Schnauzertråden

Sv: Schnauzertråden

Fast din uppfödare är väl inte den som ställer ut och tränar och tävlar överdrivet mycket själv med sina hundar, då är det ju svårt att motivera sina valpköpare att göra det när man själv inte är speciellt aktiv.
Man kan aldrig ställa några krav på en såld hund, däremot brukar jag berätta om både utställning och mentalbeskrivning för mina valpköpare och att det är viktigt för mig att få en bedömning på mina uppfödningar och att den enskilda individens resultat på utställning och MH inte säger så mycket till mig som uppfödare om avelsresultatet utan först när större delen av kullen är testad kan jag se om kullen blev vad jag hoppades och trodde. Tycker att det har fungerat bra och är inte personerna själva intresserade av utställning har jag fått låna med deras hundar och ställa. MH tycker i stort sett alla är jätte roligt att göra!

Ställer ut gör hon, mycket i vissa perioder även om hon själv pga hälsan inte alltid är med utan ser till att andra visar hundarna åt henne och visst andra perioder blir det destå mindre utställningar men så är det ju för dem flesta.

Övrig träning och tävling har hon väl inte sysslat med själv på ganska många år, men även där har hon andra som tränat och tävlat hundar åt henne.

Jämför jag med hur hon var för 10-15 år sen så var det ju ett annat go i tanten och mer av allt.
Men då var hon yngre och friskare, det märks att dem börjar bli gamla och har mycket ont osv numera.

Idag har Karizma haft jätteroligt ute i stallet, lite för kul för min smak...

Hon har nämligen både ätit och rullat sig i äcklig skit!
Så det var äckel över hela det nytvättade täcket och även på henne själv *kräks* :yuck:

Men när det kom ett rådjur och skuttade förbi alldeles jätte nära så var hon iaf jätteduktig och stack inte :) Hon hann springa iväg 5-10m men kom tillbaka direkt på inkallning :love
1482833_10153577372725223_701472164_n.jpg

Såhär sur blir man när man åkt i badet och dessutom blivit tvingad till att borsta tänderna, om blickar kunde döda så hade jag varit rätt körd :D
1460309_10153577303860223_581627133_n.jpg

Men efter hon blivit fönad och jag mutat henne med ett grisöra så kom vi fram till att vi kan vara kompisar ändå :) :love:

1505682_10153577358495223_1422402419_n.jpg

1476539_10153577360405223_1029040807_n.jpg

Underbara jäkla äckelpotta! :love: :love: :love:

Efter 30 år som riesenägare, så blev det en liten DS, som nu har hunnit bli 10 mån, hon är familjehund framförallt hmm lite bortskämd, men vi tränar för tävling i både spår och lydnad, och är i stort sett klara för Lydnads1an. Men långa härliga skogspromenader är ett måste, för då trivs vi.

1452336_764025153624428_1843110846_n.jpg

1470117_764023713624572_1779914364_n.jpg

1426439_758189347541342_1641472887_n.jpg

1175566_725599477466996_509087604_n.jpg

Ni som undrade om färg; movis tjej är en p/s med s/s gen vilket syns bland annat för att hon är vit i pälsen ovanför nosen, som ett band liksom. Har man en hund från rena p/s-linjer så har de inte detta.

Ni som undrade om färg; movis tjej är en p/s med s/s gen vilket syns bland annat för att hon är vit i pälsen ovanför nosen, som ett band liksom. Har man en hund från rena p/s-linjer så har de inte detta.

Delvis KL

Jag har tittat extra noga nu på valpbilder på Frasse och jag ser inget vitt alls i hans ansikte nos eller någon annan stanns. Ändå ser han ut som han gör. Faktum är att det vita slutar precis där huvudet börjar. Han har inget vitt alls på skalle/ansikte. Ingenstans där han har mjuk päls. Bara den sträva pälsen är drabbad. Så himla märkligt. ingen som har hört talas om sånt här förr?

Nu kommer vi till en av de stora frågorna för skäggägare:
Hur farao får man bort rost i skägget??? :confused:

Jag har testat diskmedel och ett par olika sorters schampo utan något vidare resultat. Varför blir de såhär? Har bytt foder 3 ggr och kör nu tillslut färskfoder 50% torrfoder 50% men skilanden är marginell............

Nu kommer vi till en av de stora frågorna för skäggägare:
Hur farao får man bort rost i skägget??? :confused:

Jag har testat diskmedel och ett par olika sorters schampo utan något vidare resultat. Varför blir de såhär? Har bytt foder 3 ggr och kör nu tillslut färskfoder 50% torrfoder 50% men skilanden är marginell............

En del säger det beror på fodret men det tror inte jag. Jag tror det har med hur mycket de är ute, är blöta i skägget, gräver osv..
Jag har en tik som är mycket röd i skägget, men hon är en grävare, ute och grejar mycket så hon är ofta blöt i sitt skägg. En annan jag har är den "fina" och är sällan blöt i sitt skägg, hon har nästan inget rött..

Jag rekommenderar galltvål, men att man då verkligen går in för att tvätta. Kanske varje dag i en vecka eller mer...

En del säger det beror på fodret men det tror inte jag. Jag tror det har med hur mycket de är ute, är blöta i skägget, gräver osv..
Jag har en tik som är mycket röd i skägget, men hon är en grävare, ute och grejar mycket så hon är ofta blöt i sitt skägg. En annan jag har är den "fina" och är sällan blöt i sitt skägg, hon har nästan inget rött..

Jag rekommenderar galltvål, men att man då verkligen går in för att tvätta. Kanske varje dag i en vecka eller mer...

Hmm intressant...
Robin är jätteröd och ful i skägget medan mina andra två är rena och fina.
Robin är visserligen ingen grävare men han är alltid blöt och sullig i skägget efter vad han nu pysslar med och dem andra två skitar liksom inte ned sig så.

Jag har precis köpt K9 Strip Off schampo som tydligen ska råda bot på eländet men det är ju ganska dyrt.
Ska prova med galltvål sen och se om det fungerar :)
Galltvål är ju mycket billigare :D

Lego är också rätt så röd i skägget. Det är väl egentligen bara för utställningarnas skull man vill tvätta bort det? Jag menar för min egen del struntar jag i om han är lite röd i skägget.

Bör man tvätta bort det direkt och hela tiden? Kenneln han kommer ifrån vill ju att han ska ställas ett par gånger i vart fall, bör jag alltså hålla på och tvätta skägget och greja nu och hela tiden? Eller räcker det med att gå in för det massor typ en vecka eller två före utställningen?

Nu pratade jag om p/s med s/s gen. Antar att din frasse ser ut som han gör för att man parat en s/s med en vit. Vill man satsa på utställning och inte riskera en felfärgad hund så bör man köpa en hund ur rena linjer, även om det såklart finns bra färger ur blandparningsr också. Risken är dock större att det blir fel och just när det gäller p/s så blir de aldirg så fina i pälsen som när de kommer från rena linjer

Har du ingen bild på frasse som nyfödd? Som uppfödaren tagit? Då kan man säga mer om hans färg.

Det röda i skägget går i princip inte att få bort, kan bli bättre med whiteningschampo men det blir bara lite ljusare och går inte helt bort. Röd är överlag en färg som är svår att få bort, även på människohår är det otroligt svårt.

Den röda missfärgningen kommer när substanser eller vätskor med annat pH får kontakt med pälsen. Det kan till exempel vara alla typer av kroppsvätskor, jord, smuts, oljor etc. En hund som slickar mycket på tassar får missfärgad päls pga saliven. Slicka på tassar gör man om man har något typ av klåda, därför har många allergihundar röda tassar och benhår.

Även hundar som äter färskfoder eller burkmat riskerar att bli röda i skägget pga fukten i fodret. Hundgårdshundar är generellt mer röda i skägg och benhår då de har så mycket kontakt med jord och smuts ute.
Sedan finns det hundar som verkar ha en päls som blir mer benägen till att bli missfärgad än andra.

Nej jag har ingen tidigare bild än från 4 v ålder. Men hur jag än tittar ser jag inget vitt alls. Han hade en kullbror som han var identisk med. Har flera bilder på dom och utan färgen på halsbanden är det omöjligt att se skillnad i teckningen på dom. Och brodern är svart....hela kullen är svart som de ska, utom Frans :(

Ja, ja...nu är han som han är. Bara att gilla läget. Han är iaf en supermysig hund. Eftersom han nu ser ut som han gör så har jag lagt ner lyxen med att lämna in honom på trimning ( hos uppfödaren, därför har hon inte sett honom sen han blivit så himla grå). Nu försöker jag lära mig att rycka och hålla efter pälsen själv. Det blir ju ingen ordning på linjer osv...ännu men det känns oviktigt nu. Han ser iaf någorlunda ut som en schnauzer och huvudsaken är att pälsen är i bra skick och funktion ;)

Lego är också rätt så röd i skägget. Det är väl egentligen bara för utställningarnas skull man vill tvätta bort det? Jag menar för min egen del struntar jag i om han är lite röd i skägget.

Bör man tvätta bort det direkt och hela tiden? Kenneln han kommer ifrån vill ju att han ska ställas ett par gånger i vart fall, bör jag alltså hålla på och tvätta skägget och greja nu och hela tiden? Eller räcker det med att gå in för det massor typ en vecka eller två före utställningen?

Ja det räcker med att engagera sig innan en utställning :) Sen kan man nog aldrig få bort allt.

KL..

Jag gjorde ett test för bara några veckor sedan med galltvål. Klippte bort lite rött på en skägghund. Delade på det i två högar. En del la jag i en kopp med lite vatten och sen galltvål så det blev geggigt (lite). Sen la jag i en skägghög där i sen fick det ligga så en timme.
Blev faktiskt skillnad. Och jag tog verkligen en riktigt mörk mörk skägghög :)
Nu kan ju hunden inte gå med i en timme i skägget, men badar man tex varje dag en vecka och är noga, så tror jag faktiskt en del går bort :)

Senast ändrad:

kl.

när vi ändå pratar om färger. Lego har vita hårstrån lite här och var och är lite gråaktig på sina ställen på benen. I skägget har han också några tvåfärgade hårstrån där en del är svart och en del är vit.

Kan detta bero på att han P/S i stamtavlan? Finns ett par P/S hundar i tredje och fjärde led.

KL
Wira är ingen utställningshund, men det fick vi veta redan när vi var och tittade, just p.g.a hennes färger och ett litet underbett, men hon är helt perfekt för det vi vill göra, lydnad och spår och skog och mark. Det som är helt rätt är svansen, den är sabelformad och p/s-färgad :-).

Delvis KL

Jag har tittat extra noga nu på valpbilder på Frasse och jag ser inget vitt alls i hans ansikte nos eller någon annan stanns. Ändå ser han ut som han gör. Faktum är att det vita slutar precis där huvudet börjar. Han har inget vitt alls på skalle/ansikte. Ingenstans där han har mjuk päls. Bara den sträva pälsen är drabbad. Så himla märkligt. ingen som har hört talas om sånt här förr?

Det enda som skiljer riktigt mörka ps från ss när de är nyfödda är det ljusa vid öronkanten uppe på huvudet. Därför det vore intressant att se en bild på när din valp var nyfödd för att se om den är en ps med ss gen eller en ren felfärgad ss.

Hur ser de felfärgade stråna ut? Flerfärgade eller enfärgade?

Jag har två dvärgschnauzrar, Hera och Qarusell, båda är från samma kennel och har samma pappa. Hera är 2,5 år och Qarusell 10 månader.

Tidigare har jag haft två svarta riesenschnauzrar, en som blev nästan 12 år och en som bara blev 1år och 4 månader.

Hera har jag gått nybörjar och fortsättning i agility med och så har vi gått en rallylydnadskurs. Sen så tränar vi lite spår. Hera älskar att spåra :) matte skulle bara behöva lära sig lite mer...
Qarusell har än så länge bara gått valpkurs men planen är att gå en rallylydnadskurs nu i vår.

Hera är ett litet måndagsexemplar med lättare allergi och en amputerad svans som amputerades för två veckor sedan.

Hera utan svans.
20131204_130614_529f2e1b2a6b22382a49ddca.jpg

Hera i höstas
083b_523db226e087c338f734c8ab.jpg

Qarusell i höstas (inte världens bästa bakrund...)
056b_523db21a9606ee40a9f8d485.jpg

Qarusell i somras
133_520940d79606ee28645f9382.jpg

Båda tjejerna
047_528f8adc9606ee47b326204e.jpg

Qarusell i bästa sovarstilen :)
20131013_102409_52a9b3ae88e59d7b8d3cee4a.jpg

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 664
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 676
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 972
Senast: Sasse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 886
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar