Schnauzertråden

Sv: Schnauzertråden

KL

Grattis till utställningsframgångar :bump:!

Jag har börjat träna så smått med Boss, 10 v. Igår körde vi lite byteslek, för att han ska lära sig att leka intensivt men bryta och byta till den leksak jag vill:

http://youtu.be/HPbhnNBC47k

Sen så introducerade jag även klickern igår och körde två pass. Nu i början vill jag bara att han ska bjuda på massa beteenden och engagemang, och på de två pass vi gjort har han bjudit på (upprepat, så han fattar redan att han ska testa olika saker för att få klick :up:) backa, sitt, stå, stegra/studs/hoppstå och snurra :love:

http://youtu.be/MEGZsy_QZb4

Åh vilken gullig liten skit :love:

Och ett råd, sätt en säkerhetsnål på svansen, för risken är att den går av :D

Åh vilken gullig liten skit :love:

Och ett råd, sätt en säkerhetsnål på svansen, för risken är att den går av :D

Jag funderar på tyngder i benen på honom också, för snart kommer han nog lyfta som en helikopter så som svansen snurrar :D!

kl
grattis till utställningsframgångarna allihopa! Jätteroligt!

Och grattis till nya lilla familjemedlemmen Miao, hur gullig som helst och verkar vara en rolig liten kille!

Måste bara lägga in den här bilden på Rebus från i söndags när han vann gruppen. Tycker den är så bra :)
image_zps3b76da3a.jpg

KL

Börjar med att gratta er alla som har fått framgångar på utställning och tävling. Så himla fina vovvar!!!!!

Sen säger jag Skäms på dig Miao som lägger ut FILM på valpis!!! Nu blev ju valpsjukan ännu svårare :D

Här har vi inte alls haft en så flashig dag som era snyggvovvar men Frasse verkar nöjd. Vi har varit ute i skogen i två timmar. Frasse hade fullt upp med att spåra rådjur, jaga kajor och sniffa runt. Han hann också få i sig ett stadigt mellanmål rådjursbajs :yuck:

När vi genade över några åkrar stod två rådjur där. Just här är åkern mycket stor och man har bra sikt. Vi hann ändå komma ganska nära innan de skuttade iväg. Frasse började skutta efter...inte sticka iväg som på "jakt" utan mer nyfikenskutta. Jag lät honom hållas ca 20 m bara för att se om han kunde bryta på kommando eller om jakten skulle slå in. Det gjorde den inte och han kom direkt när jag kallade. GÖTT!!

Lite senare träffade vi på ytterligare tre rådjur. Men nu tittade han bara lite på dom och traskade vidare.
Utöver det så hade vi lite kul träning. Vi gick jobbiga vägar där jag utmanade och uppmuntrade Frasse att hoppa, klättra, balansera och krypa över och under stock och sten. Det gillade han. På hemvägen tog vi en kilometer längs landsvägen och körde "Gå-dösnyggt-i-koppelträning". Gick fint det med. När vi var bara 500 m hemifrån så öppnade sig himlen.

Det blev till att stoppa Frasse i duschen. Han var blöt, lerig, gräsig och luktade rådjursskit i skägget :meh: Då blev jag en mycket opoppulär matte :D

Nu ligger han på rygg a la schnauzerstyle här i soffan intill mig och snarkar. Gör mig ont att behöva väcka honom och tvinga ut honom på kvällskissen.

Och idag har vi börjat på valpkurs för den blivande agilityhunden :)

Lille Boss skötte sig HELT fantastiskt! Första gången i inomhushall, första gången på kurs, första gången med 4 andra hundar (varav 3 okända) runt sig…. och han kampade som en tok, började träna självkontroll med leksak, fick vara visningshund för hur man shejpar fram beteenden (och jobbade jättefokuserat, uthålligt och växlade fint mellan beteenden), påbörjade inshejpning av pausfilt, satt snällt och fint i både bur och knä och tittade på de andra som tränade…. och gick i koppel (plus gick på toa i koppel ;) ) för allra första gången. DUKTIG liten valp!!

1402272.jpg

Och idag har vi börjat på valpkurs för den blivande agilityhunden :)

Lille Boss skötte sig HELT fantastiskt! Första gången i inomhushall, första gången på kurs, första gången med 4 andra hundar (varav 3 okända) runt sig…. och han kampade som en tok, började träna självkontroll med leksak, fick vara visningshund för hur man shejpar fram beteenden (och jobbade jättefokuserat, uthålligt och växlade fint mellan beteenden), påbörjade inshejpning av pausfilt, satt snällt och fint i både bur och knä och tittade på de andra som tränade…. och gick i koppel (plus gick på toa i koppel ;) ) för allra första gången. DUKTIG liten valp!!

1402272.jpg

Usch så ful han är. Inte alls söt ;)

Åååh duktig Boss! Helt underbar :love: och valpkurs är så kul, så opretentiöst och härligt att se de små liven utvecklas!

alltså det kan inte vara ok att lägga ut bilder på något sådär sockersött :love:

kl

På måndag är det uppstart för ännu en rallylydnadskurs för mig och Lego, denna gång blir det via BK. Ska bli spännande, det är roligt att träna för olika instruktörer!

Nu är det dessutom barmark här uppe till stor del, så snart kan vi börja prova på spår också, det är något jag sett fram emot massor!

Bjuder på lite nya bilder också

Nya favoriten

Bästa hjälpredan när jag pluggar

Usch så ful han är. Inte alls söt ;)
....oooohhh.....:love:

Jag kan berätta att när jag tittade på en av dina filmer så kom sambon förbi och han suckade också hänfört över liten skägg......och sa att i framtiden någon gång ska vi ha en till. Och javisst, när vårt liv tillåter.

KL

Bombaderar med lite mer om Boss, bara för att jag är så SJUKT nöjd med honom :D !

På valpagilityn fick vi i läxa att shejpa fram 4 tassar i en låda, för påbörjad kroppmedvetenhet och kroppskontroll. Boss löste uppgiften på under 3 minuter :love:. Han är härligt klickerklok och shapingsmart!

Boss 1:a pass 4 tassar i en låda

Sen har syrran (uppfödare och trimmare av Boss :D ) börjat fixa lite med hans päls, som fortfarande är valpullig men där man känner att den sträva pälsen börjar komma. Så här tyckte Boss om den ;)

1403031.jpg

Tänkte höra här i schnauzertråden om ni här skulle kunna rekommendera någon bra uppfödare till dvärgschnauzer, helst norr om Stockholm och färg peppar&salt eller svart/silver.
Skriv inte svaret här utan skriv till mig direkt så det inte riskerar att bli dålig stämning ;)

Nu har det varit tyst i tråden länge! Bra där Igbest som puttade lite liv i den! Hur går det för alla och hur är det med er och era fina skäggisar?

Med mig och Lego är det bra, vi har gått omlott med varandra på att vara krassliga här en tid men nu sedan ett par veckor tillbaka är det återigen full fart. Vi har haft en svacka i lydnadsträningen och istället roat oss med långa skogspromenader och en del miljöträning men nu har vi kommit igång igen och börjar få fin ordning på fotgåendet. På söndag är det dags för tävling igen, två starter i rallylydnad fortsättningsklassen.

Bjuder på några bilder också

Tänkte höra här i schnauzertråden om ni här skulle kunna rekommendera någon bra uppfödare till dvärgschnauzer, helst norr om Stockholm och färg peppar&salt eller svart/silver.
Skriv inte svaret här utan skriv till mig direkt så det inte riskerar att bli dålig stämning ;)

Vad ska hunden användas till? Sällskap, avel, utställning, lydnad, agility?

Vad ska hunden användas till? Sällskap, avel, utställning, lydnad, agility?
Jag vill kunna göra lite allt möjligt, med de två jag har nu så tränar jag agility, spår och lite sök. Vill väl helst ha en som ska funka bra i agility. Avel är nog inte intressant men jag ställer gärna ut. Och så klart sällskap också :)

Jag vill kunna göra lite allt möjligt, med de två jag har nu så tränar jag agility, spår och lite sök. Vill väl helst ha en som ska funka bra i agility. Avel är nog inte intressant men jag ställer gärna ut. Och så klart sällskap också :)

Då är det säkert viktigt för dig att hunden inte kommer att vara för stor? Gränsen för Small och Medium går ju vid 35 cm och tyvärr är många dvärgar stora idag. Så leta efter en hund, lättast med tik såklart, efter föräldrar som inte är jättestora/lämnar stort och såklart helst någon som avlar med syfte för arbete/allround eller har föräldrar med arbetsmeriter. Varför är det så viktigt att det ska vara just norr om Stockholm? Eller menar du alla uppfödare från Stockholm och uppåt i landet? :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 671
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 968
Senast: Sasse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 797
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
15 369
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar