Schnauzertråden

Sv: Schnauzertråden

kl.

Hur stort aktiveringsbehov har era hundar?

Frågan kommer upp nu när jag är hemma med dunderförkylning. Efter en halvtimmes koppelpromenad är jag helt slut och Lego är väl egentligen bara uppvärmd ;) Men han är duktig han finner sig rätt bra med att ligga och slöa, det är lite pipigt ibland men mestadels så tycker han nog att det är helt ok.

Så nu till frågan, vad gör ni med era hundar, vilket nivå ligger det hela på?
Är det (stor?) skillnad mellan dvärg, mellan och riesen?

Ska vi ses och låta trollen leka?
Vi kan ju inta sittläge...

Kl
Hur kunde jag missa tråden tills nu?

Här finns en schnauzerägare till:)

Har ett riktigt yrväder som heter Tassa (pga en vit tass) och är om några dagar 15 månader. En riktig galenpanna som charmar de flesta hon möter med just sina galenskaper och udda ideer :D. Bildbomb :D

999462_10151635148877098_1562490617_n.jpg

1468716_10151840827457098_1660481482_n.jpg

1451501_10151747851097098_1907230470_n.jpg

1376491_10151702395487098_789874636_n.jpg

1266026_10151688334752098_1013381901_o.jpg

560844_10151635158577098_534121525_n.jpg

7739_10151504459667098_340575721_n.jpg

kl.

Hur stort aktiveringsbehov har era hundar?

Frågan kommer upp nu när jag är hemma med dunderförkylning. Efter en halvtimmes koppelpromenad är jag helt slut och Lego är väl egentligen bara uppvärmd ;) Men han är duktig han finner sig rätt bra med att ligga och slöa, det är lite pipigt ibland men mestadels så tycker han nog att det är helt ok.

Så nu till frågan, vad gör ni med era hundar, vilket nivå ligger det hela på?
Är det (stor?) skillnad mellan dvärg, mellan och riesen?

Jag tror det är skillnad på Ds och de två större modellerna. De större verkar kräva mer medans DS gärna rör mycket på sig, men det är inget måste.

Frasse hatar ju vatten över allt annat inklusive regn. Han har inga problem med endast 5 minuters-rastningar en vecka i sträck om det bara skulle regna.

Men normalt sett så får han 5-10 min direkt på morgonen innan frukost, 30-40 min innan jobbet, ca 20 min efter jobbet ( jobbar 4 tim) 20 min på kvällen och 10 min snabbkiss på sena kvällen. Några ggr i veckan blir det cykeltur/långpromenad lös/långpromenad i samhället för miljöträningens skull. Sen kör vi lite trix här hemma. Han kan inte så mycket ännu. Typ sitt, ligg, stanna, nej, inkallning, varsågod som jag allternerar mellan som hjärngympa. Vi håller på och tränar "kryp" nu.

Jag har i perioder på någon vecka eller fler svår värk. Därför valde jag DS som jag vet inte börjar krypa på väggarna om det blir minimalt med motion under ett par veckor då och då. Jag försöker vara extra aktiv när jag mår bra ist och så får Frasse nöja sig med mer hjärngympa och mys under de sämre perioderna.

Tack snälla du:) Fast kan vi komma överens om att hon är lite inblandad med "sjöodjuret" och grävling också ?( hehehe, alltså inte riktigt standarschnauzer i den bemärkelsen enligt rasstandard :o:p;) )

Absolut!

Min Jonathan är mest katt och inte så mkt DS :D

Karizma är korsad med en flygmaskin på valium och Robin är korsning med en dansande clown :D

KL*

Vi pratade ju färger förut. Så här har min SS blivit vid 9 mån ålder. Han ser ut som om han vore 250 år gammal. Snart har jag väl en PS :(

20131210_115050.jpg

"gråbilden" är tagen idag.
Denna bilden är tagen i september efter 3:e trimningen. Frasse är hanen i selen. Den andra hunden är hans kullsyster.

20130826_114427-1.jpg

Här är han 8 veckor och 2 dagar
067.jpg

Här är Frasse 6 mån och de vita stråna är ännu så pass få att jag plockade dom för hand. Då hade jag en vision att ställa ut lite nu när jag äntligen hade en renrasig vovve. Kanske nästa hund då........

20130911_180944.jpg

20130826_145825.jpg

kl
Får man smyga in fast man inte har schnauzer? Funderar nämligen på en dvärgschnauzer som nästa hund och tänkte höra med er vad man ska tänka på när det gäller val av uppfödare inom rasen. Hur är det med rasbundna sjukdomar? Psyke? Vilka hälsotester bör jag förhöra mig om ang föräldradjuren? Kan ni rekommendera uppfödare så får ni jättegärna pm:a!

kl
Får man smyga in fast man inte har schnauzer? Funderar nämligen på en dvärgschnauzer som nästa hund och tänkte höra med er vad man ska tänka på när det gäller val av uppfödare inom rasen. Hur är det med rasbundna sjukdomar? Psyke? Vilka hälsotester bör jag förhöra mig om ang föräldradjuren? Kan ni rekommendera uppfödare så får ni jättegärna pm:a!

Självklart är du välkommen här :)

Dvärg Schnauzrar är väldigt friska djur och jag tror att hundarna bara ska ögonlysas.

Hade jag sålt en valp till någon som vill ställa ut och den skulle fått sån fel färg. Hade köparen fått en ny av mig.
Fy vad tråkigt för dig när det blivit så. Även om jag förstår du gillar din Frasse ändå :)

kl

Välkommen! Klart du ska ha en schnauzer!! :)

Mitt bästa tips är att gå in på rasklubbens hemsida. Googla Dvärgschnauzerringen så kommer du dit. Där hittar du allt du behöver veta och där finns även bra uppfödare. Rasklubben har högre krav på de uppfödare som vill förmedla valpar än SKK. Det finns valphänvisning så du kan hitta uppfödare i din närhet. det står också vilka färger de föder upp inom.
Föräldrarna ska vara ögonlysta och det får inte vara mer än 12 mån sen. men alla krav uppfyller de som förmedlar valpar på Dvärgschnauzerringen.
Rasen är sund..... det har funnits ett vist ögonproblem som är i princip helt bortavlat, därav de petnoga ögonlysningarna. Men detta är ett sällsynt problem numera.
Mentaliteten ska vara trygg och robust. Välj inte en valp efter en tik som verkar lite nervig. Många låter ju mentaltesta sina hundar och då har du lite att gå på. Men verkar föräldrarna trevliga och trygga så har du inte mycket att frukta.

När jag valde uppfödare så ringde jag runt till några som jag var intresserad av. Kollade in hemsidor osv först. Allt sånt hittade jag på rasklubben. Sen gick jag på magkänslan. Den ena verkade så snorkig att hon var snudd på otrevlig. Eftersom jag ville ha ett bra samarbete även i framtiden med min uppfödare för att kunna få hjälp osv så strök jag henne direkt. Nr träffade jag en unghund ifrån...gillade inte hunden så den uppfödaren strök jag med. Nummer tre var urmysig och trevlig. Jag tyckte hon hade ett vettigt resonemang runt hund och var väldigt hjälpsam. Kände mig trygg med henne och åkte för att se på valp. Det blev köp. Är lika nöjd med min uppfödare som med hunden :D

Det är otroligt mysiga och personliga hundar de här små skäggen :love:

Hade jag sålt en valp till någon som vill ställa ut och den skulle fått sån fel färg. Hade köparen fått en ny av mig.
Fy vad tråkigt för dig när det blivit så. Även om jag förstår du gillar din Frasse ändå :)

Det kom vid 4-5 mån. På bilderna är han 6 mån..Det var då uppfödaren såg han sist. Då var det ju inte så mycket och vi viste inte om det var en ren tillfällighet eller om det skulle försvinna. Men nu har det gått jättefort. Uppfödaren lär svimma när hon ser honom nästa gång. Byter ju aldrig ut honom...men jag vill ju ha en hund till i framtiden och eftersom Frasse har ett fantastiskt temprament och kropp och uppfödaren är så bra för övrigt vill jag gärna ta från henne igen. Kanske jag kan få någon deal då. Hon frågade mig sist om en hane på foder som hon hade fått. Men jag kände tidpunkten var fel. Vill gärna att Frasse blir mer "färdig och mogen" innan jag tar hem en valp. Skulle vara om man tog en unghund då. Gubben vill ha en PS och då får jag leta annan uppfödare. En ung hanne hade varit perfekt isf. Gärna foder. Kikar runt ibland men inte så seriöst ännu :)

Det kom vid 4-5 mån. På bilderna är han 6 mån..Det var då uppfödaren såg han sist. Då var det ju inte så mycket och vi viste inte om det var en ren tillfällighet eller om det skulle försvinna. Men nu har det gått jättefort. Uppfödaren lär svimma när hon ser honom nästa gång. Byter ju aldrig ut honom...men jag vill ju ha en hund till i framtiden och eftersom Frasse har ett fantastiskt temprament och kropp och uppfödaren är så bra för övrigt vill jag gärna ta från henne igen. Kanske jag kan få någon deal då. Hon frågade mig sist om en hane på foder som hon hade fått. Men jag kände tidpunkten var fel. Vill gärna att Frasse blir mer "färdig och mogen" innan jag tar hem en valp. Skulle vara om man tog en unghund då. Gubben vill ha en PS och då får jag leta annan uppfödare. En ung hanne hade varit perfekt isf. Gärna foder. Kikar runt ibland men inte så seriöst ännu :)

Nej självklart menar jag inte han skulle bytts ut, utan du hade fått en till :D

Får se hur det ser ut på jobbfronten i sommar. Förra sommaren var jag sjukskriven från maj när Frasse kom hem tills i oktober. Hade massor med tid att få honom rumsren, ensamhetsträna och få honom trygg. Nu arbetstränar jag 4 tim/ dag och ska inte jobba mer än så men det är ju inte riktigt läge för valp och "min" uppfödare säljer/placerar ut sina hanar direkt som valpar. Tror nummer två blir bäst som 6 mån-3 år...ca. Då får jag byta uppfödare. Annars hade jag allt försökt deala till mig en bra rabatt på en ny valpis ;)

Är just det hon är. En Schnauzer av stora mått :D

Hehehe, då var det ditt fel allting då;)... Trodde jag skulle få en snäll och go hund med måttlig energi och fick en galenpanna med energi till tusen, en bushund som ger mig gråa hår mellan skrattattacker till tusen. Denna hund är mycket älskad, men normal!? NEJ?!:D Har hon inte ADHD, så är hon en blandras av något sjöodjur och mutant av :pstudsboll

Glömmer aldrig när jag gråtfärdig ( av valpen) ringer en vän och jag säger: hon är onormal, hon kissar hela tiden inne, jag får henne inte rumsren, hon biter mig så jag blöder så fort jag säger till henne, hon är aldrig trött, jag trodde inte det skulle vara såhär jobbigt med valp...Hm, får till svar att såhär är det med valp.

Historien fortsätter med att min vän ska vara hundvakt och när jag hämtar henne får jag följande ord: NU förstår jag vad du menar, hon är speciell denna hund. Jag (alltså hundvakten) läste rasstandarden och inget stämmer med henne om vad jag läst :D Jag ler och håller med.. Min hund är en mutant av sjöodjur, monster, going, grävling, bulldozer och mjukdjur. Älskad, men speciell <3

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 671
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 968
Senast: Sasse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 797
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
15 369
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar