sälja en gammal häst? varför

sara_18

Trådstartare
asså ja förstår inte folk som säljer sin häst som är 20+? jag personligen tycker det är elack mot hästen, läst i några annonser där det står hästar som är 25 år frisk å kry och ägaren haft i 15år osv. nu kanske ja låter dum men är det inte låta hästen somna in där den känner sej trygg än att den ska åka runt sina sista dagar i livet? men finns det dom som köper dom hästarna, dom kan ju packa ihop när som helst. en häst lider ju inte av att få somna in, dock av att åka runt en massa. bara ja eller är det fler som håller med eller är alla imot mej i denna sak?

Sv: sälja en gammal häst? varför

Tror att många gör det för att de själva ska slippa ta det svåra beslutet som närmar sig. Plus att idag är det inte direkt gratis att ta bort en gammal häst. Det kan kosta åtskilliga tusenlappar beroende på förutsättningarna. Så om man säljer den slipper man bägge delar och kanske dessutom får lite betalt för den också.

Själv tycker jag att om man inte kan ha kvar sin gamla vän är det avlivning eller möjligen i vissa fall livstids fodervärdsavtal som gäller.

Jag tror att det kan vara lite olika med olika hästar.
Vi har en B-ponny som är 23 år som har varit barnens häst. Nu är alla tre stora och det är bara jag som kan rida honom vilket jag försöker hinna med. Han är egentligen jättekul att rida för han är så pigg och positiv och överlycklig när han får komma ut i skogen. Men för mig är det tyvärr ändå mer ett måste än ngt annat. Jag har tänkt många gångar att han nog hade haft det bättre någon annanstans där ngn hade haft tid med honom. Nu är detta en liten, kraftig, urstark häst med otroligt mkt spring i sina ben och egen vilja. Han är alltså inte ngn bra häst för ett litet barn och större barn/ungdomar blir snabbt för stora för honom. Innan vi köpte honom hade han varit på ett ställe där jag kan tycka att de inte alltid hanterade honom på ett bra sätt. Han är fortfarande efter alla dessa år vi har haft honom (16 år ung) misstänksam mot andra människor. Så - vi har bestämt oss för att han får bli kvar här. Men jag misstänker att han kommer att leva länge till och ibland undrar jag om vi gör rätt. Han har dessutom sommareksem vilket antagligen gör honom svårsåld.

Vår andra gamla häst en travare som är 22 år har jag inte en tanke på att sälja. Han har varit med om tillräckligt i sitt liv. Jag fick en förfrågan för några år sedan om att låna ut honom men tackade nej. han kommer inte att lämna gården.

Senast ändrad:

Kanske för att man själv inte har möjlighet att ha kvar den men ändå anser att den är tillräckligt ok för att få ett gott liv ett antal år hos rätt ägare. Hittar man inte rätt ägare får man väl ompröva.
PL

jo ja kan på ett sett förstå dom som försöker sälja sina gamla hästar, det är ju inte det lättaste att ta bort dom, de vet ja, men endå har man ett ansvar för hästen. den kan ju vara hur frisk som helst men så fort den byter ställe så phoff. ja å min lärare hade en diskution om just detta, om man har en häst så ska man ha pengar till vet.vård. då ska man väl ha pengar till att ta bort en häst :crazy: det är ju endå hästen man tänker på. men som det sas så är det folk som säljer dom hästarna för att de inte klarar av för avlivning eller bara inte har råd :(

jo ja kan på ett sett förstå dom som försöker sälja sina gamla hästar, det är ju inte det lättaste att ta bort dom, de vet ja, men endå har man ett ansvar för hästen. den kan ju vara hur frisk som helst men så fort den byter ställe så phoff. ja å min lärare hade en diskution om just detta, om man har en häst så ska man ha pengar till vet.vård. då ska man väl ha pengar till att ta bort en häst :crazy: det är ju endå hästen man tänker på. men som det sas så är det folk som säljer dom hästarna för att de inte klarar av för avlivning eller bara inte har råd :(

Jag kan tänka mig att det finns de som säljer sina gamlingar för att de inte kan ta bort eller inte har råd att göra det. Men jag kan inte förstå hur man kan göra så mot sin häst. Om hästen inte mår bra så måste man naturligtvis ta sitt ansvar och ta bort den. Om jag skulle sälja vår lille så skulle det vara för att han skulle få komma någonstans och bli riden mer. Men jag har nog varit mer inne på att låna ut honom så man kan ta hem honom igen.

jag håller med dig. det borde vara förbjudet att sälja så gammla hästar.

oftast hamnar dom hos någon okunnig nybörjare (eftersom dom är billiga) som rider skiten ur dom och inte kan ett dugg om varken foder eller skötsel. ett fruktansvärt trist slut på livet. :crazy:

blir lika ledsen varje gång jag ser en gammal stackare till salu. :(

Jag har tänkt precis samma sak när jag sett hästar 20+ ute på annons... Det är förstås tufft att fatta beslutet att ta bort en häst som är frisk (om än gammal) men för egen del skulle jag tycka det vore mkt värre att skicka den till ett osäket öde. Jag tror, precis som ngt redan sagt, också att det inte är helt ovanligt att de hamnar i mindre seriösa hem eftersom de är billiga.

knapplån

Varför utgår ni från att alla hästar som är 20+ är gamla och helt slut?
Vår lille häst som jag redan skrivit om i tråden passerade alltså 20årsgränsen för tre år sedan. Han är minst lika pigg och glad som våra andra hästar. Jag räknar med att han kommer att leva länge till.

men visst alla hästar som passerar verkar är över 20 är inte sjuka, som man ser, men när en häst blir gammal tappar ofta tänderna, de e där allt tar stop. men sen kan man ju säga att min häst ska leva länge, kan de göra om de lever i samma miljö, byter den miljö så kan den ju packa ihop. en häst lider ju som sagt inte av att vandra till himlen.

Jag tycker att det beror helt på hästen, och säljaren!

Ett exempel som blev jättebra var när min stallkompis gav bort sin 29åriga connemaraponny i höstas.
Hästen var jättepigg och fräsch för sin ålder (och är fortfarande, vi har hälsat på henne flera gånger), hade varit världens läromästare åt min stallkompis som övertagit henne från en annan stallkompis men nu vuxit ur henne och köpt en ny, större och yngre ponny. Det de kände var att ponnyn var värd ett hem på slutet där någon hann med henne, red henne (som hon faktiskt behöver för att inte stelna till) och pysslade om henne precis så som hon förtjänar.
De skulle aldrig skrivit över henne på vem som helst.

Hon gavs bort till en familj några mil från vårt stall, med en flicka på 9 år som lillmatte, en djurambulansförare som husse och en veterinär som matte.
Hon har det jättebra, trivs hur fint som helst, får ridas på den nivå som är lagom för henne och trivs ypperligt med livet, får jättebra omvårdnad!
Tycker det är betydligt bättre för henne att få ha roligt även på ålderns höst istället för att gå här i hagen och bara bli borstad för att ingen kan rida henne. Det gäller ju att se sitt ansvar och vara nogrann med att hemmet kommer passa hästen, och att den kommer må lika bra där, eller bättre.

Senast ändrad:

asså ja förstår inte folk som säljer sin häst som är 20+? jag personligen tycker det är elack mot hästen, läst i några annonser där det står hästar som är 25 år frisk å kry och ägaren haft i 15år osv. nu kanske ja låter dum men är det inte låta hästen somna in där den känner sej trygg än att den ska åka runt sina sista dagar i livet? men finns det dom som köper dom hästarna, dom kan ju packa ihop när som helst. en häst lider ju inte av att få somna in, dock av att åka runt en massa. bara ja eller är det fler som håller med eller är alla imot mej i denna sak?

Jag letade med ljus och lykta efter en häst som bara kunde hålla min sällskap. Till det kan ju mycket väl en gammal häst passa. Fast jag anser som någon annan sagt i det läget så säljer man inte hästen. Man lämnar ut den på livstidsfoder och är med och tar bort hästen när det är dags. Jag tycker att en gammal frisk häst mycket väl kan leva väl och få strosa i hagen och må bra.

Hälsning Maja

oftast hamnar dom hos någon okunnig nybörjare (eftersom dom är billiga) som rider skiten ur dom och inte kan ett dugg om varken foder eller skötsel. ett fruktansvärt trist slut på livet. :crazy:

hur kan du säga att det är så?
Själv har jag sålt en åldre halvblodsdam, som var i full tävlingskondition och hur fräsch som helst. hon var runt 20 när jag sålde henne och hamnade hos en medelålders kvinna som har henne som läromästare och åker på kurser och träningar med henne. Hon har skickat bilder och berättar hur det går och är jättenöjd med henne och jag är jättenöjd över att min gamla märr har det bra.

jag skulle inte dra mig för o sälja en gammal häst såvida den är pigg och positiv till livet!

sålde en häst som skulle fylla 21...den fick ett jättebra hem o där levde den tills sen fick sluta sina dagar. Jag va o hälsade på och har än idag, trots att hästen varit död sedan ett par år tillbaka, kontakt och är välkommen på besök. Jag tycker jag gjorde helt rätt som inte lät hästen få sluta sina dagar. Varför? När hästen är pigg och glad.

En annan gamling jag sålde stannade i 6 år hos den nya ägaren, också tills den dog. Den tävlades tom 23 års ålder och va en otroligt fin läromästare som tog upp tjejen till klasserna. Tjejen lärde sig jättemycket.

Dessa hästar är guld värda! Det är såna hästar första häst ägare bör skaffa!! inte oinridna unghästar!

Jag blir ledsen när jag ser gamla hästar till salu, jag funderar på varför de inte kan få vara kvar i sitt hem utan måste flytta:confused:

Det kan ju finnas tusen orsaker till att hästen inte kan vara kvar och för många hästar är det säkert bättre att bli sålda till någon som har tid och intresse att ta hand om hästen så som den förtjänar än att bara vara och ha tråkigt/ bli bortglömd.

Men det är så viktigt att säljaren verkligen tänker till varför de säljer, är det för att de inte själva vill ta beslutet att avliva eller för att hästen faktiskt har mer att ge?!

Jag hade själv inte velat sälja en gammal häst, hellre då låna ut på livstids foder och vara med den dagen då hästen ska avsluta sitt liv.

Jag har också funderat på hur man kan sälja en så gammal häst. Men nu står jag i den omvända sitsen, jag letar efter en gammal häst , runt 20 år, som nybörjarponny till min son. Jag har inte hittat någon än. Så de gamla ponnyerna stannar nog hos sina ägare verkar det som. (tyvärr för vår del)

Tror att många gör det för att de själva ska slippa ta det svåra beslutet som närmar sig. Plus att idag är det inte direkt gratis att ta bort en gammal häst. Det kan kosta åtskilliga tusenlappar beroende på förutsättningarna. Så om man säljer den slipper man bägge delar och kanske dessutom får lite betalt för den också.

Själv tycker jag att om man inte kan ha kvar sin gamla vän är det avlivning eller möjligen i vissa fall livstids fodervärdsavtal som gäller.

:bow: Instämmer till 100%!

Immer

jag fick min kille när han va 25 så jag är så glad att jag fick den möjligheten att äga honom nu dom sista åren av hans liv. han är nu 28 å pigg å fräsh som attan men tänderna börjar ge sej men vi får se hur de gå. men dom åren jag haft honom ångrar jag inte för 5 öre.

jag skulle aldrig få för mig att sälja en såpass gammal häst. dels lär det ta mkt på krafterna för hästen orkar den komma igpng igen?
jag tänker framförallt på min ponny. han har bvott hos 11 ägare under sina 21 år men ska nu få stanna hos mig tills han orkar mer. men jag räknar med att han har minst 10 år kvar att elva då han är extremt fräsch. har inte varit halt eller så på dom 2 åren jag haft han. Han är i tävlingskondition och har extremt fräscha ben, fin rygg och bra tänder. men så fort jag märker att han inte mår bra hoppas jag att jag har modet att låta honom somna in innan han blir jätte dålig. men det är inte säkert eftersom det är ett svårt beslut.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 605
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 766
Ridning Kände mig väldigt träffad av den här artikeln: https://www.hippson.se/blogs/mariayttermyr/crossover.htm Finns det fler...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 388
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej. Har en gammal häst som tyvärr magrat ur en hel del och har även sista tiden tyckt hovslagaren är jobbig (speciellt bakhovarna). Hon...
2
Svar
24
· Visningar
2 949
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar