Alltså detta med mellanmål.. (och delvis frukost)

Jag blir alltid så faschinerad över vuxna människor som äter mellanmål och dessutom lägger tid på att förbereda någonting
:o Vatten och kaffe, möjligtvis en banan om det finns i fruktskålen och jag har tråkigt. Annars, näää, varför då? :D (Självklart gör man precis som man vill här, inte menat som någon form av kritik. Bara intressant att så många tycker det är värt besväret)
Tid för att förbereda har jag inte, så jag kör frukt och knäckamacka med mjukost. Alternativet att inte äta mellanmål hade lett till att få sparken typ...

Jag är fascinerad över att folk hinner… Själv har jag en ren kamp att öht få i mig frukost, lunch och middag. Oftast blir det bara frukost och middag. :crazy:
Jag hinner egentligen inte förbereda saker. Men får försöka ha med något åtminstone för energinivåns skull så att jag orkar något även de timmarna av dygnet jag inte jobbar 😇.
Av två onda ting så fär jag liksom välja.

Antingen offra den tid som krävs för att få ihop något enkelt mellanmål att äta på eftermiddagen eller vara så energilös att det känns som jag bara vill sova ett par timmar före kvällsmat, istället för att roa mig med hästarna.
Men visst vore det skönt om det fanns nåt riktigt bra att köpa färdigt så slapp jag offra tid på att fixa nåt alls 😇.

Jag blir alltid så faschinerad över vuxna människor som äter mellanmål och dessutom lägger tid på att förbereda någonting
:o Vatten och kaffe, möjligtvis en banan om det finns i fruktskålen och jag har tråkigt. Annars, näää, varför då? :D (Självklart gör man precis som man vill här, inte menat som någon form av kritik. Bara intressant att så många tycker det är värt besväret)
Alltså jag önskar att jag var en sådan som kunde klara mig sex timmar mellan måltiderna (äter frukost vid 06, lunch vid 12 och sen middag någon gång mellan 18 och 19)... Ditt "inte formulerat som någon kritik" är ändå ganska dömande över hur andra behöver äta.

Mitt standard mellanmål är kokt ägg och en frukt. Ägget gör en lite mätt och frukten är efterrätten 😜! Äggen kokar jag för några dagar åt gången medans jag äter frukost.

Jag hinner egentligen inte förbereda saker. Men får försöka ha med något åtminstone för energinivåns skull så att jag orkar något även de timmarna av dygnet jag inte jobbar 😇.
Av två onda ting så fär jag liksom välja.

Antingen offra den tid som krävs för att få ihop något enkelt mellanmål att äta på eftermiddagen eller vara så energilös att det känns som jag bara vill sova ett par timmar före kvällsmat, istället för att roa mig med hästarna.
Men visst vore det skönt om det fanns nåt riktigt bra att köpa färdigt så slapp jag offra tid på att fixa nåt alls 😇.

Jag tror egentligen att jag skulle må bättre av att äta mer/oftare. Men så länge det är en kamp att få i mig tre mål mat/dag tänker jag att mellanmål får bli överkurs. ;)

Jag tar garna en handful mandlar som mellanmal. Om jag ater nagot sa magen maste bearbeta blir jag for trott och kan inte halla ogonen oppna. Jag gar upp och jobbar 3 timmar mellan 6-ish och 9-ish pa morgonen, sedan aker jag hem och ater frukost (yogurt med farska bananer och ibland en nave granola ... sedan vilar jag nagon timma. Ungefar 3 timmar senare aker jag tillbaka och jobber ca: 3-4 timmar innan jag aker hem och fixar middag. Nar jag sitter i bussen ar en nave mandlar precis lagom att knapra pa.

Alltså jag önskar att jag var en sådan som kunde klara mig sex timmar mellan måltiderna (äter frukost vid 06, lunch vid 12 och sen middag någon gång mellan 18 och 19)... Ditt "inte formulerat som någon kritik" är ändå ganska dömande över hur andra behöver äta.
Håller med, också fått höra gnäll om det men att äta med mellanmål för att hålla ett stabilt blodsocker är ju vedertaget, ska folk inte kritisera om. Inget här men från IRL lixom.

Jag är sjukt dålig på frukost/mellanmål även om jag inte borde vara det :D

Inte direkt LCHF/GI men fungerar för mig och jag blir mätt. Jag brukar göra overnight oats. Lätt att röra ihop dagen före och sen ta med till jobbet. Havregryn, Chiafrön och valfri dryck. Jag brukar ha havredryck med vaniljsmak sen i med frysna bär på kvällen typ hallon eller blåbär

Mellanmål brukar bli ett äpple.

Kalla röror med ägg som bas kan vara riktigt gott. Kräver ju att man tar en dag och fixar för några dagar framåt.

Jag har så svårt för att hitta vettiga mellanmål som jag gillar i längden. Dessutom kunde väl inte någon variation på frukost skada.

Jag vill äta lågkolhydrat, Förvisso inte ren LCHF utan kan vara lite snällare såsom GI metoden (fas1 till 2).

Har väldigt svårt för konsistensen på kvarg och gillar inte keso.
Kravet är dessutom att det ska vara lätt att få med till jobb och inte kräva nån större arbetsinsats att förbereda.

Nedanstående äter jag redan, men jag behöver variation NU:

1. Nötter. En näve naturella nötter och frön funkar ju, men äter redan det i min (naturella) yoghurt till frukosten.
  2. Ägg (kokt eller äggröra) men även det kommer igen i frukosten som variation när jag är ledig.

Ös på med era bästa tips och rädda mig från ledan.
Havregrynsgröt?
https://glycemic-index.net/sv/havregryn-kokta-p-vattnet/

Ostkaka typ frödinges från butiken är gott, men innehåller inte det en l del snabba kolhydrater och socker?
Så då behöver jag ju göra egen gissar jag.

pPannkakor och våfflor innehåller väl en del vitt mjöl och därmed snabba kolhydrater? Jag har förvisso inte räknat på hur illa det blir med kolhydratmängd eller vilket GB det har. Men trodde inte det var så jättebra.

Chark ska jag väl erkänna att jag ätit nån gång ibland.
Ost äter jag en del, det glömde jag.

Ber om ursäkt om jag låter onödigt negativ till att baka osv, men med heltidsjobb, gård och två hästar så kommer matfix i kläm till förmån för annat.

Edit: Byter jobb snart och kan ju alltid hoppas schemat ska medge mer energi och lust att ordna sådant också.
Kanske finns bättre recept på pannkakor och våfflor med mindre kolhydrat förresten. Får kolla på det kanske..
Pannkakor och våfflor brukar både kollegorna och jag köra med grövre mjöl. Dvs tex stenmalet eller lite graham i. Det går att experimentra med.

Fikon äter jag ibland (och dadlar men jag har svårt att tro att dadlar är låg gi)
Egentligen äter jag alltid frukt till mellanmål men det är nog inte GI.

Jag har så svårt för att hitta vettiga mellanmål som jag gillar i längden. Dessutom kunde väl inte någon variation på frukost skada.

Jag vill äta lågkolhydrat, Förvisso inte ren LCHF utan kan vara lite snällare såsom GI metoden (fas1 till 2).

Har väldigt svårt för konsistensen på kvarg och gillar inte keso.
Kravet är dessutom att det ska vara lätt att få med till jobb och inte kräva nån större arbetsinsats att förbereda.

Nedanstående äter jag redan, men jag behöver variation NU:

1. Nötter. En näve naturella nötter och frön funkar ju, men äter redan det i min (naturella) yoghurt till frukosten.
  2. Ägg (kokt eller äggröra) men även det kommer igen i frukosten som variation när jag är ledig.

Ös på med era bästa tips och rädda mig från ledan.
Pannkakor utan mjöl.
4 ägg
3 dl mjölk (eller 1 dl vispgrädde o 2 dl vatten = inga kolhydrater)
2 msk Fiberhusk
1 krm salt
Vispa upp äggen lite lätt. Tillsätt resten av ingr o vispa till slät smet.
Stek på medelvärme. Blir 10-12 små pannkakor eller 6 stora. Recept från Lindas Bakskola.
Blir goda pannkakor.

Håller med, också fått höra gnäll om det men att äta med mellanmål för att hålla ett stabilt blodsocker är ju vedertaget, ska folk inte kritisera om. Inget här men från IRL lixom
Vedertaget? :confused: För friska människor med normal blodsockerreglering behövs inga mellanmål för att hålla blodsockret tillräckligt stabilt.
En helt annan sak förstås om man har diabetes eller tränar extremt hårt och vill prestera på topp. Att man upplever att det är värt besväret att förbereda mellanmålet y för att man mår bättre av att äta ofta är väl en fullgod anledning det med. Men det innebär inte att jag, som om jag får välja helt själv oftast äter enbart middag och har en sambo som fungerar på samma sätt, kan tycka att det är intressant att vissa lägger tid och energi på att ordna inte bara mat tre gånger om dagen utan även flera mellanmål.

Vedertaget? :confused: För friska människor med normal blodsockerreglering behövs inga mellanmål för att hålla blodsockret tillräckligt stabilt.
En helt annan sak förstås om man har diabetes eller tränar extremt hårt och vill prestera på topp. Att man upplever att det är värt besväret att förbereda mellanmålet y för att man mår bättre av att äta ofta är väl en fullgod anledning det med. Men det innebär inte att jag, som om jag får välja helt själv oftast äter enbart middag och har en sambo som fungerar på samma sätt, kan tycka att det är intressant att vissa lägger tid och energi på att ordna inte bara mat tre gånger om dagen utan även flera mellanmål, det varierar :).

Beror ju till mångt och mycket också om hur man väljer att lägga upp sina måltider; äter man mindre vid huvudmålen behövs ju ofta även mellanmål. Men jag har iaf alltid lärt mig det från jag var liten men givetvis olika hur man gör 😊. Jag äter mellis ibland, ibland inte, varierar :).

Kanske får ta och prova att göra nåt sånt här.
https://www.matdagboken.se/recept/ost-och-baconmuffins-lchf

Om någon råkar sitta inne på något bra recept på utsökta LCHF muffins kan de ju lägga in det :angel:.
Slängde just ihop ett halvt av detta recept för att prova. Fick mycket gott betyg av mig och maken.

Därefter slängde jag ihop det enkaste ostkakereceptet. Med färdoghackad mandel jag råkade ha hemma.
http://vardagfest.blogspot.com/2012/09/ostkaka-med-mandel-lchf.html?m=1

Keso funkar i ostkaka 😁.
Båda recepten klara på ca 1,5h.
Jag tror dock mer på det andra receptet.

En helt annan sak förstås om man har diabetes eller tränar extremt hårt och vill prestera på topp. Att man upplever att det är värt besväret att förbereda mellanmålet y för att man mår bättre av att äta ofta är väl en fullgod anledning det med. Men det innebär inte att jag, som om jag får välja helt själv oftast äter enbart middag och har en sambo som fungerar på samma sätt, kan tycka att det är intressant att vissa lägger tid och energi på att ordna inte bara mat tre gånger om dagen utan även flera mellanmål.
Jag förstår inte vad du menar när du uttrycker dig. Vad menar du med "intressant"? och "Värt besväret"?, "lägga tid och energi" och liknande ord?

Vad jag menar är, hur kan du inte förstå att det kan vara viktigt att lägga X minuter på ett mellanmål för att en person ska må bra? Hur kan du tycka att det är "intressant"? Är det lika intressant när man tar epilepsimedicin, eller diabetesmedicin? För att må bra. Är det lika intressant att jag som gjort magoperation måste äta 6 gånger om dagen för att må bra? Vad är det som är "intressant" i situationen? Utöver att vi alla är olika och fungerar olika där vissa faktiskt behöver mellanmål får att orka fungera hela dagarna och andra, som du, inte.

Innan jag gjorde magoperationen åt jag som du, bäst mådde jag om jag åt tre huvudmål och mellanmål, men om man inte ens gillar Att äta eller mat som sådan är det drygt så det blev en gång om dagen och det klarade jag mig ju på eftersom kroppen vande sig. Men jag testade båda och såg skillnaden.

Jag förstår inte vad du menar när du uttrycker dig. Vad menar du med "intressant"? och "Värt besväret"?, "lägga tid och energi" och liknande ord?

Vad jag menar är, hur kan du inte förstå att det kan vara viktigt att lägga X minuter på ett mellanmål för att en person ska må bra? Hur kan du tycka att det är "intressant"? Är det lika intressant när man tar epilepsimedicin, eller diabetesmedicin? För att må bra. Är det lika intressant att jag som gjort magoperation måste äta 6 gånger om dagen för att må bra? Vad är det som är "intressant" i situationen? Utöver att vi alla är olika och fungerar olika där vissa faktiskt behöver mellanmål får att orka fungera hela dagarna och andra, som du, inte.

Innan jag gjorde magoperationen åt jag som du, bäst mådde jag om jag åt tre huvudmål och mellanmål, men om man inte ens gillar Att äta eller mat som sådan är det drygt så det blev en gång om dagen och det klarade jag mig ju på eftersom kroppen vande sig. Men jag testade båda och såg skillnaden.
Andra människors levnadsvanor är väl absolut intressanta oavsett vad det gäller? Speciellt om andra valt att göra på ett annat sätt än man själv gjort av anledningar som är självklara för en själv eller människor i ens närhet. Att diskutera hur folk äter måste gå att göra som samhällsfenomen eftersom det är intressant. Jag tror inte jag förstår din fråga alls faktiskt tyvärr.

Andra människors levnadsvanor är väl absolut intressanta oavsett vad det gäller? Speciellt om andra valt att göra på ett annat sätt än man själv gjort av anledningar som är självklara för en själv eller människor i ens närhet. Jag tror inte jag förstår din fråga alls faktiskt tyvärr.
Så det är med andra ord intressant att jag ska äta 6 gånger om dagen för att må bra? Och att jag ska ta epilepsimedicin för att må bra?

Visste inte att man kan se det som "intressant" och uttrycka det som du, om värt besväret och tid och energi-man gör ju det för att må bra.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka