Schnauzertråden

Sv: Schnauzertråden

kl

Idag är jag hundvakt åt pulkaskurks fina Karizma.

Här kommer (halvdåliga tvärr) bilder Lego också, som ser ut såhär typ jämt nuförtiden:

Att röja runt i snö är ju guld!

Senast ändrad:

Fina fina Karizma ♡♥♡

Tack fina du som hjälper oss ♡

Jag har så tråkigt att jag håller på att dö..
Är inlagd på sjukhuset och är lagom hög på morfin.
Så om någon har tips på något att göra i sängläge eller något intressant lättläst läsning vore det uppskattat.
Eller har ni kanske några roliga schnauzer historier att dela med er av?

Roligt och roligt, men mitt barn och Zito!
Jag blir inte klok på dem, på dagarna vill Zito helst inte ha med barnet alls att göra, det är jobbigt! (helt förståeligt, barn är skitjobbiga och ingen insikt om det)
Men nätterna, tror du inte att de röjer som fan så deras stackars matte/mamma måste vakna??:wtf:
Först brukar de massakrera en kudde gemensamt (finns en som är påbörjad), sedan när det blir tråkigt (till hit brukar jag sova) börjar den stora jakten! Du springer hund och barn fram och tillbaka mellan barnets sovrum och vårt. Jag försöker desperat att få lugn på dem utan att gå ur sängen. Tillslut brukar jag acceptera att de vinner och barnet får lägga sig mellan mig och sambon (om han hunnit hem) och se på film och zito får ligga på andra sidan antingen på mig eller ordentligt fastlimmad vid min sida så somnar barnet efter typ två timmar och jag sover självklart under den tiden!

Usch....nu har jag varit och fikat hos min vän som nyss fått hem sin Schnauzervalp. Blev ju inte aaaaaaalls sugen på mera skägg :meh:

Hon var inte bara söt. Hon var förbannat söt OCH gullig. Förstår att man kan vänta i två år för att få hem en sådan liten goding!!

De har även en rar liten DS sen innan.

Blev en bra start på fredagsmyset.....klämma valp :love:

KL

Ett tredagarsprojekt börjar närma sig sitt slut. En rejäl storstädning av Frasse. Jag brukar ullskrapa iaf en gång var annan vecka men han har mycket päls så egentligen kan oftare vara bra.

Hoppade ju över att lämna in honom för trimning sist och testade själv. Jag fick nog inte ur så mycket som uppfödaren så nu såg han rätt ugly ut på kroppen. Började i fredags med en rejäl ullskrapning. Igår kom trimmern fram och öron, huvud, hals, kinder och svans snyggades till. Idag blev det mera ullskrapning och sen har jag lagt en låååååång stund med att rycka honom. Sist hade jag bara fingerkondomer. Funkade hyfsat men jag hade önskat bättre grepp. Så denna gången tog jag på öronkalket också. Och nu hände det grejer!!!
Och så mycket av de vita stråna som försvann :banana:
Nu är han mycket svartare. Han blev så snygg så jag kan inte se mig mätt på honom :D

Nu är det bara att plocka ur en del ur öronen kvar. Han har börjat lyfta dom lite så det är dags.

Han skriker som en tok och nafsar om man rycker där. Uppfödaren som har trimmat honom hittills har försökt varje gång men där tar det liksom stopp för honom. Är övertygad om att det gör ont. Han bryr sig inte alls på övriga kroppen :)

Jag ullskrapar på huvudet men även det är under stora protester.

Okej, vad konstigt! Men vissa verkar vara rätt hårömma, antar att det varierar. Skönare för honom att bli klippt såklart.

Han är likadan på svansen.
Eftersom han ändå aldrig kommer gå att ställa ut eller så pga sitt vita i pälsen så fäster jag inte så stor vikt vid det. Huvudsaken är att kroppen rycks och att han hålls välskött och praktisk :)

Linjer och sånt trams skiter vi i :D

delvis knapp.

Hur ofta bör man rycka pälsen? Jag har ingen aning om hur man gör eller hur ofta det ska ske.

Jag ullskrapar dock en gång varje/varannan vecka ungefär.

När jag lämnade in Frasse till uppfödaren så gjorde jag det var 3:e månad. Men då hann han bli rätt lurvig. Inte snyggt. Nu ryckte jag själv förra gången. Ca 2 mån sen. Men jag var feg och tog inte så mycket. Så nu var han rätt lurvig igen. Nu ryckte jag mycket. Skulle tro att på Frasse ( som är välpälsad) behövs det med ca 10 v mellanrum för att få en lättskött päls och snygg päls. Trimmern tar jag fram ca 1 gång i mån för att snygga till där jag vill ha det riktigt kort (öron, huvud, kinder, svans)

Jag gör säkert inte som man "bör" göra utan som jag tycker Frasse blir fin och lättskött i. Hade jag haft utställningsdrömmar hade uppfödaren fått fortsätta trimma. Nu tyckte jag att det var bortkastade pengar. Men jag ska lämna in honom till våren bara för att det är kul å få honom riktigt "gjord" och för att träffa uppfödaren :)

delvis knapp.

Hur ofta bör man rycka pälsen? Jag har ingen aning om hur man gör eller hur ofta det ska ske.

Jag ullskrapar dock en gång varje/varannan vecka ungefär.

Många rycker 3-4 ggr per år om dem inte ska ställas och har en rullande päls om den ställs ut.
Robin rycks ca 4-6 vecka om jag orkar och ullkammas 1 gång i veckan.
Jonathan som har mkt bättre päls kör jag bara med maskin 2-3 månad ungefär.
Karizma ullskrapar jag bara så får M göra finliret för utställning.

Vardagshundar behöver trimmas ca var 10:e vecka. Lite individuellt hur snabbt pälsen växer klart men alla mina trimhundar som inte ställs ut kommer var 10:e vecka, de har då alltid en fin sträv päls under.
De som ställs ut regelbundet trimmas varje till var tredje vecka beroende på hur många utställningar det är.

Vad kul att läsa! Då är jag ju inte helt ute och cyklar och jag är ju ändå bara en nybörjare på detta med trimmpäls. Känns som jag inte har så stor koll och provar mig fram. Men jag tycker själv att Frasse har en jättefin, grov och sträv päls som fyller den funktion som en sträv päls ska.

här är några bilder på min grabb:)

1523641_10152147687948076_1082640781_o.jpg

1655787_10152147688148076_716756439_o.jpg

1518554_10152147688368076_396092768_o.jpg

1622410_10152147687558076_2018838540_o.jpg

Senast ändrad:

Delvis knapp.

tackar för svar ang trimning!

kl.

bjuder på en liten bildbomb

Varför plocka upp när man kan hålla fast?

Nya bädden blev godkänd!

Bästa kompisen Kira på besök

Kramstund

Jag är så kär i den här hunden att det är töntigt!

Senast ändrad:

KL

Idag har den här lille killen blivit besiktigad U.A och välkomnas därmed in i vår flock :love:

boss1.jpg

Hönsetorps Cake Boss, a.k.a Boss. Hans pappa Smalis bor hemma hos oss och det är min syster som fött upp honom, så det är en riktig "family affair" detta ;)!

Å vilken underbar liten söting! :love:

Åhh jag vill med ha! Men här är det hundstopp många år framöver...

KL

Idag har den här lille killen blivit besiktigad U.A och välkomnas därmed in i vår flock :love:

boss1.jpg

Hönsetorps Cake Boss, a.k.a Boss. Hans pappa Smalis bor hemma hos oss och det är min syster som fött upp honom, så det är en riktig "family affair" detta ;)!

Men gode guuuuuud så söt!!!!

Jag måste bara ha en till. Måste, måste, måste, måste, måste.....
Den här tråden är inte bra för mig :crazy:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 654
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 676
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 971
Senast: Sasse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 879
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar