Schnauzertråden

Var i fredags och hälsade på hos min vän som jag fick kenneltipset av till dig och träffade då hennes Schnauzer. Har inte träffat henne sen hon var valp.
Kan iaf säga att det var mycket hund, mycket motor och mycket energi. Jag blev helt matt!! :D
Tror absolut de kan räcka till om du som förare gör jobbet kul nog för det finns mycket i dom.

Har också hört det där om de svarta och att de ska vara tuffare på något sätt. Mer motor och attityd. Om det stämmer har jag ingen aning om. Såg iaf ingen brist på något av det under fredagens skäggmys.

Det låter lovande. Lite attityd tillsammans med motor är ju inte fel! Men klart man är osäker när man ska gå från schäfer till något annat på tjänstehundsfronten :D schäfern kunde ju jobba och jobba och jobba. Och sen jobba lite till om man frågade honom :angel:

Ska absolut ta kontakt med kennlarna du tipsade om :)

@prinsessfeminist

Han är väldigt propitionelig, han är stor hela han så att säga. Ser ut som en liten riesen.
Han var två när jag tog över honom, och har under tiden hos mig växt ett par cm på höjden med framförallt har han breddat sig massor. Så han är grov som attan, sjukt snygg i kroppen tycker jag men rastandarden håller inte med.

Min han fäller jämt även om man trimmar och har sig, men i hans fall är det nog pälskvaliten som spökar.

Ja vi får hålla tummarna att dit håller sig inom godkända mått :)

Jag hoppar in i tråden då schnauzer (mellan) intresserar mig mer och mer. Men jag är lite osäker på om den "räcker till" i det jag vill göra.

Det som lockar med rasen är pälsen (icke fällande men ändå praktisk) och storleken. Det underlättar vardagen med en hund som inte är så hiskeligt stor.

Dock vill jag utbilda mig och hunden till försvarsmaktsekipage. Hur är schnauzern där? Orkar den jobba flera timmar i skogen?

I övrigt vill jag tävla i bruks och lydnad. Så då kommer ju även frågan hur dom generellt är att detaljträna moment med? Om man håller det hela positivt och bygger bra belöningsförväntan sen de är små?

Hört att de svarta är "vassare", vad menas med det? Högre arbetslust eller högre skärpa? Eller både och?

Nu är ju inte min rastypisk, vare sig i kroppen och vad jag förstår inte heller mentalt, även om han är bra.

Min svarta mellan är inte vass på en fläck, istället mild och mjuk, rätt känslig. Har förhållandevis mycket driv och motor men inte som en schäfer. Jag brukar känna att han är som en stor pajas, vilket han också tar med sig när vi tränar. Han tycker att allt är superroligt, så pass att han ibland inte kan hålla sig utan bara mååååste ta ett jämnfotahopp på en halvmeter när han ska sätta sig fot.

Att träna är för honom en lek, mattes typ av lek, och så är det bonus att man får gott godis också. Själva träningen och belöningen står relativt lika i kurs vilket ju gör det enkelt att träna, nu leker jag fram träningen helt och hållet så han passar ju mitt sätt att träna hund på.

Massa entusiasm med andra ord som ibland pyr över. Jag tycker att han är fantastiskt roliga att träna med just därför men alla kanske inte håller med såklart.

Nu är ju inte min rastypisk, vare sig i kroppen och vad jag förstår inte heller mentalt, även om han är bra.

Min svarta mellan är inte vass på en fläck, istället mild och mjuk, rätt känslig. Har förhållandevis mycket driv och motor men inte som en schäfer. Jag brukar känna att han är som en stor pajas, vilket han också tar med sig när vi tränar. Han tycker att allt är superroligt, så pass att han ibland inte kan hålla sig utan bara mååååste ta ett jämnfotahopp på en halvmeter när han ska sätta sig fot.

Att träna är för honom en lek, mattes typ av lek, och så är det bonus att man får gott godis också. Själva träningen och belöningen står relativt lika i kurs vilket ju gör det enkelt att träna, nu leker jag fram träningen helt och hållet så han passar ju mitt sätt att träna hund på.

Massa entusiasm med andra ord som ibland pyr över. Jag tycker att han är fantastiskt roliga att träna med just därför men alla kanske inte håller med såklart.

Nej, jag får väl erkänna att jag gärna tar en hund som är snäppet lägre kravmässigt på aktivitet än en schäfer, men inte så långt ner att den inte passar tjänst. Jag föredrar hellre en förarvek och lite "clownig" hund än en vass. Eller, viss skärpa får givetvis finnas men inte så man måste ha tummen i ögat på den konstant.

Jag tränar själv med glädje och tycker det är viktigt att både hunden och jag tycker det är kul, annars kan man likväl strunta i det känner jag. Brukar de generellt vara matglada?

Det låter lovande. Lite attityd tillsammans med motor är ju inte fel! Men klart man är osäker när man ska gå från schäfer till något annat på tjänstehundsfronten :D schäfern kunde ju jobba och jobba och jobba. Och sen jobba lite till om man frågade honom :angel:

Ska absolut ta kontakt med kennlarna du tipsade om :)
Det ÄR svårt att byta ras efter en ras som Schäfer när det gäller att vara förarvek, följsam och mycket arbetslust. Fåtal raser har det som Schäfern har. Jag kände ett sting av besvikelse när jag bytte ras första gången. Det blev ett nytt sätt att "jobba hund". Man får mycket gratis i en Schäfer som många andra raser saknar men också vise versa. Sen blir det ju bra och kul ändå när man hittat de nya knapparna :)

@prinsessfeminist

Han är väldigt propitionelig, han är stor hela han så att säga. Ser ut som en liten riesen.
Han var två när jag tog över honom, och har under tiden hos mig växt ett par cm på höjden med framförallt har han breddat sig massor. Så han är grov som attan, sjukt snygg i kroppen tycker jag men rastandarden håller inte med.

Min han fäller jämt även om man trimmar och har sig, men i hans fall är det nog pälskvaliten som spökar.

Ja vi får hålla tummarna att dit håller sig inom godkända mått :)

Han var ju jätte stor redan när vi tog hem honom från Danmark som valp så han har nog varit stor hela tiden. Bredvid lilla Pyttan såg han enorm ut. Konstigt att en så känd uppfödare exporterar en så stor hund eg.

Det ÄR svårt att byta ras efter en ras som Schäfer när det gäller att vara förarvek, följsam och mycket arbetslust. Fåtal raser har det som Schäfern har. Jag kände ett sting av besvikelse när jag bytte ras första gången. Det blev ett nytt sätt att "jobba hund". Man får mycket gratis i en Schäfer som många andra raser saknar men också vise versa. Sen blir det ju bra och kul ändå när man hittat de nya knapparna :)

Visst är det så. Dom är speciella dom där fäfrarna!
Trivs ganska bra med många raser sålänge den är hyffsat positiv till samarbete (med rätt motivation), är pigga och positiva och inte lägger sig och säger stopp efter 1,5 km långt spår :D då går det inte så bra i tjänst..

Det är ju det där. En schäfer får man mycket gratis i träningen men får desto mer gråa hår i vardagen av dom :D

Hur är den sociala kamplusten hos schnauzern? Det var sist jag gick patrullering en viktig bit i inträdesprovet.

Jag hoppar in i tråden då schnauzer (mellan) intresserar mig mer och mer. Men jag är lite osäker på om den "räcker till" i det jag vill göra.

Det som lockar med rasen är pälsen (icke fällande men ändå praktisk) och storleken. Det underlättar vardagen med en hund som inte är så hiskeligt stor.

Dock vill jag utbilda mig och hunden till försvarsmaktsekipage. Hur är schnauzern där? Orkar den jobba flera timmar i skogen?

I övrigt vill jag tävla i bruks och lydnad. Så då kommer ju även frågan hur dom generellt är att detaljträna moment med? Om man håller det hela positivt och bygger bra belöningsförväntan sen de är små?

Hört att de svarta är "vassare", vad menas med det? Högre arbetslust eller högre skärpa? Eller både och?

De lärde tvista om vad som skiljer färgerna (och faktiskt!) raserna åt. Peppar och salt är en ras och svart en annan.

Jag har en av varje färg och ras och de är inte släkt med varandra över huvud taget. Vår svarta är mer "egen" och har sina egna tankar om saker och ting. Hon hämtar en pinne om hon har lust och har ganska lite av föremåls- eller kamplust.

P/S-hunden, som ännu är valp, han älskar att bära allt från metallskålar till mina skor, till barnens leksaker och mjukdjur. Han är som en retriver och vill gärna ha något i munnen när han hälsar någon välkommen hem. Han har också kamplust och gillar att vakta sina dyrgripar i form av ben, leksaker eller upphittade skor.

Rent allmänt så är båda känsliga och lite "hästlika" genom att de reagerar på nya saker på promenaden. En soptunna som plötsligt har en pressening över locket reagerar de på, eller om någon kommer haltandes över vägen.

Ingen av dem gillar främlingar och valpen är ännu så länge lite handskygg och vill inte bli klappad på huvudet av människor han inte träffat förut.

Om jag skulle påstå att det finns skillnad mellan raserna så hade det i så fall varit att vår p/s är stabilare än vad vår svarta var som valp. Han reagerar inte lika häftigt och intensivt som hon och han är mycket mer kelsjuk.

Men det är kanske mer av individuell skillnad än rasbetingat.

@linnsan såg på schnauzerringens fb-sida för några dagar sen ett inlägg m en schnauzer som var på försvarsövning m husse. Det som är lite roligt m schnauzrarna är att de är så allsidiga, våran är ingen jag kunde nöta moment med, men han älskar spår och sök, där kunde han hålla på i timmar :)

Har idag varit och klämt på två schnauzrar :) Och nu dyker givetvis fler frågor upp :angel:

Könsbunden aggression. Är det något vanligt förekommande och hur yttrar det sig generellt? Är det grinighet där de talar om att de vill vara ifred eller brukar det bli ordentliga bråk?

Några stora skillnader mellan hanar och tikar?

Fällande. Är det vanligt med hundar som fäller om man håller efter pälsen?

I övrigt tyckte jag hundarna var jättemysiga men "värdiga" i sitt hälsande. Gillade att bli kliade och pussades lite men inget flamsande. Vilket gillas :)
Måste även säga att de såg mindre ut än vad de vägde. Kompakta saker!

Jag blir schnauzerägare i början av juni :) Har redan en hund men han är en ceskyterrier så blir nytt med schnauzer för mig. Ska bli väldigt roligt och lite nervigt att börja om med valp igen. Är egentligen inte så glad i valptiden, tyckte min nuvarande hund var som allra roligast att ha mellan 3 och 5 år :D (Nu är han 9). Men nu bor jag på en liten gård på landet så jag slipper iaf springa så himla mycket i trappor som jag fick göra med nuvarande hunden ;)

Har idag varit och klämt på två schnauzrar :) Och nu dyker givetvis fler frågor upp :angel:

Könsbunden aggression. Är det något vanligt förekommande och hur yttrar det sig generellt? Är det grinighet där de talar om att de vill vara ifred eller brukar det bli ordentliga bråk?

Några stora skillnader mellan hanar och tikar?

Fällande. Är det vanligt med hundar som fäller om man håller efter pälsen?

I övrigt tyckte jag hundarna var jättemysiga men "värdiga" i sitt hälsande. Gillade att bli kliade och pussades lite men inget flamsande. Vilket gillas :)
Måste även säga att de såg mindre ut än vad de vägde. Kompakta saker!

Min erfarenhet av rasen är att de är fredliga. De är ganska sjåpiiga när det gäller att bli åthutad, så om någon hund är dominant så är det otrevligt.

Vår tik är mest nöjd med familjen men accepterar alla människor. Hon har över huvud taget inget av aggressivt beteende mot någon.

Hanen, är som sagt, mer tryck i och han gillar att vakta sina grejer.

Vad gäller fällande, så fäller vår p/s mer. Men vår svarta har haft lite problem med pälsen så det är kanske därför det inte märkts så mycket.

De hundar du träffade idag, var de svarta eller p/s?

Min erfarenhet av rasen är att de är fredliga. De är ganska sjåpiiga när det gäller att bli åthutad, så om någon hund är dominant så är det otrevligt.

Vår tik är mest nöjd med familjen men accepterar alla människor. Hon har över huvud taget inget av aggressivt beteende mot någon.

Hanen, är som sagt, mer tryck i och han gillar att vakta sina grejer.

Vad gäller fällande, så fäller vår p/s mer. Men vår svarta har haft lite problem med pälsen så det är kanske därför det inte märkts så mycket.

De hundar du träffade idag, var de svarta eller p/s?

De var p/s. Hanen fällde men inte tiken.

Vakta grejer och sånt är för mig inga problem egentligen. Det tycker jag att de ska få ha ifred från andra hundar. Och vaktar de mot människor är det inte värre än att man tränar lite byteshandel och låter de vara ifred :)

Jag tänkte väl snarare om man behöver lämna hunden på hunddagis så den inte äter upp var och varannan hund :angel: Och liknande situationer där man stöter på nya hundar och kanske inte vill att det tar 6 månader innan de accepterar varandra :D

Så jag kan absolut stå ut med grinighet och ointresse mot andra hundar. Men vill inte ha någon bråkstake. Sen kan man ju alltid få det ändå men man kan ju försöka minska risken iaf genom att inte skaffa en ras som generellt är det.

I övrigt fick jag en väldigt positiv bild av hundarna som sagt. Kändes väldigt lagom på alla sätt och vis. Vaktade med grovt skall när vi kom men såfort husse kom ut och ropade in dom så var det lugnt att öppna grind och de kom glatt fram och hälsade utan en massa flamsande. Gillade att bli kliade och gosade men var absolut inte på. Och hanen hade tävlat upp till elit lydnad. Så jag är lite schnuzzefrälst :D

@linnsan Nu blir jag som sagt inte schnauzerägare förens i början av juni så kan inte säga så mycket om rasen än ;) men jag kan verkligen rekommendera schnauzerringens facebooksida. Där delar schnauzerägarna med sig av bilder, berättelser, frågor och allt möjligt från deras vardag med sina hundar. Jag tycker sidan ger en bra inblick i hur det är att leva med en schnauzer :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 668
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 968
Senast: Sasse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 786
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
15 369
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar