Sadlar (sammanslagen)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: runt islandshäst utan manke

Vili skrev:
.
funderar på en bomlös topreiter, kan det vara en bra idé? några erfarenheter av den?

Jag har en bomlös TR, jag gillar den, dock är den är ngt lång. Visserligen händer det att den glider fram, men inte alls i den utsträckning som andra sadlar vi testat.

Jag använder den på alla hästar jag rider hemma, på valacken jag köpte den till ligger den bra men glider fram lite, detta har nog mest med att göra att han är extremt överbyggd och har svårt att bära sig korrekt hela tiden.

På den andra valacken jag rider sitter den bra, glider inte. Han är mer rak i ryggen, och ganska smal över ryggen.Jag gillar kontakten jag får genom den här sadeln.

På min lilla fröken som inte blivigt riden så mkt sitter den jättebra, tenderar inte alls att glida, hon har rund och go rygg. Jag saknar stöd i den sadlen på henne, eftersom hon är ung och busig. Jag är inte så sugen på att hon skall börja hoppa och studsa när jag rider i den sadeln för då åker jag nog i backen...
Jag tycker mkt om sadeln men den kräver absolut balans...

Senast ändrad:
Sv: Sadlar (sammanslagen)

var precis inne och kolla på en hemsida på kari flex och kari pad . priserna är verkligen klart godkända men priserna på sadelunderläggen tyckte jag iallafall var hutlösa.

min lille kille kan ju inte räknas som varken omusklad eller välmusklad är risken stor att sadeln då kasar mycket. finns det billigare bra sadelunderlägg någon annanstan?

Jag har just köpt ny sadel och med hjälp av sadelinprovare blev det en Stubben tristan cs som ligger som gjuten! skulle nog kunna rida utan sadelgjord om det kniper:)
Den är kort mot ryggen och ändå 18 tum i sitsen så man får lite rörelsefrihet. Speciellt bra eftersom jag är en smula längre än genomsnittet.

Noen som rir i Startrekk Gaiter eller dressage?

Jeg synes Startrekk-salene ser fine ut, de ser jo mer ut som vanlige bomsaler enn mange andre bomløse;). Er det noen som rir islandshest i disse? Lurer på om det er knestøtte i dem. Jeg er ganske lang og får lett vinglete ben på små hester, så jeg bør ha en sal med knestøtte. Vil gjerne høre om noen her inne har slike saler, og om dere er fornøyd eller misfornøyd:).

Jag såg att http://www.equisoft.se/
hade lagt in nya bilder på den nya modellen av kari-flex från Karlslund.
Den verkar ju vara prisvärd mot andra flexibla eller bomfria sadlar !
(den har tydligen någon extra flexibel bom)

Vad häftigt att du tävlar i din Espaniola!:bow:
Tycker själv att det är en kanonsadel.
Känns som om man sitter i hästen istället för hästen.
Mjuk å go, främjar en lodrät sits.

Har även en bladsadel av märke Montsegur som jag använder tex. när jag ska börja sitta på min unghäst. En bladsadel fördelar vikten mycket mer än sk traditionella engelska sadlar. Det kan man ha användning för ibland.:idea:

// Mari

Sadeltråd!

Hej!
Vad har ni för märken på era sadlar? Jag letar efter en sadel till min islandshäst, ca 135 cm hög. Han har ganska markerad manke, lite svankig rygg och normalt hull!
Vilken bomvidd ska jag testa?

Sv: Sadeltråd!

Jag har en Hrimnir (från icesaddles) och tycker jättemycket om den!

Vilken sadel???

Jag har tänkt köpa ny sadel till min islandshäst. Han är ganska smäcker och inte särskilt stor. Det verkar ju finnas en hel uppsjö av sadlar. Är det någon som har något tips? Sadeln får inte kosta över 10.000 helst.:confused:

Vad vet ni om dessa sadlar?

Är tveksam om min Wintec sadel är rätt sadel för min häst.
Den ligger inte alls på plats, glider fram & tillbaka. Jag vill ha en sadel som ligger stadigt på hästen och slippa en massa extra utrustning.
Hästen är visserligen bara tre år och rids inte, men när jag tömkör växlar jag mellan tömkörningsgjord och sadel, men den ligger inte bra.

Har därför kollat in lite andra märken och fastnat för Top reiter z samt Bennis harmony allround/elegant.

Någon som har någon av dessa sadlar och kan berätta lite om dem, vad har ni för typ av islandshäst?

Eller finns det något annat sadelmärke som lämpar sig för runda BREDA hästar med låg manke?

Hoppas någon kan hjälpa mig! Mvh Linda

Sv: Vad vet ni om dessa sadlar?

Först; vad är det för modell på din Wintecsadel? De har många modeller nämligen.

Jag har en Wintec dressyr cair till min _breda_, korta häst men näst intill obefintlig manke. Den ligger super. Visst, glider fram när han är fet men det ska han ju inte va :angel:

Hade jag varit som du hade jag väntat med att köpa en jättedyr sadel tills du ridit ett tag och hästen satt lite riktiga "ridmuskler".

Försök hitta en billigare men fungerande och passande sadel så länge är mitt tips. Finns ju både Wintec, Börjes och Horsesaver.

Jag har haft en Bates Caprilli, det är som wintec fast det är i läder, men den var för smal i bommen även om jag hade det vita järnet i.
Idag har jag en Globus The Turner och den är riktigt bred, har den vidaste (38) bomvidden

Har själv lånat en Wintec Dressyr alldeles nyligen, bredaste koppjärnet och 16½ tum. Satt helt okej på min häst, som för övrigt är väldigt kort i ryggen, mycket bred och inte har så där jättemycket till manke han heller. Men det är klart, bara för att Wintecksadlarna finns i en mängd modeller och med utbytbara koppjärn så betyder de ju inte att de passar alla hästar för det...

jag får inte plats i en mindre än 17" så det är vad jag har, den är ändå kort i förhållande till många andra. Du har rätt i att bara för att den finns i många modeller passar den inte alla men jag har inte mött många som inte funkar med dressyrmodellen.

Jag har bara rött koppjärn till min kuse, kanske får jag tänka om och räkna honom som smal :D ;)

Vi hade en griffin innan också, i 17" och den hade faktiskt ännu kortare anliggningsyta än wintecen. Och den är ju dessutom billigare. Det vore kanske nåt? Den finns hos Hööks och jag skulle rekomendera haflinger/cobmodellen, vid eller extravid (och extravid är verkligen vid, vi beställde den till en häst som varit omöjlig att hitta sadel till för han var som en bred planka över ryggen men när extravid kom så var den _för_ vid, snacka om snopet :p :cool: )

jag får inte plats i en mindre än 17" så det är vad jag har, den är ändå kort i förhållande till många andra. Du har rätt i att bara för att den finns i många modeller passar den inte alla men jag har inte mött många som inte funkar med dressyrmodellen.

Jag har bara rött koppjärn till min kuse, kanske får jag tänka om och räkna honom som smal :D ;)

Vi hade en griffin innan också, i 17" och den hade faktiskt ännu kortare anliggningsyta än wintecen. Och den är ju dessutom billigare. Det vore kanske nåt? Den finns hos Hööks och jag skulle rekomendera haflinger/cobmodellen, vid eller extravid (och extravid är verkligen vid, vi beställde den till en häst som varit omöjlig att hitta sadel till för han var som en bred planka över ryggen men när extravid kom så var den _för_ vid, snacka om snopet :p :cool: )

Jag har även haft Griffin Cob modell i extra vid och den var också för smal till min häs:crazy: t.
Den sadlen jag har nu är ca 44 cm i anläggnings yta och sk vara en av de kortaste sadlarna.

Vilken osis :crazy: Hade själv köpt en Claridge House syntetsadel från Hööks förra månaden (16½, vid) men den var alldeles för smal för min häst :p Ändå tycker jag inte alls att han är tjock eller så, lite sommarhull har han väl än men ändå bra mycket smalare än de felsta islandshästar jag träffar på till vardags. Däremot är han väldigt bred över ryggen (liknelse: planka ;) ) och har som sagt inte mycket till manke...

Fast min wintec är nog 42 cm om jag inte är helt ute och cyklar och griffin är alltså ännu kortare.

Är tveksam om min Wintec sadel är rätt sadel för min häst.
Den ligger inte alls på plats, glider fram & tillbaka. Jag vill ha en sadel som ligger stadigt på hästen och slippa en massa extra utrustning.
Hästen är visserligen bara tre år och rids inte, men när jag tömkör växlar jag mellan tömkörningsgjord och sadel, men den ligger inte bra.

Har därför kollat in lite andra märken och fastnat för Top reiter z samt Bennis harmony allround/elegant.

Någon som har någon av dessa sadlar och kan berätta lite om dem, vad har ni för typ av islandshäst?

Eller finns det något annat sadelmärke som lämpar sig för runda BREDA hästar med låg manke?

Hoppas någon kan hjälpa mig! Mvh Linda

Nya kari-flex. Ligger perfekt på min rundryggade unghäst :love:
Mjukare sadel får man leta efter. Den är ju helt flexibel så hästen växer aldrig ur den då ingen bomvidd finns :bow:
satesida.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 512
Senast: Dopy
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 577
Senast: _Taggis_
·
Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 403
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 711
Senast: Saeta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar