Sadlar (sammanslagen)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Top Reiter JR

Har ingen brådska då stoets sätts igång i januari och ska köra med bomlöst först. Passar bara på att samla så mkt tips och info som möjligt under tiden. Tackat för tipset om joras.dk.

Det började med att jag var bomsäker på en Diddi dressyr sedan har det uttökats till kanske 15st olika sadlar. Det enda jag vet säkert är att den första blir bomlöst då jag älskar att rida med det och praktiskt under tiden hästen kommer i form.

Blev intresserad av Top Reiter JR och såg att den har någon typ av flexibel bom.

Jag har ridit i en sådan fast bara 1 gång. Jag tyckte i alla fall inte att det var något större fel på den, lite hård i sitsen möjligtvis (men det beror nog på att den jag provadwe var ganska ny).

Jag har provat en del olika topreiter och jag tycker dom flesta verkar hårda... Har alltid så ont i rumpan när jag ridit med dom.

Top Reiter JR verkade väldigt intressant faktiskt!

Sv: Tips på bra sadlar?

Passier Ice Revolotion och Equipe kan jag varmt rekomendera.

Passieren är ett strå vassare än equipe, den kan måttbeställas efter hästens rygg. Jag har en häst med extremt kort rygg och den passar som handen i hansken.

Hälsningar Anna

Om den är hård är den inget för mig. Behöver en mjuk sits eftersom jag är öm i musklerna.

Jag har en ken Taur Kári som är kort och bred. Ligger super. Den är inte så dyr heller.!

Lycka till med sadelletandet!

Måste bara fråga, är din visningsbild tagen på Övergrans banana?

Ja, stall akurs verkar vara en okey sadel faktiskt. Fast nästa sadel ska bli en Childeric:d

Annars finns ju Stübben Bennys harmonie.

Jag ska antagligen rida i en sådan imorgon igen, en som är lite mer inriden så jag kan ju skriva igen hur den är efter det.

diny skrev:
Om den är hård är den inget för mig. Behöver en mjuk sits eftersom jag är öm i musklerna.

Jag har ridit en långritt i en Top Reiter och jag har aldrig haft så ont efter en ridtur innan. Dock kan det ju vara den sadeln jag red i, behöver ju inte vara så med alla.
Du har ingen du kan provrida innan du bestämmer dig?

Josephine skrev:
Ja, stall akurs verkar vara en okey sadel faktiskt. Fast nästa sadel ska bli en Childeric:d

Nå Jossan, har du beställt din sadel än? :d

Nej, inte ännu vi måste ju sälja den ena av våra sadlar också först. Men mesttroligt blir det så att vi beställer till nästa tävlingssecong, blir ju inget för "lill grabben" i år iallafall och sen är det lite bra att han får bygga upp lite mer muskler innan vi byter:d

Jag längtar förfullt, den är verkligen underbar att rida i, vad har du för färg? :d

ååå va kul, förstår att du längtar ;)

jag har en brun... jättesnygg tycker jag sj :rofl: Eller den är mörkbrun på undersidan och lite ljusare brun på ovansidan :D

hur skön som helst!

Aha snyggt till Abóts coola färg, men till en svart häst ska man nästan ha svart va? eller kanske mörkbrun:d ? Vad finns det för färger?

Det är faktiskt underbart att för en gångsskull har gått om tid innan man måste bestämma sig (sedan vet man ju inte vad hästen kommer att kunna ha). Det finns så många sadlar att välja på och fundera över och Buke är perfekt att ställa alla "dumma" frågor på. Pratar man med försäljare så låter det tyvärr som just deras saker är värlsbäst. Funderar på att innan stoet sätts igång gå en typ helgkurs för att få bort lite ringrost (avställd i feb inför fölningen). Agersta har ganska många olika sadlar och kursverksamhet så då går det att passa på att göra båda sakerna samtidigt. Skulle man hitta någon så gäller det att hitta någon bra sadelutprovare som har den i närheten eller så blir det väll att lasta hästen och åka dit.

Senast ändrad av en moderator:

Tack för alla tips på sadlar. Antagligen gäller det att prova ganska många innan man bestämmer sig. Finns ju ett antal på marknaden ändå.

Sv: Noen som har sadel fra Kentaur?

Jag har en ken taur Kári och är super nöjd med den. Ligger bra på min häst som har lite svank rygg och ligger även bra på hästar med rakrygg... Hur skön som helst att rida i och förhållandevis billig!!!:D

Har varit i sadelträsket en längre tid och har nu efter 5 1/2 månader äntligen fått sadeln med stort S

En Childeric

Det enda som var tråkigt var att det fördröjdes hela tiden med leverans så det tog tid. Men jag är såååå nöjd.

Lycka till!

Albion K2 är inte speciellt rak, ett mellanting snarare, men Albion SL är desto rakare i bommen.
Rekommenderar Olympic Jessica med om man vill ha en kort sadel.

Ha d!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 512
Senast: Dopy
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 577
Senast: _Taggis_
·
Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 403
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 711
Senast: Saeta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V