Sadlar (sammanslagen)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadlar (sammanslagen)

Jag har en Stübben Bennis Harmony Elegant och den ligger utmärkt på min häst.
Nu är han visserligen inte särskilt kort och bred. Han har också en ordentlig manke. Det gör att jag har det lite lättare med sadel.

Sadln trycker !

Hej , hej , hålller på att prova runt lite sadlar på min islänning men ingen verkar passa , Han har ganska lång rygg men bred. Han nar vääääldigt breda bogar så att den måste vara jätte vid fram .

Måste inte vara islandssadel , dressyr går också bra :)

Nu får ni se hur begåvad jag är på at rita , haha , hoppas ni ser nåt .. :rofl:

B0ll

Vet ni nån som kan passa ?

Sv: Sadln trycker !

den klämmer alltså fram på bogen ?
isf tror jag (är inte så haj på sadlar) att han behöver en bredare sadel bara ?
någon annan som vet ?

Klämmer dom där framme så är sadlarna du provat för smala. Vad gar du för sadel nu och bomvidd/grader på den?

Mät bomvinkeln, låna sadlar av kompisar och prova.
Ser ut som att den legat lite långt fram?
Mig tog det flera månader att hitta en sadel som passade, får se hur det blir med mera muskler. Pust...

Ta och köp en bomlös så slipper du detta problemet=)

Hade också problem med sadeln förut, men då köpte jag en bomlös sadel och vips så var alla mina problem angående det borta! :rofl: Musklar sig hästen senare eller ändrar sig på nåt vis, så kan du ändå använda samma sadel eftersom den formar sig efter hästen hela tiden. Så jag kan verkligen rekomendera en bomlös sadel, då slipper man tänka på det nå mera.

Alla , sadlar har legat på rätt ställe , alltså inte för ånt frm , bilden jag ritade , kanske inte var de bästa , haha .
Jag vill helst inte ha en bomlös sadel eftersom jag lätt sitter snett.
sadlarna har väl varit minst 30 iaf .. :D

Alla , sadlar har legat på rätt ställe , alltså inte för ånt frm , bilden jag ritade , kanske inte var de bästa , haha .
Jag vill helst inte ha en bomlös sadel eftersom jag lätt sitter snett.
sadlarna har väl varit minst 30 iaf .. :D

Med en bomlös kan du ju lära dig att sitta rätt då också :bump: så slipper du sitta snett sen :) Men förstår hur du menar, kan själv komma på mig själv med att sitta snett ibland. Men för min egen skull så köpte jag en bomlös, så passar den alltid min häst som inte är riktigt färdigmusklad, slipper jag köpa en ny senare när han fått mer muskler.

Henry DeRivel Treckener finns med bomvidder ända upp till 35, så en sån kan kanske passa? Karin Åberg säljer såna.

Bomvidd 30 är inte en bred sadel, lägg en ståltråd på hästryggen och forma den efter hästen där bommen ska ligga. Rita av på ett papper och ta med när du ska titta på sadel. Ännu bättre är att ta kontakt med en sadelutprovare.. Lycka till

Håller absolut med, det är inte svårt att mäta bomvinkeln. Gå in på lillhästenistav, på deras hemsida finns en del om sadelinprovning och en tabell på olika vidder på olika sadlar.
Det är ju så mycket lättare att leta om man vet vidden.

Håller absolut med, det är inte svårt att mäta bomvinkeln. Gå in på lillhästenistav, på deras hemsida finns en del om sadelinprovning och en tabell på olika vidder på olika sadlar.
Det är ju så mycket lättare att leta om man vet vidden.

www.stalleldshestra.nu hittar du också en MÄNGD uppmätta bomvinklar. Gå in på Sadelinpassning och sedan bomviddstabell så finns det listor där (minst 50 olika sadlar uppskattar jag det till). Tänk dock på att det där med grader är ett lite osäkert mått. (tycker jag) det beror på var och hur man mäter, tex. om man mäter på en "klädd" bom, eller direkt på bommen, i framkant, eller ett par cm in osv. Men jag tror att det står på sidan hur de mätt i de olika tabellerna.

Senast ändrad:

Min dator svarar "Bad gateway". Är adressen korrekt???

Jag kommer in på sidan utan problem

Senast ändrad av en moderator:

Jag skulle nog inte vilja kalla min sadel för den bästa, men den funkar! Rider i en Stübben sadel som jag är nöjd med, fast jag skulle vilja säga att den är lite för hård i sätet och något smal. Den trycker visserligen inte på min häst då han är ganska smal över ryggen, men däremot min andra häst som är normal över ryggen tycker jag att den ligger dåligt på.

Skulle gärna vilja testa en bomlös på min icketöltande häst! Han kan tölta men väljer ofta traven efter en stund, och dom bomlösa säger folk ska vara bra i tölten då dom kan röra sig mer fritt. Tror ni det kan vara något att prova?

Thorowgood T4 Griffin Haflinger/Cob Dressyr

Jag undrar om det är någon som har denna sadel på sin islandshäst?Erfarenheter av detta sadelmärke, nackdelar, fördelar och sadelns anläggningsyta skulle jag vilja veta.
Funderar på en sådan till den ena av mina islänningar...:)
Såg i Hööks att det finns en islandsmodell också men den ser ut att vara väldigt lång och stor i sätet?!
Tacksam för svar!

Sv: Thorowgood T4 Griffin Haflinger/Cob Dressyr

Jag undrar om det är någon som har denna sadel på sin islandshäst?Erfarenheter av detta sadelmärke, nackdelar, fördelar och sadelns anläggningsyta skulle jag vilja veta.
Funderar på en sådan till den ena av mina islänningar...:)
Såg i Hööks att det finns en islandsmodell också men den ser ut att vara väldigt lång och stor i sätet?!
Tacksam för svar!

puttputt:angel:

Sv: Thorowgood T4 Griffin Haflinger/Cob Dressyr

Har en dressyr cob till min ena islandshäst. Den ligger mycket bra och är bra att rida i. Det är vädligt bra att man kan byta bomvidd. Verkar vara i mycket bra kvalite.
Den passar på hästar som har raka ryggar då bommen är rak på den. Har en 17" och den är mycket kort. Vet inte exakt i cm hur kort den är men tror att den är mycket kort..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 512
Senast: Dopy
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 577
Senast: _Taggis_
·
Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 403
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 711
Senast: Saeta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar