Sällskapshundras?

Kivina

Trådstartare
Jag tänker mig att jag ska köpa en till hund under 2014. Jag har idag en rottistik som snart blir 2 år, och jag tänker inte skaffa någon fler brukshund förrän hon är minst en 6-7 år. Men jag vill ändå ha ytterligare en hund och då tänker jag mig en sällskapshund.

Mina krav:
* robust ras
* glad och social
* Ska orka hänga på i ett raskt tempo på promenaden
* Lättskött päls (för mig innebär det: ingen klippning, ingen trimning)

Självklart kommer hunden få haka med på det mesta vi företar oss, men det hade varit skönt med en som inte behöver lika mycket som den jag har hemma redan :)

Vilka raser ska jag titta närmare på?

Sv: Sällskapshundras?

Staffe? Verkar vara en käck och glad hund som inte kräver jättemycket men som ändå hänger med på det mesta :)

Jag tänker praktiskt. Om du planerar att skaffa en till större hund så småningom hade jag valt en mindre hund nu, en som kan åka baksätesbur sedan om det blir aktuellt - det är inte så lätt att få plats med 2 stora hundar i normalstor bil.

Hmm... Dansk Svensk gårdshund?

Tillägg: det finns ju jäkligt fräcka mopsar, lite högställda med längre nos, klockrent val:)

Senast ändrad:

Jag håller med lady_vip angående storleken. Och även i mops, vi har ett par riktigt trevliga på klubben som hänger med på det mesta och som faktiskt både ser och är (vad jag vet) friska.

Annars kanske kromfohrländer kan vara något?

*kl och svarar alla*

Jag glömde ju självklart lägga till att det skulle vara en mindre hund av robust ras ;)

Staffe är jag inte så värst intresserad av, faktiskt. Det verkar vara en härlig hund, men inte riktigt min typ - tror jag :)

Heeler ser jag varje dag, och den tycker jag är lite för liten, för skällig och kan vara lite skarp.

Ridgeback faller på storleken - även om det är en superfin hund!

DSG ska jag läsa på lite mer om! Den kan falla lite på skärpan.

Mops är en ras som jag ALLTID varit lite svag för. Jag tycker det verkar vara helhärliga små clowner. Jag ska absolut kika efter de med liite längre nos :)

Kromfohrländer ska jag nog också läsa på lite mer om. Det är en ras jag inte känner till.

Jag ser gärna att det är en "enkel" hund att ha i vardagen, som inte har så mycket skärpa och som är allmänt lättsam att ha att göra med :)

De flesta DSG jag träffat är inte särskilt skarpa, däremot kan de vara lite ettriga. Men jag tycker mops:)

Men ettrighet orkar jag inte heller med ;)

Jag ska kika lite närmare på mopsen och se om jag hittar någon med lite längre näsa också :)

Jag funderar helt klart på en DSG när jag skaffar hund igen just för att jag vill ha en hund i mindre format (men som inte som ras är jätteätttig och bjäbbig) som kan vara med överallt och inte är för mesig men samtidigt snäll mot både mot andra djur och människor (med rätt träning förstås). Dom jag har träffat har rätt mycket egen vilja (men ingen är speciellt skarp även om vissa helt klart har brister i uppfostran) och självständighet men är samtidigt väldigt sällskapssjuka och älskar "att vara duktiga" och är gärna med på allt från soffmys till personsök. Uppfattar dom som mer energiska än ättriga, även dom ouppfostrade exemplaren. Skulle egentligen vilja ha en ny schäfer men känner inte att det är lämpligt så länge jag bor där jag bor just nu.

Senast ändrad:

Efter tips från Lady Vip så har vi fastnat totalt för petit brabancon. Fräcka små hundar som hänger med på allt.

klart du ska kika på petit brabanconer! "vågade" inte tipsa om dem iom deras storlek, men de är verkligen underbara att ha och göra med :)

Jag ska kika lite närmare på dem också :)

Visst har du dem? Hur är det med hälsan?

Jag vill ha en liten ras, p.g.a jag mest troligt kommer att komplettera med en till rottis om några år, och tre stora hundar blir lite för mycket :D

Jag har också lite sådana funderingar och tänker att jag måste ha en hund som orkar mycket fysisk aktivitet, som tycker det är roligt att träna lite men som inte kräver det, som inte är stor, som har lättskött men ffa tillräckligt varm päls så den klarar att ligga i bilen vintertid utan att det blir för obehagligt för den. Det är ju inte så roligt om man behöver lämna hunden ensam hemma när man sticker och tränar bara för att den är en fryslort.

Jag har tittat på västgötaspets! Verkar vara lätta och roliga hundar :)

Jo, jag har den strävhåriga varianten.
Hälsomässigt är det inga större problem, vad jag upplevt iaf. Patellaundersökning och ögonlysning ska göras innan parning, och detta följer de flesta uppfödarna. Gomspalt förekommer, speciellt i vissa linjer, men det är ju inget som drabbar dig, de avlivas rätt snart efter födseln.
Jag har hört talas om någon enstaka med foderallergi, traumatiska ögonskador förekommer iom ögonens placering, men är ändå inte "vanligt".
En stor fördel är att de inte har bekymmer med överhettning, kan ligga i solen i timmar och det är jobbigare för mig än för dem att promenera en varm sommardag :)
Självklart ska du ha en brab! Du får gärna hälsa på mina om du har vägarna förbi någon gång :)

Ahh, det låter trevligt! Min rottis är inte heller särskilt värmepåverkad, så det kan ju vara skönt att båda faktiskt klarar av att gå promenader i solen.

Jag kommer GÄRNA och hälsar på dina. Jag har vägarna förbi Piteå titt som tätt, nästa gång blir i slutet av januari!

De verkar väldigt friska om man frågar försäkrings bolagen. Kostar 300:- mindre per månad att försäkra än vår store o då med dubbelt så högt livvärde.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 603
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 295
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 597
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 292
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka