Saker ni gjort själva!

Sv: Saker ni gjort själva!

*kl*

Jag har fått dille på fleeceflätor.
Har nu gjort 6 st med olika tekniker på varje.
Är rätt rogivande och hålla på med det faktiskt! :)

kl

puttar upp tråden med bild på mitt första hemsydda halsband. Virkad, tovat ull som foder, och så lite glitter (starkt nylonband under dekorbandet) ;-)

februari+2013+156.jpg

Snyggt! Var det svårt? Skulle vara riktigt roligt att sy ett själv faktiskt. Jag försöker muta mamma :angel: men hon tycker att jag ska testa själv. Allt jag gör brukar se ut som skit så jag är inte så sugen :P vill ju inte att vovve ska skämmas! ;)

*kl*

Idag har Wahidah fått nya kläder! Jag har senaste dagarna roat mig med att klippa ut tygbitar och eftersom min symaskin inte fungerar (och jag är smått urusel på att sy...) så hjälpte en vän mig med att sy ihop alla bitarna.

Resultatet är kanske inte det snyggaste man sett, men det hindrar inte frambensrörelserna och håller både rygg och bakben varma :)
DSC_0355.jpg

Resultatet är kanske inte det snyggaste man sett, men det hindrar inte frambensrörelserna och håller både rygg och bakben varma :)
DSC_0355.jpg

Huvudsaken är att det funkar!

Snyggt! Var det svårt?

Tack! Inte direkt svårt... Mitt enda problem var att det var så tjockt och maskinen krånglade lite och undertråden ville trassla sig. Men det berodde nog mest på mina obefintliga kunskaper om sömnad. ;)

Nu har jag gett mig in på selsömnad ;-)

Min mammas DSG fick en antidragsele som fungerade hur bra som helst!
Ved+2013+051.jpg

Ved+2013+045.jpg

(konstig DSG va? Inte heeelt rastypisk :angel: Jag fick prova på ett lamm, eftersom mamma och hennes hund bor 15 mil bort...)

Jag håller även på med en spårsele till min egen hund, i modell vinthundssele. Vill ha något annat än nomen, eftersom den används vid drag och jag vill att spårselen ska fundera som arbetstecken...

kl

någon som har ett mönster/beskrivning på weightpull sele? min tik har dragit pulka en del i vinter och tycker det är kalaskul, särskilt när det är lite motstånd. Eftersom säsongen snart är slut funderade jag om man skulle testa weightpull med henne istället

735552_10151187069256927_547249218_o.jpg

Ägnade mig igår till att sy en wp-sele. Relativt nöjd för att vara första försöket, men nog kan det göras bättre allt :D

Det är trots allt ganska roligt att sy!!

kl

någon som har ett mönster/beskrivning på weightpull sele? min tik har dragit pulka en del i vinter och tycker det är kalaskul, särskilt när det är lite motstånd. Eftersom säsongen snart är slut funderade jag om man skulle testa weightpull med henne istället

Det finns sidor där de står hur du du ska mäta för en beställning och det är det jag gått efter när jag sydde!! Hittade inga direkta "gör-så" sidor hur man skulle göra!!

Jag har kommit igång att sy lite mer. Det har blivit en spårsele i vinthundsmodell (då jag använder nome till drag och vill att selen ska fungera som arbetstecken)
mars+2013+015.jpg

mars+2013+026.jpg

mars+2013+027.jpg

och idag blev det ett halsband som är helt annat än praktiskt. Men det var kul att sy något annat!:D (under spetsen är det förstås ett regält nylonband)
mars+2013+146.jpg

mars+2013+133.jpg

Dum fråga kanske, men vad är syftet med det bakersta remmen som går runt magen bakom revbenen?
Spontant ser det inte så skönt ut och lite liknande de antidrag anordningarna vissa gör med kopplet (kopplet sitter fast i halsband/sele och snos sedan i en ögla runt magen på hunden innan det går upp till handen) men antidrag känns lite konstigt att kombinera med spår....

Den bakre remmen ger ingen som helst antidrageffekt, förstår inte hur den skulle kunna göra det? (den används ju med spårlina och man går långt bakom hunden. Inte med ett koppel där det skulle kunna bli ett tryck uppåt magen om man hade lust att rycka i hunden av någon anledning)

Den sitter löst, och har väl egentligen bara två små syften:
*att hålla bakre delen av selen kvar på hunden så att linfästet hamnar så långt bak som möjligt och inte trasslar in sig lika lätt i frambenen, och
*att göra att selen känns lite annorlunda en än vanlig y-sele som vi använder till koppelpromenader. Tanken är som sagt att selen ska vara ett arbetstecken.

Dum fråga kanske, men vad är syftet med det bakersta remmen som går runt magen bakom revbenen?
Spontant ser det inte så skönt ut och lite liknande de antidrag anordningarna vissa gör med kopplet (kopplet sitter fast i halsband/sele och snos sedan i en ögla runt magen på hunden innan det går upp till handen) men antidrag känns lite konstigt att kombinera med spår....

Jag kan också passa på att svara :D

Idén fick Nordsvensken nog från mina hundars selar (ser ut såhär: http://cdn08.dayviews.com/100/_u2/_u0/_u4/_u4/_u4/_u9/u2044492/44627_1345073358.jpg)
De sitter rätt tight i halsen (tightare än den Nordsvensken sydde till sin hund) och är gjord just för att de ska kunna dra utan att det blir dumt för kroppen på något vis. Det extra bandet runt magen är då till för att vinthundarna inte ska kunna ta sig ur selen.

Med vanliga selar är det bara för dem att böja ner huvudet och backa ur selen (oavsett hur "bra" den sitter). Det är dock jätteviktigt med dem att bakre bandet absolut inte sitter bakom revbenen oavsett hur hunden drar. De ska kunna hoppa jämfota och slå knut på sig själva på lure coursing-fältet utan att selen gör illa dem ;)

:) Nu är ju inte min hund någon vinthund, och inte försöker hon ta sig ur selen heller, så just den funktionen har jag inget behov av :angel:

Min bakre rem hamnar precis bakom revbenen, men sitter så löst att jag får in en knuten näve inunder, så enda sättet att den ens skulle kunna gå emot magen vore ju om jag stod bredvid och drog rakt upp :angel: så det ser jag inget problem med. Funderar dock ändå på om jag skulle flytta fram den 5cm?

Just nu är motivationen på topp, så jag syr vidare. =)

Det har blivit ett par halsband som matchar favoritkopplet...:laugh:

Ett tygklätt. Samma tyg på band och foder, bara vänt åt olika håll
mars2013+071.jpg

och ett försök att sy i skinn.
mars2013+028.jpg

mars2013+050.jpg

Älskar skin halsbandet!! Så snyggt!:d

Jag letar efter ett svart halsband med brunt foder.... Att ha svarta läder saker på vit hund är inte bra!! :) Men är svårt att hitta, men vad har du för maskin om du syr i skin??

MEN så snygga! (jag verkar gilla alla saker du gör till hundarna :D)

Tack! :D Det är riktigt roligt att sy. Nu undrar jag mest, när jag ska använda alla prylar, ha ha

Älskar skin halsbandet!! Så snyggt!:d

Jag letar efter ett svart halsband med brunt foder.... Att ha svarta läder saker på vit hund är inte bra!! :) Men är svårt att hitta, men vad har du för maskin om du syr i skin??

Jag tycker att det är just sådana halsband som finns överallt, svarta med brunt foder...?

Iaf så har jag en Husqvarna Viking tribute 140M. Inga konstigheter, bara en vanlig symaskin. ;) Halsbandet är sytt i mjukt, tunnt renskinn, det torde vilken maskin som helst klara. Ska man sy i tjockare läder krävs nog andra grejer dock.

Ett halsband som detta är nog mest "till fint", inte ngt hunden ska gå och dra en massa i för då vet jag inte hur hållbart det är i längden. Jag tänker mig att använda det på typ träning och tävling...

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 150
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 940
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 261
Senast: Hermelin
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
5
· Visningar
826
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring
  • Uppdateringstråd 31