sälja en gammal häst? varför

Sv: sälja en gammal häst? varför

Tycker det är svårt att ta ställning till, man kan ju inte dra alla 20+hästar över en kam. Det enda jag tycker att man borde vara mkt noga med det är att hitta ett riktigt bra hem och se till att de är införstådda med vad det innebär att ha en seniorhäst ( tandvård, specialfoder m m ).

Vi har ett hjärtskärande exempel här hemma på tal om gamla hästar; en granne som ska sälja sin gård annonserar tydligen ut att hästen följer med på köpet:(. Hästen ser ut att ha rätt många år på nacken, troligen en gammal travare. Den har gått ensam i ett års tid nu, inget sällskap, ingen som aktiverar den - dag ut och dag in, ensam i en hage. Såna hästägare blir jag j-ligt besviken och arg på! I det fallet, när man inte bryr sig mer än att den kan få följa med på köpet vid försäljning av gården och när man låter den gå helt ensam så länge varför låter man den inte somna in då?

Jag köpte en häst som var 23 år. Inga problem där inte :).

Elakt att sälja en häst i 20+ tycker jag verkligen inte att det är. Säljer man en gammal häst (som mkt väl kan ha mååånga år kvar för den delen) har man förmodligen en bra anledning till det, precis som när man säljer en häst i annan ålder.

Jag skänkte mitt gotlandsruss till en barnfamilj med föräldrar som hade egna hästar och stall. Hon var då 24 år gammal. Hon fick ett betydligt bättre liv än jag kunde erbjuda henne. Hon var pigg och kry och hade några år kvar som ridponny. Hos mig gick hon bara som sällskapshäst och blev lite bortglömd. Hon fick inte den tid hon förtjänade. Vi hade haft henne i vår ägo sen hon var 2 år och vi hade många fina år ihop. Nu kunde hon glädja en annan liten tjej och det kändes bra. Det var mycket viktigt för mig att hon hamnade på ett bra ställe. Annars hade jag aldrig gett bort henne. Jag hade ALDRIG kunnat sälja henne för att tjäna någon tusenlapp.

Men vad gör man åt det, jag känner mig som "den där som anmäler" här i byn:( Jag har i det här fallet hoppats på att inspektören som passerar i området rätt ofta skulle få upp ögonen i och med att man ser hästen från vägen.

Jag vet inte, något har uppenbarligen inträffat för tidigare var det både aktivitet och andra hästar där. Hästen missköts säkert inte på andra sätt, den ser välmående ut f ö men just det här med att man inte inser vilken misskötsel det faktiskt är att hålla en häst helt ensam under så lång tid det är beklagligt. Idén att den ska följa med i gårdsköpet är också märklig, jag förstår det inte faktiskt. Det enda jag hoppas på är att riktigt hästfolk ska köpa gården så att han får bra ägare och sällskap av hästar inom kort!

Personoligen så skulle jag nog bli en av de som säljer. Jag menar, om man nu står där med en häst som man exempelvis inte längre kan använda för, låt säga, tävling. Hästen kanske lever i 5 år till men man har ingen användning för den men man måste likväl betala för stallplats, mat, spån, veterinärkostnader, hovslagning etc.. Samtidigt, i andra änden av landet, kanske det sitter någon som vill ha en sällskapshäst eller bara, som du säger, en fin vän. Varför då inte göra båda parter nöjda och sälja? Det kanske låter grymt, jag har väldigt väldigt starka känslor för min häst men jag har ju inte köpt den i gulligull-syfte. När det är en så pass dyr sport så vill i alla fall jag ha ut mer av det än BARA en god vän. Vänner kan jag få gratis.
Försök att förstå mig rätt nu, jag vet att jag kanske låter lite rå och hjärtlös men det är inte så jag menar.

jag håller med dig. det borde vara förbjudet att sälja så gammla hästar.

oftast hamnar dom hos någon okunnig nybörjare (eftersom dom är billiga) som rider skiten ur dom och inte kan ett dugg om varken foder eller skötsel. ett fruktansvärt trist slut på livet. :crazy:

blir lika ledsen varje gång jag ser en gammal stackare till salu. :(

jag håller med dig..

Med risk för trådkapning, så har jag en liten undran: Hur kommer det sig att man väljer att ta bort en pigg, levnadsglad men dock äldre häst bara för att man inte har tid med den? Jag dömer ingen, utan är rätt och slätt nyfiken på hur man resonerar i ett sådant läge.

/K

Jag köpte min gammel man när han var 21 år, hämtade honom ända från Bornholm (och vi bodde i dalsland) Älskade den hästen bara så mkt, tyvärr fick vi bara ett år ihop då han fick erlischias och jag tog bort honom.

Ser inget fel i att sälja en gammal häst men anser väl att lämna ut den på foder istället så att man kan ta hem den igen om det skulle visa sig att det inte var ngt bra ställe.

Skulle mkt väl kunna tänka mig att köpa en gammal häst igen när det är dags att köpa häst igen.

Men vad gör man åt det, jag känner mig som "den där som anmäler" här i byn:( Jag har i det här fallet hoppats på att inspektören som passerar i området rätt ofta skulle få upp ögonen i och med att man ser hästen från vägen.

Jag vet inte, något har uppenbarligen inträffat för tidigare var det både aktivitet och andra hästar där. Hästen missköts säkert inte på andra sätt, den ser välmående ut f ö men just det här med att man inte inser vilken misskötsel det faktiskt är att hålla en häst helt ensam under så lång tid det är beklagligt. Idén att den ska följa med i gårdsköpet är också märklig, jag förstår det inte faktiskt. Det enda jag hoppas på är att riktigt hästfolk ska köpa gården så att han får bra ägare och sällskap av hästar inom kort!

Jag hoppas på samma sak som du. Men vad ska man göra åt det?

Jag förstår egentligen inte ditt påstående. Inte det med att åka runt en massa. Detta slutfaktum gäller alla försäljnngshästar. Därför är det alltid lika jobbigt och tragiskt om man skall sälja en kamrat. Oavsett ålder. Om man säljer en häst som får flacka runt mellan stuga och stall i tid och otid har man gjort ett misslyckat sälj. Men vad har det med ålder att göra? Och varför vara så hård att sätta en ålder som gammal på hästen? Jag har köpt äldre häst som har varit i sina bästa år. Varför ta ifrån mig och hästen den tiden?

Med risk för trådkapning, så har jag en liten undran: Hur kommer det sig att man väljer att ta bort en pigg, levnadsglad men dock äldre häst bara för att man inte har tid med den? Jag dömer ingen, utan är rätt och slätt nyfiken på hur man resonerar i ett sådant läge.

/K

:bow:

ställer mig samma fråga.

Det verkar som att många gör det för att inte vara med om de risker som finns för häst vid försäljning eller för att slippa besväret. Många verkar göra det just också just för att det finns en vision om att gamla hästar mår bättre av att tas bort än att byta hem. Eller kanske för att man inbillar sig att man själv är den rätta för sin häst.

kl

Kan bara säga att om det är synd om alla gamla hästar som blir sålda eller omplacerade har jag två stycken som det är väldigt synd om. Mina gubbar är 33 och 27. Jag lovar att de har aldrig haft det så bra i hela sitt liv. Jag kanske var okunnig i början då för länge sedan när jag tog den förste men jag har lärt mig. Jag har anpassat all form av träning så den har blivit rolig och jag älskar mina gubbar över allt annat. Dock skulle jag själv aldrig lämna bort dem i nuläge. Den dag de inte pallar mer blir det avlivning hemma på deras gård.

Det finns mycke att tänka på när man har en äldre häst som man haft länge.
Jag har en häst på 20 år som jag köpte som unghäst. För mej är det helt uteslutet att sälja henne. Hon blir kvar här till den dagen hon dör.

Men det kostar tid,arbete och pengar att ha en häst och människors förutsättningar förändras. Och i vissa fall blir det helt omöjligt att ha kvar sin häst som man haft i massor av år.
Hästen behöver ju inte vara slut för det utan kan komma till ett annat hem där den ger andra människor glädje och får det bra.

Min häst skulle jag aldrig släppa ifrån mej för allt i livet. Men jag förstår vissa som gör det.

Och skaffar man ett nytt hem till en äldre häst så måste man vara väldigt noga med vart den hamnar.
Jag brukar rekomendera personer som kommer i den situationen att lämna ut på "livstidsfoder" vilket gör att man vet att hästen inte säljs vidare och kommer i orätta händer framigenom. Men dom flesta vill äga hästen och inte ha den som lånehäst så det kan vara svårt att hitta bra hem.

Personligen tycker jag att det är beklämmande med vissa hästar som ägaren tävlar hela livet och när dom inte duger till tävling längre säljer dom till första bästa som vill ha dom :(
Lite som att vrida ur sista droppen ur trasan och sedan kasta den.

Det är så trist om man ska hänga upp sig på åldern istället för att se till individen... det finns ju hur många gamlingar som helst som mår bäst av att hållas igång, inte minns finns det exempel på det bara i den här tråden.

tycker inte de är fel att sälja äldre hästar om dom är i bra kondition och pigga o friska och kan leva många år till hos en bra ägare.

hade ja haft en sån häst och inte hade möjlighet att ha kvar den så hade ja gjort allt för att hitta ett bra hem åt den..hade aldrig tagit bort den pga att den va gammal..om den är frisk då och förväntas leva många år till.

känner två stycken som köpte 20+ hästar som idag är över 30 och fortfarande håller igång som skogsmullar och mår bra..travare dessutom..om de nu skulle ha någon betydelse.

oavsett ålder tycker jag de är lika viktigt att hitta bra hem åt hästarna..tycker inte åldern har någon betydelse sålänge hästen är frisk och mår bra.
sen om man verkligen inte hittar något bra hem som passar och man verkligen inte kan ha kvar den så får man kanske tänka om tillslut.

asså ja förstår inte folk som säljer sin häst som är 20+? jag personligen tycker det är elack mot hästen, läst i några annonser där det står hästar som är 25 år frisk å kry och ägaren haft i 15år osv. nu kanske ja låter dum men är det inte låta hästen somna in där den känner sej trygg än att den ska åka runt sina sista dagar i livet? men finns det dom som köper dom hästarna, dom kan ju packa ihop när som helst. en häst lider ju inte av att få somna in, dock av att åka runt en massa. bara ja eller är det fler som håller med eller är alla imot mej i denna sak?

Varför inte??? Hästen kanske har 10 år till om den är frisk. Ägaren kanske säljer för att:
*Har mindre tid.
*Vill tävla och köpt en yngre.
*Har inte råd längre.
*Tappat orken.
Finns säkert massor av fler orsaker.

Jag ser heller inget fel i att avliva sitt djur så man vet att den är i trygga händer till sin sista dag.. Kommer jag till den dagen då jag inte kan ha min tjej så kommer hon antingen att fodras ut eller avlivas. Hon kommer inte att säljas.

Jag skulle heller inte ha några problem att köpa mej en gammal häst. Om jag vill ha sällskap till den jag har nu. En häst som inte kräver 5-6 ridpass i veckan. Bara 3-4 skrutt turer i skogen. Jag skulle kuna köpa hem en häst på 30 år om priset va rätt och hästen va frisk. Bara åka runt på lite då o då i veckan.

/K

Jag kommer ta bort min dam om jag inte kan fodra ut eller ha henne själv. Det pga att jag är rädd för att hon ska vandra runt och hamna i orätta händer. Hos någon som har lite kunskap gällande djur och utrustning. Som tror att en billig häst är samma som billig hästhållning.
Bara för att jag inte kan ta ut mer än 10 000 kr för min vbl-travare så betyder det inte att hon är billigare i drift än en häst för 100 000 kr. (köpte henne själv för 1000 kr och det blev en dyr historia innan allt va klart med pass, avlusning, utrustning mm. mm. Och jag visste vad jag gav mej inpå.)

Äen om jag nu säljer till min bästaste bästa vän så finns risken att vi inte är vänner 4-ever. Hon kanske förlorar sitt jobb osv. Så plötsligt har jag 0 koll på vad som händer min fina häst sen.

Vet att en vän till mej har sålt några hästar. Hon ångrar några då hästarna har haft problem efter hennes tid som ägare. O det är så tragiskt och tråkigt. En vandrade runt och har vart grymt missförstådd i flera år och antalet ägare är på tok för många för att det ska vara snällt mot djuret. Nu är det bara att hoppas att nuvarande ägare förstår bättre då han nyligen åter blev såld igen.

Och han va inte gammal då han såldes av min vän.

Annars finns flera trådar om detta.

Förstår vad du menar när du skriver att hästar lätt kan vandra runt vid billigt inköp. Dock vet jag att vis skall vara försiktiga att stirra oss blinda på detta. Att köpta en billig häst betyder i de flesta fallen att en person köper häst för att stå upp för sitt ändamål. En person som köper häst för betydligt mer gör oftast det samma. Dåliga hästmänniskor och hästaffärer finns många också dem i dyrare klasser.

Det är så trist om man ska hänga upp sig på åldern istället för att se till individen... det finns ju hur många gamlingar som helst som mår bäst av att hållas igång, inte minns finns det exempel på det bara i den här tråden.

Instämmer! :)
Vi ska alltid utgå från våra hästar. I många fall mår den givetvis bättre att var hos en annan person som under omständigheterna kan ta bättre hand om vår kamrat. Som du säger, häng inte upp er på ålder!

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 605
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 766
Ridning Kände mig väldigt träffad av den här artikeln: https://www.hippson.se/blogs/mariayttermyr/crossover.htm Finns det fler...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 388
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej. Har en gammal häst som tyvärr magrat ur en hel del och har även sista tiden tyckt hovslagaren är jobbig (speciellt bakhovarna). Hon...
2
Svar
24
· Visningar
2 949
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar