Sallader för matlåda?

Crossline

Trådstartare
Behöver tips på sallader som funkar som matlåda, ska gärna kunna förberedas i alla fall lite innan (mindre prep på morgonen innan jobb) och gärna vara vegetarisk! Ska förvaras i kylskåp :)
 
hacka kal, zucchini, gurka, riv morotter, och vad man kan komma pa som det passar att hacka i sma bitar eller riva och lagg gronsakerna i en stor pase eller en burk i kylen. Riv ost och lagg i sin egen pase/burk. Ta en sort eller blanda hackade notter/eller fron (pumpa, hemp, chia, etc, seeds) och lagg i sin egen burk. Det haller i manga dagar i kylskapet.
Jag hackar oftast sjalv, men nar jag kanner mig lat koper jag en pase "coleslaw gronsaker" fardig hackade.

anvander man dressing pa gronkal behover inte gronkalen masseras. Hall pa och blanda med dressingen och vanta en halvtimma/timma och bladen har mjuknat. Gronkal SUPER gott med tahini dressing!

Jag rostar alltid notter och fron i en torr stekpanna (eller ugnen) oftast utan kryddor, bara sa deras egen olja kommer ut da det forhojer smaken pa alla notter.
Ibland har jag en matsked olja och kryddar pumpa seeds, kikartor, etc med lite salt, chili, whatever som ar gott (rokt paprika, garlic, svart peppar, vad som kanns gott just da).

Dressing gor jag oftast en vinaigrette i en tom diskad konservburk med lock. Jag haller i lite olja, vinager (allt fran vit/rod vin till champagne etc) en matsked (eller sa) dijon senap, salt, svart peppar, kanske garlic, paprika, eller vad jag kanner for. Skakar burken vigorously och dressingen har tjocknat och blandat sig foredomligt. Den kan latt sta en vecka eller mer i kylskapet och man tar sa mycket man behover.

Eller en tahini dressing: 1/2 - 1 dl tahini, citron juice fran 2 (eller hur mycket man vill) citroner, ett par matskedar oliv olja, en garlik klyfta mosad eller super fin hackad, svart peppar, salt som man blandar i en skal (det ar latt) sedan ett par matskedar iskallt vatten tills den far den konsistens man vill ha.

For omvaxling har jag ofta en fardigkopt flaska Ranch, mogel ost, eller annan "tjockare" dressing i kylskapet. Jag grillar (eller steker nar jag anda haller pa) ett par extra kyckling brost som skars i tunna remsor, fardig strimlad kyckling, nagra extra bacon skivor, kokar en hel mangd agg som kyls och laggs i kylskapet ... och jag har salader for en veckas jobb med bokiga tider.
 
Senast ändrad:
Jag tycker generellt att sallader funkar bättre om man inte lägger ihop grönsakerna/annat som kan vätska för tidigt. Går ju att preppa ändå, bara ha flera mindre burkar i kylen.

Ekar detta! En burk med torra ingredienser, en med blöta och en pytteliten med dressing. I nödfall kan man spara en burk och hälla dressingen över de blöta ingredienserna. Genom att inte blanda blött och torrt så upplever jag att de flesta sallader går att preppa åtminstone ett par dagar i förväg.
 
Ekar detta! En burk med torra ingredienser, en med blöta och en pytteliten med dressing. I nödfall kan man spara en burk och hälla dressingen över de blöta ingredienserna. Genom att inte blanda blött och torrt så upplever jag att de flesta sallader går att preppa åtminstone ett par dagar i förväg.
Man kan också bara ta en hög burk med lock, lägga dressingen i botten sen på med grönsaker, sen sallad och högst upp nötter/frön. Innan man äter vänder man burken upp och ned några gånger så att allt blandas. Ät ur burken eller häll ut på tallrik 😊
 
Behöver tips på sallader som funkar som matlåda, ska gärna kunna förberedas i alla fall lite innan (mindre prep på morgonen innan jobb) och gärna vara vegetarisk! Ska förvaras i kylskåp :)
Igårkväll gjorde jag denna till dagens lunch och åt med rhode island dressing. Jag tycker man kan blanda det mesta baserat på vad man har hemma.

1 påse sallad
Ett gäng coctailtomater
1 burk matvete
fryst mango
1 burk majs
osttärningar
 
Jag brukar göra en bönsallad. Mängder av råa grönsaker som broccoli, blomkål, gurka (absolut inte tomat - det blir kladdigt) lite rädisor, morot, tärnad kokt potatis. Allt i skapligt små bitar- Plus bönor från tetra -kidney och svarta är mina favoriter.

Gör en dressing av balsamvinäger, olivolja och herbamare örtkrydda.

Blanda och ställ i kylen. Håller flera dagar och jag kan äta mig sjuk på den. :)
 
Det finns en uppsjö sallader som går under beteckningen veckosallad. Tanken är att en ska kunna göra tillräckligt för en vecka. Basen är nästan alltid kål och/eller rotsaker. Jag tycker riven rödbeta, riven kokos, riven morot, sesamolja, limejuice och sesamfrön är en höjdare. Att ha i citron/lime/vinäger hjälper hålla salladen fräsch.
 
Vi (=min man och jag) gör alltid ca 10 burkar salad-in-a-jar pa helgen och har till lunch hela veckan. Preptid ca en timme, sedan bara att ta ur kylen.

Harda grönsaker i botten (morot, kalrabbi och dylikt), sedan blomkal, broccoli, majs, bönor eller linser. Pa toppen "mjuka" grönsaker (svamp, gurka...) och toppar med sallad. De haller lätt en arbetsvecka i kylskap.
 
Vi (=min man och jag) gör alltid ca 10 burkar salad-in-a-jar pa helgen och har till lunch hela veckan. Preptid ca en timme, sedan bara att ta ur kylen.

Harda grönsaker i botten (morot, kalrabbi och dylikt), sedan blomkal, broccoli, majs, bönor eller linser. Pa toppen "mjuka" grönsaker (svamp, gurka...) och toppar med sallad. De haller lätt en arbetsvecka i kylskap.
Det låter ju fantastiskt, men blir det verkligen inte klibbigt? Jag tycker skivad paprika och gurka har en icke-klibbarhet på typ ett dygn i kylen. Morot kanske tre dagar. Majs lite beroende på....
 
Om salladen ska hålla länge, alltså inte bara till nästa dag, skulle jag kärna ur tomater och gurka för att få bort vätska. Sen vet jag att vissa är mer eller mindre känsliga för "soggiga" sallader, så då kan man ju ha dressingar och kanske mozarella (om man vill ha det i) vid sidan om.
Nu kan din sallad förvaras i kylskåp, men har sett att många tipsat om att ha i frysta ärtor innan man går hemifrån som kan tina under dagen och hålla salladen kall.
 
Jag brukar göra en rätt enkel sallad där basen är:

Isbergsallad
Tomat
Paprika
Rädisor
Majs
Sojabönor (Edamame utan skidorna). Jag har funderat på att ha i svarta bönor nån gång. Eller kikärter.

Ibland har jag även i finstrimlad fänkål eller nån annan god grönsak jag är sugen på.

Sen lägger jag till protein beroende på vad jag är sugen på. För min del (som inte är vegetarian) varierar det mellan: räkor, ägg, skinka, tonfisk osv. Dressingen är en vinägrett på olivolja och vinäger (salt finns på jobbet) och den har jag i en egen liten burk och tillsätter precis när jag ska äta.

Vill man ha det matigare kan ett knäckebröd eller gott bröd till passa bra.
 
Det låter ju fantastiskt, men blir det verkligen inte klibbigt? Jag tycker skivad paprika och gurka har en icke-klibbarhet på typ ett dygn i kylen. Morot kanske tre dagar. Majs lite beroende på....

Inte klibbigt. Viktigt är att fylla burken ordentligt sa att det inte blir sa mycket luft i. Jag ska se om jag hittar nagon bild.
 

Bifogade filer

  • 20220212_155329.webp
    20220212_155329.webp
    196,5 KB · Visningar: 49
  • Gilla
Reactions: Sel

Liknande trådar

Mat Tar gärna emot era bästa tips på enkel och god bjudmat för ett sällskap på 4-6 personer. Det behöver antingen vara vegetariskt eller...
2
Svar
23
· Visningar
1 151
Senast: Milosari
·
Trädgård & Växter Jag behöver någon bra näring till växterna utomhus. Främst i växthuset, där det växer bland annat paprikor och tomater som gillar att...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 277
Senast: sthu
·
Fritid Jag behöver tips på hur jag kan förvara min sticking när jag är ute på språng. I vanliga fall har jag en speciell väska, men det blir...
2 3
Svar
41
· Visningar
1 593
Senast: Sel
·
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 884
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp