregående fråga. Du vill "lösa" problemet genom tekniska transfereringar istället för att skapa jämställdhet. Totalt felriktat.

Du argumenterar väldigt bra mot dig själv i denna fråga.
På vilket vis vill du då "kompensera" bortfallet i arbetstimmar, tilltro hos arbetsgivaren, för de är ju viktiga faktorer vid en löneförhandling.
Det är ju som om du beställer dit årsbehov av grovfoder..så kommer leverantören med 80%, vill ha betalt för 100% och skyller på att ungarna har influensa...
Accepterar du det ;)

På vilket vis vill du då "kompensera" bortfallet i arbetstimmar, tilltro hos arbetsgivaren, för de är ju viktiga faktorer vid en löneförhandling.
Det är ju som om du beställer dit årsbehov av grovfoder..så kommer leverantören med 80%, vill ha betalt för 100% och skyller på att ungarna har influensa...
Accepterar du det ;)

Suck. Du har verkligen inte förstått. Ger också upp nu, för dagen.

Du talar om samma yrke och samma utbildning, men är närvaron och prestationen den samma?.
Senast jag jobbade ihop med ett större antal anställda så var vabb ett problem och det var tjejerna som tog ut flest vabb timmar.

Vilket naturligtvis påverkar lönesättning och karriär.

Och varför tar kvinnor ut mest VAB, tror du?

Och varför tar kvinnor ut mest VAB, tror du?
i inlägg 305 skrev jag
"Kvinnor på arbetsmarknaden har i alla tider haft en svagare styrkeposition än män.
Till del beror det på biologiska faktorer, och då menar jag inte hos kvinnan utan orsaken till den situation hon kan befinna sig i."

Naturligtvis är det väl så att om kvinnan arbetar inom den offentliga sektorn med en månadslön på 25000 och mannen i den familjen arbetar inom den privata med en månadslön på 35 000 så inverkar det på valet vem som ska avstå full lön för att vabba.
Vilket i förlängningen kan innebära skillnaden mellan ett sportlov hemma i grådasket eller ett nere i alperna i sol och snö....
Alltså är det förståeligt att familjen väljer att agera som den gör.

i inlägg 305 skrev jag
"Kvinnor på arbetsmarknaden har i alla tider haft en svagare styrkeposition än män.
Till del beror det på biologiska faktorer, och då menar jag inte hos kvinnan utan orsaken till den situation hon kan befinna sig i."

Naturligtvis är det väl så att om kvinnan arbetar inom den offentliga sektorn med en månadslön på 25000 och mannen i den familjen arbetar inom den privata med en månadslön på 35 000 så inverkar det på valet vem som ska avstå full lön för att vabba.
Vilket i förlängningen kan innebära skillnaden mellan ett sportlov hemma i grådasket eller ett nere i alperna i sol och snö....
Alltså är det förståeligt att familjen väljer att agera som den gör.

Ok.
Mamman tar större delen av föräldraledigheten eftersom hon har lägst lön.
Hon har lägst lön för att hon är mer frånvarande för VAB.
Hon är mer frånvarande för VAB eftersom hon har lägst lön.
Och hon har lägst lön för att hon tar största delen av föräldraledigheten.

Finns det nån annan som inte ser lösningen på detta?

Ok.
Mamman tar större delen av föräldraledigheten eftersom hon har lägst lön.
Hon har lägst lön för att hon är mer frånvarande för VAB.
Hon är mer frånvarande för VAB eftersom hon har lägst lön.
Och hon har lägst lön för att hon tar största delen av föräldraledigheten.

Finns det nån annan som inte ser lösningen på detta?
Jag beskrev bara varför familjen väljer som den gör.
Av princip anser jag att vuxna människor ska ha valfrihet hur man lever och vilka val man gör.
Att sedan livet fungerar så att den som målmedvetet och uppoffrande arbetar mot ett mål har större möjligheter att nå det målet jämfört med någon som vill/är tvungen/ att splitta upp sig på familj och arbete är väl en sak som är svårt om inte omöjligt att ändra på.
Självklart kan man uppfostra barnen att dela ansvaret, men samtidigt ser ju barnet att just denna målmedvetenheten leder till framgång, vare sig det gäller i skolan, idrotten eller livet självt.

Jag beskrev bara varför familjen väljer som den gör.
Av princip anser jag att vuxna människor ska ha valfrihet hur man lever och vilka val man gör.
Att sedan livet fungerar så att den som målmedvetet och uppoffrande arbetar mot ett mål har större möjligheter att nå det målet jämfört med någon som vill/är tvungen/ att splitta upp sig på familj och arbete är väl en sak som är svårt om inte omöjligt att ändra på.
Självklart kan man uppfostra barnen att dela ansvaret, men samtidigt ser ju barnet att just denna målmedvetenheten leder till framgång, vare sig det gäller i skolan, idrotten eller livet självt.

Om jag inte vore så trött på det så skulle jag nästan vara lite imponerad över att du vägrar fatta.

Om jag inte vore så trött på det så skulle jag nästan vara lite imponerad över att du vägrar fatta.
Jag vägrar acceptera din ståndpunkt, det är en viss skillnad det.
Du vill ha full jämlikhet, fine, men jag ser inte hur den ska kunna genomföras i ett demokratiskt samhälle där folk tillåts göra fria val.
Människor väljer sina representanter, föreningar sina styrelser och företag sina anställda.
Antingen fritt eller kontrollerat i en totalitär stat
Där ligger valet, så enkelt är det. Jag vet att du förstår, men att du inte accepterar den ståndpunkten.

Låt oss bestämma att alla kvinnor hädanefter ska få 5% lönepåslag relativt sina manliga kollegor. Av anledningen att de är kvinnor.

För så är det i livet och det är svårt om inte omöjligt att ändra på. Sorry guys.

Låt oss bestämma att alla kvinnor hädanefter ska få 5% lönepåslag relativt sina manliga kollegor. Av anledningen att de är kvinnor.

För så är det i livet och det är svårt om inte omöjligt att ändra på. Sorry guys.
Visst om du kan genomföra detta med demokratiska metoder.
Dvs genom löneförhandlingar så är jag med.
Problemet för egen del är väl att jag förmodligen byter revisor, Min nuvarande revisors man skulle ju bli 5% billigare då ;)

Och jag skulle nog inte vara ensam om detta ekonomiskt betingade val

Du vet alltså mer än forskningen på området, som pratar om oförklarade löneskillnader? Där skillnaden dessutom är mindre än 5% i mer detaljerade studier...

Du vet alltså mer än forskningen på området, som pratar om oförklarade löneskillnader? Där skillnaden dessutom är mindre än 5% i mer detaljerade studier...

Bara för att vi kan förklara skillnaderna med egenskaper hos och följder av patriarkala strukturer och orättvisor, betyder det inte att vi bör låta det vara så.

Liknande trådar

Samhälle Jag tycker det är en intressant och framför allt viktig fråga för landets framtid vad som händer inom SD, men vill inte att ett sådant...
Svar
9
· Visningar
1 275
Senast: Smoothi
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 916
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 617
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 557

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka