sälja en gammal häst? varför

Sv: sälja en gammal häst? varför

jag håller med dig. det borde vara förbjudet att sälja så gammla hästar.

oftast hamnar dom hos någon okunnig nybörjare (eftersom dom är billiga) som rider skiten ur dom och inte kan ett dugg om varken foder eller skötsel. ett fruktansvärt trist slut på livet. :crazy:

blir lika ledsen varje gång jag ser en gammal stackare till salu. :(

Då är det väl snarare säljaren som bara är penningkåt och inte bryr sig om hästen. Jag tror de allra flesta bryr sig om sina gamla trotjänare.

Vi sökte gammal häst med ljus och lykta som sällskap till min häst samt att min pappa skulle kunna skritta ut någon gång. Vad är det för fel på det?

Är man så dum så man säljer hästen till någon okunnig borde en yngre häst lida lika mycket av det i så fall.

Varför tror du att de som har äldre hästar skulle bry sig mindre om var de hamnar mot en som har en yngre häst?

Det finns många som letar äldre häst som sällskap,pysselhäst eller en att bara lunka runt i skogen på, vad är det för fel i det? Hellre än att avliva en gammal häst som har livsgnistan kvar.

det stog en fjording 20+ där vi hade häst, ägarn (A) blev tvungen att sälja den, hon kunde inte rida och hon hade 2 bäbisar.
hon letade jättelänge efter den rätta ägaren (B), men när dom hade ägt hästen i ca 1 halvår så skulle dom sälja honom igen. och han gillade inte att åka runt, han har varit nära döden, (A) hittade honom uppbunden som 4åring ca (ingen vet åldern) så var han mager, utan vatten o höll på att dö, så han har inte haft förtroende för människor. I såna lägen undrar man varför.

En häst som är 20+ kan ha flera goda år kvar. Ägaren kanske inte har den tid som krävs och väljer att hitta en ny ägare som har tiden. Det kan också vara så att man vill att en gammal häst ska få avsluta sina dagar i en stor hage med kompisar och det kanske inte finns tillgång till hemma. Jag tycker inte det behöver vara elakt mot hästen att söka mera passande förhållanden för den.

Då är det väl snarare säljaren som bara är penningkåt och inte bryr sig om hästen. Jag tror de allra flesta bryr sig om sina gamla trotjänare.

Vi sökte gammal häst med ljus och lykta som sällskap till min häst samt att min pappa skulle kunna skritta ut någon gång. Vad är det för fel på det?

Är man så dum så man säljer hästen till någon okunnig borde en yngre häst lida lika mycket av det i så fall.

Varför tror du att de som har äldre hästar skulle bry sig mindre om var de hamnar mot en som har en yngre häst?

Det finns många som letar äldre häst som sällskap,pysselhäst eller en att bara lunka runt i skogen på, vad är det för fel i det? Hellre än att avliva en gammal häst som har livsgnistan kvar.

:bow: Instämmer helt! :bow:

/K

Jag lånade ut min gammelpålle på foder när han var 22 år. Kände att jag inte vågade sälja, men om jag fortfarande ägde honom kunde jag hålla koll kände jag.
Nu vill inte fodervärden köpa gammelpållen (han är nu 26 år), men hade hon efter ett par år absolut velat det hade jag sålt honom till henne.

Han var helt fräsch som 22-åring, veterinärbesiktigades ua (inklusive böjprovet). Och att då ta bort honom var inte ett alternativ ansåg jag.

Om nu däremot inte fodervärden av ngn anledning kan ha honom kvar idag kommer jag ta bort honom, nu anser jag honom för gammal att byta hem.

Jag har just idag ringt och bokat tid för avlivning av mitt 23-åriga trotjänarsto.
Anledningarna är flera till att jag inte kan ha henne kvar, men det var ett självklart val att hon skulle få somna in istället för att flytta. Jag har alltid sagt att den här hästen stannar hos mig tills hon dör. Och är stolt över att kunna ge henne ett värdigt slut hemma i hagen, att kunna stå till svars för hur hennes sista dagar och minuter var och med säkerhet kunna säga att hon var en lycklig häst in till sista stund.

Den här hästen har gett mig allt och det minsta jag kan ge henne är att få somna in med sin hälsa och värdighet i behåll.

Ska tillägga att jag har tidigare kämpat för att ge henne ett nytt, långvarigt hem. Men det är en svårhanterad häst så till vida att om något inte passar henne slutar hon äta och rasar i vikt. Jag hittade det perfekta hemmet, trodde jag, men vid besök hos fodervärden efter 3 månader var hästen bara skinn och ben.
Då tog jag beslutet att låta henne stanna hos mig så länge jag hade möjlighet att ha henne kvar, och sedan ta bort henne.

Senast ändrad:

det går inte att låta någon annan rida honom då. att han får stå kvar hos er, men att att en tjej eller kille kommer och rider honom någon gång i veckan

men ja förstår allas resonemang, men ja personligen skulle nog aldri köpa en gammal häst bara för ja faller så lätt för den nya hästen så kanske den bara har nått år kvar att leva så måste ja själv ta det stora steget att ta bort den som ja tycker e jätte jobbigt.
men det ja tycker e mest synd är när vissa har haft sin häst så pass länge liksom å den börjar bli väldigt gammal å har de bra på sin gård, varför då flytta till ett sista hem som kanske blir jätte dåligt ställe. men att hitta rätt hem gäller ju alla hästar oavsett ålder, å ja tycker verkligen inte om när man läser annonser där de står att dom haft hästen bara 1månad sedan säljer den vidare. men ja tycker en gammal häst ska få somna in frisk där den trivs, varför ta bort en häst när den är sjuk, då kan man ju ta den lite tidiga å minnas de goda, sen menar ja ju inte att alla tjugi åringar ska avlivas men iallfall dom som börjar närma sej 25 :/ låter tuff men ja tycker bara synd om gamla vandringspokaler.

Det låter som ett bra beslut tycker jag! Du sätter hästens välmåga i första hand liksom hela vägen låter det som!

Jag förstår egentligen inte ditt påstående. Inte det med att åka runt en massa. Detta slutfaktum gäller alla försäljnngshästar. Därför är det alltid lika jobbigt och tragiskt om man skall sälja en kamrat. Oavsett ålder. Om man säljer en häst som får flacka runt mellan stuga och stall i tid och otid har man gjort ett misslyckat sälj. Men vad har det med ålder att göra? Och varför vara så hård att sätta en ålder som gammal på hästen? Jag har köpt äldre häst som har varit i sina bästa år. Varför ta ifrån mig och hästen den tiden?

Du tänker som jag.
Varför skulle det vara värre för en gammal häst att byta hem än för en ung? På vissa låter det som det är ret djurplågeri att slita den stackars åldrade kraken från stall och hem för att sluta sina dagar i misär.

Hallå? Åldern har väl inget att göra med huruvida ett ägarbyte blir ett trauma för hästen eller inte?

Måste inflika att en häst kan ha många år kvar trots att dom passerat 20+. Kompisen kuse är 29 år fyllda. Hon är pigg, kry och i världen finaste hull.:)

Min gammel ponny är 30 i år och nej nu skulle jag inte sälja honom. Men att jag skulle tagit bort honom när han var 20 och jag inte haft möjlighet att ha honnom kvar hade ju varit idiotiskt. Han hade sitt sissta tävlings år när han var 25 och blev då klubbmästare bland stora hästar i hoppning.Han rids fortfatande regelbundet, och är en guldklippa för barn och perfekt förhäst för unghästarna. Kan lita på han i vårt och torrt!

Man måst alltid se alla fall individuellt. Det är alltid sorgligt när vissa försöker pressa ut ett par tusenlappar för en gammal skadad pålle och kränger den till den som betalar. Men det finns även de som har äldre och välutbildade hästar som fungerar utmärkt som läromästare och till lättare klasser som nån klubb tävling då och då. Skulle ju vara synd om alla avlivade dessa trotjänare som passar båder yngre och oerfarena och personer utan höga tävlingsambitioner.

Ja, vi är verkligen överens :)
Det sistnämnda du skrev var oerhört talande!

Tycker också att du fattade rätt beslut! Du såg till din hästs bästa och det är enligt mig bra hästhållning.

Jag har en dam som är 23. Hon är fortfarande pigg och glad, människor som ser henne tror inte på mig när jag berättar hennes ålder. De tror att hon kanske är 6 år. Jag rider och tränar henne som vanligt, tävlar t o m i hoppning, låga klasser förvisso (0.90-1.00 m). Min dam älskar att hoppa och tävla, så då får hon göra det. Hon faller ur och blir faktiskt deppad om hon inte får hoppa. Hon skulle nog bli väldigt "gammal" om hon inte fick göra det hon gillar mest.

Så ja, jag skulle kunna låna ut henne. Känner att jag inte har riktigt den tid som behövs för att hålla igång henne så mycket som hon skulle vilja. Men jag vill inte sälja och inte ha koll på vad som händer med henne. Hon är en perfekt läromästare och det var en yngre tjej som red lektion en dag i veckan på henne förra året. Jag ville jättegärna att hon skulle ta damen på foder, men tjejens föräldrar sa nej. Det var synd, damen hade tyckt det vore jättekul att lära upp någon och tjejen hade lärt sig massor och haft en perfekt tävlingshäst.

Mvh Jordgubba :laugh:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 605
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 766
Ridning Kände mig väldigt träffad av den här artikeln: https://www.hippson.se/blogs/mariayttermyr/crossover.htm Finns det fler...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 388
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej. Har en gammal häst som tyvärr magrat ur en hel del och har även sista tiden tyckt hovslagaren är jobbig (speciellt bakhovarna). Hon...
2
Svar
24
· Visningar
2 949
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar