Diana2006
Trådstartare
Jag hade tänkt att jag kan longera honom och gå up på promenader 2-3 ggr i veckan, samt kanske leda honom över bommar och tömköra honom lite, vilket han älskar. När han är "frisk" och återställd igen så kommer jag arbeta mer från marken med honom än vad jag gjort förrut, då jag bara longerade honom 1-2 ggr i veckan och inte hunnit gå på promenaderJag förstår problemet med tränare, och tycker att det generellt finns många tränare som inte håller måttet. Jag är dressyrryttare men fick väldigt bra hjälp av en tjej vars expertis är i olika westerngrenar men som hade allroubdperspektiv och en sund syn på hästen, kanske kan en sådan hjälpa er också i alla fall i början? Om du inte haft adekvat hjälp av tränare skulle jag inte skriva av din hästs potential nu, för man fixar inte att utbilda en häst utan hjälp från marken. Alla, inklusive de bästa, har flera tränare som hjälper dem på vägen och många riktigt bra hästar har avskrivits som sporthästar någon gång i sitt liv eftersom omständigheterna inte gjort att de fungerat i hemmet/träningen/på tävling.
Jag håller med de som säger att inte vila hästen inför veterinär, det blir dyrare i längden. Däremot kan du kanske förändra träningen tills ni kommer iväg? Funkar någon slags ridning alls, ut till exempel? Då kan du rida ut och låta honom rulla på i lite mellantempo utan för mycket kontakt eller sånt som är jobbigt. Du kan jobba honom från marken på det sätt som fungerar, jag löshoppar, longerar, lösgalopperar och tömkör, och så kan man promenera långa sträckor i skritt 1-2 ggr i veckan då det är bra för kroppen och kontakten. Och man behöver inte göra någon av dessa saker på det sätt som man kanske tror, jag tömkör "hinderbanor", studshoppar på lina på rakt spår och kör slalom, man får röra på sig också bara, jobbar avslappning med lågt huvud och jogg i trav osv. Det finns massor att göra utan för mycket press eller att ni ska nöta det som inte fungerar. Lita på dig själv lite också, du hade nog märkt om något var riktigt illa, med svullen sena eller hälta eller öm rygg, så risken för att du ska träna en skada mycket värre är inte så stor om du bara kollar på hästens mående ordentligt och litar på magkänslan
Jag har två st sadlar, en dressyr och en hopp. Hoppsadeln fick vi med när vi köpte hästen och ägaren sa att den passade honom och var inköpt tidigare det året. Dressyrsadeln köpte vi i somras och tog hit en sadelutprovare, och den sadeln passar finfint. Jag rider mest dressyr, och när jag väl hoppar så har jag en tjock padd under sadelnDu skriver att hästen har en utprovad sadel, men det säger inte så mycket. Hur länge sen kollades passformen på hästen av en kunnig sadelmakare, och har sadeln stoppats om regelbundet (om det är en omstoppningsbar sadel) ?
Imo bör en kolla passformen och stoppningen årligen, men oftare om en har en häst som är "under uppbyggnad" fysiskt - har en då en välpassande sadel så kan en behöva justera stoppningen eller tom byta sadel med viss regelbundenhet, eftersom en välpassande sadel låter hästen muskla sig vilket i sin tur kan innebära att nämnda sadel inte ligger likadant längre. Om sadeln har omstoppningsbara bossor så kan stoppningen behöva justeras (för optimal passform), fyllas på (stoppningen sjunker ihop med tiden) eller bytas ut.