GOD JUL allihop!
Hoppas ni haft bättre tur än vi.
Herr dvärgschnauzer har fått en tveksam "julklapp" som innebar att han opererade bort ytterligare fyra tänder. Nu har han egentligen bara kanintänderna och ett par kindtänder kvar. Han klarade operationen fint, men dagen innan blev han ordentligt biten av valpen som nu är knappt fyra månader. De blev osams i köket när dvärgschnauzern hävdade att påsarna med hundmat tillhörde den äldre generationen (dvs han själv).
Lyckligtvis var ju veterinärbesöket redan bokat och när han nu sövdes för tänderna så tog veterinären hand om såret också. Ytterligare ingrepp den dagen var att röntga hjärta och lungor och ta blodprover på lever- och njurvärden etcetera, eftersom han fått ett litet blåsljud på hjärtat.
Iaf - för att ytterligare understryka denna tveksamma julklapp, så visade det sig vid utcheckningen av hunden att försäkringen inte gällde!
Vid direktregleringen så kom det ett papper ur skrivaren som meddelade att "hunden är inte försäkrad hos Folksam".
Av någon anledning hade den "upphört" och det enda jag kunde minnas var att jag för ett antal år sedan tog bort livförsäkringen. Sedan dess har jycken inte varit sjuk eller skadad och jag har öht inte tänkt på försäkringen, som betalats med autogiro.
Nu är hunden 10,5 år och jag insåg snabbt att jag inte kan teckna en veterinärvårdsförsäkring på honom. Vem skulle vilja det, liksom?
På kliniken var de så snälla och ringde en extra gång till Folksam för att få tag på någon ansvarig, men samma besked igen...
Så, man kan säga att herr dvärgschnauzer är värd sin vikt i guld denna jul. 13 600 kronor fattigare och inbokat återbesök för att ta bort dränaget (summa 470 kr), körde vi hem i vintergråa vädret, bara fem dagar före julafton.