Schnauzertråden

@prinsessfeminist Låter bra! Hur mycket motion behöver din för att vara nöjd och glad? :)

Idag har Dahlia gjort det "omöjliga" och klarat mentaltestet och har därmed fått titeln KORAD (exteriörbeskrivningen hade hon klarat sedan tidigare)!
Jag är så stolt och glad över min häftiga lilla tjej.

Hon har nu meriter inom lydnad, rallylydnad, viltspår, utställning och nu även mentalitet!

KORAD LP I RLD N RLD F SEVCH NOUCH VDH JCH La Leia's Dazzling Dahlia :love:

@prinsessfeminist Låter bra! Hur mycket motion behöver din för att vara nöjd och glad? :)

Jag skall erkänna att hon inte får mycket mer än promenader och att hon och dvärgschnauzern leker en del. Hon behöver tränas lite mentalt för att må bra men hon är ingen arbetsnarkoman.

Idag har Dahlia gjort det "omöjliga" och klarat mentaltestet och har därmed fått titeln KORAD (exteriörbeskrivningen hade hon klarat sedan tidigare)!
Jag är så stolt och glad över min häftiga lilla tjej.

Hon har nu meriter inom lydnad, rallylydnad, viltspår, utställning och nu även mentalitet!

KORAD LP I RLD N RLD F SEVCH NOUCH VDH JCH La Leia's Dazzling Dahlia :love:

GRATTIS GRATTIS GRATTIS!!! Åh, så roligt!

Hur är det med alla schnauzrar i tråden?
Qarusell har tävlat i agililty för första gången vilket har gått helt okej och så har vi gått lydnadskurs mot tävlingslydnad men det har gått så där, hon vill inte riktigt eller så är det jag som är dålig på att förklara för henne vad jag menar ;)

Nu har vi snö här uppe i Umeå så Qarusell är rätt så lycklig :)

Bara fint här :)
Frasse har blivit "särbo" med 3 schäfertikar sen matte gått och kärat ner sig. Numer kamperar vi flera ggr i veckan med tre bamsevovvar som konstapel Frasse styr och håller ordning över. De där brudarna ska veta hur man uppför sig minsann ;)
Utöver det händer inte så mycket mer än att vi har börjat långvandra på helgerna. Är så otroligt nöjd med min tålige lille hund. Han tuffar på över stock och sten en hel dag och har inga problem att orka samma strapatser som de stora hundarna. Dessa fantastiska dvärgskägg :love:

GOD JUL allihop!

Hoppas ni haft bättre tur än vi.

Herr dvärgschnauzer har fått en tveksam "julklapp" som innebar att han opererade bort ytterligare fyra tänder. Nu har han egentligen bara kanintänderna och ett par kindtänder kvar. Han klarade operationen fint, men dagen innan blev han ordentligt biten av valpen som nu är knappt fyra månader. De blev osams i köket när dvärgschnauzern hävdade att påsarna med hundmat tillhörde den äldre generationen (dvs han själv).

Lyckligtvis var ju veterinärbesöket redan bokat och när han nu sövdes för tänderna så tog veterinären hand om såret också. Ytterligare ingrepp den dagen var att röntga hjärta och lungor och ta blodprover på lever- och njurvärden etcetera, eftersom han fått ett litet blåsljud på hjärtat.

Iaf - för att ytterligare understryka denna tveksamma julklapp, så visade det sig vid utcheckningen av hunden att försäkringen inte gällde! :nailbiting::arghh: Vid direktregleringen så kom det ett papper ur skrivaren som meddelade att "hunden är inte försäkrad hos Folksam".

Av någon anledning hade den "upphört" och det enda jag kunde minnas var att jag för ett antal år sedan tog bort livförsäkringen. Sedan dess har jycken inte varit sjuk eller skadad och jag har öht inte tänkt på försäkringen, som betalats med autogiro.

Nu är hunden 10,5 år och jag insåg snabbt att jag inte kan teckna en veterinärvårdsförsäkring på honom. Vem skulle vilja det, liksom?

På kliniken var de så snälla och ringde en extra gång till Folksam för att få tag på någon ansvarig, men samma besked igen... :(:crazy::cry:

Så, man kan säga att herr dvärgschnauzer är värd sin vikt i guld denna jul. 13 600 kronor fattigare och inbokat återbesök för att ta bort dränaget (summa 470 kr), körde vi hem i vintergråa vädret, bara fem dagar före julafton.

Vi får väl ge oss in i den här tråden: får jag presentera dvärgschnauzern Jack, julvalpen! Tio veckor gammal och väldigt förtjust i löv. Undarbaring! :love:

Jack1.jpg

Vi får väl ge oss in i den här tråden: får jag presentera dvärgschnauzern Jack, julvalpen! Tio veckor gammal och väldigt förtjust i löv. Undarbaring! :love:

Jack1.jpg

Sicket gulligt litet borstskägg :love:

Vi tränar på med våra tredvärgschnauzerkillar och planerar tävlingsåret 2015 :). Vi har två stycken (far och son) som är riktigt roliga arbetshundar och som tränar för agility och lydnad, och så en mysig aktiv sällskapssnuser som tränar för rallylydnad :) .

Ett litet klipp från gårdagens lydnadsträning med min Boss, 1 år gammal.

Han har påbörjat både sin lydnads - och agilityutbildning, och är anmäld till sin första blåbärsagility i januari. Vi hoppas på officiell start till sensommaren/hösten :).

Boss pappa Smalis (som tävlar agility med min man) har haft agilityvila efter en muskelsträckning, men är anmäld till sin första tävling för året 17/1. Han behöver en pinne till i agilityklass 1, sen är han en klass 2 hund på heltid :). De avslutade säsongen (precis innan sträckningen) med en klassvinst i hoppklass 1, så de är taggade för comeback nu :up:

14092923.jpg

Smalis till vänster och vår Barney till höger :) .

Sicket gulligt litet borstskägg :love:

Vi tränar på med våra tredvärgschnauzerkillar och planerar tävlingsåret 2015 :). Vi har två stycken (far och son) som är riktigt roliga arbetshundar och som tränar för agility och lydnad, och så en mysig aktiv sällskapssnuser som tränar för rallylydnad :) .

Ett litet klipp från gårdagens lydnadsträning med min Boss, 1 år gammal.

Han har påbörjat både sin lydnads - och agilityutbildning, och är anmäld till sin första blåbärsagility i januari. Vi hoppas på officiell start till sensommaren/hösten :).

Boss pappa Smalis (som tävlar agility med min man) har haft agilityvila efter en muskelsträckning, men är anmäld till sin första tävling för året 17/1. Han behöver en pinne till i agilityklass 1, sen är han en klass 2 hund på heltid :). De avslutade säsongen (precis innan sträckningen) med en klassvinst i hoppklass 1, så de är taggade för comeback nu :up:

14092923.jpg

Smalis till vänster och vår Barney till höger :) .

Vad fina de är! Men Smalis.... Varför heter han så? ;) Det är första gången jag stött på en hund som har ett så udda namn.

Grattis till valpen! Tänk vad roligt ni skall ha tillsammans! Jättesöt uppsyn, vilken klurig liten en.... :love:

Ja gud vilken klurig busunge han är! Idag har vi träffat en greyhound som i Jacks ögon var lika stor som vårt köksbord. Med andra ord kunde man använda greyhounden till samma sak som bordet; att gömma sig under och leka tittut! :love::rofl:

Underbart påhittig och finurlig ras!

GOD JUL allihop!

Hoppas ni haft bättre tur än vi.

Herr dvärgschnauzer har fått en tveksam "julklapp" som innebar att han opererade bort ytterligare fyra tänder. Nu har han egentligen bara kanintänderna och ett par kindtänder kvar. Han klarade operationen fint, men dagen innan blev han ordentligt biten av valpen som nu är knappt fyra månader. De blev osams i köket när dvärgschnauzern hävdade att påsarna med hundmat tillhörde den äldre generationen (dvs han själv).

Lyckligtvis var ju veterinärbesöket redan bokat och när han nu sövdes för tänderna så tog veterinären hand om såret också. Ytterligare ingrepp den dagen var att röntga hjärta och lungor och ta blodprover på lever- och njurvärden etcetera, eftersom han fått ett litet blåsljud på hjärtat.

Iaf - för att ytterligare understryka denna tveksamma julklapp, så visade det sig vid utcheckningen av hunden att försäkringen inte gällde! :nailbiting::arghh: Vid direktregleringen så kom det ett papper ur skrivaren som meddelade att "hunden är inte försäkrad hos Folksam".

Av någon anledning hade den "upphört" och det enda jag kunde minnas var att jag för ett antal år sedan tog bort livförsäkringen. Sedan dess har jycken inte varit sjuk eller skadad och jag har öht inte tänkt på försäkringen, som betalats med autogiro.

Nu är hunden 10,5 år och jag insåg snabbt att jag inte kan teckna en veterinärvårdsförsäkring på honom. Vem skulle vilja det, liksom?

På kliniken var de så snälla och ringde en extra gång till Folksam för att få tag på någon ansvarig, men samma besked igen... :(:crazy::cry:

Så, man kan säga att herr dvärgschnauzer är värd sin vikt i guld denna jul. 13 600 kronor fattigare och inbokat återbesök för att ta bort dränaget (summa 470 kr), körde vi hem i vintergråa vädret, bara fem dagar före julafton.

Hur kan försäkringen bara upphöra, låter ju lite skumt :(

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 668
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 968
Senast: Sasse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 786
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
15 369
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar