Schnauzertråden

Sv: Schnauzertråden

Vet inte hur jag ska förklara riktigt... Jag har köpt hund av Granas vän, och Tassa har verkligen vart en aktiv hund från start. Jag har älskat henne från start, men pga mina efarenheter innan, har jag kallat henne odåga, monster mm och "vänner" och bekanta som känt Grana och uppfödaren har sett det det som negativt, trots att jag menat det
det lite med glimten i ögat...Både Grana och uppfödaren har vart hemma hos mig efteråt och jag tror de blev lugnade, även om jag fortfarande kallar min hund odåga...Jag vet inte, men det känns ibland som att jag är en värdelös hundägare bara för att jag inte ställer ut och uppfyller uppfödarens intressse med utställnig

Tassa är väldigt pigg och aktiv, och jag erkänner att hon var "för mycket" som valp och jag undrade vad det var för hund jag fått hem. Tassa är fortfarande "mycket hund, men man vänjer sig:D Tasssa r väldigt aktiv och jag hakar på:D

Nu får du ge dig. Jag blir så upprörd. Vart får du allt ifrån. Uppfödaren har aldrig sagt till mig du ska ställa ut. Har hon sagt det till dig att du ska det? Att du måste det?

Jag Jag vet inte, men det känns ibland som att jag är en värdelös hundägare bara för att jag inte ställer ut och uppfyller uppfödarens intressse med utställnig

Det där är dina egna fantasier. Hoppas inte uppfödaren får läsa detta. För hon kommer må skit av vad du skriver.,.. Saker som hon aldrig bett dig om, sitter du och anklagar henne för.

Vet du varför jag tog bort dig som vän på fb. Just för du gör så stort av allt, du tror saker och inbillar dig saker. Gav man råd vad det bara fel osv..
Du tog energi..

Nu tyckte jag det kändes bra igen, sen skriver du saker som gör att jag fattar inget. Fantasier igen kanske eller vänner som hittar på..
Jag umgås inte med någon här där jag bor, jo en, men hon vet inte vem du är, och du vet inte vem hon är heller...

Senast ändrad:

*KL*

Bada hund ja...

65336_339379932824653_112456773_n.jpg

Haha! Va stor han är! Kom i så bra perspektiv på denna bild eller så är badkaret väldigt litet ;)

kl

apropå sovbilderna ( som var helt fantastiska :love: ) så är Lego så himla mysig, han kommer alltid upp i sängen och ska god natt kramas lite när vi går och lägger oss. Han sover sällan någon längre stund i sängen men så fort jag lagt mig kommer han flygandes i full fräs och så ska de klias och pussas och kramas. Han är en riktig mysis.

Du kan ju be honom testa så som "killen" gör på bården på väggen :D

Jag försöker arbeta mer proaktivt, och försöker förklara att om man INTE rullar i bajs, så behöver man inte bada.. det går.. sådär.. ;)

Numera slipper vi brottningsmatch i alla fall, senaste året har jag tom sluppit lyfta i hundskrället. Jag tar fram barska blicken och pekar, han tittar bedjande, jag ger honom onda ögat och pekar igen och han hoppar i badkaret själv..

Ser att du använder grimmskaft också på hästen ;)

jag ger honom onda ögat och pekar igen och han hoppar i badkaret själv..

Här funkar det som så: Jag pekar på duschen, Frasse springer och gömmer sig. Jag fångar in och ställer i duschen, han ger mig onda ögat, jag klär av mig och går in i duschen med Frasse under armen :meh:

Här funkar det som så: Jag pekar på duschen, Frasse springer och gömmer sig. Jag fångar in och ställer i duschen, han ger mig onda ögat, jag klär av mig och går in i duschen med Frasse under armen :meh:

Där någonstans började vi. Fast byt ut duschen mot lyfta i badkaret. Och hunden spretandes med tassarna för att slippa hamna I badkaret..

Där någonstans började vi. Fast byt ut duschen mot lyfta i badkaret. Och hunden spretandes med tassarna för att slippa hamna I badkaret..

Hehe det där måste vara en Riesen taktik?
Min toka lägger sig platt pannkaka med alla 4 ben rakt ut och sen ska man försöka knöla ned henne i badkaret O_o

Inte helt lätt! Men när hon väl står där är hon duktig och tacksam att bada som tur är :)

Jag vet inte, men det känns ibland som att jag är en värdelös hundägare bara för att jag inte ställer ut och uppfyller uppfödarens intressse med utställnig

Tassa är väldigt pigg och aktiv, och jag erkänner att hon var "för mycket" som valp och jag undrade vad det var för hund jag fått hem. Tassa är fortfarande "mycket hund, men man vänjer sig:D Tasssa r väldigt aktiv och jag hakar på:D

Fast alla uppfödare vill nog att man ställer ut eller tävlar med hunden på ett eller annat sätt.
Det är ju reklam för dem och går det bra för hunden är det ju jättebra reklam.
Men så länge ni inte har inskrivet i något kontrakt att du ska ställa ut hunden så är det ju upp till dig hur du vill göra.

Jag är TOTALT ointresserad av utställning till min uppfödares stora förtret då jag har hög kvalité på mina hundar och de mest troligt skulle göra sig bra i ringen.
Men jag tycker utställning är trist, men vi har en deal att hon får ställa ut mina om hon vill men jag ska inte springa runt i någon fyrkantig ring och hon får ta hand om allt då.

Men trots att uppfödaren har ett stort utställningsintresse så tycker hon inte att jag är en dålig hundägare för att jag föredrar att ha mina djur som främst sällskapshundar.
Det viktigaste är ju att hunden har det bra och för hundens skull lär det ju inte spela så stor roll om den blir utställd eller ej.

Men nu har Rousie här lurat in mig till att börja träna mina ynglingar i rallylydnad och det tycker både jag och uppfödaren är kul men inte är det något hon kräver och det kan jag inte tänka mig att andra uppfödare gör heller.

Jag är helt övertygad om att de allra flesta uppfödarna är fullt nöjda med om hundarna kommer till bra hem där dem får det dem behöver och är högt älskade.

Jag förstår precis hur du känner med din Tassa och att det säkert blev väldigt överväldigande för dig som verkade förvänta dig något helt annat?
Min Karizma är ett yrväder och hade jag inte haft Rousie till hands så hade jag brytit ihop för länge sen..
Men mellan och riesen är liksom såhär.. Sen har vi nog två individer som har lite extra go i sig än normalt. På gott och ont :)

Det där är dina egna fantasier. Hoppas inte uppfödaren får läsa detta. För hon kommer må skit av vad du skriver.,.. Saker som hon aldrig bett dig om, sitter du och anklagar henne för.

Fast varför ska uppfödaren må dåligt av det?
Jag kan på sätt och vis förstå makarontanten, även om uppfödaren inte har några krav på vad makarontanten ska göra med sin hund hade hon väl säkert uppskattat om hon ställt ut hunden? Eller?

Min uppfödare ser gärna att man ställer och och tränar och tävlar med hundarna i den gren som passar bäst men det är ju inget krav.
Det uppskattas dock.
Jag har också i perioder känt att om jag hade hållt på och ställt ut och tränat och tävlat och varit superaktiv så skulle min uppfödare vara mer nöjd med mig än vad hon är när jag bara har mina hundar som sällskap och älskar dem.
Det handlar väl helt enkelt om att man respekterar sin uppfödare och vill vara till lags och känna sig lite duktig och så gör man det inte så bra som man kanske kunnat göra och då känner man sig lite dålig och otillräcklig fastän man inte ska känna så.

Bara tankar och funderingar...

kl.

Nu har jag bokat tid för höftledsröntgen, så i nästa vecka ska vi iväg.
Lite nervöst är det ju såklart, hoppas verkligen att han har fina höfter. Föräldradjuren har HD B och HD A, och farföräldrarna HD A och HD B sen är inte alla hundar röntgade i resten av stamtavlan men längre bak finns det nån enstaka röntgad hund som har HD A. Sen vet inte jag hur mycket "garantier" det finns i och med att föräldradjuren har bra höfter?

Hur ser det ut med höfterna på schnauzer, är det generellt ett problemområde eller hur ser det ut?

Det finns inga garantier. Chansen för bra höfter ökar med friska föräldradjur, men är tyvärr ingen garanti. Därför det talas om att göra om bedömningssystemet.
Min är inte rtg, men pappas tik är det. C-höfter. Förldrar och många led bakåt har felfria höfter.
Ett till av kullayskonen har C, de andra A eller B.

Håller tummarna :)

Då var det som jag gissade på alltså. Bara att vänta och se vad det blir och hålla tummarna :)

kl

Lego tycker att min förkylning ska försvinna så vi kan gör något roligare än att ligga på soffan hela dagarna.

Föräldrarna ska vara ögonlysta och det får inte vara mer än 12 mån sen. men alla krav uppfyller de som förmedlar valpar på Dvärgschnauzerringen.
Rasen är sund..... det har funnits ett vist ögonproblem som är i princip helt bortavlat, därav de petnoga ögonlysningarna. Men detta är ett sällsynt problem numera.

Ögonproblemen är inte bortavlade och kommer aldrig bli det heller, det ligger på en konstant nivå. Katarakter (och även andra diagnoser som inte registrerades förut) ploppar upp lite här och där. PRA som är den allvarligaste diagnosen då de blir helt blinda är det inte så många nya fall med just i år men med tanke på hur folk avlar och importerar utan att ha någon som helst koll på anlagsbärare i stamtavlorna kommer vi snart att få nya fall. Oftast när PRA bryter ut kommer flera hundar ur samma linjer ungefär samtidigt och i stort sett alltid kan man direkt härleda till varifrån anlagen kommer. PRA är relativt enkelt eftersom man vet arvsgången, ändå är det skrämmande många uppfödare som antingen inte bryr sig eller inte har någon som helst koll.

Senast ändrad:

Min uppfödare ser gärna att man ställer och och tränar och tävlar med hundarna i den gren som passar bäst men det är ju inget krav.
Det uppskattas dock.
Jag har också i perioder känt att om jag hade hållt på och ställt ut och tränat och tävlat och varit superaktiv så skulle min uppfödare vara mer nöjd med mig än vad hon är när jag bara har mina hundar som sällskap och älskar dem.
Det handlar väl helt enkelt om att man respekterar sin uppfödare och vill vara till lags och känna sig lite duktig och så gör man det inte så bra som man kanske kunnat göra och då känner man sig lite dålig och otillräcklig fastän man inte ska känna så.

Fast din uppfödare är väl inte den som ställer ut och tränar och tävlar överdrivet mycket själv med sina hundar, då är det ju svårt att motivera sina valpköpare att göra det när man själv inte är speciellt aktiv.
Man kan aldrig ställa några krav på en såld hund, däremot brukar jag berätta om både utställning och mentalbeskrivning för mina valpköpare och att det är viktigt för mig att få en bedömning på mina uppfödningar och att den enskilda individens resultat på utställning och MH inte säger så mycket till mig som uppfödare om avelsresultatet utan först när större delen av kullen är testad kan jag se om kullen blev vad jag hoppades och trodde. Tycker att det har fungerat bra och är inte personerna själva intresserade av utställning har jag fått låna med deras hundar och ställa. MH tycker i stort sett alla är jätte roligt att göra!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 654
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 676
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 971
Senast: Sasse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 881
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix