Sadlar (sammanslagen)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tips på bra sadlar?

randie skrev:
Albion K2 är inte speciellt rak, ett mellanting snarare, men Albion SL är desto rakare i bommen.
Rekommenderar Olympic Jessica med om man vill ha en kort sadel.

Ha d!

Nepp tror det är tvärt om! K2 rak, SL lite mer böjd. Rent generellt är Albion sadlarna kända för att vara ganska raka.

Senast ändrad:

Josephine skrev:
Aha snyggt till Abóts coola färg, men till en svart häst ska man nästan ha svart va? eller kanske mörkbrun:d ? Vad finns det för färger?

näää det behöver du inte, det kan vara snyggt med brunt till en svart häst också, absolut! :)

Det finns lite olika färgvariationer som man får "blanda ihop" som man vill :D

kramkram

Jeg har en Ideal Icelandic, fenomenal sal!

Kommer i alle mulige bredder, og 3 ulike fasonger på bommen.
Mange variasjoner for rytteren også, kneputer, sete osv.
Kort er den også!

www.idealicelandic.no

Sv: Noen som har sadel fra Kentaur?

Jeg prøvde en Kentaur Kari på min hest, og den så i utgangspunktet ut til å ligge bra.
Men under ridning så flyttet den på seg, og viste tegn til å ikke passe i det hele tatt.

Jeg mener det er en sal som passer best på svaie hester, også liker jeg ikke putene bak på den, synes de er for "spisse" .

Salen var forholdsvis god å sitte i , med god knestøtte.
Dessvere ingen støtte bakover, og for meg som har en hest med ryggsving, ble det en veldig dårlig kombinasjon.

Jeg har bestilt meg en Globus Gloí og er kjempespent på om den vil passe til hesten min:crazy: ... Det er skikkelig nervepirrende å kjøpe saler. Jeg har bestilt en brun sal, så jeg lurer på om noen her inne har mulighet til å legge ut bilde av en Globus Gloí i brunt? Det er bare sårlige bilder på nettet, og jeg finner ingen som viser brunfargen. Ellers lurer jeg på hva dere synes om denne salen:)?

Sv: Noen som rir i Globus Gloí?

Jag har Globus Glói till min häst som passar superbra och den är svart. Underbar att sitta i om man ska rida utan stigbyglar!:) :smirk:

Sv: Noen som rir i Globus Gloí?

Tyvärr.Men jag har en globus dressyr.Helt underbar.Den skönaste sadel jag suttit i, utan tvekan;)

Sv: Sadlar (sammanslagen)

Takk for svar:). Høres ut som det kan være en god sal, så får man bare håpe at den passe rhesten. Noen som vet hvor lang en Globus Gloí er i 17"? Og ingen som har bilde?

runt islandshäst utan manke

vill ha svar från islandsfolk därför lägger jag den inte under utrustning.

Har en 5 åring som det är helt omöjligt att hitta en välpassande sadel till.

globus gloi sadeln kasade fram likaså med benni sadeln, top reiter z sadeln låg okej dock inte helt bra.

Vilken sadel rekommenderar ni? han är välmusklad och rak över ryggen men än dock rund över hela ryggen och knappt ingen manke.

funderar på en bomlös topreiter, kan det vara en bra idé? några erfarenheter av den?

Sv: runt islandshäst utan manke

En sadel med cutback, finns i flera märken fast man måste fråga efter dem. detta problem är ej enbart islandshästrelaterad, flera raser kan få problem med detta.

jodå det är jag medveten om men ville just höra efter bra gångartssadlar som inte kasar runder på min lille...

kanske lite okunnig med vad exakt är cutback?

Den enda sadel i stallet som satt någorlunda på plats på mitt blivande sto efter lång vila var Diddidynan. Hon var rejält rund om magen och kändes lika bred som en ardenner att sitta på :D. Tror nog om vi haft en gjord för bukiga hästar hade den nog suttit helt still

Sv: Top Reiter JR

Det är en bra sadel! kolla på Isbiten.com dom säljer också den..

jo ibland funderar jag om det är det som är problemet att gjorden kasar fram, ja diddi dynan har jag också funderat på dock är den ju lite dyrare än topreitern...

Någon som har denna sadel?

Har sett en sadel som heter Ken Taur Kári Exklusive. Ser väldigt trevlig ut på bild. Är det någon här som har en sådan, eller vet något om den?
(Låt tråden ligga kvar,då det gäller en sadel speciellt för islandshästar)

En annan sadel som verkligen brukar ligga stilla och bra på runda hästar är ST Espaniola. Mycket bra töltsadel också. Jättekort och finns i jättevida vidder. Är bomfri men stabil. Bara ca 43cm anläggningsyta med breda tryckfördelande paneler under. Jag rider mycket i en sån, och min häst trivs bra med den. Har tävlat i den också, man känner sig lite udda och vi fick väldigt mycket uppmärksamhet av publik och medtävlare, men det är lite kul. Finns bilder på oss med den sadeln i tråden "Er hästs gångarter" på sidan 61 ungefär tror jag.

Top Reiters bomfria är ganska lång och faktiskt ganska hård baktill och jag kan tänka mig att den puttas fram av länden på en tjock häst när den rör sig. Sedan tycker jag att den har alldeles för stora knästöd för min smak och för bred sits. Den blir visserligen mjukare när man ridit in den ordentligt. Smaken är som baken.

Kari Flex kanske kan vara ett alternativ, den nya modellen skall vara kortare. Den är mjukare än Top Reiter och har mer normala knästöd, dessuom sitter man smalare i den än i TR. (Okej, jag vet att vissa gillar att sitta som i ett skruvstäd i en sadel, men jag tycker att TR´s limpor till knästöd hindrar mig :) ) Kari Flex är dessutom billigast i gemet. Men av lika fin kvalitet som TR.

Jag rider i en Espaniola på min avatar.

Var får man tag i en sådan och vilken storlek kan vara lämplig på en grov bjässe på 144 som älskar mat??? Han har förvisso inte så dålig manke men han har en vid revbensbåge och som sagt är han väldigt matglad. Eftersom det är en ung, stark, pigg och oinriden hingst som jag skall börja med så behöver jag sitta stadigt och ha bra stöd. Men din sadel ser härlig ut och den verkar främja rätt sits.

Har en Torsion. Den ligger alldeles kalas på hästar som är lite svankiga och korta i ryggen eller som har framåtsluttande rygg och är väldigt skön att sitta i samt främjar också en bra sits. Men när jag lade den på ett par runda hästar och red i den, då låg den inte stilla och jag fick känslan av att jag skulle kunna hamna under magen... Så jag är inte så pigg på att testa det på en hingst som dessutom är väldigt, väldigt mycket häst, ungefär en mindre men rejäl nordsvensk...!!!

Senast ändrad av en moderator:

sambaengi skrev:
Har en Torsion. Den ligger alldeles kalas på hästar som är lite svankiga och korta i ryggen eller som har framåtsluttande rygg och är väldigt skön att sitta i samt främjar också en bra sits. Men när jag lade den på ett par runda hästar och red i den, då låg den inte stilla och jag fick känslan av att jag skulle kunna hamna under magen... Så jag är inte så pigg på att testa det på en hingst som dessutom är väldigt, väldigt mycket häst, ungefär en mindre men rejäl nordsvensk...!!!

Hejsan, hade också en Torsion (dressage) som jag gillade, men som sagt, på en riktigt rund häst som dessutom var lite "instabil" kände jag mig som en smörklick på en het potatis. essutom tyckte jag att det var svårt att komma åt hästen med underskänklarna.

Jag Pm:ar om sadeln.

moli skrev:
Hejsan, hade också en Torsion (dressage) som jag gillade, men som sagt, på en riktigt rund häst som dessutom var lite "instabil" kände jag mig som en smörklick på en het potatis. essutom tyckte jag att det var svårt att komma åt hästen med underskänklarna.

Jag Pm:ar om sadeln.

Tackar! Det är en dressage jag har också. Men jag rider knappt alls med underskänken utan använder sätet så jag upplevde inte kontakten som något problem men jag har hört andra klaga på det också. Däremot jag kände mig som du säger som en smörklick på en het potatis på kompisen runda hästar! Inget jag vill uppleva på en rejäl och kraftfull hingst som skall ridas in, om man så säger! :crazy:

Yoshi skrev:
Har varit i sadelträsket en längre tid och har nu efter 5 1/2 månader äntligen fått sadeln med stort S

En Childeric

Det enda som var tråkigt var att det fördröjdes hela tiden med leverans så det tog tid. Men jag är såååå nöjd.

Lycka till!

Grattis till en underbar sadel! Jag har haft min Childeric i 1½år och är så nöjd med den!

/Malin

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 512
Senast: Dopy
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 577
Senast: _Taggis_
·
Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 403
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 711
Senast: Saeta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar