Schnauzertråden

Fick till tre fina foton på mina killar idag :love:
snc3b6promenad-med-hundarna-022.jpg

snc3b6promenad-med-hundarna-024.jpg

snc3b6promenad-med-hundarna-027.jpg
Oooohhh...:love:
Den i mitten är väldigt lik min änglahund...

Hur kan försäkringen bara upphöra, låter ju lite skumt :(

Ahh, jaaaaaa.... jag borde uppdatera!

Ja, det kan man säga att det var skumt - för det var det också. :crazy:

Dagen före julafton fick jag tag i en person på Folksam som undersökte vad som hänt och lyckligtvis såg de att de hade gjort fel: Den hjälpsamma personen bad att kolla upp vad de kunde göra med sin chef, och sedan ringde hon tillbaka. De var generösa nog att ta på sig hela skulden.

Det visade sig att de haft ett systemfel på datorerna och hans försäkring och autogiro upphörde för tre år sedan. Själv har jag inte gått igenom alla räkningar på autogiro och då hunden varit frisk så har jag inte reflekterat över det.

De erbjöd sig att ersätta mig för denna veterinärvisit om jag betalade försäkringen för 2014. De övriga tre åren bjöd de på, och jag försäkrar honom vidare för 2015 om jag vill.

Tacksamt för mig att betala 1500 kr i självrisk och 20 procent på beloppet nu när det blev en så dyr räkning. Och ännu mer tacksamt är det förstås att jag kan veterinärvårdsförsäkra honom vidare.... pust!!! :bow:

Vad skönt att det löste sig :)

Själv sitter jag o funderar på om jag ska skaffa mig en liten dvärgschnauzer. Så denna tråd är perfekt för mig o söka kunskap i. Vill ha en lagom liten kompis som hänger med i stallet o på upptåg så som vandringar o båtutflykter o vill testa på olika hundsporter, vet att jag själv gillar agility o viltspår så tror att en dvärgschnauzer kan passa hela familjen. :)

Vad skönt att det löste sig :)

Själv sitter jag o funderar på om jag ska skaffa mig en liten dvärgschnauzer. Så denna tråd är perfekt för mig o söka kunskap i. Vill ha en lagom liten kompis som hänger med i stallet o på upptåg så som vandringar o båtutflykter o vill testa på olika hundsporter, vet att jag själv gillar agility o viltspår så tror att en dvärgschnauzer kan passa hela familjen. :)

Vad kul! En dvärgschnauzer skulle nog passa perfekt. De är utmärkta stallhundar - tålig päls som är vatten- och smutsavvisande och står emot kyla väldigt bra (så länge man inte rakar dom utan trimmar). De hänger gärna med på ridturer och orkar mycket. Kan fånga en mus eller två också ;) Många har väldigt lite jakt i sig och håller sig i närheten, men finns dom som jagar också så det kan vara en bra grej för er att kolla upp innan så att föräldradjuren till eran tilltänkta valp inte har mycket jakt i sig.

Spåra gillar dom flesta däremot gärna, oavsett om de är intresserade av att springa efter vilt eller inte.

Om du behöver tips på en bra kennel/kull som kan passa era behov så skicka ett meddelande! Uppfödaren till min ena tik har en intressant kull på G som skulle passa just era behov om ni är sugna på valp till sommaren :)

Vad kul! En dvärgschnauzer skulle nog passa perfekt. De är utmärkta stallhundar - tålig päls som är vatten- och smutsavvisande och står emot kyla väldigt bra (så länge man inte rakar dom utan trimmar). De hänger gärna med på ridturer och orkar mycket. Kan fånga en mus eller två också ;) Många har väldigt lite jakt i sig och håller sig i närheten, men finns dom som jagar också så det kan vara en bra grej för er att kolla upp innan så att föräldradjuren till eran tilltänkta valp inte har mycket jakt i sig.

Spåra gillar dom flesta däremot gärna, oavsett om de är intresserade av att springa efter vilt eller inte.

Om du behöver tips på en bra kennel/kull som kan passa era behov så skicka ett meddelande! Uppfödaren till min ena tik har en intressant kull på G som skulle passa just era behov om ni är sugna på valp till sommaren :)
Ja en liten musjägare låter Skoj :) Men för mycket jakt vill jag ju inte ha fast det får man vara observant på från början.
Har en förhoppning om att hitta en valp till maj eftersom jag då skulle få hela första månaden hemma själv m valpen medans alla andra jobbar o går i skolan :angel: Men det är ju mycket som ska passa inte bara tiden :D

Min drar gärna på fåglar och rådjur men går rätt lätt att bryta.
Otroligt enkel hund på alla sätt. Min första DS men enklaste och mest okomplicerade hund. Vilket gör hundägandet så mycket roligare.
Var i sverige finns du @Karamell ?
Vill du ha uppfödartipps (eller varning) i västra götaland så PMa bara:)

Min drar gärna på fåglar och rådjur men går rätt lätt att bryta.
Otroligt enkel hund på alla sätt. Min första DS men enklaste och mest okomplicerade hund. Vilket gör hundägandet så mycket roligare.
Var i sverige finns du @Karamell ?
Vill du ha uppfödartipps (eller varning) i västra götaland så PMa bara:)
Ja jag vill ju ha en hund som är enkel o rak som passar till "allt"
Bor i Västmanland

Min schäfernörd till karl har erkänt att det finns två vettiga hundraser på vår jord. Schäfer och Dvärgschnauzer;)

Min lille spillivink orkar allt som de stora hundarna gör. Heldagsvandringar, kyla, snö......han tuffar på!!

Kl

Nu var det längesedan jag skrev i tråden men har läst ikapp och framförallt tittat på alla bilder på era fina hundar!

Lego har visat sig vara ett riktigt måndagsexemplar. (Men fortfarande väldens bästa hund enlig mig!) Han är runt 1dm för hög, väger 30kg, ser ut som en riktig muskelbyggare och fäller något enormt med päls! Han är nog en annan ras egentligen fast i schnauzerförklädnad!

Idag blir han nog snaggad dock, pälsen är ju uppenbarligen ingen höjdare med enorma mängder ull, supertjock och fällande. Han är också väldigt känslig för värme så nu ska pälsen väck, det får bli maskinen rakt över.

Säkert helt fel men har ju inga utställningsplaner alls för honom, och inte uppfödaren som importerade honom heller, eftersom han är en riktig gigant. Så då får det bli denna lösning och jag tror att vi alla blir mer nöjda så.

Vi har också anmält oss till agilitykurs som drar igång nu i början av maj, ska verkligen bli supperroligt!

Vad har ni för halsmått på era (mellan)schnauzrar? Typ halvstryp åtdraget och öppet. Jag ska sy halsband åt en kompis schnauzertik och hon är inte jättesnabb på att mäta tikens halsmått... ;)

Kl

Nu var det längesedan jag skrev i tråden men har läst ikapp och framförallt tittat på alla bilder på era fina hundar!

Lego har visat sig vara ett riktigt måndagsexemplar. (Men fortfarande väldens bästa hund enlig mig!) Han är runt 1dm för hög, väger 30kg, ser ut som en riktig muskelbyggare och fäller något enormt med päls! Han är nog en annan ras egentligen fast i schnauzerförklädnad!

Idag blir han nog snaggad dock, pälsen är ju uppenbarligen ingen höjdare med enorma mängder ull, supertjock och fällande. Han är också väldigt känslig för värme så nu ska pälsen väck, det får bli maskinen rakt över.

Säkert helt fel men har ju inga utställningsplaner alls för honom, och inte uppfödaren som importerade honom heller, eftersom han är en riktig gigant. Så då får det bli denna lösning och jag tror att vi alla blir mer nöjda så.

Vi har också anmält oss till agilitykurs som drar igång nu i början av maj, ska verkligen bli supperroligt!

Oj, vilken bjässe! Är han lika lång "extra" också? Jag menar är han proportionerligt lång i ryggen som han har höjd?

I så fall måste han närmast påminna om en liten riesenschnauzer?

Har han vuxit sedan du fick ta över honom, eller hur gammal var han när han kom till dig?

Min hane (p/s) är nu ca 48 cm hög och strax åtta månader. Jag hoppas att han inte blir allt för stor, även om han redan nu visar prov på stor nos och stora tassar.

Vad gäller fällning, så fäller min med om jag inte trimmar tillräckligt ofta.

Jag hoppar in i tråden då schnauzer (mellan) intresserar mig mer och mer. Men jag är lite osäker på om den "räcker till" i det jag vill göra.

Det som lockar med rasen är pälsen (icke fällande men ändå praktisk) och storleken. Det underlättar vardagen med en hund som inte är så hiskeligt stor.

Dock vill jag utbilda mig och hunden till försvarsmaktsekipage. Hur är schnauzern där? Orkar den jobba flera timmar i skogen?

I övrigt vill jag tävla i bruks och lydnad. Så då kommer ju även frågan hur dom generellt är att detaljträna moment med? Om man håller det hela positivt och bygger bra belöningsförväntan sen de är små?

Hört att de svarta är "vassare", vad menas med det? Högre arbetslust eller högre skärpa? Eller både och?

Jag hoppar in i tråden då schnauzer (mellan) intresserar mig mer och mer. Men jag är lite osäker på om den "räcker till" i det jag vill göra.

Det som lockar med rasen är pälsen (icke fällande men ändå praktisk) och storleken. Det underlättar vardagen med en hund som inte är så hiskeligt stor.

Dock vill jag utbilda mig och hunden till försvarsmaktsekipage. Hur är schnauzern där? Orkar den jobba flera timmar i skogen?

I övrigt vill jag tävla i bruks och lydnad. Så då kommer ju även frågan hur dom generellt är att detaljträna moment med? Om man håller det hela positivt och bygger bra belöningsförväntan sen de är små?

Hört att de svarta är "vassare", vad menas med det? Högre arbetslust eller högre skärpa? Eller både och?

Var i fredags och hälsade på hos min vän som jag fick kenneltipset av till dig och träffade då hennes Schnauzer. Har inte träffat henne sen hon var valp.
Kan iaf säga att det var mycket hund, mycket motor och mycket energi. Jag blev helt matt!! :D
Tror absolut de kan räcka till om du som förare gör jobbet kul nog för det finns mycket i dom.

Har också hört det där om de svarta och att de ska vara tuffare på något sätt. Mer motor och attityd. Om det stämmer har jag ingen aning om. Såg iaf ingen brist på något av det under fredagens skäggmys.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 668
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 968
Senast: Sasse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 786
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
15 369
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar